"מדיניות הפד' תוביל לתיקון של עד 20%, לשוק ייקח שנה להתאושש"
בעוד ענקיות ההשקעה כמו בלאקרוק חיזקו לאחרונה את עמדת ה"פרו ריסק", כלומר בעד סיכונים בשוק המניות, הדעות על כך חלוקות. בסתר, בין אם מרוויחים ממניות ובין אם לאו, לא מעט מתהלכים בתחושה שמשהו בסיסי בשווקים אינו פועל כראוי. משהו שנע בין אופטימיות מתודלקת בכסף זול לבין ניתוק במודע מהמצב בכלכלה הריאלית.
רבים מדי סבורים שהתמחורים גבוהים מדי. המשקיע האגדי מייקל ברי כינה את המצב בשווקים "כאם כל הבועות". ההצדקה האמיתית לשווי המניות היא אחת ויחידה – הכסף עצמו שווה פחות, לכן המחיר גבוה יותר. כלומר לא בגלל שהחברות מייצרות יותר ערך שמעלה את המחיר, אלא בדיוק ההפך, ערך הכסף הוא נמוך אז צריך יותר ממנו כדי לקנות מניות.
עכשיו, האנליסט של מודי'ז אנליטיקס מארק זאנדי, צועק, פחות או יותר, שהמלך הוא עירום. "ישנן רוחות קדמיות שנבנות בשוק המניות, כשאין לפד' ברירה אלא להחליף הילוך בשל הכלכלה החזקה", אמר זאנדי ל-CNBC בהתייחסו להערכות כי הפד' יעלה את הריבית מוקדם מהצפוי והוסיף כי "השוק יחווה תיקון של בין 10 ל-20% וייקח לו עד שנה לחזור לעצמו".
למרות התיקון המתבקש, להערכתו לא יהיה מיתון, כמו שלרוב קורה בנפילה בשווקים. "הכלכלה תהיה חזקה ותשאג", אמר והוסיף כי "האינפלציה תהיה גבוהה משמעותית מהתקופה שלפני המגפה, כשברבע המאה האחרונה הפד' התקשה להרים את האינפליציה, והיום אין בעיה עם זה כלל".
- אואזיס לא הראשונים: עשרת הטורים הגדולים ברוק
- עליות באסיה, החוזים בוול סטריט נסחרים בעליות קלות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
- 7.שפל חדש 22/06/2021 11:43הגב לתגובה זומתי תהיו רצינים?
- 6.שלומי 22/06/2021 08:14הגב לתגובה זוהשוק העולמי לאחר הקורונה, הכלכלה העולמית עולה. מיליארדי דולרים מחפשים השקעה ואתם מפחידים. די!!!
- 5.עדי 22/06/2021 07:41הגב לתגובה זוקריסה ענקית בפתח..רוצו..
- 4.שלי רוזנצבייג 21/06/2021 19:59הגב לתגובה זוהשווקים בארהב ישברו שיאים. אס אנד פי 500 יעלה עד 4,500 לפחות.
- אבי ארליך 22/06/2021 07:41הגב לתגובה זוהבורסה מנופחת לכן יהיה תיקון עצוק
- 3.אני רואה שהשוק לוקח את האנליסט ברצינות ;) (ל"ת)אנונימי 21/06/2021 19:43הגב לתגובה זו
- 2.אנאליסט בכיר בלי שם ....זה לכתוב כתב כלכלי שלא רואה את (ל"ת)דן 21/06/2021 19:22הגב לתגובה זו
- אלי 22/06/2021 08:31הגב לתגובה זומארק זאנדי
- 1.רק מזומן 21/06/2021 18:37הגב לתגובה זואם כל הבועות המנופחת בהיסטורה יצרה ספאקים ששוים אפס ונמכרים במיליארדים ראה לורדסטאון...ועוד מלא החופן ניקולה..כל דיכפין מיצר ספין בטריה מוצקה או מימן רווי ומוכרים אויר חם.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
