מטוסי בואינג טיסה נופש
צילום: בואינג

הקורונה הפילה את מניות התעופה - החיסונים הזניקו אותן בחזרה; מה יהיה בהמשך?

דלתא תהיה הראשונה מבין החברות שנפגעו קשות ב-2020 שתפרסם דוחות כספיים; היא עשויה להפתיע לטובה; מקבלת המלצה חיובית עם אפסייד של 20% מסיטיגרופ 
ארז ליבנה | (9)

הדוחות של חברות התעופה הגדולות בארה"ב לרבעון הרביעי של 2020 ולשנה כולה, יהיו  גרועים. אין חברה שתצליח לחמוק מזה. השאלה היחידה היא עד כמה יצליחו לצמצם הפסדים באמצעות צמצום של הוצאות התפעול. קחו את דלתא (DAL), שצפויה להיות חברת התעופה הראשונה שתדווח על הרבעון האחרון של 2020. הצפי של השוק, איך נאמר זאת במילים עדינות, על הפנים - הכנסות של 3.6 מיליארד דולר והפסד של 2.5 דולר למניה כשבכל השנה הצפי הוא להכנסות של כ-16.5 מיליארד דולר והפסד של כ-11 דולר למניה. בשנת 2019 עמדו ההכנסות על כ-50 מיליארד דולר והרווח על 7.3 דולר למניה. 

אז התוצאות יהיו גרועות, אך צפויות, ולכן התוצאות האלו לא אומרות שאין אפסייד למניה. האפסייד תלוי בשאלה האם הדוחות גרועים יותר או פחות ממה שצפוי וכמובן - שהתחזית קדימה חשובה מאוד למניה.  

 

כמו מרבית חברות התעופה האזרחיות, דלתא תרצה לשכוח את 2020 והיא אפילו לא קרובה להפוך לרווחית בזמן הקרוב. ההכנסות ממכירות צפויות כאמור לעמוד על 3.6 מיליארד דולר, מדובר ב-67% פחות מהרבעון המקביל של 2019. החברה צפויה לדווח על הפסד של 2 מיליארד דולר לפני מס והפסד של 2.5 דולר למניה (EPS). צחוק הגורל הוא שהפסד של 2 מיליארד הוא נמוך מה-2.5 מיליארד שעליה דיווחה החברה ברבעון השלישי של 2020. מדובר בסימן שהחברה בכל זאת משפרת את הרווחיות שלה.

בשוק מצפים שברבעון הנוכחי (הראשון של 2021) החברה תפסיד למעלה מ-850 מיליון דולר, והחברה תמשיך להשתפר ברבעון השני, הודות למבצע החיסונים הנרחב שימשיך, אם ימשיך, לתפוס תאוצה.

 

זאת מאחר וכרגע למרות תחילת המבצע החיסונים, בכל יום מאושפזים 200,000 חולים חדשים, כשרק 9 מיליון אמריקאים חוסנו, למרות שכבר קרוב ל-26 מיליון חוסנו יצאו לשווקים בארה"ב. גם באירופה מסוגרים ומגבילים את פעילות התעופה, כך שהתחזיות, יכולות להיות אופטימיות מדי.

 

אם נחפש נקודות של אור, אז החברה הוסיפה מספר קווי מטען ברבעון האחרון וההכנסות צפויות להתאזן מעט משותפות כרטיסי האשראי שהחברה מפעילה. כמו כן, תהליכי ההתייעלות הכואבים ממשיכים לתרום לשורת הרווח.  

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    בזן 17/01/2021 09:37
    הגב לתגובה זו
    לא ככ משנה איזו חברת תעופה - כולן חייבות דלק סילוני, שהיקף הייצור שלו צפוי לעלות. מי שיהנה מכך יהיה סקטור בתי הזיקוק. אצלנו זה בזן ופז נפט
  • 8.
    ומתי אל על תזנק ? (ל"ת)
    רפאל 14/01/2021 17:08
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    דירה=קורת גג=צורך בסיסי של האדם (ל"ת)
    דירה=קורת גג 14/01/2021 14:54
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    אבי 14/01/2021 14:28
    הגב לתגובה זו
    הבורסה מנופחת מחפסים כבלן מיוחד שיש לו סיכה לפוצץ את הבלון שמנפחים את הבורסה כל הזמן
  • 5.
    הכרשים רוצים כסף כל על חשבון הכלכלה העולמית (ל"ת)
    הננמי 14/01/2021 14:09
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    בועה ושוב בועה העליות ערסו את הדולר את היצו מפעלים נסגר (ל"ת)
    הננמי 14/01/2021 14:08
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    כולם נפגיעו מי לו הדולר הכלכלה חובות עצומים ארצות הברית (ל"ת)
    הננמי 14/01/2021 14:07
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    בהמשך הכל מתרסק . הלך עלינו . למכור עכשיו ולברוח. (ל"ת)
    י 14/01/2021 13:44
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    תעופה 14/01/2021 12:49
    הגב לתגובה זו
    אני סוחר הרבה על מדד המטוסים האמריקאי jets, היו תקופות בקורונה שאכלתי ממנו קש אבל אני בהחלט סבור שש הזדמנות לעליה, עשיתי איתו כסף ועוד אעשה, אני חושב שזה בין המדדים היחידים שלא מנופחים..
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.