צ'ק פוינט משלמת בישראל פחות מס מהמוסכניק, בעל המכולת או הבנק
גיל שוויד מלין על כך שמס החברות בארץ ירחיק חברות היטק מהמדינה, ואף איים בעבר שחברת צ'ק פוינט תעזוב את ישראל בגלל המיסוי הגבוה. מעיון בדוחות השנתיים של צ'ק פוינט נראה שהטענות לא כל כך מוצדקות, שכן שיעור המס שהחברה שבשליטתו משלמת הוא נמוך במיוחד, בהשוואה לרוב המקומות בעולם ובהשוואה לעסקים אחרים בישראל.
בטבלה הבאה מובאים נתונים (במיליוני דולרים) לגבי ההכנסות ותשלומי המס של החברה בשנים האחרונות:
| שנה | 2019 | 2020 | 2021 |
| EBIT (הכנסות לפני מס) | 949.6 | 970.8 | 962.4 |
| מס בישראל | 129.8 | 112.8 | 113.9 |
| מס בחו"ל | 4.2 | 11.4 | 22.8 |
| סה"כ מס | 134 | 124.2 | 136.7 |
| שיעור מס מה-EBIT | 14.1% | 12.7% | 14.2% |
| תוספת לרווח למניה כתוצאה מהטבת המס | 0.8 | 0.73 | 0.66 |
מס החברות הרגיל בישראל עומד על 23%. זה מה שמשלם בעל המכולת, המוסכניק, או מוכר הפלאפל שמגלגלים כמה אלפי שקלים בחודש. גם חברות ישראליות "רגילות" כמו הבנקים או חברות הביטוח משלמות סכומי עתק למדינה במסגרת מס החברות, והן לא זכאיות להטבות מיוחדות. לעומת זאת, צ'ק פוינט שמכניסה כמה מליארדי דולרים בשנה נזקקת ככל הנראה לעידוד, ולכן היא זכאית להקלת מס שניתנת ליזמי טכנולוגיה, ובמקום 23% היא משלמת בישראל מס של 12% בלבד. השורה האחרונה בטבלה לעיל מציגה את התוספת לרווח למניה שמתקבלת בזכות הטבת המס הזו. הרווח למניה בשנה האחרונה היה 6.08 דולר, כך שהטבת המס שווה כ-13% מהרווח הנקי של החברה.
ההצדקה למס הנמוך ממנו נהנות חברות ענק אחרות הפועלות בישראל כמו אינטל לדוגמה היא כדי לפתות את החברות לפעול מהארץ וכך גם להגדיל את מספר המשרות הישראליות וכן שתשלום המס המצומצם בסופו של דבר כן יתקבל בארץ. לגבי תוספת המשרות אפשר לשאול האם באמת מדובר עדיין ביתרון למשק הישראלי בעידן של תעסוקה מלאה. במיוחד הדבר אמור ביחס לביקוש העצום לעובדים בתחום בו פועלת צ'ק פוינט, כך שלא נראה שהחברה מוסיפה באמת עובד כלשהו למשק הישראלי. לגבי האפשרות שבעלי ההון יוציאו את החברות מהארץ, קשה להאמין ששוויד היה מעביר את החברה לארצות הברית, שם מס החברות עומד על 21%, מקלטי מס כבר עכשיו מציעים תנאים טובים יותר. הטענה שהמס בישראל נכון לעכשיו גבוה מדי ובגללו יש לשקול להוציא את החברה מהארץ נראה לכל הפחות מכוחך לנוכח ההבדל בין שיעורי המס בארץ לאלו שבארצות הברית.
- צ'ק פוינט מכפילה את המטה בישראל - תפתח קמפוס חדש בת"א
- "צ'ק פוינט יכולה לסגור את הפער מפאלו אלטו, אם לא הייתי חושב כך לא הייתי כאן"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
על פי מחקרים שונים החוק לעידוד השקעות הון לא באמת משיג את יעדיו ולא מושך חברות גדולות נוספות לארץ. לאור כל זאת יש לשקול האם באמת הטבת המס חשובה ומשיגה את יעדיה בתנאי השוק הנוכחיים. נכון לעכשיו לא רק שהממשלה לא שוקלת ביטול הקלות מס כאלה, היא עוד שוקלת הטבות מס נוספות בתחום ההיי-טק.
ברבעון האחרון הכניסה חברת צ'ק פוינט 599 מיליון דולר לעומת צפי האנליסטים ל-584 מיליון דולר. הרווח המתואם למניה הגיע ל-2.25 דולר לעומת צפי ל-2.17 דולר. מתחילת השנה נהנית המניה שנחשבת לדפנסיבית ממומנטום חיובי עם זינוק של 22.5% לעומת ירידה במדד הנאסד"ק של 16.44% וב-S&P 500 ב-7.84%.
גיל שוויד מקבל לבקשתו שכר מינימום. לא צריך לדאוג לו יותר מדי, כי הוא משלים את שכר המינימום בעזרת הטבות הוניות שמגיעות לעשרות מיליוני דולרים בשנה (הטבות דרך אופציות ומניות). שווי ההטבות ההוניות של שוויד בשנת 2021 הסתכמה ב-26.1 מיליון דולר. בשנים קודמות היא הגיעה ל-30 ואף 40 מיליון דולר. בשמונה השנים האחרונות הגיע התגמול ההוני של שוויד ל-248 מיליון דולר.
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
- 25.אור 18/04/2022 19:43הגב לתגובה זואני בהלם מהשכר באופציות שגיל לוקח לעצמו. הוא מסתיר את זה בשכר מינימום, ובדוחות קשה יותר לראות שכר במניות ואופציות. אולי זה מסביר את הצמיחה הנמוכה ממנה החברה סובלת.
- 24.כתבה מטופשת 18/04/2022 19:30הגב לתגובה זוומשכירי הנכסים. ממש כתבה בלי להבין, שצק פוינט משלמת מס הכנסה ביטוח לאומי ברמות מטורפות.
- 23.כתבה לא מקצועית וכנראה ממומנת בדרך כלשהי (ל"ת)עידן 18/04/2022 12:51הגב לתגובה זו
- 22.עידן 18/04/2022 12:50הגב לתגובה זואני בספק אם הכותב לא יודע בעצמו את הנתונים, לכן אין טעם להסביר. מאוד מביך מה שנאמר פה
- 21.וכמה משרות מייצרת צ׳ק פוינט? כמה הכנסות מייצרת ישי 18/04/2022 12:25הגב לתגובה זווכמה משרות מייצרת צ׳ק פוינט? כמה הכנסות מייצרת ישירות ובעקיפין?
- 20.הכותב הזוי, צק פוינט תורמת למדינה פי מיליון ממוסכניקים (ל"ת)דוד 18/04/2022 11:37הגב לתגובה זו
- 19.מתכנת 18/04/2022 11:13הגב לתגובה זו30 אחוז מהמשכרות של רוב עובדי החברה הולכת למיסים... שכר ממוצע של 22K אפשר להגיד את זה גם על המוסכנקים ?
- 18.כתבה טובה - למדתי (ל"ת)יוסי 18/04/2022 10:42הגב לתגובה זו
- 17.הכלכלן 18/04/2022 10:21הגב לתגובה זוהמיסים שמשלם כל עובד בצ'ק פוינט. מס הכנסה, ביטוח לאומי ומס בריאות. בפועל בממוצע כל עובד משלם מעל 10 אלף שקל לגופים האלה בחודש.
- 16.מני 18/04/2022 10:08הגב לתגובה זולהשאיר את אותו גובה המס ולתת אופציות למדינה
- 15.לרון 18/04/2022 09:49הגב לתגובה זולגיל שוייד שתורם רבות למדינה המבוססת על ה מ ו נ י פרזיטים אוכלי חינם
- 14.אזרח 18/04/2022 09:40הגב לתגובה זוולא לחרדים ותחשבו על זה
- 13.אמיר 18/04/2022 08:32הגב לתגובה זואני מסכים עם כל מילה צריך למצוא דרך שהחברה המצויינת הזאת תחזיר למדינה שממנה היא צמחה הרי ברור שמיסים הם לא ישלמו כי זה יפגע להם בתוצאות..
- 12.גיח 18/04/2022 08:03הגב לתגובה זושמדובר בחברה שמשלמת שכר ממוצע בין הנמוכים ביותר בתחומה.
- 11.דוד 18/04/2022 08:02הגב לתגובה זוהמוצרים שלו במחירים מופרכים ועדיין לא משלם מס מלא. בוננזה יותר מביטקוין
- דמגוג. תקים חברה מתחרה ותמכור בזול (ל"ת)בוחבוט 18/04/2022 12:48הגב לתגובה זו
- 10.ברבור 18/04/2022 08:02הגב לתגובה זוצ׳ק פוינט לא קיבלה דבר מהמדינה, היא הצליחה *למרות* שהחברה קיימת במדינת ישראל. הרבה יותר זול להעסיק עובדים במדינות אחרות ועובדים לא פחות טובים אם לא יותר, מספיק עם הסיפורים האלה שהמדינה ״מוותרת״, המדינה מקבלת מליארדי שקלים מההייטק במס ישיר או עקיף, אם בעלי חברות יחליטו שלא משתלם להחזיק כאן חברות, הם יעבירו את החברות למדינות אחרות, המדינה אמנם תגבה מס בדרגה גבוהה יותר, אבל תפסיד בהכנסות משמעותית כתב חמוד, אולי כדאי לך ללמוד קצת כלכלה
- 9.שי 18/04/2022 07:00הגב לתגובה זוזו דמגוגיה זולה. כשהכסף הזה עובר לידיים פרטיות בצורת משכורת, תשלום לעסקים או דיבידנד, משלמים עליו מס בדיוק כמו כל אחד. כך יש יותר כסף לשלם משכורות
- 8.למה (ל"ת)אל י 18/04/2022 06:02הגב לתגובה זו
- 7.אל י 18/04/2022 06:01הגב לתגובה זובמדינה שלנו משלמים את המינימום של המיסוי. במיוחד בתחומי השיפוצים ושירות. רק פראיירים אצלנו משלמים מיסוי מלא.
- 6.ג'ק 18/04/2022 03:53הגב לתגובה זוישראל מעצמה טכנולוגית בזכות חברות כאלה . מעסיקות אלפי עובדים מעולים שמשלמים הרבה מיסים .. בזכותן הכלכלה המדע והביטחון משגשגים . אסור לשכוח שהרבה מדינות מתחרות עליהן בתנאים מדהימים ואשרינו שהן פועלות כאן .
- 5.תמיר 18/04/2022 01:06הגב לתגובה זו1 13 מיליון במיסים שנה שעברה. כלומר יותר ממאה אלף מה מ"המוסכיניקים" הפיקטיבים שלכם. וכמובן העובדין הישראלים של החברה הזו גם משלמים מיסים על השכר וההפרשות, והם המעמד שמשלם יותר מיסים ממחצית האוכלוסייה בארץ. אבל היי, עוד קצת שטיפת מוח ממדרשו של מארקס, ומתישהו נגרש את הבורגנים ונקים ונצואלה נוספת.
- 4.שמעון 18/04/2022 00:15הגב לתגובה זוזה פשוט שחיתות. שמור לי ואשמור לך.
- איש קטן. אוכל מהיד של ההייטק ובוכה (ל"ת)בוחבוט 18/04/2022 12:45הגב לתגובה זו
- 3.אנונימי 18/04/2022 00:10הגב לתגובה זוגיל שוויד במקום למכור ולעשות אקזיט החליט להשאיר את העסק בארץ בניגוד למאות חברות אחרות שהעדיפו למכור לחברות ענק אמריקאיות, צ'ק פוינט גם אחראית על חלק מהתל"ג הגבוה של מדינת ישראל.
- 2.גדעון 17/04/2022 22:36הגב לתגובה זוהעלאת מס על חברות טכנולוגיה עילית עלולה להבריח אותן, טעימן את הגורם העיקרי לצמיחת המשק. צריך להיות חכם: לא להגדיל מס, אלא לדרוש השקעה בפיתוח הכלכלה והחברה הישראלית באמצעות ESG )Environment, Society, Governance). התרומה למשק תהיה הרבה יותר גדולה.
- 1.אנונימי 17/04/2022 22:01הגב לתגובה זוממש מזכיר את מיכאל שטראוס שבכה שאי אפשר לעשות פה עסקים....
- שטראוס צדק, ולכן הם מספר 2 בקפה בעולם (ל"ת)בוחבוט 18/04/2022 12:42הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
