האנליסטים מרוצים מהמנכ"ל החדש של אינטל - האם המנייה תעלה ב-20%?
מאז החלה התמזגות מהפכת הטכנולוגיה עם "הכלכלה הישנה", ב-2008-9, הבינו באינטל INTEL CORPORATION - ובעיקר המשקיעים הגדולים בה - שהמציאות בתחום בו פעלה והובילה בחמישים השנים הראשונות לחייה (1968-2008) משתנה ולרעתה, שהחברה מאבדת את התמקדותה.
ההתמזגות גרמה לכמה התפתחויות טכנולוגיות שהביאו לשינויים גם בצד הביקוש וגם בצד ההיצע ולהחלשת מעמדה של אינטל כמלכת השבבים. השינויים הללו היו התוצאה של הופעת הטלפוניה החכמה, פריחת מהפכת האינפורמציה הדיגיטלית (ה-IT) ושקיעת המחשב האישי שאינטל, צריך להודות, התעלמה מהם ובמיוחד התעלמה מהירידה במעמד שהקנה לה יתרון יחסי בתחום טכנולוגיות העיבוד שם היה כוחה הגדול.
איבדה את הפוקוס - ואיבדה את השוק
מהנדס המעבדים הראשי לשעבר של החברה, Francois Pidnoel, שעזב את אינטל ב-2017 והיום משמש באותו תפקיד בדימלר-בנץ, מצביע על הסיבות בשני מאמרים מעניינים, הראשון בכללי, והשני ספציפית על "אובדנה" של אפל כלקוחה. בשורה התחתונה לטענתו, "אינטל אבדה הפוקוס". איבוד פוקוס, כפי שראינו במקרים דומים אחרים, מיצרנית ההלבשה התחתונה הענקית Fruit of the Loom, IBM, GE, נוקיה, T&AT ואפילו ב-TEVA זו אשמת ההנהלה ומועצת המנהלים שמלווה אותה, שום סיבה אחרת.
התאוששות ושיקום לוקחים זמן
ההתדרדרות והשיקום (אם מצליח) בחברות ענק גלובליות מהסוג של אינטל לוקחים שנים. ברוב המקרים התהליך זהה ודומה לתהליך התדרדרות ושיקום (גם כאן אם מצליח) של אימפריות: אבחנת המשבר, שמתחיל בגלל ניהול כושל, לוקחת שנים כאמור עד שההנהלה מבינה ונוקטת בצעדים דרסטיים ("רה ארגון" מכנים זאת). היציאה מהמשבר לוקחת גם היא שנים (אם בכלל) וגם כאן הכול תלוי בניהול. התהליכים הללו מוכרים היטב בוול סטריט שמאותתת על הרגשתה לגבי המצב בהתנהגות המנייה, שמתחילה להגיב על השינויים במצב החברה זמן רב לפני שהם קורים בפועל ולבטח לפני שההנהלה נוקטת בצעדים רציניים.
- ההשקעה המוצלחת של טראמפ: 5 מיליארד דולר בפחות מחודש
- אינטל - העבר, ההווה והעתיד לצד אנבידיה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כך היו הדברים בכל החברות שהזכרנו קודם, המניות התחילו להגיב שנים לפני שהחברות לקחו את המשבר ברצינות ושנים לפני שיצאו מהמשבר (אם יצאו) כאשר לאורך התהליך הצביעו מחירי המניות על מצב רוחם של המשקיעים בקשר למצבה של החברה.
מנכ"ל אינטל, Brian Krzanich, שהוביל החברה מ-2013 עד סוף 2018 (אז נאלץ להתפטר כתוצאה ממערכת יחסים עם אחת העובדות) הבין בדיוק מה שקורה והתחיל לנקוט בצעדים - אך אלה נעצרו כשהועזב. האיש שהחליפו, בוב סוואן, מנהל הכספים של החברה, היה למעשה מנכ"ל זמני שהרי מהרגע שמונה ברור היה למועצת המנהלים והרבה יותר ברור למשקיעים שדרוש שינוי דרסטי ומהר.
לחברות לוקח זמן להבין שהן במשבר - המשקיעים מסמנים להן את הדרך
למרות ההבנה בדחיפות הדרושה לרה ארגון צריך היה אירועים כמו המשבר עם אפל ואי העמידה בלוח הזמנים של המעבד כדי לקבל החלטה דרסטית, ולהביא מנהל "מבחוץ". חשוב להבין עוד שתי אמיתות שחוזרות על עצמן בחברות מסוגה של אינטל וכל האחרות שהזכרנו, בעת משבר: הראשונה, שעד שאין ברירה "הניהול נשאר בבית". כלומר, להביא אדם מבחוץ שאינו אחד שגדל בחברה זה תהליך ארוך וקשה. למה? ככה!! כך היה בכל החברות שהזכרנו, תבדקו. השנייה, המשקיעים (בעלי המניות) המובילים הם הזרז, הם שלבסוף משפיעים על ההחלטה. במקרה זה הוביל המשקיע האקטיביסט Daniel Loeb, שקרן ההדג' שלו מחזיקה בכ-5% מהמניות. Loeb, שאסף סביבו בעלי מניות רבים, כפה למעשה על ההנהלה "שינוי אסטרטגי וניהולי מוחלט כולל הבאת מנכ"ל מבחוץ שבמקרה זה, מה שהקל על ההחלטה, נחשב כ"איש אינטל".
- המטוס ששינה את פני התעופה המסחרית למרות שייצורו הופסק
- הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה
אינטל מצאה הפעם את האיש הנכון
פאט גלסינגר (Pat Gelsinger) בן ה-59 עובד בתעשיית הטכנולוגיה למעלה מ-40 שנים, 30 מתוכן (1979-2009), עבד באינטל (התחיל כשלמד לתואר ראשון בהנדסת חשמל באוניברסיטת קליפורניה וכאשר עשה M.SC בסטנפורד). הוא האיש שפיתח את מעבד Intel 80386, שהפך למומחה-על בתחום העיבוד ולבסוף הגיע לתפקיד המנהל הטכנולוגי של החברה.
ב-2009 עזב ועבר, כמנהל התפעול, לענקית האינפורמציה EMC (היום בבעלות DELL) וב-2012 קיבל את תפקיד המנכ"ל של VMware (סימול:VMW), אחת מחברות התכנה המעניינות והמתקדמות בעולם שהוקמה ע"י הגאון היהודי הפרופסור מנדל רוזנבלום מסטנפורד והגברת דיאנה גרין שהובילה את VMW עד לבואו של גלסינגר וניהלה את גוגל. מרכז המו"פ של VMware בישראל (מאז 2008) וגלסינגר היה בישראל למעלה מ-60 פעם. לפני שקיבל את תפקידו ב VMware היה אחד המועמדים המועדפים לניהול מייקרוסופט (סימול:MSFT) והפסיד ל Satya Nadella.
להצלחה של חברה יש 3 גורמים: מנהל מנהל ומנהל
מבחינת וול סטריט מצאה אינטל את האיש הנכון להוציאה מהמשבר ותגובת המניות ביום המינוי מוכיחות זאת וכיוון שאנחנו עוקבים אחרי האיש מאז הגיע ל-VMware (כידוע לקוראים הוותיקים אנחנו מאמינים שהצלחתה של חברה תלויה בשלושה גורמים: מנהל, מנהל ומנהל ולכן מקדישים זמן ללמוד על אנשים כאלו) שם הכפיל את גודל החברה ממכירות של 2.024 מיליארד ב-2009 ל 11.546 ב-2020 ואת הרווח למניה מ 49 סנט ל-6.41 דולרים כאשר המניה עלתה בפי 6.5.
כעת האנליסטים אופטימיים - האם זה יספיק?
"זה ייקח זמן", כותב ג'וסף מור, האנליסט הבכיר של מורגן סטנלי, "אבל עם פאט גלסינגר על ההגה אפשר לראות את האור בקצה המנהרה ואנחנו מעלים ההמלצה לקניה עם מחיר מטרה 70"
ג'וסף מור ממורגן אינו האנליסט היחיד שמיהר לשבח את הבחירה של גלסינגר. "לאור ההבנה וההכרה של גלסינגר את אינטל, המומחיות הטכנולוגית שלו ויכולת הניהול המוכחת", כתב האנליסט גאס ריצ'ארד מנורת'לנד, "הוא כנראה המועמד הטוב ביותר שמצאו" ואפילו הפרשן הפופולרי קרמר מאמין שכך הוא.
השאלה הגדולה היא האם יכולה אינטל להחזיר לעצמה את מעמדה בתחום טכנולוגיות העיבוד לרמה שתחזור להוות יתרון יחסי עבורה? היתרון שהיסטורית איפשר לאינטל להוביל הגיע מכיוון היכולות הפנימיות שלה לפתח וליצר. מה שקרה עם ה-10nm (מקרה אפל) והתחרות מצדה של טאיוואן סמיקונדוקטור שרק הולכת ומתגברת לצד התחרות מול AMD, שגם היא מתחזקת, מעלה ספקות לגבי יכולתה של אינטל "לחזור" למעמדה ההיסטורי אבל לפי מורגן סטנלי אינטל אינה חייבת להיות טובה יותר מ-AMD או טאיוואן, מספיק שתציע טכנולוגיות עיבוד באותה רמה, "זה, בעבור חברה בעלת עצמת שיווק כאינטל (ועם אחד כמו גלסינגר על ההגה)", כותב ג'וסף מור, "יספיק".
נכון, INTC נסחרת עם מכפיל שנמוך בהרבה מהממוצע בתעשייה ולכן זה עשוי לעניין משקיעים אבל ממה שלמדנו מכל המקרים שהזכרנו עד שוול סטריט מחזירה עטרה ליושנה לוקח זמן והרבה זעזועים, ולכן אין מה לרדוף אחרי המנייה. מה גם שכולנו מחכים לתיקון רציני שמאחר. נישאר נאמנים להמלצתנו הקודמת מלפני כמה חודשים: זה ייקח זמן ולכן ההצעה שלנו היא לא להתייחס למכפיל הנמוך אלא להתקדמות המכירות.
המנכ"ל החדש של אינטל מעריץ את ישראל - וזה מצוין לשוק המקומי
הזווית הישראלית: בקיץ 2019 ביקר גלסינגר, בלוויית מנכ"ל חברת ההשמה הגלובלית Crossover מטקסס, אנדי טרייבה, בישראל, "כפי שאנחנו עושים כל הזמן בחיפוש אחר כישרונות", ענה לשואלים. כדאי שתקראו את מה שכותב גלסינגר על השהייה בארץ. גלסינגר אינו רק ידיד, הוא מעריץ של ישראל. חלק מזה בגלל היותו נוצרי אדוק מקורב מאוד לאוונגליזם אבל בעיקר הערכתו ליכולות הפתוח כאן. לא לחינם נמצא מרכז הפיתוח של VMware בישראל.
מדוע הדבר חשוב? כי בקיץ שעבר הטילה אינטל פצצה של ממש על שוק ההון כאשר הודיעה שאינה שוללת מיקור חוץ מה שהפיל המניה ב-16% באותו היום. המניה נפלה אמנם מהחשש שאינטל מודה שאיבדה את העליונות בפיתוח מעבדים, מה שחיזק הטענה שאינטל בהתדרדרות. אבל כאן, בישראל, שמצטיינת בהלקאה עצמית וביצירת אווירת דכדוך, החלו לדבר על צמצום הפעילות של אינטל בישראל כתוצאה מההחלטה. דבר כזה יפגע קשות בישראל כיוון שאינטל היא היצואן הטכנולוגי המוביל והמעסיק הגדול בישראל.
- 14.נורית 24/01/2021 08:39הגב לתגובה זולא יודעים כלום,המניה תרד גם תרד,מסוג מניות כמו T GE F GM ועוד
- 13.שאלה לשלמה 21/01/2021 00:09הגב לתגובה זוראיתי שהיא משלמת דיבידנד גבוה
- רז 21/01/2021 10:40הגב לתגובה זו.
- 12.יש שמועות שתחום המלפפונים החמוצים הולך להיות להיט (ל"ת)מלפופניהו 20/01/2021 10:55הגב לתגובה זו
- 11.ערן 19/01/2021 16:27הגב לתגובה זולשיקום דלהלן,לוקחים טיקר טסלה משנים ל קח טיקר מצליח TSLA,הפוך לSTLA מזג פג'ו ופיאט וקבל ענק חדש שאולי יצליח ו...אולי לא,כך נסה באינטל
- 10.יוספה 19/01/2021 16:18הגב לתגובה זובלי סיפורי "חלום" של גרינברג,רק בגלל שמניה לא זזה ונמוכה,לא אומר שהיא ברת השקעה!!
- 9.יואב 18/01/2021 17:26הגב לתגובה זושלמה למרות השבחים יש לך הסבר מדוע vmw נסחרת בדיסקאונט די גדול ואף לפני ארוע עזיבת המנכל
- שלמה גרינברג 19/01/2021 09:50הגב לתגובה זוהמניה מתדרדרת מאז אפריל 2019 ודי קשה להסביר הסיבות לכךכי מצד אחד הקונצנזוס בקניה לכול אורך ההתדרדרות, הביצועים בפועל מכים את הקונצנזוס והמניה יורדת. 4 סיבות שאני רואה לכך. הראשונה היא שתי הרכישות הגדולות שהחברה בצעה. זו הוצאה כוללת של 4.8 מיליארד שמפחידה משקיעים. השניה קשורה בגידול בהוצאות שהביא לירידה ברווח התפעולי. השלישית, הבעלות של דל מחשבים (% 81) שהשוק רוצה שתמכור את האחזקה ונראה להם שזה לא קורה (חברות שהאחזקה בהן כ"כ גדולה סובלות מדיסקונט) זו, לדעתי, הסיבה העקרית. ארבע, הקורונה עצרה הזמנות של הלקוחות הגדולים בעיקר בתחום הוירטואליזציה שם הצמיחה הובילה. יחד עם זאת המניה אינה "זולה כלכלית" אבל בהחלט מעניינת כי לדעתי דל כן תמכור וההשפעה של עזיבת המנכ"ל תפוג.
- תשובה מאד מפורטת ומעניינת - תודה רבה (ל"ת)יואב 19/01/2021 22:02
- 8.הבעיה הגדולה 18/01/2021 17:20הגב לתגובה זואינטל פספסה את הסלולאר ואולי גם את הגיימינג...נראה אם תצליח לחזור
- דגן 19/01/2021 12:22הגב לתגובה זוהראשונה שעשתה את המיזוג של השבבים לתוך אוטו-טק היתה אינטל, וזה על קצה המזלג מול מה שהיא תעשה בהמשך.
- 7.דגן 18/01/2021 13:23הגב לתגובה זו.
- 6.אינטל סוף 17/01/2021 21:51הגב לתגובה זוהחלפת חלק גדול מהמנדסים השבויים בקונספט של חוק מור והx86
- 5.תודה .מלמד ומשכיל כהרגלך (ל"ת)fixrfixr 17/01/2021 20:49הגב לתגובה זו
- 4.לידיעת שלמה 17/01/2021 17:13הגב לתגובה זוכך שלהיות צודק וכוחני כמו שהיה טראמפ, זה לא היה ממש חכם
- רז 18/01/2021 13:24הגב לתגובה זוה? איך הנתון הזה מתיישב עם מה שכתבת ?
- דווח? ע"י מי? (ל"ת)שלמה גרינברג 18/01/2021 09:58הגב לתגובה זו
- 3.ישראל 17/01/2021 16:55הגב לתגובה זוSMH.
- דגן 18/01/2021 13:24הגב לתגובה זו.
- זו החלטה שלך (ל"ת)שלמה גרינברג 18/01/2021 09:58הגב לתגובה זו
- 2.0386 שם 17/01/2021 16:50הגב לתגובה זוהוא לא מתאים יותר לעידן המודרני הם צריכים לנסות לתפוס חזקה הסלולארי .לא לקנות זמבורות ומצלמות.
- דגן 18/01/2021 13:24הגב לתגובה זואינטל מכוונת להרבה יותר מזה.
- 1.מניית אינטל תכפיל את עצמה תוך שנה !!! (ל"ת)17/01/2021 15:06הגב לתגובה זו

המטוס ששינה את פני התעופה המסחרית למרות שייצורו הופסק
פיתוח איירבוס A380, המטוס הגדול בעולם, עלה לחברה 25 מיליארד דולר, והוא נחשב לתופעה מיוחדת במינה בעולם התעופה. אף על פי כן, בשל מיעוט הזמנות, הפסיקה החברה לייצרו לפני 4 שנים, וגם החברות שמפעילות אותו, מתכוונות להיפרד ממנו מוקדם מהצפוי
מטוס Airbus A380 הוא מטוס הנוסעים הגדול ביותר שנבנה אי פעם, אורכו כ-73 מטר ומוטת הכנפיים שלו כ-80 מטר. הוא מטוס בעל שתי קומות מלאות, המסוגל לשאת מעל 850 נוסעים במתכונת תיירות בלבד, וכ-525 נוסעים במתכונת שכוללת מחלקת ביזנס עם סידור מחלקות שונות. המטוס מצויד בארבעה מנועי Rolls-Royce ומגיע למהירות שיוט של כ-910 קמ"ש.
המטוס מתוכנן לשאת משקל המראה מקסימלי של כ-560 טון, והוא בעל טווח טיסה של כ-15,200 ק"מ, מה שמאפשר טיסות בין-יבשתיות ארוכות מאוד. בתוך המטוס יש טכנולוגיות מתקדמות רבות כגון שליטה אלקטרונית על מערכות הטיסה, תרכובות קלות משקל מחומרי פחמן ומסגרות אלומיניום-ליתיום וכנפיים מיוחדות שמייעלות את צריכת הדלק והיציבות. למרות גודלו העצום, המטוס נחשב לבטוח מאוד, שקט ויעיל יחסית למטוסי נוסעים גדולים אחרים.
ה-A380 הוא המטוס הראשון שהכיל במבנהו תא נוסעים עם שתי קומות מלאות במקום קומת ביניים או קומת מנהלים בלבד כמו בדגמים אחרים, עובדה שנחשבה למהפכה בעיצוב מטוסי נוסעים.
מחפשים הצעת נישואין מקורית? גם זאת דרך
אם חשקה נפשכם בהצעת נישואין מקורית, ואתם חושבים שהצעה רומנטית ממרומי צוק הארבל הפכה לנדושה, תוכלו להציע לבחירת ליבכם הצעת נישואין מפתיעה ורומנטית בשחקים בגובה 10,000 רגל בסוויטה פרטית באיירבוס A380s.
- המזון החדש והמהפכני שהומצא ומה קרה היום לפני 30 שנה
- איירבוס ובואינג מתייעלות: ענקיות התעופה מקצצות אלפי משרות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
על פי פרסומי אמירטס (Emirates), שירות הסוויטות מוצע בדרך כלל בקו דובאי-לוס אנג׳לס בגירסת המטוס A380s מתוצרת איירבוס. המטוס הגדול בעולם מציע סוויטות פאר כשירות ייחודי ומפנק במחלקה הראשונה.

המטוס ששינה את פני התעופה המסחרית למרות שייצורו הופסק
פיתוח איירבוס A380, המטוס הגדול בעולם, עלה לחברה 25 מיליארד דולר, והוא נחשב לתופעה מיוחדת במינה בעולם התעופה. אף על פי כן, בשל מיעוט הזמנות, הפסיקה החברה לייצרו לפני 4 שנים, וגם החברות שמפעילות אותו, מתכוונות להיפרד ממנו מוקדם מהצפוי
מטוס Airbus A380 הוא מטוס הנוסעים הגדול ביותר שנבנה אי פעם, אורכו כ-73 מטר ומוטת הכנפיים שלו כ-80 מטר. הוא מטוס בעל שתי קומות מלאות, המסוגל לשאת מעל 850 נוסעים במתכונת תיירות בלבד, וכ-525 נוסעים במתכונת שכוללת מחלקת ביזנס עם סידור מחלקות שונות. המטוס מצויד בארבעה מנועי Rolls-Royce ומגיע למהירות שיוט של כ-910 קמ"ש.
המטוס מתוכנן לשאת משקל המראה מקסימלי של כ-560 טון, והוא בעל טווח טיסה של כ-15,200 ק"מ, מה שמאפשר טיסות בין-יבשתיות ארוכות מאוד. בתוך המטוס יש טכנולוגיות מתקדמות רבות כגון שליטה אלקטרונית על מערכות הטיסה, תרכובות קלות משקל מחומרי פחמן ומסגרות אלומיניום-ליתיום וכנפיים מיוחדות שמייעלות את צריכת הדלק והיציבות. למרות גודלו העצום, המטוס נחשב לבטוח מאוד, שקט ויעיל יחסית למטוסי נוסעים גדולים אחרים.
ה-A380 הוא המטוס הראשון שהכיל במבנהו תא נוסעים עם שתי קומות מלאות במקום קומת ביניים או קומת מנהלים בלבד כמו בדגמים אחרים, עובדה שנחשבה למהפכה בעיצוב מטוסי נוסעים.
מחפשים הצעת נישואין מקורית? גם זאת דרך
אם חשקה נפשכם בהצעת נישואין מקורית, ואתם חושבים שהצעה רומנטית ממרומי צוק הארבל הפכה לנדושה, תוכלו להציע לבחירת ליבכם הצעת נישואין מפתיעה ורומנטית בשחקים בגובה 10,000 רגל בסוויטה פרטית באיירבוס A380s.
- המזון החדש והמהפכני שהומצא ומה קרה היום לפני 30 שנה
- איירבוס ובואינג מתייעלות: ענקיות התעופה מקצצות אלפי משרות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
על פי פרסומי אמירטס (Emirates), שירות הסוויטות מוצע בדרך כלל בקו דובאי-לוס אנג׳לס בגירסת המטוס A380s מתוצרת איירבוס. המטוס הגדול בעולם מציע סוויטות פאר כשירות ייחודי ומפנק במחלקה הראשונה.