קרדיט סוויס
צילום: קרדיט סוויס

"מכירות מוצרי הצריכה בעולם הולכות להאט"

כך לפי דוח הצריכה של קרדיט סוויס. בבנק ההשקעות צופים שמכירות הריטייל של מוצרי צריכה בארה"ב ירדו ויקוזזו במכירות לעסקים. עוד מוזכרת תחזית חיובית לתחומי הרכב והשבבים, דשדוש באירופה של הייצור התעשייתי והעלאות ריבית בשווקים המתעוררים
איתי פת-יה | (1)

"הגיעה הנקודה שבה אנשים כבר קנו מספיק לפטופים, אופני כושר, אלכוהול יקר וריהוט חדש. ההתחשבנות בדרך, והיא תהיה אקוטית ביותר בארצות הברית", כך כותב בנק ההשקעות קרדיט סוויס בסקירה שלו בנושא הצרכנות, אשר מתפרסמת כעת בביזפורטל. לפי הבנק, המצב המתואר בארצות הברית צפוי להשפיע גם על הצריכה הגלובלית.

במוקד הניתוח נמצאת הצריכה של הייצור התעשייתי (IP – Industrial Production). ברקע פתיחת חלק מן הכלכלות מחדש עם התגברות שיעור ההתחסנות מפני הקורונה, מתוארים הביקושים הגוברים לחלק מן המוצרים והשירותים, שקצב הייצור הנוכחי לא עומד בהם כרגע. ואולם, בבנק צופים כי אנו עתידים לראות האצה בייצור, ובהמשך האטה שלו בהתאמה לביקושים בשוק.

"הפנדמיה, גם לאחר שתגמר, תמשיך להביא לתנודות לא שגרתית בנתוני המאקרו", נכתב. "אנו מצפים לצמיחה נמשכת בייצור התעשייתי, גם לתוך 2022, וזאת על אף תחזית שלילית בטווח הקצר למכירות הגלובליות לצרכנים (ריטייל) – שאין לבלבלן עם הצריכה הכללית".

"עוד אנו חוזים שבאוקטובר נגיע לשיא במומנט של הייצור התעשייתי הגלובלי, בבחינה של הנתונים לעומת אלה של שלוש החודשים הקודמים. עדיין, ההשקעות מצד העסקים והביקושים למוצרי צריכה שלא חוו שגשוג בקורונה (לרבות מכוניות), וכן התאוששות המלאים אמורים לקזז את הירידה במכירות לצרכנים".

בצד זאת כותבים כלכלני הבנק כי "המחזור הזה הוא מיוחד: עדיין אנו באזור הדמדומים של הפנדמיה, היכן שהחוקים הרגילים רק לעתים חלים, ועל נתונים שמתעדכנים בקצב גבוהה קשה לסמוך. זה מוצר להיות 'שוריים' לגבי הייצור התעשייתי בזמן שהצרכנים ברחבי העולם צפויים להפחית את רכישות מוצרי הצריכה, אבל כאמור, השקעות המגזר העסקי וחזרה לשגרה בגזרת המלאים ישחקו תפקיד חשוב יותר מהמכירות לצרכנים". דבר שעשוי לחזק את אותן ההשקעות הוא ביקושים גוברים דווקא לשירותים, ולא למוצרים, ואף גורם נוסף הוא עידוד עובדים לשוב לעבודה.

בקרדיט סוויס מציינים כי הביקוש למוצרים מגיע בשיעור של 60% מצרכנים פרטיים ו-40% הנותרים מקורים בביקושים של עסקים. חלקה של ארצות הברית מכלל ההוצאות על מוצרי צריכה בעולם הוא 26%. "אם נניח שההוצאות העולמיות על מוצרי צריכה יחזרו למגמה ארוכה הטווח עד אמצע 2022 – המשמעות היא אפס צמיחה", מעריכים בבנק, שם מוסיפים כי "זה ריאלי לצפות שהשנה הוצאות אלה יעלו ב-5-10% מעבר למגמה, בהתחשב בעלייה במחירי הסחורות, בחזרה לעבודה שמצריכה גם מכשור ואמצעים פיזיים ובתמיכות הממשלתיות בתשתיות".

הביקושים למוצרי אלקטרוניקה צפוי לרדת עתה, ולהפחית איתו את הביקוש לשבבים, כך סבורים הכותבים. "במקביל, בעיות אחרות בצד ההיצע, כמו המחסור במכולות לשילוח ימי ועיכובים בשרשרת האספקה, אמורים להיפתר בסופו של דבר וייצור המכוניות צפוי להיות חזק".

קיראו עוד ב"גלובל"

בינתיים, בקרדיט סוויס מציינים כי המדד שהרכיבו למעקב אחר הביקושים הגלובליים למוצרי צריכה ירד ב-0.5% באפריל, לראשונה מאז נובמבר – ובמאי צפויה ירידה נוספת, זאת בהסתמך על נתונים ראשוניים, אולם הביקושים צפויים לדעתם לחזור לצמוח מאוחר יותר השנה. עיקר הירידה כעת כפי שתואר מגיעה מארצות הברית, אולם "למדינות אחרות אין ממש שיא גבוה כמו זה של ארצות הברית ממנו יוכלו ליפול".

הדבר קשור כמובן לתחלואת הקורונה. דלתא, שהוא הווריאנט ההודי של נגיף הקורונה, הביא להארכת ההגבלות בבריטניה, על אף שיעור ההתחסנות הגבוהים. "מדינות עם שיעור מתחסנים נמוך יותר נמצאות בסיכון גבוה יותר לחוות הגבלות", נכתב בניתוח הבנק.

באשר לשוק הרכב העולמי, בקרדיט סוויס כותבים כי רכישות גדולות של משקי הבית יטיבו עמו. בשלב זה מכירות הרכבים הגלובליות נמצאות נמוכות ב-10% מהשיא הקודם שלהן. עיקר הירידה באירופה, ואולם "שיפור המאזן הפיננסי של משקי הבית, עלויות מימון נמוכות, בטחון צרכנים גובר והסרת ההגבלות על הייצור אמור להגביר את הדרישה לרכבים". "מסעדות, מלונות ואתרי בילויים האיצו את הוצאות ההון שלהן (CAPEX) בציפייה לפתיחת הכלכלה – נרכשו למשל מכונות שתייה, משאבות, מקררים, מכונות כבישה ועוד. באותו זמן, ההשקעות מצד סקטור הבנייה ממשיכות לרדת".

"עלייה בחומרי הגלם ו'כיסים' של מחסור בעובדים מסכנים אמנם את שולי הרווחיות של העסקים ומפחיתים את התיאבון להשקעות חדשות, אבל לעת עתה, הלחצים על המחירים מרוכזים באזורים בהם מכירות המוצרים המוגמרים נמצאות בצמיחה חזקה, דבר שעשוי לעודד תחרות על נתח שוק, ולכן דווקא לשמר את ההשקעות מצד העסקים".

ובחזרה לנעשה בארצות הברית, בקרדיט סוויס אמנם משאירים מקום לתרחיש של ירידה במכירות מוצרי הצריכה, אך כותבים כי אינם צופים מפולת של ממש. בינתיים, בתקופת הקיץ צפויה עלייה בייצור, שיוסיף לצמוח בהמשך השנה. עם זאת, הביקושים פוחתים ככל שהתמיכות של ממשל ביידן מגיעות לסיכומן, ועדיין בבנק "לא צופים שההוצאות מצד הצרכניים יפלו מתחת למגמה הכללית".

אצל המעצמה המתחרה סין, "בעיות שונות באספקה שיבשו את הייצור התעשייתי, מה שצפוי להימשך באופן חלקי בחודשים הקרובים", נכתב. הביקושים בצד הצרכנים בינתיים מוסיפים להתאושש ועל כן לפי הבנק הייצור התעשייתית יאיץ מחדש אחרי השפל של הקיץ. עוד צוין בהקשר זה, כי שעות הפעילות של מפעלים במחוז גואנגדונג צומצמו, והמחוז אחרי ל-13% מהייצור התעשייתי במדינה, ול-30% מהיצוא שלו.

"היעילות הנמוכה של החיסונים הסיניים, בצד הסכנות שבווריאנטים חדשים יביא להסרה איטית יותר של ההגבלות, מה שיאט גם את החזרה לשגרה". ובכל זאת, דווקא התמיכות הממשלתיות הן שיטיבו עם ייצור מתקדם יותר, כמו זה של תעשיית המוליכים למחצה, הרכבים והאנרגיות המתחדשות. עוד גורם חיובי הוא התאוששות המדינות המתפתחות – שהן לקוחות של התוצרת הסינית המיוצאת.

לגבי אירופה, בקרדיט סוויס מעריכים שהבעיות בשרשרת האספקה שחווים ביבשת יפתרו במחצית השנייה של השנה, כלומר מעת ועד סופה, אולם גם כותבים כי "התזמון עדיין אינו וודאי": "בחודשים הבאים אנו מצפים לראות את עקומת הייצור התעשייתי ממשיכה לנוע לצדדים, לפני שתעלה למעלה ותגיע לשיא במחצית השניה, שבה החברות יחלו לבנות מחדש את המלאים שלהם. ההשפעה של גל חדש של תחלואה ככל הנראה תהיה פחות משמעותית מבגלים קודמים, בהתחשב בשיעור ההתחסנות – ועדיין היא תשפיע לרעה על עונת התיירות האירופאית".

ביפן, הייצור התעשייתי באפריל עלה לרמות שלפני התפרצות הקורונה. "הנתון ביפן אינו מסונכרן עם זה הגלובלי. אנו מצפים לראות עלייה ברמת שיא של 12.7% במאי, ולאחר מכן ירידה עד לשפל שיגיע באוגוסט". "שיעור האבטלה נמוך, אולם המשרות החדשות המתווספות לשוק העבודה נמוכות בהרבה מהרמות של לפני הקורונה וההתאוששות מדשדשת".

בצד זאת מציינים בקרדיט סוויס כי היצוא והיבוא מיפן ואליה השתפר לאחרונה. "ההזמנות ליצוא של מכונות מיפן חזק במיוחד, וכך צפוי להמשך גם בחודשים הבאים שבהם אלה תסופקנה. דווקא עקב החוזק של הנתונים, אנו צופים תיקון בינוני. יצוא של ציוד IT ומוליכים למחצה חזקים גם הם, בעוד שהיצוא של ציוד לתחום התחבורה ירד ברמה צנועה בחודשים האחרונים".

בשווקים המתעורר, להוציא סין, הצפי של קרדיט סוויס הוא שיוני יסמל שפל בייצור התעשייתי, וההתאוששות תחל בסתיו. "אנו מצפים שלאסיה יהיה חלק גדול בחולשת הייצור התעשייתי בטווח הזמן הקרוב. הנתוני מהודו צפוים להיות חלשים עד לתחילת יוני, ואילו אמריקה הלטינית 'נרגעה' יותר משצפינו אחרי הדפוסים החלשים שהציגו פרו וצ'ילה. מחזורי הייצור התעשייתי בשווקים המתעוררים הפכו לפחות מסונכרנים מבעבר".

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    בקיצור ידה ידה בלה בלה בלה (ל"ת)
    משה 06/07/2021 15:24
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

תנודתיות, מסחר, בורסה, עליות, ירידות, שוק ההון, וול סטריט
צילום: Istock

המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד

לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות

אדיר בן עמי |

מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.


כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות

מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.


מקסוול גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.


התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.


בבנק אוף אמריקה מזהירים

אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".