לא ממריאה: בואינג נכשלה בשיגור לחלל, המו"פ מעמסה על החברה
ביום שישי האחרון מניית בואינג BOEING (BA) ירדה ב-1.6%. אחרי סאגות ה-737MAX והבואינג x777, הקורונה וירידת ההזמנות, הסיבה של החברה הפעם: קפסולת החלל סטארליינר שפיתחה החברה, שהייתה אמורה להיות משוגרת כבר בתחילת החודש, נדחתה כרגע לאוקטובר – אבל כנראה בצ'ק פתוח. מה קרה? חלק משסתומי הקפסולה קפאו ונתקעו ובמשך 10 ימים מהנדסי החברה ניסו לפתור את הבעיה ולא הצליחו.
בשישי החברה כבר הודתה בכישלונה ואמרה כי תצטרך להוריד את הקפסולה מקן השיגור ודחתה אותו לאוקטובר – כלומר כרגע לא בטוח מתי זה יקרה. "הצלחת המשימה בטיסות אנושיות לחלל תלויות באלפי פקטורים שמתחברים יחד בזמן הנכון", אמר סגן נשיא בואינג, ג'ון וולמר, בהודעה לעיתונות והוסיף כי "נמשיך לעבוד על הנושא במפעל של סטארליינר ולרדת מהשיגור, כדי לפנות את חלון השיגור למשימות אחרות בעלות חשיבות לאומית".
גם לוקהיד מרטין LOCKHEED MARTIN CORP (LMT) ירדה קלות, מאחר ולחברה יש יוזמה משותפת עם בואינג, יונייטד לונץ' אלייאנס, שבה בונות החברה ביחד את הקפסולה המדוברת.
המרוץ הכושל לחלל
החברה נמצאת כבר 5 שנים במירוץ עם ספייס אקס של אילון מאסק, לאחר ש-2 החברות זכו במכרז של נאס"א בהיקף משותף של 6.8 מיליארד דולר לבניית קפסולות שייקחו אסטרונאוטים לתחנת החלל הבינלאומית.
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כבר מההתחלה הורמו כמה גבות, מאחר ובואינג קיבלה 4.3 מיליארד דולר לעומת ספייסX שקיבלה 2.5 מיליארד בלבד. אבל כסף הוא כנראה לא הפיתרון להכול. מלכתחילה הרעיון היה להפסיק לשלם לרוסיה מיליארדי דולרים על שיגורם של אסטרנאוטים למשימות חלליות כבר מ-2017 – בינתיים בואינג לא עומדת בקצב. בדצמבר 2019 החברה אמנם הצליחה לשגר בהצלחה קפסולה לא מאוישת לחלל, אבל היא לא הצליחה לעגון בתחנת החלל הבינ"ל בשל העובדה שהטיימר של החברה השתבש.
וכשבואינג עוד מתקשה לשגר קפסולה, מאסק צייץ בסוף השבוע – אולי כניסיון להשפיל את המתחרה – כי הוא כבר מעוניין להנחית אסטרונאוטים על הירח לפני 2024. כשנשאל על ידי משתמש בטוויטר אם זה יקרה עד אז הוא ענה לא "כנראה שלפני".
בארה"ב דווח עוד שבסוף יולי, עוד לפני השיגור הכושל של בואינג, העבירה נאס"א לספייסX 300 מיליון דולר, שהיווה נקודת ציון חשובה במי שנאס"א רואה כשותפתה העתידית.
- לקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?
- מנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
ה-737 וה-777 בעוכרי החברה
המיזם הכושל של סטארליינר, מצטרף לעוד 2 מגה פרויקטים שהחברה נכשלת בהם בשנים האחרונות. הראשון כמובן, הוא השבתתם של מטוסי ה-737 מקס שהתרחשה במארס 2019 על רקע 2 התרסקויות טראגיות שגבו את חייהם של כ-346 איש.
בעקבות ההתרסקויות, סוגיית הבטיחות של מטוסי החברה עלתה לכותרות, דבר שפגע בצורה אנושה במכירות החברה מאז. בנובמבר אשתקד, לאחר למעלה משנה וחצי של השבתות, החברה קיבלה אישור לספק את המטוסים.
בסוף 2020 הוערך כי מתחילת משבר ה-MAX, הפסידה עליו החברה 40 מיליארד דולר ב-2019. אבל אז, כש-2020 הוכרזה כסוג של שנת מעבר והתאוששות, באה הקורונה, סגרה את השמיים, לקחה את מרבית הכנסות החברה והכניסה אותה לבור. הבור הזה נאמד בשיא בירידת ערך של 125 מיליארד דולר.
ואז, אם כל זה לא הספיק, ביוני האחרון החברה הודיעה שגם מסירתו של מטוס הדגל של החברה ה-x777 – שאמור בעשור הקרוב להחליף את כלל דגמי ה-747 שעוד קיימים ברשות חברות התעופה בעולם – נדחתה לפחות בשנתיים. זו הייתה הפעם ה-5 שהחברה דוחה את המסירה, שהייתה אמורה להתרחש כבר ב-2019, אבל נדחתה גם בשל פרשת ה-737, גם בשל התפרצות המגפה וגם בשל ליקויים טכניים – חלקם באשמת החברה וחלקם לא.
כל פיתוח של מטוס, בטח של קפסולות לחלל, נאמד במיליארדי דולרים, כשהעיצוב ותהליכי הפיתוח והבדיקה הם היקרים ביותר. רק לדוגמה, ה-737MAX מתחיל מכמעט 100 מיליון דולר למטוס ובגרסת MAX8 הוא חוצה את ה-121 מיליון דולר למטוס.
- 2.רועי 16/08/2021 07:11הגב לתגובה זולפני כמה שנים שהמניה שלהם רק עלתה והחברה נראתה כמו אחת שלא יכולה ליפול הם התחילו להעביר את כל הפנסיות של העובדים למניות של החברה.. אחרי זה באה הנפילה עם ה737 מקס ועכשיו יש להם עיכובים עם ה777X לחלל בכלל נראה שהם לא מצליחים להגיע וכל חברה אחרת עושה להם בית ספר. ממש מוזר מה שקורה שם..
- 1.בואינג עשתה טעויות ענק בנקודות קריטיות בפיתוח ה MAX (ל"ת)התשלום במחיר המניה 15/08/2021 21:54הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
משקיעים עובדים AIלקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?
יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 עקפו את הציפיות - אבל השוק אדיש והמדד עלה רק ב-1.3% מאמצע אוקטובר; האם "הציפיות הפרפקטציוניסטיות" הן אלו שידרדרו את וול סטריט?
זו עונת הדוחות הכי טובה מאז 2021, אבל נראה שגם לשוק זה כבר לא מספיק. יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 שפרסמו עד עכשיו את התוצאות שלהן לרבעון השלישי הצליחו להכות את תחזיות האנליסטים, אבל השוק אדיש. מדד הדגל עלה מאז אמצע אוקטובר רק ב-1.3%, בזמן שהחברות עצמן מדווחות על שיאים ברווחיות ובהכנסות. תחשבו על זה. נשארו רק 50 חברות שיביאו לנו תוצאות, כשריכוז מרשים של חברות מביאות תוצאות מעל הציפיות, ההישג הכי הגדול מזה שנים. ובכל זאת, זה לא מקבל ביטוי בתשואות, גם על פי מחקר שעשו בגולדמן זאקס, מניות שהיכו את התחזיות רשמו עלייה ממוצעת של 0.3% בלבד ביום שאחרי הדוח שזה חצי מהממוצע ההיסטורי.
מה ההסבר לזה? התשובה נמצאת בשאלה. אנחנו הגענו לעונת הדוחות הזאת אחרי חודשים של עליות ועם ציפיות בשמיים. השווקים רצים 4 חודשים ברצף, אז זה לא מפתיע שאפילו תוצאות טובות מתקבלות בסוג של עייפות ואדישות.
בשבוע שעבר הנאסד"ק רשם את הירידה השבועית החדה ביותר שלו מאז אפריל, וזה מגיע בעקבות חששות שהחברות משקיעות יותר מדי בפרויקטים של AI. גם נתוני התעסוקה והצריכה הצביעו על האטה קלה, וזה הוביל את ה-S&P 500 לסיים את השבוע בירידה של 1.6%.
מניות הטכנולוגיה נסחרות היום במכפילים גבוהים, לפעמים עשרות ואפילו מאות פעמים על הרווח העתידי. מדד המכפיל המתואם שילר עלה לרמות שנראו רק פעם אחת בעבר - בתקופת בועת הדוט-קום. לכן, השוק מתקשה להתרגש מדוחות טובים הוא כבר מתמחר "שלמות". המשקיעים מסתכלים קדימה - אל ההשקעות של המאות מיליארדים ב-AI, אל ההוצאות הקפקס המטורפות ושואלים את עצמם מתי כל זה יתורגם לרווחים.
- ג'יפרוג טסה 22%, אפירם עולה 11%; המגמה השלילית נמשכת בחוזים
- סנאפ מזנקת 20%, אנבידיה מטפסת 1.5%; קוואלקום מאבדת 2% - ומה עושים החוזים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
וזה מוביל לזה שגם כשחברות כמו מטא Meta Platforms 0.45% , פלנטיר Palantir 1.65% או רובין הוד Robinhood 2.58% מציגים רבעון עם תוצאות שיא, המניות שלהן צונחות. מטא איבדה 11% אחרי שחשפה עלייה נוספת בתקציבי ה-AI שלה; פלנטיר ירדה 8% למרות תחזית אופטימית לשנה כולה; ורובין הוד, שהציגה רווח שיא, נחתכה ב-11% אחרי שההוצאות שלה עלו מהצפוי. זה מראה לנו שוק עייף ועצבני. שוק כלל לא סלחן. שוק שבוחן לאן הוא הולך מכאן.
