תחנת דלק דור אלון
צילום: מורן ישעיהו
ראיון

למרות הצהרות מנהיגי העולם: "צריכת הדלקים בעולם תמשיך לעלות"

עמית זאב, מנכ"ל דור אלון בטוח כי הביקוש לדלקים ימשיך לעלות, למרות המעבר לאנרגיות מתחדשות; החברה בכל זאת מחפשת מנועי צמיחה מחוץ לתחום הדלקים; "יותר מ-50% מה-EBITDA לא מגיע מדלק"
נתנאל אריאל | (6)

בעקבות זכייתה של חברת דור אלון -0.92%  במכרז לאספקת עד כ-50% מצריכת הדלק של הרשות הפלסטינית שוחחנו עם מנכ"ל החברה עמית זאב. חברת דור אלון כבר מזמן אינה רק חברת אנרגיה. מעבר לתחנות הדלק, היא מחזיקה בסניפי רשת AM:PM, חנויות נוחות של 'אלונית' ואף תחנת כוח פרטית. אולי זה ההסבר לכך שבניגוד לחברות כמו בזן -3.08% ופז נפט, שבעקבות הקורונה מניותיהן איבדו השנה כ-60% וכ-30% (בהתאמה), מניית חברת דור אלון הצליחה להחזיר את רוב הירידות ואף מציגה עלייה של 2% מתחילת השנה  כשלדברי זאב "למרות הצניחה במקורות ההכנסה, החברה רווחית גם בקורונה, על אף שהשנה הזו הייתה הקשה שבקשות בתחום בכל העולם".

 

עושים עסקים עם הרשות הפלסטינית – למרות מוסר התשלומים המפוקפק

"דור אלון סיפקה דלקים לרשות הפלסטינית עד 2012, כך שאנחנו מכירים אותם היטב" אומר זאב על הבחירה לגשת למכרז. "אנחנו מכירים את ההיסטוריה של הרשות הפלסטינית ככזו שמשלמת חובות לספקים שלה וב-20 השנים האחרונות לא קרה שהרשות לא שילמה". לדברי זאב: "יש לנו גם המחאה של זכות לגבות ממשלת ישראל את החובות אם הרשות לא תשלם ובקופה הזו תמיד יש עודפי גבייה אדירים, אבל אנחנו לא מאמינים שנגיע לזה כי יש לרשות היסטוריה ארוכה של תשלומים. אין לה חובות אבודים".

 

הדברים הללו של זאב מפתיעים שכן נכון לתחילת השנה ולאחר ששילמה כ-900 מיליון שקל, עמדו חובות הרשות הפלסטינית לחברת החשמל על כ-מיליארד שקל, וב-2014 אף אמר יו"ר חברת החשמל האלוף יפתח רון טל בוועדת הכספים של הכנסת כי "הפלסטינים צברו חוב של קרוב ל-1.4 מיליארד שקל למרות התראות שלנו אליהם במשך שנים. אם אזרח רגיל לא היה משלם את חשבון החשמל, היינו מנתקים אותו תוך שבוע וכאן למרות בחוב הפיננסי העצום של החברה, אנחנו נאלצים להמשיך לספק חשמל לרשות".

 

לרש"פ גם היה חוב של 340 מיליון שקל לחברת בזן שמאז ב-2012 שימשה כאחת משתי הספקיות היחידות של תזקיקי נפט לרשות. בשונה מדור אלון ופז נפט, בזן לא זכתה במכרז, כפי שדיווחה, ועל כן לא תמשיך את ההתקשרות מול הרשות. בדיווח כתבו בבזן בהתייחס לחוב כי "אין ודאות באשר ליכולת החברה לגבות את יתרת האשראי ובאשר להיקף אובדן הרווח". עם זאת, זאב בטוח לגבי יכולת גביית החוב. 

 

מחירי הדלק גבוהים כי המדינה התמכרה למיסים

לזאב יש ביקורת רבה על התנהלות המדינה בכל הקשור לחברות הדלק: "הסיבה שמחירי הדלק גבוהים – כי המדינה יכולה. המדינה התמכרה לכספי מיסים בהיקפים גדולים וכולנו משלמים את המחיר בכל נסיעה. לצערי זה מבנה המס של ישראל. המדינה לוקחת הרבה מאוד. למעלה מ-3 שקלים לכל ליטר הולכים למדינה. אם רוצים להקל על יוקר המחיה אפשר פשוט להוריד את המיסים על דלק. זה נכון גם לרכב, יש בישראל 100% מס על רכבים, וזה דבר שאין לו אח ורע בעולם".

 

זאב שולל את העמדה לפיה מטרת המיסוי הגבוה על דלק ורכבים היא הפחתת גודש התנועה בכבישים: "לא חושב שזו המטרה של המדינה ולא זו המוטיבציה של הממשלה. גם עכשיו, בעידן הרכבים החשמליים מחפשים כל מיני שיטות שונות ומשונות לשמר את הרווח הזה למדינה. מס הבלו קיים הרבה שנים אחורה, עוד לפני שהייתה תחבורה ציבורית מפותחת בישראל".

  

צריכת הדלקים תמשיך לעלות – ולא משנה מה יעשו מנהיגי העולם

בדור אלון לא מתרשמים מהצהרותיהם של מנהיגי העולם על הרצון לצמצם את השימוש בנפט בעולם ולעבור לאנרגיות מתחדשות. זאב קובע כי גם אם המנהיגים יפעלו להקטנת השימוש בנפט "תחום הדלקים לא הולך לשום מקום. בפועל אין קיטון ריאלי בצריכת הדלקים, להיפך: יש גידול ריאלי שצפוי להימשך ולגדול. גם אם הרכבים החשמליים ייכנסו בהיקפים גדולים צריכת הדלקים הרגילה רק תלך ותעלה, וגם אם יתממש המקרה האפוקליפטי שעד 2050 לא יהיו דלקים פוסיליים – אנחנו ערוכים לכך. נספק אנרגיה בין אם חשמל, גז, מימן או כל אנרגיה אחרת שכלי רכב יצטרך".

קיראו עוד ב"אנרגיה ותשתיות"

 

הקורונה אמנם פגעה בעסקים אך לדברי זאב: "צריכת הדלקים בעולם ממשיכה לגדול בכל שנה בקצב של 2%-3%. הכלכלה מתפתחת ואוכלוסיית העולם גדלה. יש יותר כלי רכב על הכביש, יותר נסועה ותעבורה אווירית וגם שם אנחנו נמצאים. צריכת הדלקים לא צפויה להיעצר אלא לגדול".

 

"כרגע עד 2030 צריכת הדלקים צפויה לעלות ולעלות, והרכבים החשמליים יכנסו לאט לאט. נכון להיום היקפי הרכבים החשמליים הם פרומיל, אבל גם אם היקף המכירות שלהם יכפיל את עצמו, ואפילו אם יגיע ל4% או אפילו ל10% או 30% מהרכבים החדשים על הכביש, יש בישראל צי של כ-3 מיליון רכבים. בכל שנה נכנסים 200-300 אלף רכבים חדשים. אז גם אם ייכנסו 100 אלף רכבים חשמליים עדיין נגיע למצב שצריכת הדלק האבסולוטית נמצאת בעלייה".

 

ובכל זאת, יותר מ-50% מה-EBITDA לא מדלקים

אמנם מצד אחד החברה לא חוששת, אך בפועל היא נערכת לשינויים הצפויים לבוא בתחום. היא הקימה תחנת כוח, הקימה רשת של מיני סופרמרקטים, יש לה את חברת דור גז, שהיא השחקן הרביעי בגודלו בארץ וגם את חברת הבת אמגזית, מפעל שמנים שמספק שמנים לכל יבואני הרכב ועוד. "היום יותר מ-50% מה-EBITDA שלנו לא מגיע מהדלקים. בשנתיים האחרונות הקמעונאות שלנו מוכרת בהיקף של 1.3 מיליארד שקל.

 

"אנחנו גם לא חוששים מכניסת הרכבים החשמליים" אומר המנכ"ל שמציין כי הוא עצמו נוסע ברכב היברידי ולדבריו "אנחנו רואים בכך הזדמנות. אנחנו הראשונים להקים תחנות הטענה אולטרה מהירות. יש כרגע בכל הארץ רק 4 תחנות הטענה אולטרה מהירות שבהן אפשר להטעין רכב בתוך 6 דקות, וכולן בדור אלון. שאר אפשרויות ההטענה האיטיות של 10 שעות לא רלוונטיות לציבור, ובחודשים הקרובים נשלים פריסה של 20 תחנות הטענה מהירות כאלה. נשמח להציע תחנות הטענה מהירות ללקוחות טסלה".

 

ומה יקרה עם ישראייר?

כאמור, החברה מגוונת את מקורות ההכנסה שלה ולדברי זאב "אנחנו בוחנים הרבה כיוונים בכל תחומי העיסוק שלנו - פיתוח, קמעונאות ונדל"ן. הדוגמה על ההתמודדות שלנו לרכישת ישראייר היא דוגמה לכיוונים שנכון עבורנו להתפתח אליהם". דור אלון טרם ויתרה על הרכישה ומחר יתקיים על כך דיון בבית המשפט. החברה הגישה הצעה ותיאורטית לא הייתה רחוקה מלזכות במכרז, אלא שהצעה של י.ח דמרי שהוגשה מעט באיחור גברה על ההצעה, בינתיים. "הכל עוד פתוח עם ישראייר, ההצעה של דור אלון מבחינה כלכלית גרידא היא הצעה הרבה יותר טובה מכל האחרות ואני מאמין שבית המשפט יקבל את ההחלטה הנכונה כלכלית ויקבל את הצעתה של דור אלון" מסיים זאב באופטימיות.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    שי 06/01/2021 09:46
    הגב לתגובה זו
    רכב עולה לכם כולל ירידת הערך כמעט 3000 בחודש. זה סכום שאפשר לסגור איתו משכנתאות במהירות שיא ולחסוך בריביות! המטרה היא לחסל את כל ההלואות שלכם לפני שאתם רוכשים רכב!
  • 5.
    dw 21/12/2020 05:43
    הגב לתגובה זו
    מה ז"א שהם לא פורעים את החוב של ה 340 מלשח לבזן? אם הם לא משלמים אז אפשר שישראל תשלם ותקזז את ה 340 מתקבולי המיסים המשולמים לרשות. אני לא זוכר שמשקיעי בזן התנדבו לתרום 340 מלשח לפלסטינים.
  • 4.
    Dan 21/12/2020 04:38
    הגב לתגובה זו
    Israel should concentrate for all its need on Natural Gas, which Israel has plenty! Convert all machines, including vehicles to operate using Natural Gas. That will cut costs and make Israel one of the most clean nation on earth.
  • 3.
    אופטימי 21/12/2020 00:01
    הגב לתגובה זו
    אם המנכ״ל מאמין בכותרת אני ממליץ לשותפים למכור את המניות - עם כל הכבוד!
  • 2.
    אלון 20/12/2020 22:10
    הגב לתגובה זו
    1. מכירות מכוניות בירידה שנה אחרי שנה מאז שנת השיא ב - 2016 (כו שנה רביעית רצופה של ירידות, גם לפני הקורונה) 2. הרכבים יעילים יותר. Plugin בפועל מוריד את צריכת הדלק שלך ל - 0. 3. גם בשנת השיא לא מכרו פה 300,000 רכבים (וכמובן מולם גרטו מספר לא קטן של רכבים). 4. הקורונה משנה את נקודת העבודה. לא מחזיק מניות של חברות דלק וכמובן לא ממליץ ולא מייעץ.
  • 1.
    נחום 20/12/2020 21:37
    הגב לתגובה זו
    אמן תתרסקו. יחי מאסק
מאגר תמר קידוח אסדה
צילום: יחצ

דוח BDO: לישראל יש עתודות גז עד שנת 2062 לפחות

דוח משק הגז הטבעי בישראל 2025 מתייחס לעשור למתווה הגז, ומצביע על כך שלמרות הייצוא, הגדלת הצריכה וההפקה, עתודות הגז בישראל רק הלכו וגדלו; בנוסף, הדוח מצביע על כך שמחירי הגז והחשמל בישראל ירדו, בניגוד למגמת עלייה עולמית ועל התרומה של היותנו מעצמת גז לבטחון של ישראל 

רן קידר |

דוח משק הגז הטבעי בישראל לשנת 2025, שנערך על ידי BDO פירמת הייעוץ הכלכלי הגדולה בישראל קובע כי עתודות הגז של ישראל יספיקו לפחות עד לשנת 2062, וזאת בהתחשב בהסכמי הייצוא למצרים וירדן.

הדוח התמקד השנה בעשור למתווה הגז, מצביע על מספר הישגים מאז אישור המתווה: ירידה חדה במחירי האנרגיה לצרכן, חיסכון משקי של מאות מיליארדים, התעצמות גאופוליטית והישגים סביבתיים משמעותיים. 

לפי הדוח, למרות הגידול החד בצריכה ובהפקה, עתודות הגז הטבעי של ישראל גדלו בכ-40% מאז 2012 ועומדות כיום על 1,044 BCM. המשמעות היא שאספקת הגז מובטחת למשק המקומי לפחות עד שנת 2062, גם בהינתן המשך ייצוא גז למדינות האזור. ישראל מדורגת במקום השני במדינות ה-OECD בעתודות גז לנפש ובמקום הראשון ב-OECD בשמירת גז לדורות הבאים. בעוד הממוצע של ה-OECD הוא 15 שנה הפקה עתידיות, אצלנו מדובר על 40 שנות הפקדה עתידיות. בנוסף הדו"ח מראה כי 75% מעתודות הגז יישארו בישראל. הדוח מצביע על כך שיצוא גז טבעי מהווה  תמריץ לחיפושים ופיתוח עוד גז טבעי לטובת המשק המקומי, מה שמוביל בגידול בביטחון האנרגטי הלאומי.


                עתודות הגז לנפש במדינות ה-OECD

מחירי הגז והחשמל בישראל נמוכים בכמחצית מהמחירים באירופה

מחירי הגז הטבעי בישראל ירדו בכ-20% מאז המתווה, בזמן שבעולם הם עלו בממוצע ב-57%. כתוצאה מכך, מחירי החשמל בישראל ירדו ב-16% והם כיום נמוכים בכ-50% מהממוצע באירופה. התרומה הכלכלית הכוללת למשק נאמדת בלמעלה מחצי טריליון שקלים, המתבטאים בחיסכון בעלויות אנרגיה ובהפחתה דרמטית של עלויות סביבתיות. 

בחישוב לפי משק בית עולה כי בעשור החולף כל משפחה בישראל חסכה בממוצע כ-1,190 שקל בחודש, ולמעלה מ-170 אלף שקל במצטבר. במקביל, הכנסות המדינה מתעשיית הגז חצו את רף 31 מיליארד השקלים, והתחזית מדברת על כ-635 מיליארד שקל עד שנת 2062. החל מ-2027 צפויה הכנסה ממוצעת של יותר ממיליארד שקל בחודש לקופת המדינה. 


אסדת נפט
צילום: טוויטר

מניית הנפט והגז ש-UBS ממליצים עליה

כשמחייר הנפט יורדים, חשוב להסתכל על עלות ההפקה - החברות עם עלות הפקה נמוכה, ייפגעו פחות וירוויחו יותר; על החברה שפועלת בארץ והעתיד שלה הוא בגיאנה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה שברון נפט

מחיר הנפט מסוג ברנט צנח מכ-73 דולר לפני שנה לרמה של כ-63 דולר - ירידה של כ-14%. זו ירידה שאמורה להיות מכה קשה למניות הנפט. עם זאת, שברון הצליחה להפיק השנה תשואה חיובית קטנה, עובדה המעידה על אופן שונה שבו השוק מתמחר את נכסיה ואת יכולתה לייצר תזרים גם בסביבה מאתגרת. שברון פועלת גם בישראל עם החזקות במאגרי הגז, אבל נראה שהעתיד שלה מצא בגיאנה

ב-UBS מתארים את שברון כמובילה בתחום האפסטרים (חיפוש והפקה). האנליסטים מסבירים שהשוק מתמחר לא רק את מחיר החבית, אלא גם את מלאי הרזרבות, עלויות ההפקה וקצב יצירת המזומנים לטווח ארוך. הם ממליצים על המניה כמועדפת בסקטור וסבורים שהיא צריכה להיסחר בפרמיה על הסקטור מכיוון שהיא עם נכסים איכותיים שמייצרים תזרים חופשי יציב גם בסביבת מחירים נמוכה.

למה ירידת מחירי הנפט לא שוברת את שברון

ירידת מחירי הנפט פוגעת בכל היצרנים, אך בעוצמות שונות. פרמטרים כמו איכות מאגרי ההפקה ועלות הפקה לחבית קובעים את גובה הפגיעה. ככל שהנכסים זולים יותר להפקה (ככל שעלות ההפקה לחבית נפט נמוכה יותר), כך החברה יכולה להמשיך להרוויח, או לפחות לשמור על תזרים חיובי, גם כשהברנט יורד לאזור ה-60 דולר.

שברון נתפסת כחברה שמצליחה לאזן בין מחזוריות הנפט לבין ניהול הון ממושמע, תוך שמירה על תזרים לבעלי המניות גם בתקופות קשות. מניות נפט לא נעות אחד לאחד מול מחיר החבית – יש השפעה של ציפיות עתידיות, החלטות השקעה בפרויקטים, רכישות ומכירות נכסים, ותמחור סיכונים רגולטוריים וגיאופוליטיים. החלטות ההשקעה של שברון בגיאנה משפיעות באופן משמעותי על תפיסת המשקיעים.

רכישת הס והמאגר בגיאנה: הקלף המנצח

נקודת המפנה בסיפור שברון היא רכישת הס, מהלך שהביא חשיפה לרזרבות נפט משמעותיות בגיאנה. אזור זה הפך בשנים האחרונות לאחד ממוקדי ההפקה המעניינים בעולם הודות לשילוב של מאגרים גדולים ועלויות הפקה תחרותיות.