מערך קווי הספנות של חברת צים ספינה שיט
צילום: יח"צ

מה הדוחות של מולר-מארסק אומרים על מצב הכלכלה העולמית?

מנכ"ל חברת השינוע הימיית הגדולה בעולם אומר שברבעון האחרון נוצר אפקט צוואר בקבוק, בשל עלייה של 5% בנפח המסחר ביחס ל-2019, לעומת ירידה ביכולת לשנע ובמספר המכולות הפנויות
ארז ליבנה | (3)

חברת השילוח מולר-מארסק A.P. MOELLER-MAERSK A/S (AMKBY) הדנית היא חברת השילוח הימית הגדולה בעולם. בשל כך, היא נחשבת לאחד מהברומטרים החשובים בעולם כיום למדידת חיוניות הכלכלה, בשל תלותה של הכלכלה העולמית בשילוח ימי של סחורות – לפחות בינתיים – בין אם בסיסיות ובין אם סחורות לשווקים הקמעונאיים.

 

עד כמה גדולה החברה? היא ענקית. לפי אתר סטטיסטה, נכון לסוף ינואר, לצי ספינות המשא בעולם, המונה כ-5,000 יחידות, יש קיבולת של 21 מיליון TEU (נפח מכולה ממוצעת שהוא 38.55 מטר מעוקב). באמצעות צי של 710 ספינות – מתוכם 299 בבעלות מלאה והיתר מושכרות בצ'רטר – מולר-מארסק משנעת כחמישית מכל ה-TEU הגלובלי. או למעלה 4.1 מיליון TEU.

 

אם נשווה את זה לצים הישראלית, שהיא החברה העשירית בגודלה בעולם בתחום השינוע הימי, אז מולר-מארסק גדולה ממנה קרוב לפי 11, כשלצים יש "רק" קרוב ל-380 אלף TEU. בשווי, היא הרבה יותר. צים שהונפקה לאחרונה בנאסד"ק היא בעלת שווי שוק של קצת למעלה מ-2 מיליארד דולר. מולר-מארסק עומד על 38.4 מיליארד דולר. כלומר פי 19. מבט על המניה מראה שב-12 החודשים האחרונים היא עלתה מרמה של 6.1 דולר למניה ל-10.5 דולר למניה. או עלייה של 66.7%.

 

סיקרנו כאן לא מעט את השבר שחוותה שרשרת האספקה העולמית בשל הסגרים של אשתקד, שהובילו לשינויים עמוקים בתפיסות הכלכליות, אבל גם לדפוסי שינוע חדשים. בשנה שעברה דיווחנו כאן על הדימום של חברות הספנות הימית, עד שהצליחו להסתגל למצב החדש. לפי הערכות הספינות הפסידו בכל שבוע 350 מיליון דולר.

 

כל שכן, השבר בשרשרת האספקה העולמית יגרום לשינוי עמוק בשנים הקרובות בהיקף הסחר הימי. חברות יבזרו את פעילותם על מספר רב של מפעלים אזוריים וקטנים יותר, שיספקו את הביקוש האזורי ויוכלו לתמוך גם במפעלים אחרים. לא עוד שינוע סחורות בהיקף עצום ממקום למקום, אלא מרכז לוגיסטי שייתן מענה אפקטיבי לפי אזור. כך, במקרה של משבר בסדר גודל כזה, יימנעו משבר נוסף בשרשרת האספקה העולמית.

 

בינתיים, בשל חוסר הוודאות כמו גם הסגרים שאינם מרפים וכל פעם פוגעים בסקטור או סחורה שאמורה להגיע ממדינה נגועה ואינה מגיעה, או שמגיעה באיחור, מביאה ליצירת "צוואר בקבוק משמעותי", לפי מנכ"ל מארסק, סורן סקו, שהוסיף כי המצב בסחר הימי העולמי הוא "חסר תקדים באופן מוחלט".

 

אתמול פרסמה החברה את דוחותיה והשוק לא אהב אותן, כשבמסחר בוול סטריט היא ירדה ב-6.5%, למרות שהיום ביום המסחר היא כבר מתאוששת ועולה בלמעלה מ-2%. החברה דיווחה שלאחר נפילה של 15% בנפחים שהעבירה ברבעון השני של 2020, בשיא השפעות הסגרים בעולם, היה ריבאונד חד בסוף השנה, שבעצם הגדיל את הנפחים ב-5% ברבעון האחרון של 2020 ביחס לרבעון 4 של 2019.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

"המצב יצר צוואר בקבוק משמעותי במושגים של חוסר בקיבולת וחוסר בקונטיינרים, שהעלו את מחירי השינוע", אמר סקו ברעיון ל-CNBC. "אנחנו מנסים להתמודד עם העלייה בביקושים, שהיא חסרת תקדים לחלוטין, גם בגלל שהצרכנים מוציאים כסף, אבל גם בשל תהליך מילוי מחדש של מלאים, לאחר שקמעונאים הפסיקו לרכוש מוצרים מסין ברבעון השני והשלישי של 2020", הוסיף.

 

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    אלי 13/02/2021 16:20
    הגב לתגובה זו
    המינוח Teu טיוס מתיחס למכות 20 רגל ,כ 6 מטר אורך שנפחן הפנימי כ 30cbm ולא 38 !
  • 2.
    מעניין. (ל"ת)
    הקורא 12/02/2021 13:24
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    ליאור 12/02/2021 08:06
    הגב לתגובה זו
    12 אניות בנפחים גדולים, שינוע מהאמירויות...הפוטנציאל ברור.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

וול סטריט שור (גרוק)וול סטריט שור (גרוק)
סקירה

המדדים סביב ה-0; איירן יורדת ב-5%, למונייד מאבדת 6%

צוות גלובל |
נושאים בכתבה טסלה

שלושת המדדים העיקריים פתחו ביציבות, עם חזרת המשקיעים מחופשת חג המולד ליום מסחר יחיד ודליל לפני סוף השבוע. הדאו יורד קלות בעוד ה-S&P 500 והנאסד״ק עולים קלות, כאשר מחזורי המסחר נותרו נמוכים על רקע היעדר טריגרים כלכליים משמעותיים.

המסחר הדליל מגיע לאחר שיום המסחר המקוצר של ערב חג המולד הסתיים בשיאים היסטוריים. מדדי S&P 500 ודאו ג’ונס רשמו רמות שיא חדשות, והשלימו חמישה ימי עליות רצופים. מגמה זו משתלבת ב”ראלי סנטה קלאוס” המסורתי, התקופה שבין סוף דצמבר לתחילת ינואר, הנחשבת לרוב חיובית עבור שוקי המניות.

במבט שנתי, השווקים מציגים ביצועים חזקים במיוחד. מדד S&P 500 עלה בכ-18% מתחילת השנה והוא בדרך לשנה שישית של תשואות דו-ספרתיות מתוך שבע השנים האחרונות. מדד נאסד״ק הוביל את העליות עם זינוק של יותר מ-20% בשנת 2025, זאת למרות תנודתיות חריפה במהלך השנה, כולל כניסה זמנית לטריטוריית שוק דובי לאחר הכרזת מכסי היבוא הרחבים של הנשיא טראמפ באפריל.

במקביל למניות, שוק הסחורות היקרות ממשיך להתחזק. חוזים עתידיים על זהב וכסף טיפסו לשיאים חדשים, על רקע מתיחות גיאופוליטית מתחדשת והיחלשות הדולר האמריקאי. מגמה זו מחזקת את מעמד המתכות היקרות כנכסי מקלט בתקופות של אי-ודאות גלובלית.

למרות העליות החדות בשווקים, המשקיעים מתמודדים עם ציפיות הולכות ומצטמצמות להפחתות ריבית מצד הפדרל ריזרב בשנה הקרובה. פחות מ-15% מהסוחרים מעריכים כי תתרחש הורדת ריבית כבר בחודש הבא, וההערכות לגבי חודש מרץ נותרות חלוקות. בשלב זה, היעדר נתוני מאקרו ופרסומי דוחות כספיים מסמן סיום שקט יחסית לשבוע המסחר המקוצר של תקופת החגים.