משבר תקרת החוב: הממשל בארה"ב ינפיק מטבע בשווי טריליון דולר?
למרות שהבחירות בארה"ב הסתיימו מזמן, ארה"ב עדיין חצויה עמוקות. ברקע יושב הנשיא לשעבר דונלד טראמפ ואירועי ה-6 בינואר, שבו המון הסתער על גבעת הקפיטול. זה הוביל לוועדת חקירה ממלכתית ומרבית הרפובליקאים, הן בסנאט והן בקונגרס, התנגדו לוועדה ואומרים כי היא רדיפה פוליטית, כשחלקם עדיין טוענים כי הבחירות האחרונות אינן תקפות. בנוסף, הם איבדו את הרוב בשני הבתים. אז כשהרפובליקאים מרגישים מותקפים, כמו בכל מערכת פוליטית אחרת, הם מוצאים את הדרך להוציא למפלגות היריבות את המיץ.
זה בדיוק מה שקורה עם תקרת החוב האמריקאית בימים אלה. אמנם החוב נשמע אסטרונומי ונכון לסוף רבעון 2 עמד על 28.5 טריליון דולר, אבל יש כמה דברים שצריך להבין על החוב, מה הגודל שלו ביחס לתמ"ג האמריקאי ומי יצר אותו.
בהתחשב בשינויים אינפלציוניים, הנשיא הדמקורטי ביל קלינטון הוריש לג'ורג' וו. בוש הבן ב-2001 חוב של 5.8 טריליון דולר, זה היה כשעוד היינו בשיא משבר הדוט.קום והחוב צמח בזמן כהונתו של קלינטון ב-31.6%.
ב-8 שנותיו של בוש ומלחמתו בטרור וזו שבאפגניסטן ובעיראק, 2 מהמלחמות הארוכות בהיסטוריה של ארה"ב, הגירעון צמח ב-101%, לכמעט 12 טריליון דולר. אחריו, בשתי כהונותיו של ברק אובמה, שירש מבוש את משבר הסאב פריים, המשבר הכלכלי החמור מאז המשבר הכלכלי הגדול ב-1929, החוב צמח בכמעט 8.6 טריליון דולר, עלייה של 74%. כלומר אובמה הוריש לטראמפ חוב של למעלה מ-20 טריליון דולר.
- אואזיס לא הראשונים: עשרת הטורים הגדולים ברוק
- עליות באסיה, החוזים בוול סטריט נסחרים בעליות קלות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בכהונתו האחת, טראמפ העלה את החוב ב-6.7 טריליון שהיוו עלייה של 33% ביחס לחוב שירש והוריש לנשיא הנוכחי ג'ו ביידן, חוב של 26.9 טריליון דולר והוא כאמור העלה אותו מאז שנכנס לתפקידו בעוד למעלה מ-1.7 טריליון דולר.
עד כמה ארה"ב ממונפת?
לפי הסוכנות לניתוח כלכלי בארה"ב, ה-BEA, התמ"ג האמריקאי ב-2020 נאמד ב-20.93 טריליון דולר. זאת אומרת שהכלכלה האמריקאית ממונפת, אבל לא מאוד.
עכשיו, הנשיא ג'ו ביידן והמפלגה הדמוקרטית, שרוצה ליישם מדיניות חברתית שעלותה המשוערת היא 3.5 טריליון דולר תקוע עם זה. תוסיפו לזה את חבילת התמריצים לתשתיות ב-1.2 טריליון דולר ותקבלו כלכלה שממונפת כבר ב-50% פלוס.
אז הרפובליקאים אומרים שהם דואגים לחוב. זה נכון שבאופן מסורתי הם מאמינים בתקציבים מצומצמים יותר ופחות שלטון ורגולציה, אבל בתקופה שלהם הם הגדילו את החוב לפי הצרכים הפוליטיים שלהם.
- החוזים על וול סטריט עולים עד 1.2% - מתקרבים לסיום השביתה הגדולה במגזר הציבורי
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
בכל מקרה, אם המפלגות לא יצליחו להגיע להסכמות והעלאת תקרת החוב תיתקע, אז ארה"ב תגיע לחדלות פירעון. זה רע מאוד לכולם, אבל כולם, אם הממשל לא יוכל לעמוד בהתחייבויותיו. זה לבד שווה נפילה של עשרות אחוזים בכל השווקים וצלילה של הדולר.
"עיכוב יכול לפגוע ביכולת של הממשל לעמוד בכל התחייבויותיו, כנראה שיסב נזק בלתי הפיך לכלכלה האמריקאית ולשווקים הפיננסיים בעולם", כתבה לאחרונה שרת האוצר האמריקאית ג'נט ילן ליו"ר הקונגרס, ננסי פלוסי, והוסיפה כי "למדנו מהעבר שהמתנה לרגע האחרון בהעלאת התקרה יכול לייצר הרס לעסקים, לביטחון הצרכני, להעלות את עלויות של הלוואות קצרות טווח למשלמי המסים ולפגוע בצורה שלילית בדירוג האשראי של ארה"ב".
ינפיקו מטבע של טריליון דולר?
אז הדמוקרטים מחפשים דרכים יצירתיות לעקוף את הרפובליקאים, אחת מהן היא שהנשיא ג'ו ביידן יורה על הנפקת מטבע בשווי של לא פחות מטריליון דולר. לא מדובר ברעיון חדש, הוא צף כבר קרוב לעשור במסדרונות וושינגטון, כשהנשיא אובמה אמר כי חשב על הרעיון כדרך להמשיך ולשלם את האג"חו של משרד האוצר האמריקאי. בסוף הוא ויתר.
היתרון של זה, זה שאת המטבע הזה אפשר להפקיד אותו אצל הבנק הפדרלי ובכך להתגבר על בעיית תקרת החוב. החוק בארה"ב מאפשר לנשיא להנפיק מטבעות לאירוע מסוים, או מה שהם מכנים מטבע אירועי, שנועד לציין אירוע כלשהו. לרוב מדובר במטבעות בעלי ערך נמוך של 10 או 5 דולר. העניין הוא שאין הגבלה על הסכום של המטבע המונפק.
תומך של המטבע הוא פול קרוגמן, זוכה פרס נובל לכלכלה, שרואה בזה בסך הכול תרגיל. "מדובר בתרגיל חשבונאי שפשוט יאפשר למשרד האוצר לעקוף את הסחטנות של המפלגה הרפובליקאית".
- 16.אמיר 29/09/2021 14:01הגב לתגובה זולכן צריך להגדיל את תקרת החוב
- 15.אין שכל אין דאגות 27/09/2021 06:26הגב לתגובה זואין שכל אין דאגות
- 14.מן אירופה חייבים לעקור ישות ציונית מן המפה ובאה גאולה . (ל"ת)רובל ומטבעות זהב 27/09/2021 04:42הגב לתגובה זו
- 13.לשחרר מתלות ועבדות דור משכיל ורע מחוסן נבזה ומשוחד . (ל"ת)רובל ומטבעות זהב 27/09/2021 04:41הגב לתגובה זו
- 12.הציונות ואירופה לא ניתנים להפרדה אימא ובנה (ל"ת)רובל ומטבעות זהב 27/09/2021 04:40הגב לתגובה זו
- 11.גולים ועקורים ניצולי שואת נתניהו 20 ומוזס אלפיים תקווה (ל"ת)רובל ומטבעות זהב 27/09/2021 04:38הגב לתגובה זו
- 10.J 27/09/2021 02:43הגב לתגובה זוהמדינה .מה נסגר ??? תדפיסו כסף חלקו לציבור וכך נעבור את המגפה מהר .בדיוק מה שעשה ביבי .בנט מספיק עם האגו .עשרות אלפי נדבקים יסבלו מתסמינים להרבה זמן .דייי מספיק .סגור
- 9.דולר לא שווה יותר משקל וחצי (ל"ת)השוק לפני קריסה 26/09/2021 22:36הגב לתגובה זו
- 8.לאף אחד מה יהיו תוצאותיו ומתי 26/09/2021 22:25הגב לתגובה זולאף אחד מה יהיו תוצאותיו ומתי
- 7.רק מזומן 26/09/2021 21:34הגב לתגובה זולהתחיל להחזיר חוב על ידי מכירת יותר נפט לסין ויפן.
- 6.בקיצור אמריקה בצרות ושוק ההון שם בסכנה (ל"ת)יחזקאל 26/09/2021 20:48הגב לתגובה זו
- 5.הומר 26/09/2021 20:38הגב לתגובה זוראו את הנולד
- 4.פסיכו ציוני דתי ומסטר קלין לפיד גורלך חתום . (ל"ת)הרובל של ליברמן 26/09/2021 20:34הגב לתגובה זו
- 3.הרובל של ליברמן 26/09/2021 20:33הגב לתגובה זומכילים אלפי מתים מתים מצילי נפש יהודי .
- 2.פירמידה אחת גדולה (ל"ת)מגן הציבור 26/09/2021 20:33הגב לתגובה זו
- 1.הרובל של ליברמן 26/09/2021 20:32הגב לתגובה זודור מרגלים קץ קרב שואת נתניהו 20 איתיחאד ופרעות לוד .
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
