סין מעודדת חרם על ניייקי ואדידס והמניות נופלות בוול סטריט
הערב בוול סטריט רצות למרכז שתי מניות של תאגידי הספורט הגדולים והמוכרים בעולם: נייקי (סימול: NKE) ואדידס (סימול: ADDYY) שיורדות ב-3% ו6% בהתאמה. הסיבה? סין. שתי החברות שכידוע מייצרות בסין לא מעט סחורות, נמצאות כעת בסכנת חרם בסין ביחד עם עוד כמה חברות ביגוד מערביות, ביניהן ענקית הביגוד H&M, זאת עקב נקיטת עמדה של החברות באופן פומבי נגד סין כי הן מתנגדות לשימוש לכאורה בעובדי כפייה להפקת כותנה במחוז הסיני המערבי של שינג'יאנג, בו נמצא המיעוט האויגורי המוסלמי המדוכא, כך לפי אתרי החדשות הזרים.
התאגידים המערביים מודעים ומביעים התנגדות לעובדי הכפייה בסין מזו תקופה, אולם כעת מתרחש משבר תקשורתי שמרכזו במדיה החברתית הסינית ובעידוד מלא של ממשלת סין להחרים את החברות המערביות, זאת לאחר הודעה של בכירי ממשל ממדינות מערביות חזקות, דוגמת ארה"ב, קנדה, בריטניה והאיחוד האירופי כי הם מגנים את ההפרות לכאורה של סין בתחום זכויות האזרח ומחנות העבודה שקמו במחוז שינג'יאנג. בנוסף, במדינות שנקטו עמדה הוטלו סנקציות על נציגי הממשל הסיני הנמצאים בשטחן.
לפי אתר מוטלי פול, המשקיעים נלחצים ובצדק. כידוע למילים יש כוח ולאינטרנט יש הרבה יותר כוח והדיון הציבורי על החרם הסיני בתמיכת הממשלה שיכנע את עליבאבא להסיר את כל המוצרים של H&M שנמכרו באתר הקניות Tmall shopping platform. אי אפשר להתעלם מהסיכון שנייקי תהיה הבאה בתור. כשמכניסים למשוואה את העובדה כי 18% מהמכירות השנתיות של נייקי מגיעות מסין (לפי S&P Global Market Intelligence), המצב יהיה גרוע הרבה יותר לפני שישתפר.
כעת, המדיה הסינית והרשת החברתית בפרט מעודדות את קהל הלקוחות הסיני להחרים את נייקי וכן חברות זרות נוספות אשר גינו בעבר את עבודות הכפייה. זו לא הפעם הראשונה שנייקי, אדידס ו-H&M מסתבכות עם סין. שלושתן הודיעו בעבר באופן רשמי שאינן רוכשות בשום צורה ואין למוצריהן קשר לתעשיות מחוז שינג'יאנג והינן חלק מיוזמת המסחר "Better Cotton" אשר תוארה ע"י רויטרס כ"ייצור כותנה ברת-קיימא" ונמנעו מרכישת כותנה ממחוז הזה עקב חששות על הפרת זכויות אדם. צרכנים ברחבי סין פירסמו פוסטים בסגנון "אם תחרימו את הכותנה ממחוז שינג'יאנג, אנחנו נחרים אתכם". הליגה הקומוניסטית הצעירה האשימה את נייקי וחברות מערבות נוספות בכך ש"הן מרוויחות כסף בסין בו בזמן שהן מפיצות שמועות שקריות ומחרימות את תעשיית הכותנה" ומשרד החוץ הסיני האשים את החברות בכך שהן "מפיצות שקרים בכוונת זדון לפגיעה בכלכלה הסינית"
- 6.שקשוקה 30/03/2021 21:49הגב לתגובה זונייקי גורמת לחיסול החניות הספורט הפרטיות בכל העולם ..שזה פי 100 מכמה אלפי סינים במחוז המוסלמי הם פשוט מפסיקים למכור לך בטענות שווא...כדי להעביר את כולם אליהם ישירות! חזירות או לתת רק לתאגידי ענק שיה להם עוד סטק בערב...
- 5.מתן 28/03/2021 09:05הגב לתגובה זומי הולכות להרוויח מהמהלך הזה? מי החברות שיתפסו את המדפים ? UA? ריבוק ? חבל שהכתבה נעצרה באמצע. בכל משבר יש מרוויחות. תראו מה קרה לצים בעקבות המכולה בתעלת סואץ תמיד צריך לחשוב קדימה. אם אחד מפסיד, השני מרוויח
- 4.סין מעודדת העתקה של מוצרים, בעצימת עיניים , בעידוד 27/03/2021 17:49הגב לתגובה זוסין מעודדת העתקה של מוצרים, בעצימת עיניים , בעידוד תעסוקה וגם באיומים על חברות זרות.תתארו לכם שהחברות יפנו את הייצור להודו או ויאטנם או מלזיה?.
- 3.איציק 26/03/2021 09:51הגב לתגובה זוהעסק של ניירי זה מכירת נעלים ולא חרטוט בנושא זכויות אדם והנפת דגלים חברתיים מזויפים, ואם לנייקי זה לא היה ברור עד עכשיו, אז ממשלת סין דרך הכיס שלחה לה מסר שפעם הבאה נייקי תחשוב טוב לפני שהיא מתעסקת בנושא
- 2.זה אחלה! (ל"ת)כן יירבו 26/03/2021 08:05הגב לתגובה זו
- 1.אברהם 26/03/2021 00:27הגב לתגובה זואן העולם היה נחשף לשיטת העבודה של נייקי מול לקוחות פרטיים כל העולם היה מחרים אותם!! הם דרסניים ללא מעצור הם מונופול שמנצל לרעה את המצב
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
ארדואן טורקיה (X)טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?
טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.
התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.
דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק
דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.
בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.
- המדינה הראשונה שקובעת יעד אינפלציה רשמי ומה קרה היום לפני 24 שנה
- לקראת החלטת ריבית דרמטית כשהפד' מפולג מאי פעם ו"עיוור" ללא נתונים עדכניים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.
