תחנת דלק דור אלון
צילום: מורן ישעיהו
ראיון

למרות הצהרות מנהיגי העולם: "צריכת הדלקים בעולם תמשיך לעלות"

עמית זאב, מנכ"ל דור אלון בטוח כי הביקוש לדלקים ימשיך לעלות, למרות המעבר לאנרגיות מתחדשות; החברה בכל זאת מחפשת מנועי צמיחה מחוץ לתחום הדלקים; "יותר מ-50% מה-EBITDA לא מגיע מדלק"
נתנאל אריאל | (6)

בעקבות זכייתה של חברת דור אלון 0%  במכרז לאספקת עד כ-50% מצריכת הדלק של הרשות הפלסטינית שוחחנו עם מנכ"ל החברה עמית זאב. חברת דור אלון כבר מזמן אינה רק חברת אנרגיה. מעבר לתחנות הדלק, היא מחזיקה בסניפי רשת AM:PM, חנויות נוחות של 'אלונית' ואף תחנת כוח פרטית. אולי זה ההסבר לכך שבניגוד לחברות כמו בזן -0.2% ופז נפט, שבעקבות הקורונה מניותיהן איבדו השנה כ-60% וכ-30% (בהתאמה), מניית חברת דור אלון הצליחה להחזיר את רוב הירידות ואף מציגה עלייה של 2% מתחילת השנה  כשלדברי זאב "למרות הצניחה במקורות ההכנסה, החברה רווחית גם בקורונה, על אף שהשנה הזו הייתה הקשה שבקשות בתחום בכל העולם".

 

עושים עסקים עם הרשות הפלסטינית – למרות מוסר התשלומים המפוקפק

"דור אלון סיפקה דלקים לרשות הפלסטינית עד 2012, כך שאנחנו מכירים אותם היטב" אומר זאב על הבחירה לגשת למכרז. "אנחנו מכירים את ההיסטוריה של הרשות הפלסטינית ככזו שמשלמת חובות לספקים שלה וב-20 השנים האחרונות לא קרה שהרשות לא שילמה". לדברי זאב: "יש לנו גם המחאה של זכות לגבות ממשלת ישראל את החובות אם הרשות לא תשלם ובקופה הזו תמיד יש עודפי גבייה אדירים, אבל אנחנו לא מאמינים שנגיע לזה כי יש לרשות היסטוריה ארוכה של תשלומים. אין לה חובות אבודים".

 

הדברים הללו של זאב מפתיעים שכן נכון לתחילת השנה ולאחר ששילמה כ-900 מיליון שקל, עמדו חובות הרשות הפלסטינית לחברת החשמל על כ-מיליארד שקל, וב-2014 אף אמר יו"ר חברת החשמל האלוף יפתח רון טל בוועדת הכספים של הכנסת כי "הפלסטינים צברו חוב של קרוב ל-1.4 מיליארד שקל למרות התראות שלנו אליהם במשך שנים. אם אזרח רגיל לא היה משלם את חשבון החשמל, היינו מנתקים אותו תוך שבוע וכאן למרות בחוב הפיננסי העצום של החברה, אנחנו נאלצים להמשיך לספק חשמל לרשות".

 

לרש"פ גם היה חוב של 340 מיליון שקל לחברת בזן שמאז ב-2012 שימשה כאחת משתי הספקיות היחידות של תזקיקי נפט לרשות. בשונה מדור אלון ופז נפט, בזן לא זכתה במכרז, כפי שדיווחה, ועל כן לא תמשיך את ההתקשרות מול הרשות. בדיווח כתבו בבזן בהתייחס לחוב כי "אין ודאות באשר ליכולת החברה לגבות את יתרת האשראי ובאשר להיקף אובדן הרווח". עם זאת, זאב בטוח לגבי יכולת גביית החוב. 

 

מחירי הדלק גבוהים כי המדינה התמכרה למיסים

לזאב יש ביקורת רבה על התנהלות המדינה בכל הקשור לחברות הדלק: "הסיבה שמחירי הדלק גבוהים – כי המדינה יכולה. המדינה התמכרה לכספי מיסים בהיקפים גדולים וכולנו משלמים את המחיר בכל נסיעה. לצערי זה מבנה המס של ישראל. המדינה לוקחת הרבה מאוד. למעלה מ-3 שקלים לכל ליטר הולכים למדינה. אם רוצים להקל על יוקר המחיה אפשר פשוט להוריד את המיסים על דלק. זה נכון גם לרכב, יש בישראל 100% מס על רכבים, וזה דבר שאין לו אח ורע בעולם".

 

זאב שולל את העמדה לפיה מטרת המיסוי הגבוה על דלק ורכבים היא הפחתת גודש התנועה בכבישים: "לא חושב שזו המטרה של המדינה ולא זו המוטיבציה של הממשלה. גם עכשיו, בעידן הרכבים החשמליים מחפשים כל מיני שיטות שונות ומשונות לשמר את הרווח הזה למדינה. מס הבלו קיים הרבה שנים אחורה, עוד לפני שהייתה תחבורה ציבורית מפותחת בישראל".

  

צריכת הדלקים תמשיך לעלות – ולא משנה מה יעשו מנהיגי העולם

בדור אלון לא מתרשמים מהצהרותיהם של מנהיגי העולם על הרצון לצמצם את השימוש בנפט בעולם ולעבור לאנרגיות מתחדשות. זאב קובע כי גם אם המנהיגים יפעלו להקטנת השימוש בנפט "תחום הדלקים לא הולך לשום מקום. בפועל אין קיטון ריאלי בצריכת הדלקים, להיפך: יש גידול ריאלי שצפוי להימשך ולגדול. גם אם הרכבים החשמליים ייכנסו בהיקפים גדולים צריכת הדלקים הרגילה רק תלך ותעלה, וגם אם יתממש המקרה האפוקליפטי שעד 2050 לא יהיו דלקים פוסיליים – אנחנו ערוכים לכך. נספק אנרגיה בין אם חשמל, גז, מימן או כל אנרגיה אחרת שכלי רכב יצטרך".

קיראו עוד ב"אנרגיה ותשתיות"

 

הקורונה אמנם פגעה בעסקים אך לדברי זאב: "צריכת הדלקים בעולם ממשיכה לגדול בכל שנה בקצב של 2%-3%. הכלכלה מתפתחת ואוכלוסיית העולם גדלה. יש יותר כלי רכב על הכביש, יותר נסועה ותעבורה אווירית וגם שם אנחנו נמצאים. צריכת הדלקים לא צפויה להיעצר אלא לגדול".

 

"כרגע עד 2030 צריכת הדלקים צפויה לעלות ולעלות, והרכבים החשמליים יכנסו לאט לאט. נכון להיום היקפי הרכבים החשמליים הם פרומיל, אבל גם אם היקף המכירות שלהם יכפיל את עצמו, ואפילו אם יגיע ל4% או אפילו ל10% או 30% מהרכבים החדשים על הכביש, יש בישראל צי של כ-3 מיליון רכבים. בכל שנה נכנסים 200-300 אלף רכבים חדשים. אז גם אם ייכנסו 100 אלף רכבים חשמליים עדיין נגיע למצב שצריכת הדלק האבסולוטית נמצאת בעלייה".

 

ובכל זאת, יותר מ-50% מה-EBITDA לא מדלקים

אמנם מצד אחד החברה לא חוששת, אך בפועל היא נערכת לשינויים הצפויים לבוא בתחום. היא הקימה תחנת כוח, הקימה רשת של מיני סופרמרקטים, יש לה את חברת דור גז, שהיא השחקן הרביעי בגודלו בארץ וגם את חברת הבת אמגזית, מפעל שמנים שמספק שמנים לכל יבואני הרכב ועוד. "היום יותר מ-50% מה-EBITDA שלנו לא מגיע מהדלקים. בשנתיים האחרונות הקמעונאות שלנו מוכרת בהיקף של 1.3 מיליארד שקל.

 

"אנחנו גם לא חוששים מכניסת הרכבים החשמליים" אומר המנכ"ל שמציין כי הוא עצמו נוסע ברכב היברידי ולדבריו "אנחנו רואים בכך הזדמנות. אנחנו הראשונים להקים תחנות הטענה אולטרה מהירות. יש כרגע בכל הארץ רק 4 תחנות הטענה אולטרה מהירות שבהן אפשר להטעין רכב בתוך 6 דקות, וכולן בדור אלון. שאר אפשרויות ההטענה האיטיות של 10 שעות לא רלוונטיות לציבור, ובחודשים הקרובים נשלים פריסה של 20 תחנות הטענה מהירות כאלה. נשמח להציע תחנות הטענה מהירות ללקוחות טסלה".

 

ומה יקרה עם ישראייר?

כאמור, החברה מגוונת את מקורות ההכנסה שלה ולדברי זאב "אנחנו בוחנים הרבה כיוונים בכל תחומי העיסוק שלנו - פיתוח, קמעונאות ונדל"ן. הדוגמה על ההתמודדות שלנו לרכישת ישראייר היא דוגמה לכיוונים שנכון עבורנו להתפתח אליהם". דור אלון טרם ויתרה על הרכישה ומחר יתקיים על כך דיון בבית המשפט. החברה הגישה הצעה ותיאורטית לא הייתה רחוקה מלזכות במכרז, אלא שהצעה של י.ח דמרי שהוגשה מעט באיחור גברה על ההצעה, בינתיים. "הכל עוד פתוח עם ישראייר, ההצעה של דור אלון מבחינה כלכלית גרידא היא הצעה הרבה יותר טובה מכל האחרות ואני מאמין שבית המשפט יקבל את ההחלטה הנכונה כלכלית ויקבל את הצעתה של דור אלון" מסיים זאב באופטימיות.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    שי 06/01/2021 09:46
    הגב לתגובה זו
    רכב עולה לכם כולל ירידת הערך כמעט 3000 בחודש. זה סכום שאפשר לסגור איתו משכנתאות במהירות שיא ולחסוך בריביות! המטרה היא לחסל את כל ההלואות שלכם לפני שאתם רוכשים רכב!
  • 5.
    dw 21/12/2020 05:43
    הגב לתגובה זו
    מה ז"א שהם לא פורעים את החוב של ה 340 מלשח לבזן? אם הם לא משלמים אז אפשר שישראל תשלם ותקזז את ה 340 מתקבולי המיסים המשולמים לרשות. אני לא זוכר שמשקיעי בזן התנדבו לתרום 340 מלשח לפלסטינים.
  • 4.
    Dan 21/12/2020 04:38
    הגב לתגובה זו
    Israel should concentrate for all its need on Natural Gas, which Israel has plenty! Convert all machines, including vehicles to operate using Natural Gas. That will cut costs and make Israel one of the most clean nation on earth.
  • 3.
    אופטימי 21/12/2020 00:01
    הגב לתגובה זו
    אם המנכ״ל מאמין בכותרת אני ממליץ לשותפים למכור את המניות - עם כל הכבוד!
  • 2.
    אלון 20/12/2020 22:10
    הגב לתגובה זו
    1. מכירות מכוניות בירידה שנה אחרי שנה מאז שנת השיא ב - 2016 (כו שנה רביעית רצופה של ירידות, גם לפני הקורונה) 2. הרכבים יעילים יותר. Plugin בפועל מוריד את צריכת הדלק שלך ל - 0. 3. גם בשנת השיא לא מכרו פה 300,000 רכבים (וכמובן מולם גרטו מספר לא קטן של רכבים). 4. הקורונה משנה את נקודת העבודה. לא מחזיק מניות של חברות דלק וכמובן לא ממליץ ולא מייעץ.
  • 1.
    נחום 20/12/2020 21:37
    הגב לתגובה זו
    אמן תתרסקו. יחי מאסק
אנרג'יאן. קרדיט: אנרג'יאןאנרג'יאן. קרדיט: אנרג'יאן

אקסון מצטרפת לאנרגי'אן בקידוח ראשון לחיפוש גז ביוון מ-1981

ענקית האנרגיה האמריקאית מצטרפת לאנרג'יאן ול-HelleniQ Energy בזיכיון בלוק 2 שבצפון־מערב יוון; אנרג'יאן תחזיק ב-30% ותנהל את שלב החיפושים; הקידוח צפוי להתחיל בסוף 2026

רן קידר |

חברת אנרג'יאן אנרג'יאן -0.23%  , הנסחרת בבורסות לונדון ותל אביב, הודיעה על חתימת הסכם שותפות אסטרטגי בזיכיון בלוק 2 שבצפון-מערב הים היווני, עם ענקית האנרגיה האמריקאית אקסון מוביל Exxon Mobil Corp.  ועם HelleniQ Energy היוונית. ההסכם נחתם בטקס רשמי שנערך באתונה, במעמד ראש ממשלת יוון ובכירי החברות, והוא נחשב לאחת העסקאות הבולטות בתחום חיפושי הגז באזור הים התיכון בשנים האחרונות.

במסגרת ההסכם, אנרג’יאן תחזיק ב-30% מהזיכיון ותשמש כמפעילה בשלב החיפושים, שתכלול את תכנון וביצוע הקידוח הימי. אקסון מוביל תחזיק ב-60% מהזיכיון ותהיה שותפה פעילה כבר משלב ההיערכות הראשוני, ואילו HelleniQ Energy מקבוצת Hellenic Petroleum תחזיק ב-10% הנותרים.

על פי ההבנות בין הצדדים, במידה ותתגלה תגלית גז משמעותית, תעבור ההובלה בשלב הפיתוח לידי אקסון מוביל, שתהיה אחראית על מימוש הפוטנציאל המסחרי של המאגר. השלמת העסקה כפופה עדיין לאישורים רגולטוריים ולתנאי סגירה מקובלים בשוק האנרגיה.

בלוק 2 ממוקם בסמוך לגבול הימי שבין יוון לאיטליה, ונחשב כיום לזיכיון המתקדם ביותר במדינה מבחינת מוכנות לקידוח. מדובר באזור בעל פוטנציאל גבוה לאיתור גז טבעי, אשר עשוי לשנות את מפת האנרגיה של יוון ואף של האזור כולו. הקידוח הראשון צפוי להתחיל בסוף 2026 או בתחילת 2027, לאחר קבלת כלל האישורים הנדרשים והארכת שלב החיפושים לצורך עמידה בלוחות הזמנים.


                        מפת האזור. קרדיט: אנרג'יאן 

מדובר למעשה בקידוח החיפושי הימי הראשון ביוון מאז שנת 1981, אז התגלה שדה קטאקולו שבמערב המדינה. מאז, בוצעו ביוון רק קידוחי הפקה, כולם על ידי אנרג’יאן בשדה פרינוס. בלוק 2 נחשב גם למבנה הימי הלא נחקר הגדול ביותר בים התיכון, והפוטנציאל שלו עשוי לחזק את ביטחון האנרגיה של יוון ושל אירופה כולה.

בית חולים שיבא תל השומר
צילום: צילום נעמה עזריאל

שיבא בדרך לעצמאות אנרגטית: תקים תחנת כח עם משאב אנרגיה

המרכז הרפואי שיבא ממשיך להוביל בקיימות ובחדשנות אנרגטית: תחנת קוגנרציה מתקדמת שתוקם בשיתוף משאב אנרגיה תספק חשמל וחום ביעילות של 84%, תפחית עד 30% מפליטות הפחמן, ותחזק את העצמאות האנרגטית של בית החולים.

רן קידר |
נושאים בכתבה שיבא משאב אנרגיה

המרכז הרפואי שיבא, יחד עם משאב אנרגיה הודיעו על הקמת תחנת כוח מתקדמת להפחתת פליטות פחמן ולחיזוק העצמאות האנרגטית של אחד מבתי החולים הגדולים בישראל. המרכז הרפואי שיבא, ממשיך לממש את חזונו לבית החולים של העתיד עם הקמת תחנת קוגנרציה (CHP) מתקדמת לייצור חשמל וחום באופן עצמאי, יעיל וידידותי לסביבה.

התחנה, שתוקם ותופעל על ידי חברת משאב אנרגיה במתכונת BOT (Build Operate Transfer) ל־25 שנה, צפויה לפעול בהספק של כ-5 מגה-וואט, ולהתבסס על מנועי גז טבעי בטכנולוגיה מהמתקדמות בעולם. בזכות נצילות כוללת של כ־84% וניצול החום הנפלט בתהליך הייצור לצורכי קיטור, חימום מים והסקת מבנים, תחליף התחנה את מערך הדוודים הישן ותצמצם באופן דרמטי את פליטות המזהמים ואת עלויות האנרגיה של המרכז הרפואי. 

במונחי קיימות ומדד ה-ESG, מדובר בהישג משמעותי: על פי רוב, הטמעת מערכות מסוג זה עשויה להפחית פליטות פחמן בכ-30% ותהווה התקדמות ממשית ביישום יעדי הקיימות שהוגדרו באסטרטגיית ה-ESG שפורסמה לאחרונה במסגרת דו"ח ה-ESG המקיף של שיבא השנה, הראשון מסוגו במערכת הבריאות הציבורית בישראל. בנוסף ליתרונות הסביבתיים והכלכליים, מדובר בפרויקט בעל חשיבות אסטרטגית בתחום החשמל המבוזר, שמשמעותו ייצור אנרגיה סמוך לצרכן, המפחית עומסים מהרשת הארצית ומחזק את ביטחון האספקה האנרגטית של המוסד הרפואי הגדול בישראל.

 לדברי דן רפאלי, מנכ"ל משאב אנרגיה, "הבחירה במשאב אנרגיה על ידי המרכז הרפואי שיבא היא הבעת אמון ביכולותינו להוביל פרויקטים מתקדמים של אנרגיה יעילה, אמינה ובת קיימא. אנו גאים להיות שותפים לשיבא – מרכז רפואי מוביל בישראל ובעולם – במעבר למערכות אנרגיה חכמות וידידותיות לסביבה".

גיא ינאי, המהנדס הראשי של המרכז הרפואי שיבא: "אנרגיה חכמה ונקייה היא נדבך מרכזי בתפיסת הקיימות של המרכז הרפואי שיבא. עבורנו זו לא רק מטרה סביבתית, אלא תפיסת עולם מערכתית המחברת בין בריאות הציבור, חדשנות טכנולוגית ואחריות בין-דורית. שילוב פתרונות אנרגיה מתקדמים מאפשר לנו להפחית פליטות, לייעל תהליכים, ולשמור על ביטחון אנרגטי ורציפות תפקודית גם במצבי חירום, כל זאת לטובת המטופלים והקהילה".