רכב חשמלי Aiways
צילום: גדי סיארה

"תעשיית הרכב צפויה להפסיד 505 מיליארד ד' עד 2024 בהתקפות סייבר"

דו"ח שמפרסמת היום חברת אבטחת הסייבר Upstream ,84.5% מהתקפות הסייבר על עולם תעשיית הרכב והסמארט מוביליטי בשנת 2021 בוצעו מרחוק; מאז שנת 2017 צמח מספר התקריות בסייבר נגד כלי רכב ב-350%, כשכ-40% מהן שימשו לגניבת מידע
איתן גרסטנפלד |

תעשיית הרכב צפויה להפסיד 505 מיליארד דולר עד 2024 בהתקפות סייבר, כך עולה מדו"ח שמפרסמת היום חברת אבטחת הסייבר Upstream. לפי כותבי הדו"ח, 84.5% מהתקפות הסייבר על עולם תעשיית הרכב והסמארט מוביליטי בשנת 2021 בוצעו מרחוק.

על פי הדו"ח, מאז שנת 2017 צמח מספר התקריות בסייבר נגד כלי רכב ב-350%, כשכ-40% מהן שימשו לגניבת מידע, כ-28% לפריצה לכלי הרכב או לגניבתו, כ-23% לשיבוש פעילות עסקית, ו-19% להשתלטות על מערכות ועוד. בכל הנוגע למסלול החדירה, 40.2% מהמתקפות מתבצעות דרך שרתי החברות ולא דרך כלי הרכב ישירות, 26% דרך מערכות פתיחה והתנעת הרכב (ללא מפתח), 7.6% דרך אפליקציות ניידות וכ-6% דרך מערכות הבידור.

הדו"ח לשנת 2022 מציג תמונה מקיפה של איומי הסייבר על תעשיית הרכב והוא מבוסס על למעלה מ-900 אירועים של התקפות או תקריות הקשורות לסייבר של עולם הרכב, המוביליטי והרכבים המקושרים מהעשור האחרון, עם זרקור על השנה החולפת, 2021. בנוסף, הדו"ח מציע סקירה כללית של פתרונות ניהול סיכוני סייבר. וכן מדגיש את הקריטריונים לפריסת אמצעי אבטחה יעילים לאור העלייה בהיקפם של איומי אבטחת הסייבר ובתחכומם.

למעלה מ-54% מההתקפות בשנת 2021 בוצעו על ידי האקרים המכונים "Black-hat"', האקרים אשר מפרים פרצות אבטחה במחשבים למטרות אישיות וזדוניות. הדבר משקף אתגר גדול מאי-פעם לעמוד בתקנות הרגולציה החדשות. הדו"ח מציג מקרים של הפרות של רגולציות במטרה להעלות את המודעות בתעשייה לתקנים העולמיים, כגון UNECE R155 & R156 שמיועדים להיכנס לתוקף השנה, בנוסף להתקן החדש, ISO/SAE 21434.

יונתן אפל, מייסד משותף ו-CTO של אפסטרים: "50% מגניבות כלי הרכב ברחבי בריטניה בשנת 2021 כללו פריצות, ללא שימוש במפתח ו-82% מהתקפות הסייבר העולמיות על תעשיית הרכב והמוביליטי בוצעו מרחוק, ללא צורך בגישה פיזית לרכב". 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מקסוס eDeliver 5 Combi מסחרית חשמלית דו שימושית. צילום יצרןמקסוס eDeliver 5 Combi מסחרית חשמלית דו שימושית. צילום יצרן

מקסוס eDeliver 5 Combi - מסחרית חשמלית דו שימושית

אוטו חן יבואנית דגמי מקסוס לישראל החלה בשיווק המקסוס eDeliver 5 Combi - רכב מסחרי סגור המשלב מקום לנהג + חמישה נוסעים, יחד עם ארגז מטען סגור וגדול. 

המחיר 205,000 ש"ח.

יואב פולס |

אוטו חן יבואנית דגמי מקסוס לישראל החלה בשיווק המקסוס eDeliver 5 Combi רכב מסחרי חשמלי דו שימושי. ה eDeliver 5 Combi מרחיב את היצע הדגמים המסחריים עם שימושיות גבוהה כשהוא מאפשר הובלת נוסעים בו זמנית עם נפח הטענה גבוה.

ה eDeliver 5 Combi הוא בראש ובראשונה וואן מסחרי חשמלי ושימושי. יחד עם הנהג הוא מציע מקום לשישה נוסעים, שלושה מקדימה ( נהג + 2) ועוד שלושה בשורת המושבים השניה. לצד מקום לשישה נוסעים מציע ה eDeliver 5 Combi תא מטען סגור בנפח 3800 ליטר וכושר העמסה של 1060 ק"ג.


מקסוס eDeliver 5 Combi - סביבת נהג. צילום יצרן


ה eDeliver 5 Combi מבוסס על פלטפורמה מודולרית של מקסוס, והוא מציג מידות שימושיות עם אורך כולל של 4.8 מטר, רוחב של 1.87 מטר וגובה של 1.96 מטר. בסיס הגלגלים 3.1 מטר. לטובת נוחות הנוסעים מאחור מצויד הרכב בשתי דלתות הזזה. הדלתות האחוריות נפתחות בזוית של 180° לטובת נוחות העמסה ופריקת סחורה.

למסחרית השימושית של מקסוס מנוע חשמלי בהספק של 163 כ"ס ומומנט של 24.5 קג"מ, עם סוללה בקיבולת של 64Kwh. טעינה איטית AC בהספק של עד 11Kw וטעינה מהירה DC בהספק של עד 70Kw. הטווח המוצהר 338 ק"מ בנסיעה משולבת או 483 ק"מ בנסיעה עירונית, שתיהן בתקן WLTP המחייב.  התאוצה מעמידה ל- 100 קמ"ש אורכת 10.7 שניות.


BYD פלאג אין (יצרן)BYD פלאג אין (יצרן)

בכמה ירדו מחירי הרכב החשמלי והאם זה יימשך?

מלאי גבוה, אפס קילומטר, מגמה עולמית, עלייה במס קנייה - הגורמים שישפיעו על המחירים בשנה הבאה, האם לרוץ לקנות כעת רכב חשמלי, ומה המחירים של הרכבים הבלוטים?

רן קידר |
נושאים בכתבה מחירי הרכב BYD

שוק הרכב החשמלי בישראל רושם בשנה האחרונה ירידות מחירים חדות של 20%-40%. דגמים סיניים כמו BYD אטו 3, שמחירו עמד על 172 אלף שקל, מוצעים כעת ב-140 אלף שקל, וליפמוטור B10 ירד ל-140 אלף שקל. צ'אנגן דיפאל S05 זמין ב-145 אלף שקל, ו-MG S5 ב-150 אלף שקל. כל אלה כוללים טווח נסיעה של 400-450 קילומטר, תא נוסעים מרווח ל-5 נוסעים, מסכי מגע בגודל 12-15 אינץ', מערכות בטיחות אוטונומיות ברמה 2 ומערכות קישוריות עם תמיכה באנדרואיד אוטו ואפל קארפליי. 

הירידה נובעת מעודפי מלאי בהיקף של עשרות אלפי יחידות, תחרות עזה בין יצרניות סיניות, האטה בביקוש הצרכני ושינויים במס הקנייה שמעודדים מכירות מיידיות. עד כה נמסרו השנה 285,000 רכבים חדשים, גידול של 9% לעומת 2024, אך נתח החשמליות ירד מ-25% למתחת ל-20% עם מכירות של 50,000 חשמליות בלבד לעומת 70,000 ב-2024.

עודפי המלאי יוצרים לחץ מרכזי על היבואנים. במהלך 2024 הזמינו יבואנים כמו יוניון מוטורס וטלקאר כמויות גדולות של דגמים חשמליים בהנחה שהביקוש ימשיך לצמוח בקצב של 30%-40% לשנה, כפי שקרה ב-2022-2023. במציאות, הביקוש ירד ב-30%, והותיר 30,000-35,000 רכבי אפס קילומטר במגרשי אחסון. 

רבים מהם נרשמו על שם יבואנים או חברות ליסינג כדי להעביר אותם מדוחות פיננסיים, אך כעת הם נמכרים בהנחות חריגות. BYD, מובילת השוק עם 8,100 מסירות ב-2025 לעומת 16,400 ב-2024, מציעה את האטו 3 ב-140 אלף שקל במקום 172 אלף. צ'רי FX EV רשמה 2,100 יחידות חדשות בכבישים בחודש ההשקה, אך מכירות חודשיות עומדות כעת על 300 יחידות בלבד, מה שמצביע על הצטברות מלאים. יבואנים קטנים, כמו אלה שמביאים מותגים כמו ג'ילי וג'י איי סי, מציעים הנחות של 20,000-30,000 שקל כדי לשחרר תזרים מזומנים, שכן אחזקת מלאי עולה 5%-7% ממחיר הרכב בשנה בגלל ריביות מימון. עודפי מלאי והנחות חריגות: שוק הרכב לקראת סוף השנה.

תחרות סינית - הנחות ישראליות

התחרות מסין מגבירה את הירידות. יצרניות כמו BYD, MG, ג'ילי וצ'רי מציפות את ישראל בדגמים זולים המיוצרים בכמויות גדולות בסין, שם השוק הפנימי רווי עם 9 מיליון חשמליות שנמכרו השנה. ישראל, כשוק קטן עם רגולציה מהירה לכניסת מותגים חדשים, משמשת יעד יצוא מרכזי. BYD הוזילה 22 דגמים בעד 34% בסין עד יוני 2025, מה שחלחל לישראל והכריח מתחרים להוזיל. MG S5, עם טווח 420 קילומטר וסוללה של 58 קוט"ש, מוצע ב-140 אלף שקל, ו-GAC GE3 ב-130 אלף שקל. ניאו ET5 ירד ב-39,900 שקל ל-255 אלף שקל, והופך תחרותי מול דגמים אירופיים. הרחבה: בקרוב, ירידה במחירי הרכב החשמלי; למה לצפות ואיך הכל התחיל?