המסחר בוול סטריט
צילום: CC
וול סטריט

עליות קלות: הדאו ג'ונס עולה ב-0.1%, AMC קפצה ב-94%

המסחר בוול סטריט מתנהל במגמה מעורבת כשמדד הדאו ג'ונס עלה ב-0.1%, הנאסד"ק עלה ב-0.1%, וה-S&P 500 הוסיף 1.15%. אתמול ננעל המסחר סביב האפס כשהדאו ג'ונס הוסיף כ-0.1% ואילו ה-S&P 500 סגר יציב בנטייה לירידות והנאסד"ק נחלש בכ-0.1%.  החוזים על מחירי הנפט הגולמי המשיכו לטפס היום כשהחוזה על נפט מסוג WTI (יוני) עלה ב-1.45% לשער של 68.7 דולר לחבית. המטבעות הוירטואליים נסחרו בעליות, כאשר הביטקוין עלה ב-3.7% לשער של 37.8 אלף דולר הדוג'קוין קפץ ב-23% בעקבות הודעתה של קוינבייס כי תאפשר לסחור בו. עם זאת, בבנק ההשקעות ג'יי.פי מורגן מעריכים כי הביטקוין ירד עד לשער של 24 אלף דולר בטווח הזמן הבינוני (לכתבה המלאה).

המדדים המרכזיים: S&P 500 0.13%                                                                                            דאו ג'ונס 0.16%                                                                                             נאסד"ק -0.21%                                                                                    BITCOIN 1.13%               

  • טרם החל המסחר הרציף
  מאקרו מה תהיה ההכרעה בביטקוין? האם קרנות סקטור הקריפטו החדשות יתחילו להתניע? והאם יש פוטנציאל עליות במנית הרכבים החשמליים NIO? זיו סגל עם כל התשובות בניתוח הטכני השבועי כדי להרוויח בשוק ההון צריך להיזהר מהסכנה הכי גדולה- המשקיע עצמו. כולנו מושפעים מהפחדים שלנו. כשרואים מסכים אדומים בבורסה יום אחרי יום - הרוב נשברים ומוכרים בהפסד. מה אפשר לעשות כדי להימנע מכך, וכיצד חתני פרס נובל לכלכלה יכולים לעזור לנו? (הטור של הלל בש). סקר: המשקיעים מתאימים את ההשקעות לערכיהם - בגלל הקורונה. כ-90% מהנסקרים, הנחשבים למשקיעים אמידים הסכימו שהמגיפה גרמה להם לרצות להתאים את ההשקעות שלהם לערכים שהם מאמינים בהם; מחצית מתכננים להגדיל את נפח התרומות שלהם. השינוי יגיע מהצעירים? (לכתבה המלאה). מה זה בכלל ESG, האם כדאי להשקיע ואיך עושים את זה? האחריות התאגידית של המאה 21 מושפעת ישירות מהדרישות החברתיות והרגולציות שהולכות ומחמירות. כל מה שצריך לדעת בקצרה על התחום הכי חם בהשקעות העולמיות בהווה ובעתיד (לכתבה המלאה). כמה זמן ייקח להודו להתאושש מהגל השני של הקורונה? התמ"ג ההודי צמח ברבעון הקודם ב-1.6% ביחס לתקופה המקבילה, אבל בשנה הפיסקלית שהסתיימה במארס, התוצר איבד 7.3%. עם זאת, התקוות להתאוששות אמיתית מתרחקות (לכתבה המלאה). מהו המבחן המשולב ל-S&P500 ול-VIX? הזדמנות קנייה במניית טסלה? האם ננוקס הישראלית מעניינת לקנייה? האם ZNGA תזנק? מה מעניין באינטל? (לטור בלוגסטריט המלא).   סיכום תשואות חודש מאי: שוקי המניות בעולם הציגו עליות שערים במרבית המדדים בארה"ב: נרשמה מגמת מעורבת, כאשר מדד הדאו עלה ב-1.9%, מדד ה-S&P עלה ב-0.5% ואילו מדד הנאסד"ק ירד ב-1.5%. באירופה: נרשמו עליות שערים: ה-DAX הגרמני עלה ב-1.9%, ה-CAC הצרפתי עלה בשיעור של 2.8%  וה-Eurostoxx 50 עלה ב-1.6% (לכתבה המלאה). מניות במרכז דוחות חברת זום (סימול: ZOOM)  ZOOM VIDEO COMMUNICATIONS  שהפכה לשם הנרדף של הצלחה בעקבות הקורונה עולה בטרום ב-1.9%. אמש דיווחה החברה כי ההכנסות זינקו ב-200% ועמדו על 956 מיליון דולר ברבעון. הרווח הנקי על בסיס Non-GAAP למניה עמד על 1.32 דולר למניה, בעוד האנליסטים צפו לה רווח של 0.99 דולר למניה; החברה צופה להכנסות של בין 985 מיליון דולר ל-990 מיליון דולר ברבעון השני של השנה (לכתבה המלאה). שוב מריץ מניות: אילון מאסק, המנכ"ל של חברת טסלה TESLA INC צייץ בחשבון הטוויטר שלו: "בייבי שארק מחסל את כולם, לקליפ יש יותר צפיות מבני אדם". בעקבות הציוץ מניית Samsung Publishing (סימול: ​068290.KS), בעלת המניות השנייה בגודלה בחברת ההפקות שהפיקה את הלהיט "בייבי שארק" זינקה ב-10% במסחר אמש, ושווי המניה זינק פי 4, והגיע למחיר הגבוהה ביותר מאז 2018 (לכתבה המלאה). ברשות ניירות ערך פנו לטסלה והסבירו כי החברה נכשלה בעמידה בתנאי הסכם הפשרה של החברה מול הרשות, לפיהם הציוצים של מאסק צריכים לעבור את אישור עורכי הדין של החברה לפני שיתפרסמו - וזאת עקב הרצת המניות שהוא נוטה לעשות מזה מספר שנים. אתמול דיווחנו כי טסלה מעלה שוב את מחירי הרכבים בגלל לחץ בשרשרת האספקה בענף הרכב - כך לפי אילון מאסק מנכ"ל החברה. "המחירים עולים בגלל לחץ גדול בשרשרת האספקה ​​ברחבי התעשייה. בעיקר בחומרי הגלם", אמר מאסק בציוץ בחשבון הטוויטר שלו (לכתבה המלאה). השורט סקוויז נמשך: מניית AMC AMC ENTERTAINMENT HOLDINGS INCממשיכה לזנק ב-30% גם היום לאחר שסיימה סבב גיוס של 230 מיליון דולר. הזינוק במנייה מגיע המשך לזינוק בחמישי שעבר, במסגרתו המריאה ב-36% ללא סיבה. בשוק מדברים על כך שהרצת המניות החוזרת הזו של AMC על ידי סוחרי רדיט כבר הסבה לשורטיסטים הפסד של 1.75 מיליארד דולר בשבוע. כמוה, גם  GAMESTOP CORP מטפסת ב-5%, וגם בלאקברי BLACKBERRY LIMITED עולה (לכתבה המלאה). ישראליות במרכז חברת אלביט מערכות (US) מדווחת על חוזה של 80 מיליון דולר עם חיל הים של מדינה באסיה. מדובר בחוזה למשך כ-4 שנים עם מדינה באסיה-פסיפיק; צבר ההזמנות של אלביט מגיע ל-11.9 מיליארד דולר וצפוי לגדול בעוד כ-1.6 מיליארד דולר ברבעון הקרוב בעקבות החוזה עם חיל האוויר היווני (לכתבה המלאה). מניית חברת פרוטליקס (US) יורדת לאחר שדיווחה כי התרופה לא הוכיחה עליונות מובהקת מול החלופות. כך עולה מבחינת נתונים של כלל משתתפי הניסוי בתרופה של החברה למחלת הפברי. ממצאי המשתתפים שהשלימו תקופת טיפול של שנה והקפידו על המינונים מראים מנגד עמידה ביעד היעילות. שני משתתפים פרשו לאחר שחוו תופעות לוואי (לכתבה המלאה) חברת קמהדע (US) מדווחת על קבלת אישור מה-FDA לשימוש בתכשיר נוגדנים לכלבת גם בילדים. המשמעות היא שהחברה תוכל לטפל במטופלים בכל גיל - כולל ילדים, כאשר 40% מהנפגעים מכלבת הם ילדים עד גיל 15; בין השנים 2018-2021 לא דווח על מקרי תחלואה בילדים שקיבלו את התכשיר (לכתבה המלאה).  

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    דירה=קורת גג=צורך בסיסי של האדם (ל"ת)
    דירה=קורת גג 03/06/2021 02:29
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.