וול סטריט
צילום: Istock

נעים להכיר: המדדים המובילים בארה"ב

נאסד"ק, דאו ג'ונס, s&p 500, ראסל 2000: מה הם מסמלים ומה היתרונות והחסרונות של כל אחד?

דור עצמון | (1)

הכלכלה האמריקאית היא הגדולה והמובילה בעולם (נכון, יש תחרות עם הסינים אבל לא בזה נדון היום) ולמסחר בה יש השפעות רבות על כלכלות של מדינות רבות המושקעות בה. וול סטריט היא הלב הפועם של הכלכלה האמריקאית, שם הכל קורה; הבורסה לניירות ערך בניו יורק מנהלת את המסחר 5 ימים בשבוע ואליה נושאים עיניים משקיעים רבים מכל העולם.

בוול סטריט נסחרות החברות הגדולות ביותר בארה"ב; החברות נסחרות כל אחת בפני עצמה וגם לפי קטגוריות שונות לפי תחום וסוגים שונים של מדדים. מדדי המניות משקפים את המחיר של קבוצות מסוימות או ענפים מסוימים של ניירות ערך הנסחרים בבורסה לניירות ערך. המדד מחושב מתוך מחירי ניירות הערך, בדרך כלל על ידי חישוב ערכם המשוקלל. המדד משמש משקיעים הן להערכת רמת המחירים של ענף או קבוצה מסוימים, והן כבסיס להערכת ביצועים (Benchmark) למדידת ביצועים של תיקי השקעות ולהשוואה של ביצועים אלה ברמה יומית, חודשית, שנתית או רב-שנתית. המדדים המרכזיים בארה"ב הם מדד הנאסד"ק, מדד הדאו ג'ונס, S&P 500 ומדד ראסל 2000. מה מסמל כל מדד? מה ההבדלים ביניהם? ומה היתרונות והחסרונות של כל אחד?

הנאסד"ק

הנאסד"ק, להבדיל מוול סטריט, היא איננה זירת מסחר פיזית אלא זירת מסחר מקוונת. הנאסד"ק הפך לשוק המניות המקוון הראשון בעולם וגרר התנגדות מצד בתי ההשקעות הגדולים שעשו את רווחיהם באמצעות ניצול הפער בין מחיר הקניה למחיר המכירה בשוק. מדד הנאסד"ק מורכב מ-100 החברות הגדולות ביותר הרשומות למסחר בבורסה זו כאשר רובן של החברות הוא מתחום הטכנולוגיה כמו מיקרוסופט MICROSOFT , אפל APPLE , אמזון AMAZON , אדובי ADOBE INC , אנבידיה NVIDIA COR , אינטל INTEL CORPORATION , גוגל GOOGLE ועוד. היתרון העיקרי של החברות בנאסד"ק הוא דרישות מינימום נמוכות המאפשר כניסה קלה וזולה עבור חברות חדשות וקטנות המעוניינות להיסחר בבורסה. עם זאת, ולמרות שהמדד כולל את החברות הגדולות היותר בכלכלה האמריקאית, המדד לפעמים נחשב לפחות יוקרתי מעצם היותו מקוון ושאינו ותיק כמו הבורסה בוול סטריט, אך תפיסה זו דועכת במידה ניכרת בגלל נוכחותן של חברות כמו גוגל, אפל ומיקרוסופט.

הדאו ג'ונס

מדד הדאו ג'ונס משקלל את מחיר מניותיהן של 30 חברות ענק אמריקאיות המייצגות נאמנה כמעט את כל הסקטורים הארה"ב. מתוקף תפקידו, המדד עשוי לנבא את מצב הכלכלה בזמן נתון ולכן עיני המשקיעים נשואות אליו כמעט תמיד. ירידה שלו מייצגת במידה רבה היחלשות של הכלכלה האמריקאית או פסימיות מצד המשקיעים, בעוד שעלייה שלו מצביעה על אופטימיות ושגשוג של הכלכלה האמריקאית.

המדד כולל כאמור את חברות הענק האמריקאיות שערך השוק שלהן הוא הגבוה ביותר; מניות אלו בדרך כלל יציבות יותר ומכאן היתרון שלהן. מנגד, במניות קטנות, התנודות בשער המניה הן משמעותיות יותר. קנייה גדולה עשויה להקפיץ את שער המניה ומכירה עלולה להוריד אותו באופן משמעותי – זו הסיבה שקנייה של מדד הדאו ג'ונס יכולה להיות פחות אטרקטיבית עבור אלו המחפשים לגרוף רווחים גדולים בזמן יחסית קצר.

S&P 500

מדד ה-S&P 500, המכונה לעיתים סנופי, פותח ע"י חברת הדירוג Standard & Poor's ומכאן שמו והוא מורכב מ 500 החברות בעלות שווי השוק הגדול ביותר הנסחרות בבורסות הראשיות בארה"ב. המניות נבחרות על ידי ועדה המורכבת מכלכלנים ואנליסטים בחברת סטנדרד אנד פורס, לפי קריטריונים לכניסה כמו שווי שוק מינימלי, גודל, נזילות והשתייכות סקטוריאלית. שינויים במדד מתבצעים אחת לרבעון.

חרף הירידות במדד בחצי השנה האחרונה, וכניסתו לשוק דובי, המדד נחשב לאחד הבטוחים בבורסה נוכח העובדה שהוא מתפזר על חברות רבות. בשנים 20'-21' המדד הניב תשואה מדהימה כאשר טיפס 47% כולל הירידות של משבר הקורונה. אם נסתכל על העלייה שלאחר הקורונה, המדד יותר מהכפיל את עצמו עד לנקודת השיא. 

קיראו עוד ב"גלובל"

ראסל 2000

מדד ראסל 2000 הוא מדד שוק מניות קטן המרכיב את 2,000 המניות הקטנות ביותר במדד ראסל 3000 שהוא מדד שוק המניות משוקללות שווי המבקש להוות אמת מידה של כל שוק המניות בארה"ב. ראסל 2000 הוא המדד הנפוץ ביותר עבור קרנות נאמנות המזהות את עצמן כ"קטנות", בעוד שמדד S&P 500 משמש בעיקר עבור מניות בשווי גדול. זהו המדד הנעקב ביותר לביצועים הכוללים של מניות חברות קטנות עד בינוניות. הוא נחשב בדרך כלל לאינדיקטור של כלכלת ארה"ב בשל ההתמקדות שלו בחברות קטנות בשוק האמריקאי. המדד מייצג כ-10% מסך שווי השוק של מדד ראסל 3000.

 המדד מייצג לרוב חברות קטנות כמו יצרנים וספקי שירותים מקומיים והוא שואף לשקף את הצמיחה לטווח הקצר – מכאן יתרונו היחסי וכך הוא מתבטא בשווקי המניות.

לקריאה נוספת:

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    מידע נטו, קצר וקולע, תודה! (ל"ת)
    איתן 19/06/2022 21:55
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

ג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיותג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"

מנכ"ל ג'יי פי מורגן, ג'יימי דימון, חושף את סוד הריכוז שלו בעבודה, מזהיר מפני הסחות דיגיטליות וממשיך לתקוף את תרבות העבודה: "כשאני בפגישות, אני מרוכז רק באנשים שמולי"

רן קידר |
נושאים בכתבה JP Morgan

מנכ"ל בנק ג'יי פי מורגן צ'ייס, ג’יימי דיימון, אחד מהמנהלים המשפיעים בעולם הפיננסים, גילה כי הוא כמעט ואינו משתמש בטלפון הנייד שלו בזמן העבודה, ובעצם לא קורא הודעות טקסט כלל במהלך היום. “אין לי התראות,” אמר דיימון “אם תשלחו לי הודעת טקסט במהלך היום, כנראה שלא אקרא אותה".

 לדבריו, יש רק חריג אחד לכלל: ילדיו. "ההתראות היחידות שאני מקבל הן מהילדים שלי. זהו. כשאחד מהם שולח לי הודעה, אני רואה את זה". דיימון, בן 69, סיפר כי הוא אינו נושא את הטלפון עמו לפגישות כדי לשמור על ריכוז מלא. “כשאני הולך ברחבי הבניין או מגיע לפגישות, אני לא מחזיק את הטלפון עליי. הוא נשאר במשרד. לפני הפגישות אני קורא את מה שצריך לקרוא, וברגע שאני שם, אני מרוכז ב-100% באנשים שמולי ובמה שהם אומרים. אני לא מוסח ואני לא חושב על דברים אחרים". 

עבור אחד המנהלים העמוסים בעולם, מדובר בגישה חריגה, כמעט אנטי מודרנית, אך לדברי דיימון, זו הדרך היחידה לשמור על איכות קבלת החלטות בסביבה רוויית הסחות דעת. "המוח לא בנוי לעבור כל כמה דקות בין הודעות, מיילים, שיחות ודיונים", אמר בעבר.

"סגור את הדבר הארור הזה" 

דיימון, שעומד בראש הבנק הגדול ביותר בארה״ב ובין המשפיעים בעולם העסקים הגלובלי, ידוע כאדם שמקפיד על משמעת עבודה קלאסית ונוקשה. באוקטובר, בכנס שנאם בו, הוא לא חסך במילים נגד השימוש בטלפונים ובאייפדים בזמן ישיבות: "אם אתה יושב מולי עם אייפד ונראה שאתה קורא מיילים או מקבל התראות, אני אגיד לך לסגור את הדבר הארור הזה", אמר לקול צחוק מהקהל. 

לטענתו, שימוש במכשירים בזמן פגישה הוא חוסר כבוד ובזבוז זמן. "פגישה צריכה להיות עם מטרה ברורה", הסביר, "ואם אתה עסוק במיילים או בוואטסאפ, זה סימן שמשהו בתרבות העבודה שלך לא עובד". גישה זו עומדת בניגוד חריף לרוח התקופה,  שבה סמארטפונים, הודעות מיידיות ועדכונים מתפרצים הפכו לחלק בלתי נפרד מהעבודה.