ניו יורק
צילום: Mark Billante/Unsplash

הקורונה עדיין כאן: כלכלת ארה"ב צומחת, אבל פחות...

מדד מנהלי הרכש ירד ל-55.4 על רקע בעיות בשרשרת האספקה העולמית, כשגם מכירות הבתים מראות האטה
ארז ליבנה | (4)
נושאים בכתבה כלכלת ארה"ב

אחרי האופטימיות של האביב, שעלתה מעלה בעקבות מבצע החיסונים הנרחב בארה"ב והובילו לתחזיות ורודות, התפשטות ורייאנט הדלתא הן בארצות הברית והן במזרח אסיה, מקשות על תהליך ההתאוששות, כשכבר 3 חודשים ברציפות הכלכלה מראה על דעיכה בצמיחה.

 

היום חברת המחקר IHS Markit פרסמה את מדד מנהלי הרכש (PMI) שנעצר על 55.5 נקודות והיה הנמוך ביותר מאז דצמבר האחרון וירד מ-59.9 נקודות ביולי. המדד עוקב אחרי הרכש של חברות גדולות הן בייצור והן בשירותים, כאשר למעלה מ-50 נקודות מראה על צמיחה ופחות מכך מראה על התכווצות. אז עדיין יש צמיחה, אבל פחות מהחודשים הקודמים.

 

הכלכלה האמריקאית עדיין צומחת, אבל פחות. אחד הדברים המרכזיים שמשפיעים על המדד, זה השבר בשרשרת האספקה העולמית, שמקשה על היצרנים להזמין חלקים. עוד נתון שמקשה הוא גיוס העובדים. לפי הדוח של IHS, מדובר בצמיחה הכי חלשה עד כה ב-2021, כשמספר המועסקים צמח בצורה האיטית ביותר זה מעל שנה.

 

"לא רק שעיכובים בשרשרת האספקה הגיעו לשיאים חדשים. הסקר של אוגוסט הראה שהתסכול משוק העבודה הולך וגובר, כשהצמיחה במקומות העבודה ירד לנמוך מאז יולי אשתקד, כשחברות לא הצליחו למצוא עובדים מתאימים או שעובדים קיימים החליפו עבודה", כתבו ב-IHS.

 

המצב הוביל לכך שלאחר שני רבעונים של צמיחה בשיעור של 6%, הגבוה מאז שנות ה-80 של המאה שעברה, הכלכלה האמריקאית מתקררת. זה היה צפוי, אי אפשר לצמוח בשיעור גבוה לאורך זמן, אבל בחברת המחקר חוששים מירידת המדרגה בצמיחה. 

 

סקטור נוסף שמראה האטה יחסית הוא הנדל"ן. אמנם הייתה עלייה של 2% בקניית בתים, שגירדו בחודש יולי את ה-6 מיליון בתים, אבל המספרים עדיין רחוקים מסוף 2020, כשבאוקטובר הגיעו לשיא של 6.73 מיליון בתים שנמכרו. כמו כן, אמון בוני הבתים ירד לנמוך של 13 חודשים ביולי, כשנעמד על 75 נקודות לעומת צפי של 80 נקודות על ידי הקונצנזוס.

 

גם המחירים החציוניים של בתים קיימים עלו ב-17.8% לעומת חודש יולי אשתקד, אבל מדובר בירידה ביחס לעלייה של 29% שהראתה 2020 ביחס ל-20% ב-2019.

 

כל זה מגיע לקראת נאומו של יו"ר הפד', ג'רום פאוול, שצפוי לנאום ביום שישי הקרוב ולעדכן את השוק אם ימשיך את מבצע רכישות האג"ח, שנאמד בהיקף של 120 מיליארד דולר בכל חודש, כש-80 מתוכם הולכים לרכש של אג"ח של משרד האוצר האמריקאי – שוק בהיקף של 22 טריליון דולר.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    לשים תמונה של הונג קונג בכתבה על ניו יורק (ל"ת)
    25/08/2021 21:48
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    גאונים אתם! (ל"ת)
    25/08/2021 21:48
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    ראלי 24/08/2021 07:57
    הגב לתגובה זו
    כתבה מעולה ונכונה. מה שחשוב לקוראים ולכלכלנים זה הרוב בורסה . לא משפיע על המכונות..כמה יותר רע הבורסה עולה יותר .הציבור התרגל שנותנים לו כסף גדול בחינם . אז סבבה להם.
  • יוסי 24/08/2021 18:17
    הגב לתגובה זו
    מי ישלם בסוף את החשבון?הציבור כמובן.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

ביטקוין ירידות
צילום: רוי שיינמן

איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו

המודל שאפשר למשקיעים מוסדיים להיחשף למטבעות דיגיטליים דרך מניות חברות האוצר מתגלה כפגיע במיוחד, כשהביטקוין יורד ב־15%, מניות החברות קורסות פי שניים ויותר, ובוול-סטריט מזהירים: הפרמיה המנופחת גובה את המחיר

אדיר בן עמי |

ההשקעה שנחשבה לפופולרית ביותר השנה בקרב משקיעי הקריפטו - רכישת מניות של חברות שמחזיקות במטבעות דיגיטליים כנכס מרכזי - נקלעה לתקופה קשה. מחירי הביטקוין והאתריום ירדו, ומניות אותן חברות נסוגו אף בשיעורים חדים יותר. מיקרוסטרטג'י MicroStrategy Inc 1.99%  , שמוכרת כיום בשם סטרטג'י, הייתה החלוצה במודל הזה בהובלת מייקל סיילור. החברה, שהחלה כחברת תוכנה קטנה, הפכה לאחת המחזיקות הגדולות בביטקוין. בשיאה ביולי שוויה עמד על כ־128 מיליארד דולר, וכעת הוא ירד לכ־70 מיליארד.


הרעיון מאחורי חברות האוצר היה לאפשר למשקיעים מוסדיים, שלא יכלו לרכוש קריפטו ישירות, דרך עקיפה להשקעה במטבעות דיגיטליים. המשקיעים קנו מניות של חברות שהחזיקו ביטקוין או אתריום עבורם, מה שנחשב פתרון נוח למגבלות רגולציה. אלא שהמודל הזה יצר בעיה מובנית: מניות החברות נסחרו בפרמיה גבוהה ביחס לשווי האמיתי של המטבעות שברשותן. ברנט דונלי, נשיא ספקטרה מרקטס, הסביר כי “משקיעים שילמו שני דולר על כל דולר של ביטקוין שהחברות החזיקו בפועל”.


נקודת המפנה הגיעה ב־10 באוקטובר, כשנשיא ארה״ב דונלד טראמפ הכריז על הטלת מכסים חדשים על סין. ההודעה גרמה לגל מכירות בשווקים, והקריפטו הצטרף לירידות. השבתת הממשל הפדרלי וחוסר הוודאות סביב מדיניות הריבית של הבנק המרכזי הגבירו את הלחץ. 


 כשהנכס הבסיסי יורד, המניה יורדת יותר

מחיר הביטקוין ירד בכ־15% בחודש האחרון, אך מניית סטרטג'י איבדה 26%. הירידה החדה משקפת את האופי הממונף של החברות הללו: כשהנכס הבסיסי יורד, המניה מגיבה בעוצמה גדולה יותר. פיטר ת'יל, משקיע הון סיכון בולט, נמנה עם התומכים הבולטים בתחום חברות האוצר הקריפטו והשקיע במספר חברות מהתחום. BitMine Immersion Technologies, אחת החברות הגדולות בתחום האת'ריום שנתמכת על ידי ת'יל, איבדה יותר מ-30% מערכה בחודש האחרון. גם ETHZilla, שהחלה כחברת ביוטכנולוגיה והפכה לאוצר את'ריום בהשתתפותו של ת'יל כמשקיע, ירדה ב-23% באותה תקופה.


מתיו טאטל, שמנהל קרן סל שמטרתה להכפיל את תשואת סטרטג'י, חווה ירידות חדות עוד יותר, כאשר קרן MSTU שלו נפלה בכ־50%. לדבריו, “חברות אוצר דיגיטליות הן למעשה גרסה ממונפת של נכסי הקריפטו, ולכן כשהשוק יורד, זה הגיוני שהן יפלו מהר יותר.” מאט קול, מנכ"ל חברת Strive, אמר כי רבות מהחברות “תקועות”. Strive רכשה ביטקוין במחיר הגבוה בכ־10% ממחירו הנוכחי, ומנייתה ירדה ב־28%. עם זאת, קול ציין כי החברה ערוכה להתמודד עם התנודתיות בזכות גיוס הון באמצעות מניות ולא באמצעות חוב.