יצרניות הרכב המסורתיות בקרב מול טסלה
שוק הרכבים החשמליים השתלט על וול סטריט, ויצרניות הרכב המסורתיות רוצות טעימה מעליית הערך האסטרונומית שמציגות חברות הרכבים החשמליים הצעירות. כך למשל, יצרנית הרכבים החשמליים המפורסמת והגדולה בעולם, טסלה TESLA INC (סימול:TSLA) זינקה לשווי של כ-580 מיליארד דולר והפכה את איילון מאסק לאדם השני העשיר בעולם. בעוד שיצרנית ה-EV הסינית, NIO, שהיא רק בת שש, שווה יותר מג׳נרל מוטורס, חברה בת 112 שנים.
יצרניות הרכב המסורתיים הבחינו במגמה, ומתכננות השקעות גדולות בכדי לתפוס חלק מנתח השוק. מעקב אחר תכניות ה-EV של החברות המסורתיות יכול להיות קשה, לכן הפשלנו שרוולים וריכזנו עבורכם רשימה שכדאי לשמור קרוב. בכל זאת, קבוצת החברות הזאת עלולה להכות גלים בתעשיית הרכבים החשמליים, אחרי הכל הם מכרו רק 59 מיליון רכבים בשנת 2019.
ג׳נרל מוטורס
היצרנית הוותיקה GENERAL MOTORS (סימול:GM) הודיעה החודש כי היא מתכננת להכניס 30 כלי רכב חשמליים לשוק, וזאת עד שנת 2025. GM צפויה להשקיע כ-27 מיליארד דולר בתוכנית המעבר לחשמל, ורוצה למכור מיליון רכבים חשמליים עד אמצע העשור.
פורד
חברת פורד (סימול:F) מתכננת להוציא בין 11 לבין 12 מיליארד דולר בפיתוח EV, אשר באמצעותם היא צופה לייצר 40 דגמים חשמליים. היעד הדי מנותק הוכרז אי שם בשנת 2018, שם צפתה החברה כי תגיע להישגים הללו תוך 4 שנים, כלומר עד שנת 2022. מבחינת פורד, המעבר לרכבים חשמליים כולל רכבים היברידיים, רכבי פלאג אין, ורכבים חשמליים ב-100%. נכון לעכשיו, פורד רק החלה לשלוח את הדגם החשמלי (100%) Mach E.
- בזק מוותרת על רכישת אקסלרה טלקום של קרן אלומה
- חסימות בכביש 2 ובכביש 20 ביום שישי: גשר חדש יונף באודים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ניסן
מאז שנת 2010, יצרנית הרכב היפנית מכרה כ-500 אלף רכבים מדגם Leaf החשמלי. מטרת החברה היא להגיע למיליון רכבים חשמליים או רכבי BEV (חשמל המבוסס על מצברים/סוללות) עד שנת 2022.
הונדה
עוד יצרנית רכב מיפן, הונדה Honda Motor Co Ltd (סימול: HMC) מתכננת לשנות את העולם שהיא מכירה. הונדה רוצה ״לחשמל״ שני שליש ממכירות הרכב העולמיות שלה עד שנת 2030. זה כולל רכבים היברידיים, פלאג אין ו-BEV.
טויוטה
חברת טויוטה Toyota Motor Corp Lt (סימול:TM) מובילה את התחום ההיברידי עם דגם הפריוס. ביוני 2020 הודיעה החברה, כי ברצונה למכור יותר מ-5.5 מיליון כלי רכב חשמליים, כולל יותר ממיליון כלי רכב עם אפס פליטה, עד שנת 2030. כל רכב ללא פליטה כוללים את טכנולוגיית תאי הדלק (הנעה במימן), הונדה כבר השיקה ומכרה רכב מטכנולוגיה זו Clarity, אך השוק עדיין איננו ערוך לקליטת הטכנולוגיה (זמינות ומחיר המימן).
- זינוק של 130% בעקבות התקדמות בטיפול לסרטן: מי היא קוגנט ומה ההבטחה שלה?
- בגיל 95 וורן באפט מעביר את המושכות - עידן חדש בברקשייר האת’ווי
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
פולקסווגן
התאגיד הגרמני הגדול בעולם מתכנן להשקיע 85 מיליארד דולר במהלך 5 השנים הקרובות, על רכבים חשמליים וטכנולוגיות נלוות. מחצית מההשקעה תלך על רכבים חשמליים המנועים באמצעות סוללה (BEV). עד שנת 2029, החברה מתכננת להביא לשוק 75 דגמים חשמליים לחלוטין ועוד 60 דגמים היברידיים. יעד החברה הוא 20% עד 25% מסך המכירות יוקדשו ל-BEV עד שנת 2030.
ב.מ.וו
חברת הרכבים היוקרתיים מגרמניה כבר מוכרת רכב חשמלי מדגם BMW i3, אך היא מתכננת שעד שנת 2025 הרכבים החשמליים יהוו 15% ועד 25% מסך המכירות.
יונדאי
החברה הקוריאנית משקיעה בצורה קצת אחרת, היא מחזיקה בכ-6% מסך מניות הרכב בכל העולם. היא מתכננת למכור כמיליון רכבים חשמליים בשנה, עד שנת 2025, כולל 560 אלף רכבים חשמליים לחלוטין.
קיה
נציגות נוספת לקוריאה, החברה מתכננת כי רכבי ה-BEV יהוו 25% מסך מכירות הרכב הגלובליות, וזאת עד שנת 2029. החברה הודיעה על מטרה זו בחודש ספטמבר השנה. לקיה יש נוכחות חזקה בשוק ה-BEV, היא מכרה יותר מ-100 אלף רכבי BEV מאז כניסתה של קי הריי בשנת 2011.
SAIC ו- BYD
יצרניות הרכב הסיניות כבר מוכרות עשרות אלפי רכבי BEV ורכבי פלאג אין מדי שנה. BYD למשל, מכרה 72 אלף רכבי פלאג אין, ו-147 אלף רכבי BEV בשנת 2019. סין היא שוק הרכב הגדול בעולם, וגם השוק הגדול ביותר לכלי רכב חשמליים.
ואיך לא, טסלה
חברת הרכב החשובה, והגדולה בעולם לפי שווי שוק, מכרה כ-370 אלף רכבים חשמליים ומתכננת למכור כ-500 אלף רכבים חשמליים בשנת 2019. אולי השווי של טסלה נראה מנופח, אך מלבד רכב חשמלי, הרכבים של טסלה מאופיינים בטכנולוגיות מתקדמות כולל נהיגה אוטומטית, אשר מהווים מקדמי צמיחה לקראת כניסה אל שווקים חדשים. אך אם נצלול למספרים, בהינתן מחיר ממוצע לרכב של כ-50 אלף דולר ((נכון לשנת 2019, מכירות חלקי סך הרכבים שווה כ-20 אלף דולר), גם אם טסלה תמכור מיליון רכבים, היא עדיין נסחרת (נכון למחיר היום) במכפיל מכירות של מעל 11.
- 8.אלון מאסק 01/12/2020 11:57הגב לתגובה זולמכור כ-500 אלף רכבים חשמליים בשנת 2019 כפי שכתבתם!
- 7.רונן יצחקי 01/12/2020 11:24הגב לתגובה זולייצרני הרכב הוותיקים יש בעיה משמעותית במעבר לייצור רכבים חשמליים. ראשית רובם צריכים לקנות סוללות מיצרני סוללות והמחירים עדיין גבוהים מידיי לסוללה עם טווח סביר, שנית צפוי להיות מאתגר לספק את כמות הסוללות הנדרשת כבר בשנה הבאה, דבר שעשוי להעלות אף יותר את מחיר הסוללות. הערכה מחיר קילו וואט/שעה הוא כ 145$, לעומת הסוללות של טסלה כ 116$ לקילו וואט/שעה (וצפיפות אנרגיה יותר גבוהה). כמובן שאם בשל שיפור טכנולוגי מחיר הסוללות ירד הדרישה לרכבים חשמליים תגדל ואז יהיה מחסור מאתגר עוד יותר בסוללות. שנית נדרשת השקעה עצומה בקווי יצור אחרים, בהתמחויות שונות של עובדים (לך תילחם בוועדי עובדים), במאבק מול בעלי השליטה לשחרר מספיק כסף לפעילות שבטווח הקצר תפסיד כשיש להם רווחים אמיתיים עכשיו בשיטה הישנה, לפתוח מחלקות תוכנה ועוד. נכון לעכשיו פולקסוואגן היחידה מהיצרניות הוותיקות שהפנימה לחלוטין את הצורך האגרסיבי לשנות כיוון. המנכ"ל של פולקסוואגן בראיון חושפני דיבר בשבוע שעבר את משנתו להיות כמו טסלה, חברת טכנולוגיה ולהילחם בתוך הארגון כדי לזרז את השינוי לייצור רכבים חשמליים מהר ככל האפשר, כדי להיות קיימים בעוד
- 6.DESKTOP METAL $TRNE 01/12/2020 09:22הגב לתגובה זושלוש יצרניות בכתבה BMW FORD GM השקיעו בDESKTOP METAL סטראטאפ מבוסטון לפי שווי 1.5 מיליארד דולר זאת אחרי שגוגל השקיעו לפי שווי של מיליארד. ב8 לדצמבר החודש החברה מתמזגת עם חברת SPAC בשם $TRNE לפי שווי של 2.5 מיליארד דולר. ראו מה קרה למניה בשבוע האחרון. כדי להתחרות אתה חייב פיתוח מהיר - המדפסות של DESKTOP METAL מדפיסות במהירות של פי 100 מהקיים היום.
- המניה כבר זינקה ל$14 והמיזוג ב8 לדצמבר (ל"ת)DESKTOP METAL 03/12/2020 06:39הגב לתגובה זו
- 5.dw 01/12/2020 08:50הגב לתגובה זולרנו/דאצ'יה יש רכבים חשמליים ולאחרונה השיקה את הדאצ'יה ספרינג. מוזמנים לחפש סרטונים ברשת. מדוע זה מעניין? בגלל המחיר. 20k ! המשמעות היא שהדאצ'יה עשויה להיות משווקת בישראל ב 80-90 אלשח! הופה הופה, מתחיל להיות מעניין, נכון? אין כמובן מה להשוות לטסלה אולם זו צפויה לעלות מעל 200 אלשח, כך שאיננה רלוונטית ל 99% מהישראלים. הדאצ'יה כן עשויה לעניין את התל אביבים. היא אגב תושק קודם כל לציי רכב שיתופי, במדריד ופריס. אצלנו זה ידוע כאוטותל.
- 4.טסלה 01/12/2020 00:19הגב לתגובה זובמחיר בתאוצה בטווח של הסוללה וביופי ובאטרקטיביות למה שמישהו יקנה משהו אחר
- 3.דודו 30/11/2020 21:33הגב לתגובה זוטסלה עקפה אותם בסיבוב.
- dw 01/12/2020 09:22הגב לתגובה זובאירופה. ברחובות ת"א ככל הנראה נראה הרבה הרבה יותר דאצ'יה ספרינג מאשר טסלה.
- 2.ממי 30/11/2020 20:57הגב לתגובה זורכבים חשמליים היו קיימים עוד לפני טסלה. אומנם מדובר ברכב יפה אבל במחיר של מרצדס מפוארת שתיתן את אותה נהיגה אוטונומית וטעינה חשמלית. אנשים גם שכחו שמדובר במופרע לא קטן מאסק, שיום אחד יכול להתהפך עליך.
- Ev Expert 01/12/2020 15:14הגב לתגובה זוהחשיבות של טסלה היא גלובלית וקריטית, מבחינת שינוי תפיסה וגרימה לחברות "המסורתיות" לשנות גישה לעבר כלי רכב חשמליים. מעבר לכך, היא מציבה סטנדרט לתעשיית הרכב כולה, כך שכל היצרנים משווים את כלי הרכב החשמליים שלהם, אל מול טסלה. היחידה שמאיימת על מעמדה של טסלה, כיום, זו פורשה של פולקסווגן.
- dw 01/12/2020 09:23הגב לתגובה זועם טסלה ב 200 אלף שקל ומעלה לא נראה הרבה כאלה ברחובות ת"א.
- 1.הן כולן כבר עוקפות את טסלה בסיבוב באירופה (ל"ת)שמוליק 30/11/2020 20:38הגב לתגובה זו
- רונן יצחקי 01/12/2020 11:30הגב לתגובה זועל אספקות רכבי טסלה באירופה יש להסתכל רבעונית, טסלה בחודש הראשון של כל רבעון מספקת קודם לשוק המקומי, למרות הגידול במספר היצרנים, נתח השוק של טסלה עד אוקטובר 2020 אפילו קצת עלה! בנוסף לטסלה אין מכונית קומפקטית עדיין, ובתחום זה אין לה מענה עד 2022
- טסלאי 01/12/2020 10:40הגב לתגובה זוואז תראה איך כל חברות הרכב המסורתיות יורדות על 4 בפני טסלה. הרי הרכב שלה הרבה יותר טוב, וגם הרבה יותר זול.
- בן כנען 01/12/2020 10:35הגב לתגובה זוביולי 2021 המפעל בברלין יתחיל לייצר. טסלה תציע את הרכבים הקייםמים שלה במחיר אטרקטיבי יותר. מעבר לך מפתחת מכונית קטנה לשוק האירופי. כל המהנדסים הכי מבריקים רוצים לעבוד שם, מאוד קשה לי להבין אך שאר חברות הרכב יצליחו להתמודד איתה

איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
המודל שאפשר למשקיעים מוסדיים להיחשף למטבעות דיגיטליים דרך מניות חברות האוצר מתגלה כפגיע במיוחד, כשהביטקוין יורד ב־15%, מניות החברות קורסות פי שניים ויותר, ובוול-סטריט מזהירים: הפרמיה המנופחת גובה את המחיר
ההשקעה שנחשבה לפופולרית ביותר השנה בקרב משקיעי הקריפטו - רכישת מניות של חברות שמחזיקות במטבעות דיגיטליים כנכס מרכזי - נקלעה לתקופה קשה. מחירי הביטקוין והאתריום ירדו, ומניות אותן חברות נסוגו אף בשיעורים חדים יותר. מיקרוסטרטג'י MicroStrategy Inc -0.31% , שמוכרת כיום בשם סטרטג'י, הייתה החלוצה במודל הזה בהובלת מייקל סיילור. החברה, שהחלה כחברת תוכנה קטנה, הפכה לאחת המחזיקות הגדולות בביטקוין. בשיאה ביולי שוויה עמד על כ־128 מיליארד דולר, וכעת הוא ירד לכ־70 מיליארד.
הרעיון מאחורי חברות האוצר היה לאפשר למשקיעים מוסדיים, שלא יכלו לרכוש קריפטו ישירות, דרך עקיפה להשקעה במטבעות דיגיטליים. המשקיעים קנו מניות של חברות שהחזיקו ביטקוין או אתריום עבורם, מה שנחשב פתרון נוח למגבלות רגולציה. אלא שהמודל הזה יצר בעיה מובנית: מניות החברות נסחרו בפרמיה גבוהה ביחס לשווי האמיתי של המטבעות שברשותן. ברנט דונלי, נשיא ספקטרה מרקטס, הסביר כי “משקיעים שילמו שני דולר על כל דולר של ביטקוין שהחברות החזיקו בפועל”.
נקודת המפנה הגיעה ב־10 באוקטובר, כשנשיא ארה״ב דונלד טראמפ הכריז על הטלת מכסים חדשים על סין. ההודעה גרמה לגל מכירות בשווקים, והקריפטו הצטרף לירידות. השבתת הממשל הפדרלי וחוסר הוודאות סביב מדיניות הריבית של הבנק המרכזי הגבירו את הלחץ.
כשהנכס הבסיסי יורד, המניה יורדת יותר
מחיר הביטקוין ירד בכ־15% בחודש האחרון, אך מניית סטרטג'י איבדה 26%. הירידה החדה משקפת את האופי הממונף של החברות הללו: כשהנכס הבסיסי יורד, המניה מגיבה בעוצמה גדולה יותר. פיטר ת'יל, משקיע הון סיכון בולט, נמנה עם התומכים הבולטים בתחום חברות האוצר הקריפטו והשקיע במספר חברות מהתחום. BitMine Immersion Technologies, אחת החברות הגדולות בתחום האת'ריום שנתמכת על ידי ת'יל, איבדה יותר מ-30% מערכה בחודש האחרון. גם ETHZilla, שהחלה כחברת ביוטכנולוגיה והפכה לאוצר את'ריום בהשתתפותו של ת'יל כמשקיע, ירדה ב-23% באותה תקופה.
- שוק הקריפטו תחת לחץ: הביטקוין בדרך ל-100 אלף דולר
- הפרמיה נמחקה והמשקיעים הקטנים נשארו עם ההפסד - המקרה של זוז
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מתיו טאטל, שמנהל קרן סל שמטרתה להכפיל את תשואת סטרטג'י, חווה ירידות חדות עוד יותר, כאשר קרן MSTU שלו נפלה בכ־50%. לדבריו, “חברות אוצר דיגיטליות הן למעשה גרסה ממונפת של נכסי הקריפטו, ולכן כשהשוק יורד, זה הגיוני שהן יפלו מהר יותר.” מאט קול, מנכ"ל חברת Strive, אמר כי רבות מהחברות “תקועות”. Strive רכשה ביטקוין במחיר הגבוה בכ־10% ממחירו הנוכחי, ומנייתה ירדה ב־28%. עם זאת, קול ציין כי החברה ערוכה להתמודד עם התנודתיות בזכות גיוס הון באמצעות מניות ולא באמצעות חוב.

זינוק של 130% בעקבות התקדמות בטיפול לסרטן: מי היא קוגנט ומה ההבטחה שלה?
מניית קוגנט ביוסיינסיס Cogent Biosciences 130.97% מזנקת ביותר מ־130% ביום מסחר אחד, והגיעה ל־34 דולר למניה. החברה, שפועלת מוולת’ם שבמסצ’וסטס ומבולדר שבקולורדו, פרסמה תוצאות חיוביות מניסוי קליני שעשויות לשנות את הטיפול בסוג נדיר של סרטן.
קוגנט מתמקדת בפיתוח תרופות מדויקות למחלות גנטיות מוגדרות. הפעם היא הודיעה על הצלחה בניסוי PEAK - מחקר שבדק שילוב של התרופה החדשה שלה, bezuclastinib, עם התרופה sunitinib לטיפול בחולי סרטן נדיר מסוג GIST.
התוצאות היו מובהקות: החולים שקיבלו את השילוב החדש חיו בממוצע 16.5 חודשים ללא התקדמות המחלה, לעומת 9.2 חודשים בלבד בקבוצת הביקורת שקיבלה את sunitinib לבדה. מדובר בהפחתה של כ־50% בסיכון להתקדמות המחלה או למוות, כלומר תוספת ממוצעת של כמעט שמונה חודשים של שליטה במחלה. גם שיעורי התגובה לטיפול היו גבוהים בהרבה. כ־46% מהחולים שקיבלו את השילוב הראו שיפור ממשי, לעומת 26% בקבוצת הביקורת, כמעט הכפלה של שיעורי ההצלחה. בעולם האונקולוגיה, פערים כאלה נחשבים משמעותיים.
- טראמפ מכריח את ענקיות התרופות להוזיל את התרופות לירידה במשקל
- נובו נורדיסק מציעה לרכוש את מטסרה ב־9 מיליארד דולר - מה עומד מאחורי המהלך?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הגעה לשוק תוך שנה וחצי
החברה מתכננת להגיש בקשה לאישור התרופה לרשות המזון והתרופות האמריקנית (FDA) במחצית הראשונה של 2026. אם התהליך יתנהל כמתוכנן, התרופה עשויה להגיע לשוק בתוך כשנה וחצי. מנכ"ל קוגנט אמר כי התוצאות עלו על תחזיות החברה וכי השילוב צפוי להפוך לטיפול הסטנדרטי החדש בחולי GIST בשורה השנייה. לדבריו, כבר נפתחה תוכנית גישה מוקדמת לחולים הזקוקים לטיפול בהקדם.
