סין
צילום: גיא בן סימון

בצורת בסין מעיבה על 10% מהתמ"ג; בלקרוק ממליצה להתרחק מהטק הסיני

הבצורת במחוז גואנגדונג ועליית מחירי הפחם, גורמים לעצירת העבודה במפעלים ענקיים ובאזור הטכנולוגי של שנז'ן. בחברת ניהול הנכסים מעריכים כי הלחץ הרגולטורי על חברות הטק ימשיך כמה שנים
ארז ליבנה | (1)
נושאים בכתבה גלובל

השבוע העולם סער כשדונג ג'ינגוויי, סגן השר לביטחון פנים הסיני ומי שאחראי על תפיסת מרגלים בתוך סין, ערק לארה"ב ובידיו מידע על התפרצות הקורונה בסין, שאותו, לכאורה, הסינים ניסו להסתיר. לפי הדיווחים, הסינים כבר פנו לארה"ב וביקשו להחזיר את ג'ינגוויי, אבל נענו בשלילה. כרגע לא ברור אם יש אמת בדיווחים, אבל הנושא הנפיץ בהחלט מטריד את הסינים, שיכולים לחטוף חזק אם יתגלה שהחשדות כי טייחו את ההתפרצות בשל העובדה כי הווירוס יצא ממעבדת הקורונה שבווהאן.

 

אבל יש דברים לא פחות חשובים על הצלחת של הרשויות הסיניות. אמנם המדינה הצליחה להשתלט על ההתפרצות החדשה וכבר חיסנה למעלה ממיליארד בני אדם, אבל בצורת בגואנגדונג ועלייה במחירי הסחורות מכריחה את הרשויות לבצע הפסקות חשמל יזומות והחברות נאלצות לספוג עצירה של מפעלים ופסי ייצור.

 

אם בטקסס, שנחשב ל"אזור הקדוש" של תעשיית הנפט בארה"ב, חוו סופה מושלמת שהשביתה את המדינה ואת שאיבת הנפט, אז אותו הדבר קורה עכשיו במחוז גואנגדונג רק הפוך. הסערה שפוגעת במחוז שאחראי על 10% מהתמ"ג הסיני, בשל היותו האב של מפעלים של היצרנים הגדולים בעולם, מושבת חלקית.

 

הפסקות חשמל ל-115 מיליון בני אדם

לפי הודעת הממשל הסיני משבוע שעבר, הסיבות להפסקות החשמל היזומות באזור המאכלס 115 מיליון בני אדם, או 8% מאוכלוסיית סין, הן 3 סיבות מרכזיות. הראשונה היא ביקושי יתר לחשמל בשל הקיץ, שהשנה הטמפרטורה גבוהה משמעותית ומובילה לשימוש פרטי מוגבר. השנייה, בצורת חריפה שפקדה את המחוז, שמייבשת את מקורות המים שאמורים להניע את הסכרים ולייצר חשמל. השלישית זה מחסור בפחם, המהווה עדיין 60% מייצור החשמל במדינה ושמחירו האמיר ב-70% בשנה האחרונה.  

 

חברות ענק כמו פולקסוואגן VOLKSWAGEN A G ORD (VWAGY) או פרוקטר אנד גאמבל PROCTER & GAMBLE (PG) שלהן מפעלים במחוז נאלצו לבצע הפסקות יזומות, שבהן מותר להוריד את צריכת החשמל למינימום האפשרי. נראה אם זה יפגע בשורה התחתונה, אבל גם בשרשרת האספקה העולמית שלא מפסיקה לחטוף זעזועים. מעבר על חוקי ההשבתה, גוררים סנקציות בהשבתה לשעות נוספות.

 

המחוז, שהוא הבית של העיר שנז'ן, עמק הסיליקון הסיני, פוגע גם בענקיות הטק, בהן באידו BAIDU.COM (BIDU), טנסנט TENCENT HOLDINGS (TCEHY), גם נפגע בהתפרצות האחרונה של הקורונה במדינה, שכאמור, כרגע נמצא תחת שליטה.

 

זו לא החזית היחידה של ענקיות הטק הסיניות

בכל מקרה, זו לא החזית היחידה של ענקיות הטק בסין. כבר קרוב לשנה שהרגולטורים הסיניים מגבילים את צעדיהן. בענקית ההשקעות הגדולה בעולם, בלקרוק, מאמינים שהלחץ הזה לא רק שלא ייפסק, אלא יימשך ויתחזק בשנים הקרובות.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

"הסייקל הרגולטורי יהיה ארוך טווח, ביחס לסייקל שהיה ב-2018, שיימשך להערכתנו כמה שנים", אמרה לוסי לו, מנהלת פורטפוליו של שווקים מתפתחים של בלקרוק בכנס באסיה והוסיפה כי "כדאי להתרחק לקצת יותר זמן מהמניות של הפלטפורמות הגדולות והדומיננטיות".

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    קישקוש -באוגוסט כולם בחופש. ביולי יעבדו בלילה (ל"ת)
    לילי 24/06/2021 09:16
    הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.