הצד החיובי של חשבון המים: ארד תיהנה מהצמיחה בשוק מדי המים
חברת מדי המים ארד 2.79% היא אחת החברות שנשארו מתחת לרדאר בשנה האחרונה. בעוד שמרבית המניות ומדדי המניות הגדולים, עלו אל מעבר השיאים טרום הקורונה, ארד נשארה מאחור. אמנם, מכירות החברה נפגעו ב-2020 עקב הסגרים, אך הדו"חות לרבעון השני שפורסמו לאחרונה, מצביעים על חזרה לפסי צמיחה ושיפור ברווחיות ושיא חדש בתזרים המזומנים השוטף של החברה.
לקריאה נוספת:
>> ראיון עם מנכ"ל ארד: "מצוקת המים העולמית תגרום לרווחיות לשגשג בשנים הקרובות"
ארד היא חברה המתכננת, מייצרת ומשווקת מדי מים ופועלת בישראל וברחבי העולם. החברה קיימת כבר עשרות שנים וכמעט כולנו נמנים בין לקוחותיה. מכיוון שבישראל החברה מחזיקה נתח שוק של 70%, היא מוכרזת כמונופול בתחומה.
כנראה שכולנו נתקלנו במדי המים של החברה - מדי המים המכנים שמותקנים מחוץ לכל בית. מי שמכיר את דרכי הפעולה של תאגידי המים בישראל יודע, שהחשבון ללקוחות מגיע לרוב על פי אומדן צריכה ואחת לתקופה מגיעים לקרוא את הצריכה בפועל ומתקננים את החשבון החודשי. הסיבה היא פשוטה, לעבור על כל המדים ולקרוא את המונה, זוהי עבודה סיזיפית וזאת בדיוק הנקודה מדוע תחום מדי המים מעניין אותנו.
- חובות של 800 מיליון אירו והפסדי ענק: האם אינטר בדרך לפשיטת רגל?
- אינטר מזנקת ב-24% אחרי שהודיעה שתגייס 38 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אנו בפתחו של עידן ה-5G שבו רכב אוטונומי אמור לתקשר עם רמזור. אין שום סיבה לשלוח פיזית טכנאי לקריאה ידנית של צריכת המים. ארד החלה כבר מזמן לפתח יכולות של קריאה מרחוק. הטכנולוגיות נקראות : AMR – Automatic Meter Reading ו AMI – Automatic Meter Information. האבולוציה של מדי המים החכמים החלה בשיטות Drive By ו Walk By שמשדרים את הקריאה של המד מטווח קרוב. כך יכול הטכנאי לנסוע עם האוטו או לצעוד סמוך לבתים פרטיים למשל, ולקבל את הקריאה. בהמשך נבנו רכזות אשר מקושרות לחברות המים, שקוראות את מדי המים ממספר גדול של דירות (למשל ברבי קומות שבהם מאות דירות).
מדי המים החכמים הפכו בשנים האחרונות לעיקר המכירות של החברה. שוק מדי המים העולמי נאמד ב 4.2 מיליארד דולר בשנה, דהיינו מדי מים חדשים הנרכשים לבתים חדשים ולהחלפת ישנים. רוב מדי המים הנרכשים הם מכאנים, כשרק 1.3 מיליארד דולר בשנה מתוכם הם מדי מים טכנולוגים.
על פי הערכות, שוק מדי המים החכמים צפוי לצמוח בכ-6% בשנה. החשיבות של קריאה שוטפת של הצריכה היא גדולה מאוד להערכתנו. חשיבות מדי המים החכמים גדלה במיוחד על רקע שינויי האקלים שיוצרים בצורות רבות ברחבי העולם, והכמות הגדולה של מים שהולכת לאיבוד כתוצאה מדליפות.
- לפני שאיבדה את הריבונות הביטחונית, ישראל איבדה את הריבונות האנרגטית
- שלושת האסים שבלעדיהם אנבידיה אבודה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- שלושת האסים שבלעדיהם אנבידיה אבודה
איך משתלבת ארד בסיפור זה?
מדיווחיה של החברה אנו למדים שהחברה היא השחקנית השישית בגודלה בעולם. היא מחזיקה כ-5% מנתח השוק העולמי וכ-10% מהשוק בארה"ב. צד את עינינו, שבתחום מדי המים החכמים נתח השוק שלה גדול יותר. כלומר החברה חזקה יותר בשוק העתידי מאשר בשוק ההיסטורי. בין השורות מספרת ארד ששיעור הרווחיות במדי המים המכנים עומד על 25%-15% ואילו בתחום מדי המים החכמים שעור הרווחיות עומד על 45%-30%.
בדוחותיה השנתיים, מפרטת ארד על הפריסה שלה בעולם, בתחום מדי המים החכמים ונתח השוק שלה: בארה"ב – נתח שוק של 13% השחקנית הרביעית בגודלה. בספרד – נתח שוק של 40%, היא השחקן המוביל ולשחקנית השנייה נתח שוק של 35%. במקסיקו – נתח שוק של 30% היא השחקנית השנייה בענף, למובילה נתח שוק של 35%. באיטליה – נתח שוק של 30% היא השחקנית השנייה בענף, לראשונה נתח שוק של 40%. בקולומביה – נתח שוק של 40% היא השחקנית המובילה, לשנייה בענף נתח שוק של 35%.
להערכתנו, בשווקים בהם לשתי החברות הגדולות בענף נתח שוק העולה על 65%, מתקיים יתרון תחרותי מהותי. בכאלו מקומות, נצפה שהמוניטין של החברות השולטות, יהווה חסם בפועל למתחרות חדשות. נצפה שלא יהיה פשוט להחליף תשתיות של כל כך הרבה בתי אב ולכן היכולת של החברות השולטות, לשמר מחירים גבוהים טובה יותר. לכל הפחות נגיד, שלא יהיה להן אינטרס להיכנס למלחמת מחירים, שתיצור סחרור בהכנסותיהן. בנוסף, יתרונות לגודל, יוכלו להקטין את שיעור ההוצאות התפעוליות ולשפר את השורה התחתונה, תהליך שאנו רואים ברבעונים האחרונים.
ארד נפגעה במכירות בשנת 2020, בעיקר בשל הסגרים שמנעו מאנשי המכירות לעבוד. אולם, אנו רואים שהחברה כבר חזרה להיקף המכירות הקודם ומציגה תזרים מזומנים משופר. זאת בעיקר הודות לירידה בעלויות היחסיות של מכירה ושיווק והנהלה וכלליות וכן מהתייעלות בהחזקת המלאים.
להלן התפתחות המכירות ותזרים המזומנים בשנים האחרונות (באלפי דולר):
לארד השקעות הוניות זניחות יחסית (לא יותר מ-3 מיליון בשנה). לעומת זאת, הוצאות מחקר ופיתוח עומדות על כ 17 מיליון דולר בשנה. במילים אחרות, ארד שמה את יהבה על מדי המים המתקדמים.
אם נסתכל על העתיד ברור לנו שקריאה רציפה של צריכת המים הן על ידי הצרכן, חברת המים ואפילו צדדים שלישיים היא חשובה, הן באיתור נזילות בזמן אמת, והן באומדן הוצאות המים בזמן אמת. מדי המים החכמים, צפויים להיכנס לבתי מגורים חדשים שמוקמים מחד ולהחליף מדי מים ישנים מאידך.
לארד חוב נטו של כ-19 מיליון נכון לסוף הרבעון השני של 2021 והיא נסחרת בשווי שוק של 1.15 מיליארד שקל (358 מיליון). בארה"ב, חולשת חברת Badger Meter (NYSE:BMI) על 21% מהמדים החכמים בשוק האמריקאי (לעומת 13% לארד) והיא נסחרת בארה"ב לפי שווי של 3.1 מיליארד דולר. ל Badger מכירות של כ 460 מיליון דולר ותזרים מזומנים שוטף של כ 90 מיליון דולר. כלומר לחברה הזו מכירות ותזרים פי 2-3 מארד אך היא נסחרת בשווי גבוה פי כמה מארד.
בשורה התחתונה
שוק מדי המים החכמים הוא העתיד ללא ספק, ארד כחברה הנסחרת בתל אביב, נעלמה מעיני המשקיעים ולא השתתפה בראלי של השנה האחרונה. בין השורות של הדו"ח לרבעון השני, ניתן לראות שהחברה חזרה לעצמה ופניה קדימה. אנו מעריכים כי הדו"חות הבאים ימשיכו להצביע על המשך מגמת הצמיחה והשיפור ברווחיות. עבור אלו המעריכים כי ענף מדי המים החכמים יצמח כמצופה, מהווה ארד רעיון השקעה שבהחלט אפשר "לזרום איתו".
הכותב הוא שותף מנהל בבית ההשקעות אקורד ש.ק.ל.
- 3.מה קורה עם אוברסיז? 30/08/2021 09:23הגב לתגובה זוהאם נזכה לראות פירות מההשקעה הזאת?
- 2.חברה מצויינת שהצליחה לעבור מטכנולוגיה ישנה לחדשה ב 29/08/2021 12:21הגב לתגובה זוחברה מצויינת שהצליחה לעבור מטכנולוגיה ישנה לחדשה בזכות השקעה במו״פ וניהול נכון.
- 1.עמי 29/08/2021 11:51הגב לתגובה זולדעתי יש נגדם תביעה ייצוגית על כך שמדי המים שלהם מזייפים ומנפחים חשבונות
צילום: UMA media, Pexelsשלושת האסים שבלעדיהם אנבידיה אבודה
הייניקס, סמסונג ומיקרון, יצרניות זיכרונות ה-HBM4 שצפויים להיות רכיב מרכזי בדור הבא של שבבי ה-AI, חשובות מאוד למלכת השבבים שחייבת לשמור על מעמדה בעוד מתחרותיה נושפות בעורפה
זיכרונות HBM4, דור חדש של זיכרונות בעלי רוחב פס גבוה, שצפוי להוות רכיב מרכזי בדור הבא של שבבי ה-AI, הם הגביע הקדוש של שוק השבבים כיום. אנבידיה, כמלכת שוק השבבים שנאלצת כל העת להשקיע מאמצים בשמירה על מעמדה מול מתחרות כמו AMD וברודקום, זקוקה להם כמו אוויר לנשימה.
ה-HBM4 הוא השלב או הגרסה הרביעית בסדרת זיכרונות HBM, אחרי HBM1,HBM2 ו-HBM3 (כולל השדרוג HBM3E). כל דור מתאפיין בשיפורים משמעותיים בביצועים, ברוחב הפס של הזיכרון, בצריכת החשמל, וביכולת הצפיפות של הזיכרון, כך ש-HBM4 הוא הדור הכי מתקדם ומעודכן מבין סדרת HBM שבלעדיו אנבידיה לא תוכל להאיץ ביצועים במעבדיה.
אנבידיה צריכה את כרטיס הזיכרון HBM4 בעיקר כדי לתמוך בעיבוד נתונים מהיר ויעיל במערכות שלה, במיוחד בתחומי הבינה המלאכותית ,AI למידת מכונה ומחשוב ביצועים גבוהים. זיכרון HBM4 מציע רוחב פס גבוה במיוחד ותצרוכת חשמל נמוכה משמעותית ביחס לזיכרון DDR4 וצפיפות זיכרון גבוהה המאפשרת לשלב זיכרון רב במקום קטן. זה מאפשר לאנבידיה להאיץ ביצועים במעבדים ובמעבדי גרפיקה שלה, תוך הפחתת צריכת הכוח ושיפור יעילות העבודה מול כמויות עצומות של נתונים במקביל.
פיתוח HBM4 - מי השחקניות העיקריות?
יצרניות ה-HBM4 המובילות כיום אינן כולן דרום-קוריאניות, אך מרביתן מרוכזות בדרום קוריאה. החברות המרכזיות הן:
- המסחר ננעל במגמה מעורבת; ג'יי פרוג טסה 27%, טסלה ירדה 3.5%
- ג'יפרוג טסה 22%, אפירם עולה 11%; המגמה השלילית נמשכת בחוזים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
SK Hynix: דרום-קוריאנית, מובילה בפיתוח ובייצור המוני של HBM4, עם שיפורים משמעותיים ברוחב הפס ויעילות אנרגטית. נחשבת ליצרנית הגדולה בתחום זה כרגע ומבוססת טכנולוגיות ייצור מתקדמות.
