וול סטריט
צילום: unsplash.com @bylolo

לקראת פתיחת שבוע המסחר בוול סטריט, האנליסטים מנתחים

המומחים מנתחים את החלטת הפד' להותיר את הריבית על כנה, לצד העלאת הציפיות לאינפלציה, והקדמה אפשרית של העלאת הריבית למהלך שנת 2023, ומנסים להבין את המשמעויות שלה על פעילות השוק
איתן גרסטנפלד | (7)

שבוע המסחר בוול סטריט ייפתח על רקע ירידות השערים בנעילת שבוע המסחר. האנליסטים שמים במרכז את החלטת הריבית של הפד', ומנסים לנתח את ההשפעה שלה על השווקים.

הפד' ממשיך לראות באינפלציה עניין זמני

על רקע פרסום החלטת הפד', לאחר שני ימי דיונים בוועידת השווקים הפתוחים, לפיה הוא מעלה בחדות את ציפיותיו לאינפלציה, ובוחן הקדמה אפשרית של העלאת הריבית למהלך שנת 2023 ד"ר גיל מיכאל בפמן, הכלכלן הראשי של לאומי, ודודי רזניק, אסטרטג ריביות בלאומי שוקי הון, מעריכים כי הפד' ממשיך לראות באינפלציה עניין זמני.

לפיהם, "ישיבת השווקים הפתוחים שיקפה את עמדת הפד' הממשיך לדבוק בדעה כי הזינוק באינפלציה משקף במידה רבה גורמים חולפים, אך חברי ה- FOMC תיקנו את תחזיות האינפלציה שלהם כלפי מעלה, באופן משמעותי, ועתה התחזית החציונית כוללת שתי העלאות ריבית של 25 נ"ב בשנת 2023. במסיבת העיתונאים טען היור ג'רום פאוול כי הפד עדיין רחוק מהשגה של יעד המנדט הכפול (תעסוקה ויציבות מחירים) בדרך שתגרום לשינויים ברכישות הנכסים החודשיות של הפד (QE). להערכתנו, צפוי שהודעה בנושא מדיניות הרכישות תהיה בישיבת ספטמבר ואז להתחיל להאט את הרכישות בישיבת נובמבר."

"ההצהרה של הפד הייתה אופטימית יותר לגבי ההתאוששות בפעילות הריאלית, ולמרות הזינוק באינפלציה בחודשיים האחרונים, הקו של הפד ממשיך להיות שמדובר במהלך שברובו צפוי להיות בר חלוף. בתחזיות הכלכליות המעודכנות, החציון מציג כעת את צמיחת התוצר לשנת 2021 בשיעור של 7%, לעומת 6.5% בתחזית הקודמת מחודש מרץ.

"השינוי הגדול הוא שחברי ה-FOMC סבורים כעת כי אינפלציית הליבה של PCE תעמוד על 3.0% השנה (רבע רביעי של 2021 מול התקופה המקבילה ב-2020) וזאת בהשוואה לתחזית חציונית של 2.2% בחודש מרץ. עם זאת, התחזית החציונית לשנת 2022 עלתה רק במעט ל -2.1%, מ -2%, דבר המצביע על כך שרוב חברי ה- FOMC עדיין מרגישים בנוח לגבי מידת הזמניות של ההאצה באינפלציית הליבה, שצפוי לרדת בתחזית זו חזרה קרוב ליעד 2% בהתאם לפרמטרים של יעד אינפלציה ממוצע גמיש חדש."

הסיכון לשוק המניות דווקא פחת

בהמשך לכך, אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב דש, סבור כי למרות התגובה השלילית, הסיכון לשוק המניות דווקא פחת. לדבריו, "תגובת שוק המניות לשינוי במדיניות הפד' הייתה לרוב שלילית. נפגעו יותר מניות "הערך" הקטנות יותר, בעיקר מדדי Russell 2000, Midcap והמניות הקטנות יותר ב-S&P 500. ברמה סקטוריאלית, הבנקים, סקטור החומרים והתעשייה נפגעו יותר, כאשר רק מניות הטכנולוגיה והצריכה המחזורית חמקו מירידות בשבוע שעבר".

קיראו עוד ב"גלובל"

"אולם, להערכתנו, התפנית בגישת ה-FED דווקא מורידה בסופו של דבר סיכון לתרחיש של תגובה מאוחרת מדי ולכן עוצמתית מדי של ה-FED להתפתחות האינפלציה. הניסיון ההיסטורי מלמד שלשוק המניות האמריקאי לא הייתה בדרך כלל בעיה עם עליית ריבית. הוא עלה במקביל לעליית ריבית אם היא הייתה מבוקרת תוך כדי צמיחת המשק (תרשים 28). אנו מעריכים שקיים סיכון להפתעות נוספות מצד ה-FED בחודשים הקרובים בתגובה לאינפלציה שעלולות לפגוע במניות בטווח הקצר. אולם, פעולת ה-FED מקטינה סיכון להתפרצות האינפלציה. לכן, התוואי החיובי של שוק המניות בסביבה של צמיחה מואצת צפוי להימשך".

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    הs&p500 עד סוף השנה 4700 (ל"ת)
    Money never sleeps 21/06/2021 09:18
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    איתן 21/06/2021 08:21
    הגב לתגובה זו
    הישיבה של הפד,אפשר להכריז חזלש,כלומר ממשיכים לעלות?
  • 5.
    גיא 21/06/2021 05:51
    הגב לתגובה זו
    הכתב מדבר על "טלטלה" זמנית,לדעתי הטלטלה תוציא את האווירה החיובית מהבלון,הדולר יעלה בקרוב.
  • 4.
    קופיה 21/06/2021 00:23
    הגב לתגובה זו
    יש בעיקר רק לאן לרדת... אני ניזהר
  • 3.
    ולי יש תחושת בטן שהשוק מתקשה להתרומם והוא בדרכו לתיקון (ל"ת)
    חיים 20/06/2021 22:57
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    מומחים דה-לה-שמאטע... (ל"ת)
    הערה 20/06/2021 21:07
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    המומחים כבר מזמן לא מומחים ...... (ל"ת)
    המומחה 20/06/2021 18:24
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.