סין
צילום: unsplash

בלאקרוק: הגיע הזמן להסתכל על סין כיעד השקעה נפרד

בחברת ניהול הנכסים הפיננסיים הגדולה בעולם, לא מתרגשת מהלחצים הרגולטורים של הממשל הסיני וממשיכים להמליץ על מניות סיניות; ממליצים לקחת בחשבון את סיכוני ההשקעות שנובעים מסיכוני האקלים
איתן גרסטנפלד | (2)

הרגולטור הסיני ממשיך להטיל איימה על המגזר העסקי במדינה, כשרק לפני מספר ימים פגעה בפעילותם של מספר מוסדיים במדינה. בקרן ההשקעות של בלקרוק, חברת ניהול הנכסים הפיננסיים הגדולה בעולם, ממשיכים להמליץ על מניות סיניות, ומסבירים מדוע המשקיעים צריכים להבין כי מדובר בקוטב מובהק של הצמיחה העולמית.

לקריאה נוספת:

> "הממשל הסיני נגד דידי? אלה 4 הסקטורים אותם הוא דווקא מטפח"

> למרות הרגולציה הסינית אני מגדיל החזקות בעליבאבא - זו הסיבה

> לפעמים החגיגה נגמרת: האם נראה עוד הנפקות ענק סיניות בוול סטריט?

לדבריהם, הגיע הזמן להסתכל על סין כיעד השקעה נפרד משווקים מפותחים או מתפתחים: "השינויים הרגולטורים האחרונים בסין שהשפיעו על כמה מהתעשיות הפרטיות צפויים להימשך מספר שנים, אך סביר להניח שעוצמת הרגולציה תשתנה. לדעתנו, משקיעים צריכים להיות מודעים למתחים הגיאו-פוליטיים המתמשכים, שהודגשו לאור השינויים הרגולטוריים האחרונים. ככל שהצמיחה בסין מאטה, אנו רואים שהמדיניות הכלכלית הסינית מתרופפת, אנו מאמינים כי סין תשמור על מדיניות נצית רחבה בטווח הבינוני במטרה לשמור על איכות הצמיחה. מבחינה אסטרטגית, הקצאתנו לנכסים סיניים כפולה מבדרך כלל."

 

להתאים את תיק ההשקעות לשינויי האקלים

על דו"ח האקלים של האו"ם והשפעותיו על תיקי השקעות אמרו בבלקרוק: "הדו"ח האחרון של האו"ם על שינויי האקלים הדגיש את טענתנו בבלקרוק שתיקי השקעות חייבים להתייחס למעבר לכלכלת אפס פליטות פחמן – ולקחת בחשבון את סיכוני ההשקעות שנובעים מסיכוני האקלים. במוקד ישנם שני סיכונים מרכזיים: סיכונים פיזיים כתוצאה מאירועי מזג אוויר קיצוני, וסיכונים פיננסיים הנובעים משינויים במיסוי, ברגולציה או בטכנולוגיה.

למרות זאת, השוק עדיין אינו מתמחר כראוי את המעבר לכלכלת נט-זירו, אך אנו צופים שיעשה זאת בקרוב, ומאמינים כי חברות שישכילו לנקוט צעדים שיתמכו במעבר ירוויחו. חשוב להבין כי חלון ההזדמנויות להתאמת תיקי ההשקעות לעולם של אפס פליטות פחמן מצטמצם, ולדעתנו השוק יתמחר את סיכוני האקלים במהירות רבה יותר מכאן ואילך. ברמה הטקטית, אנו נמצאים במשקל עודף במגזר הטכנולוגי כיוון שאנו מאמינים שזה ממוקם טוב יותר לקראת המעבר לכלכלת נט זירו, וברמה האסטרטגית אנו מעדיפים מניות שווקים מפותחים."

קיראו עוד ב"גלובל"

 

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    שימו לב שהם מוציאים כסף מאמריקה החוצה (ל"ת)
    אלי 19/08/2021 12:46
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מהמרים (ל"ת)
    חנה 19/08/2021 00:20
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.