רינת אשכנזי קסם
צילום: Photo by Goh Rhy Yan on Unsplash
TV

"הממשל הסיני נגד דידי? אלה 4 הסקטורים אותם הוא דווקא מטפח"

רינת אשכנזי, מנהלת מחקר מדדים בקסם אקסלנס מסבירה על מה כל המהומה "הממשל הסיני לא רוצה מתחרים מהסקטור הפרטי"; ומסמנת את התחומים שדווקא ייהנו - ראיוןTV
עדי ברזילי | (9)

"הממשל הסיני פועל בארבעה מישורים" אומרת רינת אשכנזי, מנהלת מחקר מדדים בקסם אקסלנס "הגבלים עסקיים, שליטה בנתונים, שוקי הון ומוצרים ציבוריים" ולכן הסקטורים שנפגעים בעיקר הם פינטק וחברות מדיה. זו הסיבה שראינו את ההנפקות של דידי ואנט נפגעות, ואת ההקשחה הרגולטורית מול עליבאבא וטנסנט. 

אשכנזי ממליצה למשקיעים שרוצים להיחשף לענקית מהמזרח "לקרוא טוב טוב מה הממשל משדר לסינים ולעולם כולו. כרגע למשל, המטרות שלו הן ליצור רווחה ושוויון, ולחזק את המהפכה הטכנולוגית. הוא בעצם מעוניין להחזיר את היצור הטכנולוגי הביתה - סמיקונדקטורס, תוכנה, אנרגיה ירוקה ורכבים חשמליים. לשם הממשל הסיני מוכן להזרים כספים ושם הסיכון הרגולטורי יותר נמוך". צפו בראיוןTV

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    השקעתי גם בדידי וגם בביבי, והפסדתי (ל"ת)
    אופס, התבלבלתי 04/08/2021 11:06
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    הממשל הסיני מנתב את כספי המשקיעים לא לפי פוטנציאל 04/08/2021 10:54
    הגב לתגובה זו
    הממשל הסיני מנתב את כספי המשקיעים לא לפי פוטנציאל החברות אלא לפי צרכיו. הסינים רוצים את כספי המשקיעים בתחומים שעובדים למען האינטרס שלהם. הממשל הסיני ממנה דירקטורים מטעמו בחברות סיניות והוא שותף ״שקט״ למרות שלא השקיעו בחברה! הם גוזרים את אסטרטגיית הכלכלה בצורה שונה מקפיטליזם ולכן רואים מחיקות ערך עצומות של המשקיעים וניתוב כספי המשקיעים לתחומים שלדעתם האישית הם נכונים. הדברים נכתבו בעיתונות כלכלית זרה כבר לפני מספר שבועות.
  • 7.
    שגיא 04/08/2021 10:34
    הגב לתגובה זו
    עים תעשיות הרכב שהפלדה מרכיב חשוב שם ?? ולהגיד תכום המדיה זה לא מדוייק הממשל רוצה לסגור את תכום הלימוד מרחוק המקוון....
  • 6.
    אווי 04/08/2021 10:15
    הגב לתגובה זו
    גלעד אלטשולר כבר שנים אומר שסין זה ONE WAY TICKET
  • 5.
    צחיק 04/08/2021 09:28
    הגב לתגובה זו
    עשרות פעמים המליצו כאן על מניות ו 90 אחוז מהפעמים הם נפתו
  • 4.
    ג 04/08/2021 09:10
    הגב לתגובה זו
    מי ששמע וקנה תעודת סל כללית חטף שם.
  • 3.
    פוקסי 04/08/2021 08:51
    הגב לתגובה זו
    חצי מהקרן עלה לשמיים. אז בואי נתחיל עם זה שהדבר היחיד שאנחנו יודעים זה שאתם לא יודעים כלום. כלום. דווקא עכשיו אני כן מוסיף עוד, ממצע, מחזק עוד את צ'יינה אינטרנט ולא נוגע בכל מה שהמלצת היום. (אבל בכל זאת אוהב אותך)
  • 2.
    מנית השנה 04/08/2021 08:25
    הגב לתגובה זו
    מנית השנה
  • 1.
    מה כוונות הממשל הסיני. הוא משנה עמדות ללא הודעה מר 04/08/2021 08:10
    הגב לתגובה זו
    מה כוונות הממשל הסיני. הוא משנה עמדות ללא הודעה מראש. אין כל אמון במשטר הפועל לקריסת חברות סיניות בבורסות חול ומשנה חליפות לבקרים את עמדותיו ללא הודעה מראש
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.