מטוסי בואינג טיסה נופש
צילום: בואינג

הקורונה הפילה את מניות התעופה - החיסונים הזניקו אותן בחזרה; מה יהיה בהמשך?

דלתא תהיה הראשונה מבין החברות שנפגעו קשות ב-2020 שתפרסם דוחות כספיים; היא עשויה להפתיע לטובה; מקבלת המלצה חיובית עם אפסייד של 20% מסיטיגרופ 
ארז ליבנה | (9)

הדוחות של חברות התעופה הגדולות בארה"ב לרבעון הרביעי של 2020 ולשנה כולה, יהיו  גרועים. אין חברה שתצליח לחמוק מזה. השאלה היחידה היא עד כמה יצליחו לצמצם הפסדים באמצעות צמצום של הוצאות התפעול. קחו את דלתא (DAL), שצפויה להיות חברת התעופה הראשונה שתדווח על הרבעון האחרון של 2020. הצפי של השוק, איך נאמר זאת במילים עדינות, על הפנים - הכנסות של 3.6 מיליארד דולר והפסד של 2.5 דולר למניה כשבכל השנה הצפי הוא להכנסות של כ-16.5 מיליארד דולר והפסד של כ-11 דולר למניה. בשנת 2019 עמדו ההכנסות על כ-50 מיליארד דולר והרווח על 7.3 דולר למניה. 

אז התוצאות יהיו גרועות, אך צפויות, ולכן התוצאות האלו לא אומרות שאין אפסייד למניה. האפסייד תלוי בשאלה האם הדוחות גרועים יותר או פחות ממה שצפוי וכמובן - שהתחזית קדימה חשובה מאוד למניה.  

 

כמו מרבית חברות התעופה האזרחיות, דלתא תרצה לשכוח את 2020 והיא אפילו לא קרובה להפוך לרווחית בזמן הקרוב. ההכנסות ממכירות צפויות כאמור לעמוד על 3.6 מיליארד דולר, מדובר ב-67% פחות מהרבעון המקביל של 2019. החברה צפויה לדווח על הפסד של 2 מיליארד דולר לפני מס והפסד של 2.5 דולר למניה (EPS). צחוק הגורל הוא שהפסד של 2 מיליארד הוא נמוך מה-2.5 מיליארד שעליה דיווחה החברה ברבעון השלישי של 2020. מדובר בסימן שהחברה בכל זאת משפרת את הרווחיות שלה.

בשוק מצפים שברבעון הנוכחי (הראשון של 2021) החברה תפסיד למעלה מ-850 מיליון דולר, והחברה תמשיך להשתפר ברבעון השני, הודות למבצע החיסונים הנרחב שימשיך, אם ימשיך, לתפוס תאוצה.

 

זאת מאחר וכרגע למרות תחילת המבצע החיסונים, בכל יום מאושפזים 200,000 חולים חדשים, כשרק 9 מיליון אמריקאים חוסנו, למרות שכבר קרוב ל-26 מיליון חוסנו יצאו לשווקים בארה"ב. גם באירופה מסוגרים ומגבילים את פעילות התעופה, כך שהתחזיות, יכולות להיות אופטימיות מדי.

 

אם נחפש נקודות של אור, אז החברה הוסיפה מספר קווי מטען ברבעון האחרון וההכנסות צפויות להתאזן מעט משותפות כרטיסי האשראי שהחברה מפעילה. כמו כן, תהליכי ההתייעלות הכואבים ממשיכים לתרום לשורת הרווח.  

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    בזן 17/01/2021 09:37
    הגב לתגובה זו
    לא ככ משנה איזו חברת תעופה - כולן חייבות דלק סילוני, שהיקף הייצור שלו צפוי לעלות. מי שיהנה מכך יהיה סקטור בתי הזיקוק. אצלנו זה בזן ופז נפט
  • 8.
    ומתי אל על תזנק ? (ל"ת)
    רפאל 14/01/2021 17:08
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    דירה=קורת גג=צורך בסיסי של האדם (ל"ת)
    דירה=קורת גג 14/01/2021 14:54
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    אבי 14/01/2021 14:28
    הגב לתגובה זו
    הבורסה מנופחת מחפסים כבלן מיוחד שיש לו סיכה לפוצץ את הבלון שמנפחים את הבורסה כל הזמן
  • 5.
    הכרשים רוצים כסף כל על חשבון הכלכלה העולמית (ל"ת)
    הננמי 14/01/2021 14:09
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    בועה ושוב בועה העליות ערסו את הדולר את היצו מפעלים נסגר (ל"ת)
    הננמי 14/01/2021 14:08
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    כולם נפגיעו מי לו הדולר הכלכלה חובות עצומים ארצות הברית (ל"ת)
    הננמי 14/01/2021 14:07
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    בהמשך הכל מתרסק . הלך עלינו . למכור עכשיו ולברוח. (ל"ת)
    י 14/01/2021 13:44
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    תעופה 14/01/2021 12:49
    הגב לתגובה זו
    אני סוחר הרבה על מדד המטוסים האמריקאי jets, היו תקופות בקורונה שאכלתי ממנו קש אבל אני בהחלט סבור שש הזדמנות לעליה, עשיתי איתו כסף ועוד אעשה, אני חושב שזה בין המדדים היחידים שלא מנופחים..
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AI

טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי

בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טראמפ

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.

"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.

טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.

דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.

לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.


הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת  Truth Social