וול סטריט
צילום: unsplash.com @bylolo

ה-SEC פתח בבדיקה רשמית של תעשיית הספאקים

רשות ני"ע האמריקאית העבירה לבנקים בוול סטריט בקשות לבדוק את התנהלות החתמים ואת רמת הסיכונים בתעשייה, המטרה היא לבחון את המנגנונים שמפעילים גופי ההשקעות כדי למנוע הונאת משקיעים
ארז ליבנה | (1)
נושאים בכתבה וול סטריט ספאק

בתחילת החודש הרשות לניירות ערך בארה"ב (SEC) הוציאה הודעה חריגה, שבה קראה למשקיעים שלא להשקיע בשלדים הציבוריים הידועים כספאק, או חברות צ'ק פתוח, רק בגלל שידועים מושקעים בהם. כבר אז הודיעו בכירים ב-SEC כי הם בוחנים את תעשיית המיזוג ההפוך, שמאפשר לחברות פרטיות להיכנס לבורסה בניו יורק בדלת האחורית, במקום לעבור את ההליך הארוך, המתיש והיקר של הנפקה ראשונית קלאסית.

 

לפי אתר spacinsider העוקב אחרי התעשייה, עד כה הונפקו 296 ספאקים מתחילת השנה שגייסו מצרפית כמעט 97 מיליארד דולר. רק לשם השוואה, בכל 2020, שהייתה שנת השיא של התעשייה הזו, הונפקו "רק" 248 ספאקים שגייסו מצרפית למעלה מ-83 מיליארד דולר. בחודש האחרון הונפקו 120 חדשים ורק בשבוע האחרון הונפקו עוד 50. נכון לכרגע יש 523 ספאקים בשוק, ואם הקצב של הרבעון הנוכחי יישמר, יונפקו עד סוף השנה 1,200 שלדים בורסאיים.

 

היסטרי, נכון? גם ב-SEC חושבים ככה. בהתבסס על 4 מקורות שונים, ברויטרס חשפו כי הרשות האמריקאית שלחה מכתבים לבנקי ההשקעות הגדולים בוול סטריט מתוך מטרה להבין איך השוק הזה פועל.

 

לפי הדיווח, ב-SEC מעוניינים לבדוק איך החתמים של הספאקים מנהלים את הסיכונים הכרוכים בהנפקות. במכתב ביקשו ברשות מהבנקים לדווח באופן וולנטרי, כך שעדיין לא מדובר בחקירה רשמית, אלא בבדיקה ראשונית.

 

ב-SEC יבחנו מה רמת בדיקות הנאותות שהספאקים מבצעים עבור החברות המתמזגות והאם תשלומים גבוהים של הנפקות מוצלחות מדווחות כראוי למשקיעים. עוד מודאגים ב-SEC כי הספאקים מעלים את השימוש במידע פנים בתקופה שבין ההודעה על המיזוג להנפקה עצמה.

 

עם זאת, המכתבים נכתבו על ידי החטיבה המשפטית ב-SEC, מה שאומר שכנראה שיהיה לכך המשך, במיוחד אם הבנקים יסרבו למסור פרטים, מה שיעלה חשד לפעילויות בעייתיות. ב-SEC מעוניינים לבחון כמה עמלות מרוויחים החתמים, מה הנפחים ואילו אמצעים פנימיים קיימים בבנק כדי למשטר את ההשקעות.

 

במחקר שפורסם בחודש שעבר, עלה כי 71% מהמניות מ-115 המיזוגים שהושלמו בין 2016 ל-2020, ירדו בשנה לאחר המיזוג. 65% ירדו בתום חודש מתחילת המסחר בהן. זה סיכון למשקיעים. יש גם לא מעט סיפורי הצלחות, כמו הנפקת דראפטקינגס (DKNG), שהמניה עלתה ב-216% מאז שהפכה לציבורית באפריל.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    רק מזומן 25/03/2021 20:59
    הגב לתגובה זו
    בועה בועתית אם כל הבועות.חברות ממונפות עשרות מונים לצורך הנפקה.בסוף יגרדו עשירית.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.