ביל אקמן
צילום: מתוך עמוד הפייסבוק, סעיף 27א׳ לחוק זכות יוצרים

לא מוזיקלי: הספאק של ביל אקמן לא יתמזג עם יוניברסל

הספאק היה אמור לרכוש 10% מחברת המוזיקה; רשות לני"ע בארה"ב הודיעה לאקמן כי המיזוג לא עומד בכללי הבורסה
ארז ליבנה |
נושאים בכתבה ביל אקמן

ביל אקמן הוא אחד מהמשקיעים המתוחכמים בשוק המניות בעולם ובדרך כלל הוא עושה את הדברים בדרך שלו. כך גם עם הספאק – שלד בורסאי שמוקם לצורך מיזוג פעילות פרטית לתוכו – שלו, פרשינג סקוור טונטיין (PSTH). בזמנו, זה היה הספאק הכי גדול כשמטרתו המוצהרת הייתה לגייס 4 מיליארד דולר. הוא הצליח ועם הכסף רצה להתמזג עם קבוצת המוזיקה יוניברסל (UMG), ובתמורה היה משקיע מיליארד דולר בחברה ומקבל 10% ממנה, לפי שווי של 42.5 מיליארד דולר כולל חובות הקבוצה.

 

אמש הודיע הספאק על כך שהמיזוג לא יצא אל הפועל, כנראה בשל העובדה כי לא מדובר במיזוג מלא. "ההחלטה שלנו למצוא קומבינציה עסקית התחלתית (IBC) אלטרנטיבית, הונעה על ידי נושאים שהעלו ב-SEC, כשחלק מהאלמנטים המוצעים בטרנסאקציה, כמו השאלה האם ה-IBC שלנו עומד בחוקי הבורסה בניו יורק", מסר אקמן במכתב לבעלי היחידות בספאק.

 

הדירקטוריון החליט ש"לאחר שיחות רבות עם ה-SEC וניסיונות לשנות את עמדתו בנושאים שאותם העלו ברשות" העסקה תועבר לקרן האירופאית של אקמן, פרשינג סקוור הולדינגס.

 

המשקיעים לא קיבלו בזרועות פתוחות את העסקה המסובכת מאוד הזו, כשמחודש יוני האחרון מחיר יחידה ירד ב-18%. בכלל מאז פברואר, אז מחיר יחידה הגיע כמעט ל-33 דולר, המחיר כעת 20.6 דולר, מאוד קרוב למחיר ההנפקה שעמד על 20 דולר. כלומר ירידה של 37.6% מאמצע פברואר.

 

"לא הערכנו נכון את התגובה של חלק מבעלי המניות למורכבות והמבנה של הטרנסאקציה", הוסיף המשקיע, שכעת נותרו לו 18 חודשים בלבד למצוא פעילות עסקית חדשה, אלא אם בעלי המניות יאריכו את תאריך התפוגה. "לאור הניסיון האחרון שלנו, הפעילות העסקית הבאה תיבנה כמיזוג ספאק קונבנציונאלי", הוסיף.

 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

וול סטריט שור (גרוק)וול סטריט שור (גרוק)
סקירה

מניות הקוונטים נופלות, אקספנג קופצת ב-8%; המדדים סביב ה-0

צוות גלובל |
נושאים בכתבה טסלה

שלושת המדדים העיקריים פתחו ביציבות, עם חזרת המשקיעים מחופשת חג המולד ליום מסחר יחיד ודליל לפני סוף השבוע. הדאו יורד קלות בעוד ה-S&P 500 והנאסד״ק עולים קלות, כאשר מחזורי המסחר נותרו נמוכים על רקע היעדר טריגרים כלכליים משמעותיים.

המסחר הדליל מגיע לאחר שיום המסחר המקוצר של ערב חג המולד הסתיים בשיאים היסטוריים. מדדי S&P 500 ודאו ג’ונס רשמו רמות שיא חדשות, והשלימו חמישה ימי עליות רצופים. מגמה זו משתלבת ב”ראלי סנטה קלאוס” המסורתי, התקופה שבין סוף דצמבר לתחילת ינואר, הנחשבת לרוב חיובית עבור שוקי המניות.

במבט שנתי, השווקים מציגים ביצועים חזקים במיוחד. מדד S&P 500 עלה בכ-18% מתחילת השנה והוא בדרך לשנה שישית של תשואות דו-ספרתיות מתוך שבע השנים האחרונות. מדד נאסד״ק הוביל את העליות עם זינוק של יותר מ-20% בשנת 2025, זאת למרות תנודתיות חריפה במהלך השנה, כולל כניסה זמנית לטריטוריית שוק דובי לאחר הכרזת מכסי היבוא הרחבים של הנשיא טראמפ באפריל.

במקביל למניות, שוק הסחורות היקרות ממשיך להתחזק. חוזים עתידיים על זהב וכסף טיפסו לשיאים חדשים, על רקע מתיחות גיאופוליטית מתחדשת והיחלשות הדולר האמריקאי. מגמה זו מחזקת את מעמד המתכות היקרות כנכסי מקלט בתקופות של אי-ודאות גלובלית.

למרות העליות החדות בשווקים, המשקיעים מתמודדים עם ציפיות הולכות ומצטמצמות להפחתות ריבית מצד הפדרל ריזרב בשנה הקרובה. פחות מ-15% מהסוחרים מעריכים כי תתרחש הורדת ריבית כבר בחודש הבא, וההערכות לגבי חודש מרץ נותרות חלוקות. בשלב זה, היעדר נתוני מאקרו ופרסומי דוחות כספיים מסמן סיום שקט יחסית לשבוע המסחר המקוצר של תקופת החגים.