ניו יורק
צילום: Mark Billante/Unsplash

הקורונה עדיין כאן: כלכלת ארה"ב צומחת, אבל פחות...

מדד מנהלי הרכש ירד ל-55.4 על רקע בעיות בשרשרת האספקה העולמית, כשגם מכירות הבתים מראות האטה
ארז ליבנה | (4)
נושאים בכתבה כלכלת ארה"ב

אחרי האופטימיות של האביב, שעלתה מעלה בעקבות מבצע החיסונים הנרחב בארה"ב והובילו לתחזיות ורודות, התפשטות ורייאנט הדלתא הן בארצות הברית והן במזרח אסיה, מקשות על תהליך ההתאוששות, כשכבר 3 חודשים ברציפות הכלכלה מראה על דעיכה בצמיחה.

 

היום חברת המחקר IHS Markit פרסמה את מדד מנהלי הרכש (PMI) שנעצר על 55.5 נקודות והיה הנמוך ביותר מאז דצמבר האחרון וירד מ-59.9 נקודות ביולי. המדד עוקב אחרי הרכש של חברות גדולות הן בייצור והן בשירותים, כאשר למעלה מ-50 נקודות מראה על צמיחה ופחות מכך מראה על התכווצות. אז עדיין יש צמיחה, אבל פחות מהחודשים הקודמים.

 

הכלכלה האמריקאית עדיין צומחת, אבל פחות. אחד הדברים המרכזיים שמשפיעים על המדד, זה השבר בשרשרת האספקה העולמית, שמקשה על היצרנים להזמין חלקים. עוד נתון שמקשה הוא גיוס העובדים. לפי הדוח של IHS, מדובר בצמיחה הכי חלשה עד כה ב-2021, כשמספר המועסקים צמח בצורה האיטית ביותר זה מעל שנה.

 

"לא רק שעיכובים בשרשרת האספקה הגיעו לשיאים חדשים. הסקר של אוגוסט הראה שהתסכול משוק העבודה הולך וגובר, כשהצמיחה במקומות העבודה ירד לנמוך מאז יולי אשתקד, כשחברות לא הצליחו למצוא עובדים מתאימים או שעובדים קיימים החליפו עבודה", כתבו ב-IHS.

 

המצב הוביל לכך שלאחר שני רבעונים של צמיחה בשיעור של 6%, הגבוה מאז שנות ה-80 של המאה שעברה, הכלכלה האמריקאית מתקררת. זה היה צפוי, אי אפשר לצמוח בשיעור גבוה לאורך זמן, אבל בחברת המחקר חוששים מירידת המדרגה בצמיחה. 

 

סקטור נוסף שמראה האטה יחסית הוא הנדל"ן. אמנם הייתה עלייה של 2% בקניית בתים, שגירדו בחודש יולי את ה-6 מיליון בתים, אבל המספרים עדיין רחוקים מסוף 2020, כשבאוקטובר הגיעו לשיא של 6.73 מיליון בתים שנמכרו. כמו כן, אמון בוני הבתים ירד לנמוך של 13 חודשים ביולי, כשנעמד על 75 נקודות לעומת צפי של 80 נקודות על ידי הקונצנזוס.

 

גם המחירים החציוניים של בתים קיימים עלו ב-17.8% לעומת חודש יולי אשתקד, אבל מדובר בירידה ביחס לעלייה של 29% שהראתה 2020 ביחס ל-20% ב-2019.

 

כל זה מגיע לקראת נאומו של יו"ר הפד', ג'רום פאוול, שצפוי לנאום ביום שישי הקרוב ולעדכן את השוק אם ימשיך את מבצע רכישות האג"ח, שנאמד בהיקף של 120 מיליארד דולר בכל חודש, כש-80 מתוכם הולכים לרכש של אג"ח של משרד האוצר האמריקאי – שוק בהיקף של 22 טריליון דולר.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    לשים תמונה של הונג קונג בכתבה על ניו יורק (ל"ת)
    25/08/2021 21:48
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    גאונים אתם! (ל"ת)
    25/08/2021 21:48
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    ראלי 24/08/2021 07:57
    הגב לתגובה זו
    כתבה מעולה ונכונה. מה שחשוב לקוראים ולכלכלנים זה הרוב בורסה . לא משפיע על המכונות..כמה יותר רע הבורסה עולה יותר .הציבור התרגל שנותנים לו כסף גדול בחינם . אז סבבה להם.
  • יוסי 24/08/2021 18:17
    הגב לתגובה זו
    מי ישלם בסוף את החשבון?הציבור כמובן.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

וול סטריט שור (גרוק)וול סטריט שור (גרוק)
סקירה

מניות הקוונטים נופלות, אקספנג קופצת ב-8%; המדדים סביב ה-0

צוות גלובל |
נושאים בכתבה טסלה

שלושת המדדים העיקריים פתחו ביציבות, עם חזרת המשקיעים מחופשת חג המולד ליום מסחר יחיד ודליל לפני סוף השבוע. הדאו יורד קלות בעוד ה-S&P 500 והנאסד״ק עולים קלות, כאשר מחזורי המסחר נותרו נמוכים על רקע היעדר טריגרים כלכליים משמעותיים.

המסחר הדליל מגיע לאחר שיום המסחר המקוצר של ערב חג המולד הסתיים בשיאים היסטוריים. מדדי S&P 500 ודאו ג’ונס רשמו רמות שיא חדשות, והשלימו חמישה ימי עליות רצופים. מגמה זו משתלבת ב”ראלי סנטה קלאוס” המסורתי, התקופה שבין סוף דצמבר לתחילת ינואר, הנחשבת לרוב חיובית עבור שוקי המניות.

במבט שנתי, השווקים מציגים ביצועים חזקים במיוחד. מדד S&P 500 עלה בכ-18% מתחילת השנה והוא בדרך לשנה שישית של תשואות דו-ספרתיות מתוך שבע השנים האחרונות. מדד נאסד״ק הוביל את העליות עם זינוק של יותר מ-20% בשנת 2025, זאת למרות תנודתיות חריפה במהלך השנה, כולל כניסה זמנית לטריטוריית שוק דובי לאחר הכרזת מכסי היבוא הרחבים של הנשיא טראמפ באפריל.

במקביל למניות, שוק הסחורות היקרות ממשיך להתחזק. חוזים עתידיים על זהב וכסף טיפסו לשיאים חדשים, על רקע מתיחות גיאופוליטית מתחדשת והיחלשות הדולר האמריקאי. מגמה זו מחזקת את מעמד המתכות היקרות כנכסי מקלט בתקופות של אי-ודאות גלובלית.

למרות העליות החדות בשווקים, המשקיעים מתמודדים עם ציפיות הולכות ומצטמצמות להפחתות ריבית מצד הפדרל ריזרב בשנה הקרובה. פחות מ-15% מהסוחרים מעריכים כי תתרחש הורדת ריבית כבר בחודש הבא, וההערכות לגבי חודש מרץ נותרות חלוקות. בשלב זה, היעדר נתוני מאקרו ופרסומי דוחות כספיים מסמן סיום שקט יחסית לשבוע המסחר המקוצר של תקופת החגים.