וול סטריט
צילום: Istock

נעים להכיר: המדדים המובילים בארה"ב

נאסד"ק, דאו ג'ונס, s&p 500, ראסל 2000: מה הם מסמלים ומה היתרונות והחסרונות של כל אחד?

דור עצמון | (1)

הכלכלה האמריקאית היא הגדולה והמובילה בעולם (נכון, יש תחרות עם הסינים אבל לא בזה נדון היום) ולמסחר בה יש השפעות רבות על כלכלות של מדינות רבות המושקעות בה. וול סטריט היא הלב הפועם של הכלכלה האמריקאית, שם הכל קורה; הבורסה לניירות ערך בניו יורק מנהלת את המסחר 5 ימים בשבוע ואליה נושאים עיניים משקיעים רבים מכל העולם.

בוול סטריט נסחרות החברות הגדולות ביותר בארה"ב; החברות נסחרות כל אחת בפני עצמה וגם לפי קטגוריות שונות לפי תחום וסוגים שונים של מדדים. מדדי המניות משקפים את המחיר של קבוצות מסוימות או ענפים מסוימים של ניירות ערך הנסחרים בבורסה לניירות ערך. המדד מחושב מתוך מחירי ניירות הערך, בדרך כלל על ידי חישוב ערכם המשוקלל. המדד משמש משקיעים הן להערכת רמת המחירים של ענף או קבוצה מסוימים, והן כבסיס להערכת ביצועים (Benchmark) למדידת ביצועים של תיקי השקעות ולהשוואה של ביצועים אלה ברמה יומית, חודשית, שנתית או רב-שנתית. המדדים המרכזיים בארה"ב הם מדד הנאסד"ק, מדד הדאו ג'ונס, S&P 500 ומדד ראסל 2000. מה מסמל כל מדד? מה ההבדלים ביניהם? ומה היתרונות והחסרונות של כל אחד?

הנאסד"ק

הנאסד"ק, להבדיל מוול סטריט, היא איננה זירת מסחר פיזית אלא זירת מסחר מקוונת. הנאסד"ק הפך לשוק המניות המקוון הראשון בעולם וגרר התנגדות מצד בתי ההשקעות הגדולים שעשו את רווחיהם באמצעות ניצול הפער בין מחיר הקניה למחיר המכירה בשוק. מדד הנאסד"ק מורכב מ-100 החברות הגדולות ביותר הרשומות למסחר בבורסה זו כאשר רובן של החברות הוא מתחום הטכנולוגיה כמו מיקרוסופט MICROSOFT , אפל APPLE , אמזון AMAZON , אדובי ADOBE INC , אנבידיה NVIDIA COR , אינטל INTEL CORPORATION , גוגל GOOGLE ועוד. היתרון העיקרי של החברות בנאסד"ק הוא דרישות מינימום נמוכות המאפשר כניסה קלה וזולה עבור חברות חדשות וקטנות המעוניינות להיסחר בבורסה. עם זאת, ולמרות שהמדד כולל את החברות הגדולות היותר בכלכלה האמריקאית, המדד לפעמים נחשב לפחות יוקרתי מעצם היותו מקוון ושאינו ותיק כמו הבורסה בוול סטריט, אך תפיסה זו דועכת במידה ניכרת בגלל נוכחותן של חברות כמו גוגל, אפל ומיקרוסופט.

הדאו ג'ונס

מדד הדאו ג'ונס משקלל את מחיר מניותיהן של 30 חברות ענק אמריקאיות המייצגות נאמנה כמעט את כל הסקטורים הארה"ב. מתוקף תפקידו, המדד עשוי לנבא את מצב הכלכלה בזמן נתון ולכן עיני המשקיעים נשואות אליו כמעט תמיד. ירידה שלו מייצגת במידה רבה היחלשות של הכלכלה האמריקאית או פסימיות מצד המשקיעים, בעוד שעלייה שלו מצביעה על אופטימיות ושגשוג של הכלכלה האמריקאית.

המדד כולל כאמור את חברות הענק האמריקאיות שערך השוק שלהן הוא הגבוה ביותר; מניות אלו בדרך כלל יציבות יותר ומכאן היתרון שלהן. מנגד, במניות קטנות, התנודות בשער המניה הן משמעותיות יותר. קנייה גדולה עשויה להקפיץ את שער המניה ומכירה עלולה להוריד אותו באופן משמעותי – זו הסיבה שקנייה של מדד הדאו ג'ונס יכולה להיות פחות אטרקטיבית עבור אלו המחפשים לגרוף רווחים גדולים בזמן יחסית קצר.

S&P 500

מדד ה-S&P 500, המכונה לעיתים סנופי, פותח ע"י חברת הדירוג Standard & Poor's ומכאן שמו והוא מורכב מ 500 החברות בעלות שווי השוק הגדול ביותר הנסחרות בבורסות הראשיות בארה"ב. המניות נבחרות על ידי ועדה המורכבת מכלכלנים ואנליסטים בחברת סטנדרד אנד פורס, לפי קריטריונים לכניסה כמו שווי שוק מינימלי, גודל, נזילות והשתייכות סקטוריאלית. שינויים במדד מתבצעים אחת לרבעון.

חרף הירידות במדד בחצי השנה האחרונה, וכניסתו לשוק דובי, המדד נחשב לאחד הבטוחים בבורסה נוכח העובדה שהוא מתפזר על חברות רבות. בשנים 20'-21' המדד הניב תשואה מדהימה כאשר טיפס 47% כולל הירידות של משבר הקורונה. אם נסתכל על העלייה שלאחר הקורונה, המדד יותר מהכפיל את עצמו עד לנקודת השיא. 

קיראו עוד ב"גלובל"

ראסל 2000

מדד ראסל 2000 הוא מדד שוק מניות קטן המרכיב את 2,000 המניות הקטנות ביותר במדד ראסל 3000 שהוא מדד שוק המניות משוקללות שווי המבקש להוות אמת מידה של כל שוק המניות בארה"ב. ראסל 2000 הוא המדד הנפוץ ביותר עבור קרנות נאמנות המזהות את עצמן כ"קטנות", בעוד שמדד S&P 500 משמש בעיקר עבור מניות בשווי גדול. זהו המדד הנעקב ביותר לביצועים הכוללים של מניות חברות קטנות עד בינוניות. הוא נחשב בדרך כלל לאינדיקטור של כלכלת ארה"ב בשל ההתמקדות שלו בחברות קטנות בשוק האמריקאי. המדד מייצג כ-10% מסך שווי השוק של מדד ראסל 3000.

 המדד מייצג לרוב חברות קטנות כמו יצרנים וספקי שירותים מקומיים והוא שואף לשקף את הצמיחה לטווח הקצר – מכאן יתרונו היחסי וכך הוא מתבטא בשווקי המניות.

לקריאה נוספת:

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    מידע נטו, קצר וקולע, תודה! (ל"ת)
    איתן 19/06/2022 21:55
    הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.