לא רק גיימסטופ: גם הראלי במניית הספאק CCIV היה מווסת
עד כמה רותח שוק ה-SPAC, אותם שלדים בורסאיים המכונים חברות "צ'ק פתוח" שמוקמים לשנתיים לצורך מיזוג פעילות עסקית פרטית לתוכם? לפי אתר ספאקאינסיידר שעוקב אחר השוק, מתחילת השנה, כלומר פחות מ-60 ימים, 176 ספאקים הונפקו וגייסו מצרפית קרוב ל-55 מיליארד דולר בגיוס ממוצע של 310 מיליון דולר להנפקה. בכל 2020, שנחשבה לשנה הרותחת בהיסטוריה של הכלי הזה – שפחות או יותר החליף את ההנפקה הראשונית (IPO) כדרך המועדפת של חברות להיכנס לבורסה בוול סטריט – הוקמו 248 חברות שגייסו מצרפית 83 מיליארד דולר.
הנתון הזה לבד צריך להדאיג. זה ושעקום התשואות הממוצע הגיע למינוס 4.5% בשבוע שעבר, לאחר שרק בנובמבר האחרון עמד על 2%. נכון לכרגע, כמעט 340 חברות שכאלה מרחפות בוול סטריט עם מאות מיליונים ולעיתים מיליארדים של דולרים, בחיפוש השוק אחר חברות פרטיות.
בשנות ה-90, כשהספאקים הוכנסו לראשונה לשוק בוול סטריט, הן נחשבו לכלי של רמאים. היום חברות הצ'ק הפתוח הם לב לבו של המיינסטרים, כשכל המי ומי, מסופטבנק של מאסיושי סן, דרך המיליארדר והיזם צ'מס פאליהפיטיה ואפילו כוכב הכדורסל לשעבר שאקיל אוניל, כבר שם. אפילו כבר יש קרנות עוקבות אחרי ספאקים.
מה שחשוב להבין שמדובר בחברות ריקות, שמחיר יחידה שמומרת למניה לאחר מכן, עומד על 10 דולר בהנפקת הספאק. אבל כמו מניה רגילה, היא נתונה לעליות ולירידות, בעיקר סביב אלה שיש למשקיעים חשד סביר שהן הולכות להתמזג. אגב, השיטה המועדפת על ידי המשקיעים הגדולים היא לחקות למיזוג, לראות את ערך המניות עולה ואז למכור ביום הראשון כדי להרוויח את ההפרשים.
- חובות של 800 מיליון אירו והפסדי ענק: האם אינטר בדרך לפשיטת רגל?
- אינטר מזנקת ב-24% אחרי שהודיעה שתגייס 38 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ניקולה כמשל: שוק הספאקים מועד לנפילות
בכל מקרה, זה שוק שכנראה מועד קצת לנפילות. קצת הרבה. לפי מחקר חדש של מכון המחקר אדג' עולה כי 71% מהמניות מ-115 המיזוגים שהושלמו בין 2016 ל-2020, ירדו בשנה לאחר המיזוג. 65% ירדו בתום חודש מתחילת המסחר בהן. זה סיכון למשקיעים. יש גם לא מעט סיפורי הצלחות, כמו הנפקת דראפטקינגס (DKNG), שהמניה עלתה ב-216% מאז שהפכה לציבורית באפריל.
דוגמה לנפילה אחת היא יצרנית המשאיות מבוססות טכנולוגיית מימן, ניקולה (NKLA). החברה שהונפקה ביוני אשתקד תחת התואר המחייב "טסלה של המשאיות" מוזגה עם הספאק וקטורIQ הולדינגס לפי שווי של 12 מיליארד דולר. המניה שהחלה להיסחר לפי מחיר של 37.5 דולר בתום יום המסחר הראשון, הגיע בשלב מסוים גם ללמעלה מ-97 דולר למניה במהלך יום מסחר בשבוע הראשון שלה, אבל נפלה ל-65.9 דולר ומאז לא הסתכלה למעלה.
זאת לאחר שחברת הינדנבורג, המתמחה בפוזיציות שורט, פרסמה מחקר לפיה החברה הונתה משקיעים. זה הוביל לאפקט דומינו שגרם להתפטרות המנכ"ל והמייסד. כיום מחיר המניה עומד על 21 דולר לאחר ביטול של לא מעט שיתופי פעולה שבוטלו, כולל שנמוך עסקת מניות שהייתה אמורה להיות עם ג'נרל מוטורס.
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
הראלי ב-CCIV היה מווסת
הדוגמה האחרונה לנפילה בשוק הספאקים היא של יצרנית המכוניות החשמליות היוקרתיות, לוסיד, שצפויה להתמזג עם צ'רצ'יל קפיטל (CCIV). לאחר שב-8 בינואר השנה החלו השמועות על המיזוג האפשרי, החל ראלי במניית CCIV שנמשך עד שבוע שעבר, אז המניה הגיעה לשיא של 58 דולר ליחידה. או 480%. מאז ה-18 בפברואר, מחירה של CCIV נחתך בלמעלה מ-50% ועומד נכון לכתיבת שורות אלה על 28.7 דולר למניה. ביום שלישי המניה התרסקה ב-38.5%. יום המסחר של אתמול היא ירדה ב-18.5%, כשבטרום מסחר המגמה נמשכת עם ירידה 7.5%.
הסיבה, השוק חשב שהמיזוג מוערך ב-65 מיליארד דולר, בפועל הוא נסגר בפחות מחצי – או 24 מיליארד דולר בלבד. מה זה אומר? שמישהו דאג לפמפם שוויים, כדי לייצר ראלי מווסת. זה יכול להיות החברות המעורבות, אלה יכולים להיות בתי השקעות המעורבים בהנפקה, יחצ"נים, או כל גורם אחר בעל אינטרסים – או כולם גם יחד.
"שווי השוק בתחילת העסקה עמד על 65 מיליארד דולר, בסוף העסקה נסגרת על 24 מיליארד", אמר פיטר בוקוואר מבליקלי גלובל ל-CNBC. "זה מה שמראה שבחלק מהספאקים יש רודפי כסף, במקום אנשים שעושים את שיעורי הבית שלהם לפני שהם נכנסים להשקעה", הוסיף.
- 2.חוסר הבנה מוחלט (ל"ת)ספאקספיק 25/02/2021 18:36הגב לתגובה זו
- 1.עמי 25/02/2021 17:40הגב לתגובה זוסטוק מו, לארי ג'ונס, כריס סיין
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
ג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיותמנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"
מנכ"ל ג'יי פי מורגן, ג'יימי דימון, חושף את סוד הריכוז שלו בעבודה, מזהיר מפני הסחות דיגיטליות וממשיך לתקוף את תרבות העבודה: "כשאני בפגישות, אני מרוכז רק באנשים שמולי"
מנכ"ל בנק ג'יי פי מורגן צ'ייס, ג’יימי דיימון, אחד מהמנהלים המשפיעים בעולם הפיננסים, גילה כי הוא כמעט ואינו משתמש בטלפון הנייד שלו בזמן העבודה, ובעצם לא קורא הודעות טקסט כלל במהלך היום. “אין לי התראות,” אמר דיימון “אם תשלחו לי הודעת טקסט במהלך היום, כנראה שלא אקרא אותה".
לדבריו, יש רק חריג אחד לכלל: ילדיו. "ההתראות היחידות שאני מקבל הן מהילדים שלי. זהו. כשאחד מהם שולח לי הודעה, אני רואה את זה". דיימון, בן 69, סיפר כי הוא אינו נושא את הטלפון עמו לפגישות כדי לשמור על ריכוז מלא. “כשאני הולך ברחבי הבניין או מגיע לפגישות, אני לא מחזיק את הטלפון עליי. הוא נשאר במשרד. לפני הפגישות אני קורא את מה שצריך לקרוא, וברגע שאני שם, אני מרוכז ב-100% באנשים שמולי ובמה שהם אומרים. אני לא מוסח ואני לא חושב על דברים אחרים".
עבור אחד המנהלים העמוסים בעולם, מדובר
בגישה חריגה, כמעט אנטי מודרנית, אך לדברי דיימון, זו הדרך היחידה לשמור על איכות קבלת החלטות בסביבה רוויית הסחות דעת. "המוח לא בנוי לעבור כל כמה דקות בין הודעות, מיילים, שיחות ודיונים", אמר בעבר.
"סגור את הדבר הארור הזה"
דיימון, שעומד בראש הבנק הגדול ביותר בארה״ב ובין המשפיעים בעולם העסקים הגלובלי, ידוע כאדם שמקפיד על משמעת עבודה קלאסית ונוקשה. באוקטובר, בכנס שנאם בו, הוא לא חסך במילים נגד השימוש בטלפונים ובאייפדים בזמן ישיבות: "אם אתה יושב מולי עם אייפד ונראה שאתה קורא מיילים או מקבל התראות, אני אגיד לך לסגור את הדבר הארור הזה", אמר לקול צחוק מהקהל.
- אלוני חץ: רכישת אחזקות ג'יי פי מורגן בקאר - הושלמה
- ג'יימי דיימון: "המשבר בבנקאות לא הסתיים"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לטענתו, שימוש במכשירים בזמן פגישה הוא חוסר כבוד ובזבוז זמן. "פגישה צריכה להיות עם מטרה ברורה", הסביר, "ואם אתה עסוק במיילים או בוואטסאפ, זה סימן שמשהו בתרבות העבודה שלך לא עובד". גישה זו עומדת בניגוד חריף לרוח התקופה, שבה סמארטפונים, הודעות מיידיות ועדכונים מתפרצים הפכו לחלק בלתי נפרד מהעבודה.
