לא ממריאה: בואינג נכשלה בשיגור לחלל, המו"פ מעמסה על החברה
ביום שישי האחרון מניית בואינג BOEING (BA) ירדה ב-1.6%. אחרי סאגות ה-737MAX והבואינג x777, הקורונה וירידת ההזמנות, הסיבה של החברה הפעם: קפסולת החלל סטארליינר שפיתחה החברה, שהייתה אמורה להיות משוגרת כבר בתחילת החודש, נדחתה כרגע לאוקטובר – אבל כנראה בצ'ק פתוח. מה קרה? חלק משסתומי הקפסולה קפאו ונתקעו ובמשך 10 ימים מהנדסי החברה ניסו לפתור את הבעיה ולא הצליחו.
בשישי החברה כבר הודתה בכישלונה ואמרה כי תצטרך להוריד את הקפסולה מקן השיגור ודחתה אותו לאוקטובר – כלומר כרגע לא בטוח מתי זה יקרה. "הצלחת המשימה בטיסות אנושיות לחלל תלויות באלפי פקטורים שמתחברים יחד בזמן הנכון", אמר סגן נשיא בואינג, ג'ון וולמר, בהודעה לעיתונות והוסיף כי "נמשיך לעבוד על הנושא במפעל של סטארליינר ולרדת מהשיגור, כדי לפנות את חלון השיגור למשימות אחרות בעלות חשיבות לאומית".
גם לוקהיד מרטין LOCKHEED MARTIN CORP (LMT) ירדה קלות, מאחר ולחברה יש יוזמה משותפת עם בואינג, יונייטד לונץ' אלייאנס, שבה בונות החברה ביחד את הקפסולה המדוברת.
המרוץ הכושל לחלל
החברה נמצאת כבר 5 שנים במירוץ עם ספייס אקס של אילון מאסק, לאחר ש-2 החברות זכו במכרז של נאס"א בהיקף משותף של 6.8 מיליארד דולר לבניית קפסולות שייקחו אסטרונאוטים לתחנת החלל הבינלאומית.
- נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
- בואינג מזנקת ב-10%: מצפה לעלייה במסירות מטוסים ב-2026 ולתזרים חיובי של מיליארדים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כבר מההתחלה הורמו כמה גבות, מאחר ובואינג קיבלה 4.3 מיליארד דולר לעומת ספייסX שקיבלה 2.5 מיליארד בלבד. אבל כסף הוא כנראה לא הפיתרון להכול. מלכתחילה הרעיון היה להפסיק לשלם לרוסיה מיליארדי דולרים על שיגורם של אסטרנאוטים למשימות חלליות כבר מ-2017 – בינתיים בואינג לא עומדת בקצב. בדצמבר 2019 החברה אמנם הצליחה לשגר בהצלחה קפסולה לא מאוישת לחלל, אבל היא לא הצליחה לעגון בתחנת החלל הבינ"ל בשל העובדה שהטיימר של החברה השתבש.
וכשבואינג עוד מתקשה לשגר קפסולה, מאסק צייץ בסוף השבוע – אולי כניסיון להשפיל את המתחרה – כי הוא כבר מעוניין להנחית אסטרונאוטים על הירח לפני 2024. כשנשאל על ידי משתמש בטוויטר אם זה יקרה עד אז הוא ענה לא "כנראה שלפני".
בארה"ב דווח עוד שבסוף יולי, עוד לפני השיגור הכושל של בואינג, העבירה נאס"א לספייסX 300 מיליון דולר, שהיווה נקודת ציון חשובה במי שנאס"א רואה כשותפתה העתידית.
- טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
- עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
ה-737 וה-777 בעוכרי החברה
המיזם הכושל של סטארליינר, מצטרף לעוד 2 מגה פרויקטים שהחברה נכשלת בהם בשנים האחרונות. הראשון כמובן, הוא השבתתם של מטוסי ה-737 מקס שהתרחשה במארס 2019 על רקע 2 התרסקויות טראגיות שגבו את חייהם של כ-346 איש.
בעקבות ההתרסקויות, סוגיית הבטיחות של מטוסי החברה עלתה לכותרות, דבר שפגע בצורה אנושה במכירות החברה מאז. בנובמבר אשתקד, לאחר למעלה משנה וחצי של השבתות, החברה קיבלה אישור לספק את המטוסים.
בסוף 2020 הוערך כי מתחילת משבר ה-MAX, הפסידה עליו החברה 40 מיליארד דולר ב-2019. אבל אז, כש-2020 הוכרזה כסוג של שנת מעבר והתאוששות, באה הקורונה, סגרה את השמיים, לקחה את מרבית הכנסות החברה והכניסה אותה לבור. הבור הזה נאמד בשיא בירידת ערך של 125 מיליארד דולר.
ואז, אם כל זה לא הספיק, ביוני האחרון החברה הודיעה שגם מסירתו של מטוס הדגל של החברה ה-x777 – שאמור בעשור הקרוב להחליף את כלל דגמי ה-747 שעוד קיימים ברשות חברות התעופה בעולם – נדחתה לפחות בשנתיים. זו הייתה הפעם ה-5 שהחברה דוחה את המסירה, שהייתה אמורה להתרחש כבר ב-2019, אבל נדחתה גם בשל פרשת ה-737, גם בשל התפרצות המגפה וגם בשל ליקויים טכניים – חלקם באשמת החברה וחלקם לא.
כל פיתוח של מטוס, בטח של קפסולות לחלל, נאמד במיליארדי דולרים, כשהעיצוב ותהליכי הפיתוח והבדיקה הם היקרים ביותר. רק לדוגמה, ה-737MAX מתחיל מכמעט 100 מיליון דולר למטוס ובגרסת MAX8 הוא חוצה את ה-121 מיליון דולר למטוס.
- 2.רועי 16/08/2021 07:11הגב לתגובה זולפני כמה שנים שהמניה שלהם רק עלתה והחברה נראתה כמו אחת שלא יכולה ליפול הם התחילו להעביר את כל הפנסיות של העובדים למניות של החברה.. אחרי זה באה הנפילה עם ה737 מקס ועכשיו יש להם עיכובים עם ה777X לחלל בכלל נראה שהם לא מצליחים להגיע וכל חברה אחרת עושה להם בית ספר. ממש מוזר מה שקורה שם..
- 1.בואינג עשתה טעויות ענק בנקודות קריטיות בפיתוח ה MAX (ל"ת)התשלום במחיר המניה 15/08/2021 21:54הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה
האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%
הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.
המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.
אינפלציה נמוכה מהצפוי
הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.
נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.
- לאומי מספק מימון של 1.7 מיליארד לקיסטון בריבית טובה וזה עדיין מעל ריבית המשכנתא שלכם
- טראמפ: אם השווקים חזקים יו״ר הפד צריך להוריד ריבית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים
מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.
