לארי פינק בלאקרוק
צילום: בלאקרוק יוטיוב

מה תהיה האינפלציה בארה"ב ואיך זה ישפיע על השווקים?

כלכלני בלקרוק סבורים שהאינפלציה תעלה ל-2.5%-3% בשנה. הם מצפים לתשואות ריאליות שליליות בשוק הסולידי; המשמעות: מניות IN, אג"ח OUT
נתנאל אריאל | (3)
נושאים בכתבה אינפלציה

הכלכלנים של חברת ניהול הכספים הגדולה בעולם - בלקרוק (BlackRock) שמנוהלת על ידי לארי פינק, פרסמו הערכתם כי האינפלציה בארה"ב תעלה ל-2.5%-3% בשנה במהלך 5 השנים הבאות. זו עלייה בקצב האינפלציה שעומד בשנים האחרונות על 1%-2%. יודגש כי יש כלכלנים שחוששים מאוד מעלייה בקצב האינפלציה ואף מזהירים מאינפלציה גבוהה יותר.  

"הנומינלי החדש הוא אחד משלושת נושאי ההשקעה של בלקרוק לשנת 2021 עקב מהפכת המדיניות שהחלה ב-2020 על רקע משבר הקורונה", אומרים כלכלני בלקרוק ומוסיפים - ציפיות האינפלציה הגיעו לרמות הגבוהות ביותר מאז אוקטובר 2018. ציפינו שממשלה דמוקרטית מאוחדת תאיץ את הנומינלי החדש, מכיוון שתמיכה פיסקלית משמעותית עשויה לחזק את הריסטארט הכלכלי, והמהלכים האחרונים אכן מגשימים תחזית זו. 

לקריאה נוספת:

איך בונים חברת ניהול נכסים שמנהלת כ-9 טריליון דולרים ואיך מנהלים כזו? "בעדינות, עם מקל גדול ביד"

"נוצר קרע בין היבוא ליצוא – זה מעלה את חוסנו של השקל"

הפד' כבר לא מאמין שמודל החיזוי הבינלאומי עקומת פיליפס עדיין רלוונטי

בכיר בפד: השנה נתחיל לראות תהליכים אינפלציונים שעוד לא ראינו

אין תשואה בלי סיכון: ממה צריך להיזהר ב-2021

"אנו רואים הזדמנות לעלייה של תשואות נומינליות, זאת ככל שהאינפלציה תעלה, אך עם זאת מצפים שהפד יישען על עליות חדות. כתוצאה מכך, ניתן יהיה לראות תשואות נומינליות בטווח הקרוב, והתשואות הריאליות יוותרו שליליות"

כלכלני בלקרוק מתייחסים למדיניות של בנקים מרכזיים בעולם - "חלק מרכזי במהפכת המדיניות הוא מסגרת המדיניות המתפתחת של הבנקים המרכזיים הגדולים. הפדרל ריזרב הוביל את המהלך בכך שהוא אותת על נכונות לאפשר לציפיות אינפלציה גבוהות מדי לפצות על פספוסי העבר - תוך שהוא מתחייב לשמור על ריביות נמוכות בעתיד הנראה לעין. ישיבת המדיניות של הפד השבוע, שהשאירה את הריבית אפסית, מאוששת תפיסה זו.

קיראו עוד ב"גלובל"

"השינויים בתשואות מצביעים על כך שהשווקים כנראה יבחנו את החלטת הפד לרסן כל עלייה חדה בתשואות הנומינליות. זו חלק מהסיבה שאנחנו לא רואים את עליית התשואות הנומינליות כקו ישר. אחת מתופעות הלוואי האפשריות של הזינוק העצום ברמות החוב שנגרם עקב שינוי המדיניות היא שהעלאת הריבית תהפוך להיות טעונה פוליטית עבור הבנקים המרכזיים, ותקיפות של הבנק עלולות לפגוע בכל ניסיון לנרמל את המדיניות."

על ציפיות האינפלציה אמרו מומחי בלקרוק: "אנו צופים אינפלציה של בטווח של 2.5% -3% במדד המחירים לצרכן במהלך חמש השנים הקרובות. אינפלציה גבוהה יותר ועלייה מוגבלת בתשואות הנומינליות אמורות לשמור על תשואות ריאליות שליליות, ולתמוך בנכסי סיכון (מניות). בסביבה זו, הדולר האמריקאי עלול לחוות לחץ מכיוון שמשקיעים ככל הנראה יחפשו נכסים בעלי תשואה גבוהה יותר מחוץ לארה"ב.

"אנו מאמינים שדולר יציב או חלש במהלך 12 החודשים הקרובים יתמוך בשווקים המתפתחים. אנו צופים שתהיה צמיחה חזקה יותר, אינפלציה גבוהה יותר ותשואות ריאליות נמוכות יותר, ושהפצת החיסון תאיץ בנקים מרכזיים להגביל את עליית התשואות הנומינליות. מבחינה טקטית אנו מעדיפים נכסים בסיכון – מניות ואשראי, למרות שיש סיכוי טוב לאי יציבות בנכסים אלה, כיוון שהשווקים עברו השנה שינויים משמעותיים. לטווח הארוך אנחנו ניטרליים במניות בהתחשב בערכן העולה, ואנחנו במשקל חסר באג"ח עקב הריבית הנמוכה והאינפלציה."

מומחי בלקרוק התייחסו גם לשוק העולמי ואמרו: "אנו צופים תזרים מתמשך לנכסים באסיה כיוון שמשקיעים גלובליים רבים לא מושקעים כלל כעת, ומצבה של סין במדדים העולמיים משתפר. הסיכונים לנכסים החשופים לסין כוללים את רמות החוב הגבוהות של סין, פיחות ערך היואן וסכסוכים בין ארה"ב לסין. אך אנו מאמינים שמשקיעים מקבלים פיצוי טוב על סיכונים אלה. מבחינה אסטרטגית אנו מעדיפים פיזור השקעות במגוון של מדינות וחשיפות לסין במשקל עודף, ומבחינה טקטית אנו מעדיפים להשקיע בשווקים מתעוררים, במיוחד במדינות אסיה - מעדיפים מניות EM (שווקים מתפתחים), במיוחד אסיה, ובמשקל חסר באירופה וביפן".

אבל יש גם מי שסבורים אחרת. פרופ' רפי אלדור אומר ש"ככל שהריבית הריאלית קרובה ל-0, נמשיך לראות עליות בשווקים. לדעתי לא תהיה אינפלציה כי למרות הגירעון הממשלתי הגדול, יש חיסכון של משקי הבית כי אנשים מפחדים, אז הם מוציאים פחות, ככה הביקושים יורדים, אז לדעתי לא תהיה אינפלציה". בראיון לביזפורטל הוא הסביר כי הוא סבור שלבנק ישראל אין באמת יכולת להשפיע על הדולר וסבור כי נראה גל של פיטורים בעקבות הדולר החלש

"הקפיצה בתשואות - התממשות תרחיש האימה של משקיעי האג"ח" אומר אמיר כהנוביץ, כלכלן ראשי של בית ההשקעות אקסלנס בתגובה לעליה בתשואה באג"ח ממשלת ארה"ב מעל המספר העגול - 1%. לדבריו "כדאי לזכור שהעלאות הריבית הגלומות אינן אומרות שהריביות אכן יעלו, ובמיוחד לא בישראל, בה המשך התחזקות השקל עלול בכל רגע, לפי בנק ישראל, להגיע לרמה שהשפעתה המקררת על הכלכלה תהיה לא לינארית, מה שייאלץ את בנק ישראל להעמיק את ההרחבה המוניטרית".

"באופן דומה, המשקיעים ממשיכים להעדיף רכישת אג"ח צמודות, בישראל בתשואות שליליות, כשהם משוכנעים שוב שאינפלציה אוטוטו מגיעה. בעשור האחרון ציפיות דומות התבדו ברובו המוחלט של הזמן והשאיר את מחזיקי האג"ח הצמודות עם תשואות נמוכות ואף שליליות".

מי שמסכים עם הציבור שמחזיק אג"ח הוא רונן קפלוטו, מנהל ההשקמי שעות הראשי בקסם קרנות ו-ETF שהסביר בראיון לביזפורטל שבד"כ הממשלות מדפיסות כסף דרך הבנקים המרכזיים שמעבירים אותו לבנקים המסחריים ושם הכסף נעצר. ואילו ב-2020, לראשונה, בגלל הקורונה, ממשלות רבות עקפו את הבנקים המסחריים והעבירו כספים ישירות לאזרחים, אם זה כמענקים, כתשלומי אבטלה, כפיצויים, וכו. וכך בעצם כמות הכסף שמוחזקת ע"י האזרחים - עלתה.

קפלוטו מעדיף כרגע אג"ח מקומיות, ארוכות וצמודות מדד. קפלוטו מסמן גם את האפיק הקונצרני שככל הנראה ייהנה מעליות המחירים. החלק המנייתי בתיק ייהנה ככל הנראה מהרוח הגבית שתביא לו העלייה באינפלציה שתתווסף לקטר הנוכחי בדמות הריבית האפסית ויחד ידחפו אותו מעלה ב-2021. 

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    erez 29/01/2021 09:38
    הגב לתגובה זו
    חיים רגועים . במיוחד שופטים ומקבלי פנסיה תקציבית...
  • 1.
    ירידה של 30 או 40 אחוז בוולסריט בטווח הזמן הקרוב! (ל"ת)
    אני 28/01/2021 11:20
    הגב לתגובה זו
  • קצת מוגזם אבל הריון הנכון (ל"ת)
    יוסי 28/01/2021 17:28
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.