אילון מאסק
צילום: ויקיפדיה

לא עוצר: חברת המנהרות של מאסק מגייסת לפי שווי של 5.7 מיליארד ד'

חברת התשתיות של היזם הסדרתי גייסה 675 מיליון דולר, במטרה להתקדם אל עבר היעדים השאפתניים שהציבה, הכוללים פתרון לפקקים בכבישים באמצעות הקמת מנהור תת קרקעי שיסיע בהסעת אנשים ומטענים ברחבים הערים 
איתן גרסטנפלד | (1)

חברת התשתיות "The Boring Company" של היזם אילון מאסק, הפועלת להקמת רשת מנהרות תת-קרקעיות להסעת אנשים ומטענים ברחבי ערים, גייסה 675 מיליון דולר, במטרה להתקדם אל עבר היעדים השאפתניים שהציבה.

בהודעת החברה אמש, נכתב כי היא גייסה את הכספים במהלך בסבב גיוס מסדרה C לפי שווי חברה של כ-5.675 מיליארד דולר. כל זאת במטרה לחסל את הפקקים בכבישים בערים ברחבי העולם, באמצעות רשתות עצומות של מנהרות, כשהמזומנים האחרונים ישמשו להקמת מערכת שתעביר נוסעים דרך המנהרות המהירות.

בעבר טענה החברה, שהטכנולוגיה תהיה יכולה להעביר נוסעים במהירות של עד 150 מייל לשעה. אך עד כה היא התקשתה להגיע למהירויות הללו, והגיעה למקסימום של 50 מייל לשעה בלבד בנסיעות מבחן עם עיתונאים במכונית חשמלית של טסלה מדגם X.

לאחרונה, זכתה החברה באישור להקים רשת מנהרות באורך 29 מייל המחברת 51 תחנות מתחת לאס וגאס. פרוייקט אותו היא מכנה כ"פרויקט התחבורה התת-קרקעי הגדול ביותר", ואומרת כי בסופו של דבר הוא יוכל להסיע 57,000 נוסעים בשעה. נתון רחוק מאוד מהמושג "היפרלופ", עליו הכריז מאסק, ואשר צפה הסעה במהירויות של עד 760  מייל לשעה.

הדיווח האחרון, ממשיך את הבאזז התקשורתי העצום סביב מאסק בתקופה אחרונה. זאת לאחר שבשבוע שעבר, הציע מנכ"ל טסלה ו-SpaceX לרכוש את הרשת החברתית טוויטר תמורת 43 מיליארד דולר. הצעה שהעלתה ספקות רבות ביחס ליכולת שלו לרכוש את החברה, ולכך שמועצת המנהלים של טוויטר אימצה "גלולת רעל" שנועדה להדוף השתלטות עוינת אפשרית.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    תייבא חופרי מנהרות מעזה. (ל"ת)
    עצה 21/04/2022 20:54
    הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.