מיקרוסופט
צילום: עמית גרון

ערך בעולם של אינפלציה: אפסייד של 13% למיקרוסופט?

בנק ההשקעות מורגן סטנלי מזכיר כי 'מניות ערך' הן אפשרות השקעה רלוונטית, למרות שהציבור בשנים האחרונות נהר למניות הצמיחה. כמה אפסייד הוא נותן לפרוקטר אנד גמבל?
תומר אמן | (1)

האינפלציה היא מציאות חדשה בעולם של העשור האחרון. לאחר סביבת אינפלציה סביב האפס ששלטה בעולם, השנה האינפלציה חזרה להרים ראש, ומחייבת את המשקיעים להיות ערים למציאות המשתנה.

בעשור האחרון מניות הצמיחה נתנו תשואה גבוהה יותר על פני מניות הערך, אבל בטווח הארוך זה לא תמיד כך. מניות הערך הן מניות 'משעממות' שלא קופצות מעלה ומטה כל הזמן. זהו אולי חסרון עבור מי שמחפש ריגושים בהשקעות, אבל בטווח הארוך - המשקיעים דווקא ממש לא צריכים לחפש ריגוש, אלא את המובן מאליו: תשואה. מניות הערך מספקות לעיתים קרובות דיבידנד וגם שקט.

>> >>>המומחים של ביזפורטל ילמדו אותך השקעות (ללא עלות) - להרשמה לקורס

כאמור, למניות ערך יש מספר יתרונות, כאשר בראש ובראשונה המניה מאפשרת תזרים מזומנים שוטף (דיבידנד), ובלי קשר לאופי השוק. שנית, מאפשרות מניות אלו גיוון ופיזור סיכון בהשוואה לתיקים מוכווני צמיחה. 

בבנק ההשקעות MORGAN STANLEY (סימול: MS) מסמנים אפסייד דווקא לגדולות שבהן. 

אפסייד של 13% למניית מיקרוסופט

הראשונה היא הענקית MICROSOFT (סימול: MSFT). מניות טכנולוגיה לא תמיד ידועות בדיבידנדים שהן מחלקות, אבל חברות בעלות מאזן בריא ותזרים מאסיבי יכולות לספק נתחים טובים עבור משקיעיה - מיקרוסופט עושה בדיוק את זה. כשהחברה החלה לחלק דיבידנדים רבעוניים, אי אז בשנת 2004, היא התחילה מסכום של 8 סנט למניה. היום, 17 שנה לאחר מכן, שיעור זה גדל בכ-675% וכיום נותנת מייקרוסופט למשקיעיה 62 סנט עבור כל מניה של החברה בה הם מחזיקים, ארבע פעמים בשנה.

בהסתכלות צרה, מיקרוסופט מחלקת תשואת דיבידנד של פחות מ-1%, אך בהתחשב בהתנהלות היציבה של החברה בכל הקשור לדיבידנדים - בכל זאת, היא עמדה ביעדי התשלום שהציבה לה ולמשקיעיה במשך תריסר שנים רצופות.

בנק ההשקעות מורגן סטנלי קבע לאחרונה את מחיר היעד שלה בכ-364 דולר למניה, אפסייד של כ-13% על מחיר הסגירה האחרון שעמד על כ-323 דולר למניה. 

אפסייד של 7% לפרוקטר אנד גמבל

המניה השנייה היא ענקית הצריכה PROCTER & GAMBLE (סימול: PG). החברה ביחד עם כמה חברות נוספות, משתייכת לקבוצה אשר מכונה "מלכי הדיבידנדים" -  חברות ציבוריות אשר מחלקות דיבידנד כבר למעלה מ-50 שנים ברציפות, עמדו ביעדי הדיבידנדים שהעמידו לעצמן, ואף המשיכו להעלות את גובה הדיבידנד לאורך השנים. 

קיראו עוד ב"גלובל"

באפריל, הדירקטוריון הודיע כי גובה הדיבידנד המחולק יעלה בכ-10%, אשר סימל זו השנה ה-65 ברצף בה החברה מעלה את גובה הדיבידנד השנתי המחולק. לא קשה לראות כיצד בחברה הגיעו להישג זה. החברה מספקת עשרות אלפי מוצרי יסוד של מגוון מותגים בתחום ניירות הטואלט ומגבות הנייר, משחות השיניים, סכיני הגילוח ואף טבליות למדיח - מוצרים אותם כל משק בית רוכש באופן סדיר, וללא קשר למה הכלכלה העולמית עושה באותו רגע. 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    Sassi6 07/12/2021 04:39
    הגב לתגובה זו
    ...שעלתה ב-4.18%, בגלל מורגן סטנלי שהעלה את מחיר היעד, משבעה דולרים לתשעה דולרים, תודה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.