אמיר ירון נגיד בנק ישראל
צילום: יעל צור

לקראת החלטת הריבית: המומחים מתווכחים על גובה ההעלאה הצפויה

יונתן כץ מלידר סבור שבנק ישראל יהיה זהיר לנוכח הירידה בתוצר וככל הנראה לא יעלה את הריבית מעבר ל-0.25%, בעוד יוסי פריימן סבור שבנק ישראל יפעל באגרסיביות לבלימת האינפלציה 
נתן טגי | (10)

לאחר שנתוני התמ"ג הרעידו את הציבור הישראלי, נגיד בנק ישראל צפוי להכריז על עליית ריבית נוספת בשבוע הבא לאחר שהכריז על עלייה של 0.25 בחודש שעבר (קישור לכתבה).

בסביבת מאקרו כלכלית לא פשוטה אינפלציה שעלתה ב-0.8% בחודש האחרון , ציבור ישראלי שכבר לא יכול לקחת הלוואות עם ריבית כמעט אפסית ומיתון שמעבר לפינה החלטת בנק ישראל צפויה להיות דרמטית לאזרח הישראלי בקצה.

הכלכלנים חלוקים בדעתם האם בנק ישראל יעלה את  הריבית ב-0.25% או ב0.5%. יונתן כץ, כלכלן ראשי בלידר שוקי הון התייחס להכרזה הצפויה ואמר: " גברו הסיכויים להעלות ריבית של 0.25% בלבד (ולא 0.4%) בשבוע הבא. למרות שניתוח מעמיק מראה שנתוני התוצר לא היו רעים כל כך (הצריכה של משקי הבית ישראלים עלתה ב- 6.9% (למעט צריכת מלכ״רים), היצוא התעשייתי עלה ב 8.8%, ויצוא שירותי ההיי טק אמנם ירד ב 17%, אך זה אחרי צמיחה של 35% ברבעון הקודם, מאד יתכן שחלק מהוועדה המוניטארית יעדיף להיות זהירים יותר במינון העלאת הריבית.

 

בנוסף, בנק ישראל לא ירצה לחזק את מגמת הייסוף בשקל של הימים האחרונים (ייסוף מאד משמעותי אשר נמשך גם היום) על ידי העלאת ריבית חדה. כץ סיכם, כעת אני רואה 60% סיכוי להעלאת ריבית של 0.25%, 40% סיכוי ל 0.4%.

מנגד יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים, מימון והשקעות אמר בנוגע לעליית הריבית הצפויה: "האינפלציה הגבוהה שנרשמה בישראל והזינוק אל עבר עלייה של 0.8% בחודש בודד, עוד טרם הופנמה העלייה החדה בשער הדולר, במחירי הייבוא, מאותתים כי בנק ישראל, עשוי לפעול באגרסיביות לבלימת האינפלציה. כלומר, עלייה של 0.5% בריבית כבר בטווח הקצר. תשומת הלב תופנה, לפגישת הוועדה המוניטרית הצפויה בשבוע הבא.

להערכתנו, בנק ישראל לא יהסס מלבצע העלאה בריבית השקל, במקביל לנתוני האינפלציה והעלייה בריבית הדולר. בנק ישראל ישמור על פער ריביות חיובי לטובת הדולר, במטרה למתן עודפי היצע מט"ח. אולם, בבנק מודעים לקשר שיוצר מנגנון התמסורת בין פיחות השקל לאינפלציה. בנק ישראל יפעל להעלאת ריבית השקל עוד השנה מעל לרמת 1.5%, כלומר עוד שתי העלאות לפחות. הציפייה לעלייה בריבית השקל, מחזקת את המטבע הישראלי וצפויה להשפיע על שוק המשכנתאות ולתרום לצינון עודפי הביקוש". 

 

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    אדע 18/05/2022 21:06
    הגב לתגובה זו
    בזבוז כספים פנימי
  • 8.
    מיכה הכהן 18/05/2022 20:58
    הגב לתגובה זו
    אומרים לנו שהמחירים עולים בגלל סחרור עולמי אז מה יועיל שינוי ריבית הרי ברגע שבעולם נתייצב אזי גם פה יקרה בלי שינוי ריבית שרק פוגע באזרח הקטן והורס את החיים של אלפי אנשים
  • 7.
    ע. 18/05/2022 18:22
    הגב לתגובה זו
    צריך לעצור ומייד את ההשתוללות האינפלציונית שפוקדת אותנו! אחרת נסבול מסיחרור אינפלציוני- ועדי העובדים ישביתו מגזרים שלמים בדרישה לתוספת יוקר, ה- $ יטפס ויגרור התיקרות מוצרי היבוא (וחומרי גלם ) שיאלצו היבואנים/יצרנים להעלות מחירים, חייבים להעלות הריבית כדי לעצור את האינפלציה לפני איבד השליטה! יהיה מספיק זמן לווסת בחודשים הבאים!
  • 6.
    מחירי הדיור ירדו (ל"ת)
    ככול שהריבית תעלה 17/05/2022 20:58
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    יעלה ב0.3-0.4 אחוז. (ל"ת)
    לגזור ולשמור 17/05/2022 15:13
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    Tos 17/05/2022 14:29
    הגב לתגובה זו
    חובה 0.25% מה ייתן הנגיד הססן ולא קורא את המפה הייתי מעלה ב0.75% וגם בחודש הבא מה כבר יקרה
  • 3.
    אילן 17/05/2022 13:41
    הגב לתגובה זו
    לא מומחה.הם מנחשים בדיוק כמוני ועוד רבים אחרים.הם מדברים לפוזיציה.בייחוד פריימן
  • 2.
    שמוליק 17/05/2022 12:42
    הגב לתגובה זו
    כשהרכב או הנפט מתייקר בעולם - חא ניתן להשפיע על זה עם העלת ריבית בישראל. ריבית רק עוד חונקת את המשק.
  • אילן 17/05/2022 14:30
    הגב לתגובה זו
    האינפלציה לא תרד אבל תינוק את הזוגות הצעירים בעליית ריבית המשכנתא.ויהרוס את הייצוא כי הדולר יפול
  • 1.
    בנק ישראל הססן, אין מה לצפות להעלאה של יותר מ25 נקודות. (ל"ת)
    מוטי 17/05/2022 12:05
    הגב לתגובה זו
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.