הנאסד"ק ירד 1.7%; למונייד נפלה ב-17%, פריון זינקה 18%
S&P 500 0.13%
דאו ג'ונס 0.16%
נאסד"ק -0.21%
- ג'יפרוג טסה 22%, אפירם עולה 11%; המגמה השלילית נמשכת בחוזים
- סנאפ מזנקת 20%, אנבידיה מטפסת 1.5%; קוואלקום מאבדת 2% - ומה עושים החוזים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
BITCOIN -0.22%
- טרם החל המסחר הרציף
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
ההוצאות על בנייה בינואר עלו מעל המצופה לרמת שיא של 1.521 טריליון דולר מאז תחילת המדידה ב-2002. מדובר בעליה של 1.7% לעומת החודש הקודם, כשהאנליסטים ציפו לעליה נמוכה יותר של 0.8%.
בדומה לפד, גם הבנקים המרכזיים באנגליה ובאוסטרליה הצהירו פעם נוספת כי יתמכו בהתאוששות השווקים, בדומה להצהרה שהשמיע יו"ר הפד ג'רום פאוול בשבוע שעבר, כשהכוונה היא להפיג את חששות המשקיעים.
בעוד שתחזיות המאקרו של בנקי ההשקעות והאנליסטים להתאוששות כלכלית שוריות מאוד למחצית השנייה של 2021, המצב בחלק מהסקטורים, הופך ליותר אקוטי בכל יום שעובר: מספר חברות בסקטור הנדל"ן שפשטו אשתקד את הרגל בארה"ב הגיע ל-985, עלייה של כמעט 63% ביחס ל-2019.
מספר חברות הנפט שפשטו רגל אשתקד עמד על 785, עלייה של למעלה מ-230% ביחס לתקופה המקבילה, אז פשטו רגל רק 236 חברות. בתחום המסעדנות עלו פשיטות הרגל ב-65%, בקמעונאות יש עלייה של 55% במספר פשיטות הרגל ובסקטור הבידור ישנה עלייה של 297% במספר החברות שפשטו רגל.
במכתבו השנתי למשקיעים כתב וורן באפט כי "אג"חים הם לא המקום להיות בו היום. קשה להאמין לתשואות האחרונות של האג"חים ל-10 שנים. התשואה בסוף השנה עמדה על 0.93% נפילה של 94% מאז ספטמבר 1981, אז התשואה עמדה על 15.8%".
נפט: מחירי הנפט נסחרים במחיר של כ-61 דולר לחבית כשצפויה ירידה בטווח הבינוני-ארוך. "העלייה במחירי הנפט מעלה את הכדאיות של יצרני הנפט לסטות ממכסות הייצור. להערכתנו, שיתוף הפעולה בין חברי קבוצת OPEC+ ימשך על אף חילוקי הדעות הנראים כעת", אמר דר' גיל בפמן כלכלן בנק לאומי, "עם זאת, אנו צופים כי בפגישה הקרובה ב-4 למרץ ערב הסעודית תחליט על הפסקה של קיצוץ תפוקת הנפט שלה מעבר למכסות OPEC כבר בחודש אפריל, זאת לאחר שהיא התחייבה על קיצוץ של מיליון חביות ביום מעבר למכסות בחודשים פברואר-מרץ".
ביטקוין: בנק סיטיבנק אומר כי "הביטקוין יהפוך למטבע לגיטימי או שיקרוס לתוך עצמו". לדעתם מטבע הבלוקצ'יין הפופולרי יכול להפוך יום אחד למטבע בינ"ל לגיטימי, בהינתן ויותר חברות יאפשרו תשלום ומסחר בו. "העתיד של המטבע לא ברור" (לכתבה המלאה). דר' אביחי שניר סבור כי הביטקוין עוד עשוי להמשיך לעלות ומסביר כי הפד' מבקר את הרוכשים של הביטקוין במקום להחזיר את האמון בדולר (לטור המלא).
חברת הגיימינג האמריקאית (סייפליי SCPL), המפתחת משחקי קז’ואל, דיווחה גידול בהכנסות של כ-30% ברבעון הרביעי לשנת 2020 ל-147 מיליון דולר, לעומת כ-113 דולר ברבעון הרביעי של שנת 2019. סך ההכנסות בשנת 2020 - 582 מיליון דולר, לעומת 466 מיליון דולר ב2019, עלייה של כ25%. שיעור ה-EBITDA ברבעון הרביעי לשנת 2020 עמד על 30.6%, לעומת 28.4% בשנת 2019 (לכתבה המלאה). המניה בתגובה יורדת.
מניית רדהיל (סימול: RDHL) נופלת הערב בוול סטריט לאחר שהחברה מדללת את המשקיעים, שוב, ומודיעה כי היא מגדילה את ההנפקה שלה ל-35 מיליון דולר ובמחיר של 8 דולר למניה, וזאת לאחר שכבר הגדילה את ההנפקה מ-10 מיליון דולר ל-25 מיליון דולר (לכתבה המלאה).
חברת פריון נטוורק (US) הדואלית מעלה תחזיות ל-2021, וצופה צמיחה של 31% בהכנסות הרבעון הראשון ל-86-87 מיליון דולר. פריון צופה כעת הכנסות של 370-380 מיליון דולר ב-2021, לעומת תחזית קודמת להכנסות של 350-370 מיליון דולר. בשורת הרווח, צופה החברה לסיים את השנה עם EBITDA מתואם של 37-38 מיליון דולר, לעומת תחזית קודמת ל-EBITDA מתואם של 35-37 מיליון דולר (לכתבה המלאה). המניה זינקה.
חברת איתמר (US) עלתה לאחר שהכתה את ההכנסות, פספסה בשורה התחתונה וסיפקה תחזית חיובית קדימה. ההכנסות ברבעון האחרון של 2020 הסתכמו ב-12.8 מיליון דולר, לעומת צפי ל-12.3 מיליון דולר; ההכנסות ב-2021 צפויות להסתכם ב-52-53 מיליון דולר, לעומת צפי האנליסטים ל-52 מיליון דולר (לדוחות המלאים). בנוסף, חשפה החברה השקעה מחברת המכשור ResMed ששוויה 30 מיליארד ד' (לכתבה המלאה).
אלביט מערכות (US) דיווחה על חוזה של 300 מיליון דולר למל"טים עם מדינה באסיה ל-5 שנים (לכתבה המלאה).
חברת פריגו (US) הדואלית הודיעה אמש כי היא מוכרת לחברת אלטריס את חטיבת התרופות ג'נריק אר.אקס ב-1.55 מיליארד דולר, מתוכם תקבל החברה 1.5 מיליארד דולר במזומן. בכך החברה הודיעה כי תתמקד במוצרי צריכה כחלק מהטרנספורמציה שהיא עוברת. כמו כן דיווחה החברה על דוחותיה הכספיים ל-2020. ההכנסות ירדו ב-2.5% ברבעון האחרון מ-1.323 מיליארד דולר ברבעון האחרון של 2019, ל-1,289.5 מיליארד דולר ברבעון האחרון של 2020. הפסד עמד על 175 מיליון דולר, לעומת הפסד של 19 מיליון דולר בתקופה המקבילה. בשורת ההפסד למניה, ההפסד עלה מ-0.14 סנט ברבעון האחרון של 2019 ל-1.29 דולר למניה (לכתבה המלאה). פריגו גם קיבלה היום המלצת קנייה מלאומי פרנטרס.
פורסייט (US) הדואלית ירדה לאחר שזינקה אמש ב-33%. וזאת עקב דיווח על ניסוי מוצלח למערכת מניעת תאונות דרכים באמצעות החברה-הבת איי-נט מובייל. הניסוי נערך עבור חטיבת מערכת התחבורה החכמה (system transport intelligent) של יצרן רכב יפני גלובלי ששוויו מיליארדי דולרים. כמו כן הניסוי הינו חלק מפרויקט פיילוט עם יצרן הרכב לשילוב אפשרי בפרויקט העיר החכמה של יצרן הרכב (לכתבה המלאה).
חברת אורמת הדואלית אורמת טכנו (US) (סימול: ORA) טוענת כי פירמת המחקר הינדנבורג מנסה להוביל שורט על המנייה, לאחר שזו פרסמה המלצת מכירה למניית החברה וטענה כי אורמת נתנה שוחד לבכירים בשווקים מחוץ לארה״ב וביניהם: קניה, הונדורס וגוואטמלה. עוד הוסיף הדו״ח, כי ממדינות אלו הגיע כ-70% מרווח החברה בשנת 2020. החברה סיפקה תחזית מאכזבת לשנה הקרובה בצד הדוחות שהציגו נתונים חיוביים בשורה התחתונה וההודעה על חלוקת דיבידנד. (לדוחות המלאים).
חברת הטכנולוגיה הישראלית מדיגוס (סימול: MDGS) ירדה היום לאחר שאמש דיווחה על סגירת הנפקה ציבורית של כ-3.26 מיליון מניות לפי מחיר של 2.6 דולר למניה (לכתבה המלאה).
חברת קלטורה תנפיק בנאסד"ק לפי שווי של 1-1.5 מיליארד דולר. החברה מפתחת המערכות לניהול וידאו הגישה תשקיף לרשות ני"ע האמריקאית לקראת גיוס של 100 מיליון דולר מהציבור. מוצרי החברה פגשו ביקושים ערים בתקופת הקורונה שהביאו לצמיחה שנתית של 25% וצמיחה רבעונית עקבית. מנגד החברה הכפילה את ההפסד בתקופה (לכתבה המלאה).
- 9.היום עליות בכל המדדים (ל"ת)ירון 03/03/2021 06:12הגב לתגובה זו
- 8.מחר תור עליות נסדק דאו ואס.אנד פי (ל"ת)יעקב כהן 03/03/2021 01:21הגב לתגובה זו
- 7.תירשמו עליות חדות מחר באס.אנד פי ונסדק (ל"ת)איתמר 03/03/2021 01:21הגב לתגובה זו
- 6.תיקנו מחר את ת.סל פי 3 אסאנד פי תרוויחוו (ל"ת)רוני 03/03/2021 01:21הגב לתגובה זו
- 5.קובי טוליאל אמזלג 03/03/2021 00:16הגב לתגובה זוזה מה יש חברים.
- 4.האס אנד פי יעבור 4000 תירשמו (ל"ת)יעקב דהן 02/03/2021 22:16הגב לתגובה זו
- 3.הדאו 40 אלף (ל"ת)יעקב דהן 02/03/2021 22:16הגב לתגובה זו
- 2.קנו את גוגל .אפל לבנק א.אמריקה (ל"ת)סאמי 02/03/2021 22:15הגב לתגובה זו
- 1.ירידות 02/03/2021 19:59הגב לתגובה זוחייבים להוריד
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
