לקראת פתיחת שבוע המסחר בוול סטריט, האנליסטים מנתחים
שבוע המסחר בוול סטריט ייפתח לאחר עליות השערים בשבוע החולף ושבירת השיאים. האנליסטים ממשיכים להביע אופטימיות באשר למצב השווקים, ומסבירים מדוע לא מדובר בבועה. וגם מה משמעות המינוי הצפוי של ג'נט יילן, יו"ר הפד לשעבר לשרת האוצר הבאה של ארה"ב?
שוק המניות לא זול, אך לא בועה
על רקע עליות השערים בשבועת האחרונים, אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב דש מעריך, כי "שוק המניות אומנם לא זול, אך הוא לא בועתי, במיוחד נוכח רמת הריביות. למרות שאפשר להגיד שהשוק לא כל כך לוקח בחשבון שהדברים יכולים להשתבש, כגון בעיות עם הפצת החיסון או אי אישור תמריצים ע"י הממשל האמריקאי. אולם, אם האירועים יתפתחו לפי התסריט המרכזי ללא שיבושים מיוחדים, העליות שהיו בשוק המניות סבירות".
"רווחי כלל החברות האמריקאיות ברבעון השלישי חזרו לרמה לפני המשבר לאחר שבשיא הן ירדו בכ-20%. לשם השוואה, במשבר הקודם הרווחים ירדו ב-40% ולקח להם שלוש שנים לחזור לרמה שהייתה לפני המשבר. על סמך הניסיון ההיסטורי, בשנה הבאה של יציאה מהמיתון וצמיחה גבוהה יהיה זינוק חד ברווחיות החברות האמריקאיות, יותר ממה שמגולם בתחזית הנוכחית (כ-20%)."
מקור: Bloomberg, מיטב דש ברוקראז'
הסקטורים הפגועים צפויים ליהנות מהחזרה לשגרה
גם יונתן כץ וכלכלני לידר שוקי הון מביעים אופטימיות לקראת הבאות ומעריכים, כי "עד אמצע שנת 2021 חיסון אפקטיבי יופץ במרבית המדינות המפותחות, כולל בישראל. בהתחלה תיתכן התנגדות מסוימת ללקיחת החיסון בחלק מהאוכלוסייה, אך בסופו של דבר התחסנות של מרבית האוכלוסיות תאפשר פתיחה של הכלכלות במחצית השנייה של 2021".
- ג'יפרוג טסה 22%, אפירם עולה 11%; המגמה השלילית נמשכת בחוזים
- סנאפ מזנקת 20%, אנבידיה מטפסת 1.5%; קוואלקום מאבדת 2% - ומה עושים החוזים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"סביבה זו של אופק חיובי לגבי העתיד עם פתיחת העסקים אשר הוגבלו (תעופה, תיירות, ושירותים שונים) וציפייה לירידה בשיעור האבטלה תטיב עם שוקי המניות, בפרט בסקטורים אשר נפגעו יותר מ המשבר: נדל"ן, אנרגיה, תעופה ותעשייה מסורתית. הסקטור הטכנולוגי, אשר כיכב בתקופת המשבר צפוי להשיג ביצוע חסר בשוקי המניות".
המרוויחים הגדולים מחיסון - המגזרים שהכי נפגעו מצעדי הסגר
ברקע להכנות לחילופי השלטון בארה"ב, ד"ר גיל בפמן הכלכלן הראשי של בנק לאומי מתייחס למינויה הצפוי של ג'נט יילן, יו"ר הפד לשעבר לשרת האוצר. "ראשית, ג'נט יילן תקיים יחסי עבודה קרובים עם יו"ר הפד הנוכחי ג'רום פאוול והיא גם תגן על עצמאותו של הפד והמנדט למלחמה באינפלציה. נראה שג'נט יילן לא תפעיל לחץ על הפד לבצע "מוניטיזציה של החוב הממשלתי" דרך מימון הגירעון באמצעות הדפסת כסף (מה שמוכר כ-MMT). מאז תחילת המשבר, ג'נט יילן קראה שוב ושוב לתמיכה פיסקלית גדולה ונרחבת, וכאקדמאית המתמחה בנושאי שוק העבודה, היא צפויה להצליח בתכנון מדיניות שתחזיר אנשים לעבודה".
- 1.לרון 30/11/2020 12:29הגב לתגובה זוביידן פשוט 10
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
ג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיותמנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"
מנכ"ל ג'יי פי מורגן, ג'יימי דימון, חושף את סוד הריכוז שלו בעבודה, מזהיר מפני הסחות דיגיטליות וממשיך לתקוף את תרבות העבודה: "כשאני בפגישות, אני מרוכז רק באנשים שמולי"
מנכ"ל בנק ג'יי פי מורגן צ'ייס, ג’יימי דיימון, אחד מהמנהלים המשפיעים בעולם הפיננסים, גילה כי הוא כמעט ואינו משתמש בטלפון הנייד שלו בזמן העבודה, ובעצם לא קורא הודעות טקסט כלל במהלך היום. “אין לי התראות,” אמר דיימון “אם תשלחו לי הודעת טקסט במהלך היום, כנראה שלא אקרא אותה".
לדבריו, יש רק חריג אחד לכלל: ילדיו. "ההתראות היחידות שאני מקבל הן מהילדים שלי. זהו. כשאחד מהם שולח לי הודעה, אני רואה את זה". דיימון, בן 69, סיפר כי הוא אינו נושא את הטלפון עמו לפגישות כדי לשמור על ריכוז מלא. “כשאני הולך ברחבי הבניין או מגיע לפגישות, אני לא מחזיק את הטלפון עליי. הוא נשאר במשרד. לפני הפגישות אני קורא את מה שצריך לקרוא, וברגע שאני שם, אני מרוכז ב-100% באנשים שמולי ובמה שהם אומרים. אני לא מוסח ואני לא חושב על דברים אחרים".
עבור אחד המנהלים העמוסים בעולם, מדובר
בגישה חריגה, כמעט אנטי מודרנית, אך לדברי דיימון, זו הדרך היחידה לשמור על איכות קבלת החלטות בסביבה רוויית הסחות דעת. "המוח לא בנוי לעבור כל כמה דקות בין הודעות, מיילים, שיחות ודיונים", אמר בעבר.
"סגור את הדבר הארור הזה"
דיימון, שעומד בראש הבנק הגדול ביותר בארה״ב ובין המשפיעים בעולם העסקים הגלובלי, ידוע כאדם שמקפיד על משמעת עבודה קלאסית ונוקשה. באוקטובר, בכנס שנאם בו, הוא לא חסך במילים נגד השימוש בטלפונים ובאייפדים בזמן ישיבות: "אם אתה יושב מולי עם אייפד ונראה שאתה קורא מיילים או מקבל התראות, אני אגיד לך לסגור את הדבר הארור הזה", אמר לקול צחוק מהקהל.
- אלוני חץ: רכישת אחזקות ג'יי פי מורגן בקאר - הושלמה
- ג'יימי דיימון: "המשבר בבנקאות לא הסתיים"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לטענתו, שימוש במכשירים בזמן פגישה הוא חוסר כבוד ובזבוז זמן. "פגישה צריכה להיות עם מטרה ברורה", הסביר, "ואם אתה עסוק במיילים או בוואטסאפ, זה סימן שמשהו בתרבות העבודה שלך לא עובד". גישה זו עומדת בניגוד חריף לרוח התקופה, שבה סמארטפונים, הודעות מיידיות ועדכונים מתפרצים הפכו לחלק בלתי נפרד מהעבודה.
