סגן נשיא הבנק האירופי: רכישות האג"ח יפסקו ביולי; ייתכן שהריבית תעלה כבר באותו חודש
גיינדוס צופה כי האינפלציה מתקרבת לשיאה וכי בסוף השנה היא תגיע ל-4%, לעומת 7.5% כיום. הוא נותן סיכוי נמוך לסטגפלציה
לואיס דה גיינדוס, סגן נשיא הבנק המרכזי האירופאי (ה-ECB), צופה כי הבנק המרכזי יסיים את רכישות האג"ח שביצע בתקופת הקורונה בדומה לפד' האמריקאי בתקופת הקורונה כדי לתמוך בשווקים - כבר בחודש יולי השנה. סיום הרכישות יסלול את הדרך לקראת העלאת הריבית באירופה שעומדת כיום על 0%. בארה"ב סיימו את מהלך סיום רכישות האג"ח, שזכה לכינוי ה'טייפרינג' מה שאיפשר לפד' להעלות את הריבית בחודש מרץ ב-0.25% ולהתחיל את תהליך העלאת הריבית שצפוי להימשך בשנה הקרובה, עד לריבית של 2.8%.
דה גיינדוס תולה את העלאת הריבית וסיום רכישות האג"ח כמובן בתחזיות הכלכליות של הבנק המרכזי האירופי בכנס הקרוב שיתקיים בחודש יוני, כאשר לדבריו, ברור שאינפלציה גבוהה יותר וצמיחה נמוכה יותר יהיו חלק מהשיקולים. עוד ציין כי כניסה למצב של סטגפלציה (צמיחה נמוכה עם אינפלציה גבוהה) תילקח בחשבון בכנס הקרוב על אף שבעיניו הסיכוי למיתון וסטגפלציה באירופה הוא נמוך.
"אני לא רואה סיבה מדוע לא נפסיק את תוכנית רכישת הנכסים שלנו ביולי. לפני העלאת הריבית הראשונה נצטרך לראות קודם את התחזיות שלנו ואת התרחישים השונים, אבל מנקודת המבט של היום, יולי אפשרי, וכך גם ספטמבר או מאוחר יותר נבחן את הנתונים ורק אז נחליט".
האנליסטים צופים העלאת ריבית של 0.25% באירופה בחודש יולי, וכי ייתכן כי ה-ECB את הריבית שלוש פעמים עוד במהלך 2022, כאשר בינתיים האינפלציה ברוב מדינות אירופה עומדת על 7.5%. גיינדוס צופה כי האינפלציה תתמתן ותגיע לסביבות ה-4% אחוזים עד סוף השנה.
- 1.אשרי המאמין 21/04/2022 18:48הגב לתגובה זואינפלציה של 7.5% באירופה לא רגילים לזה. לעצום עיניים ולקוות שעד סוף השנה היא תרד ל 4% זה מסוכן. אבל שלא תתעו האינפלציה שוחקת חוב. ולמי יש את החובות הכי גדולים?
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
ארדואן טורקיה (X)טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?
טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.
התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.
דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק
דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.
בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.
- המדינה הראשונה שקובעת יעד אינפלציה רשמי ומה קרה היום לפני 24 שנה
- לקראת החלטת ריבית דרמטית כשהפד' מפולג מאי פעם ו"עיוור" ללא נתונים עדכניים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.
