מודרנה מזנקת על רקע ההסכם עם הנציבות האירופית
הנציבות תרכוש 80 מיליון מנות חיסון בשלב הראשון עם אופציה ל-80 מיליון מנות נוספות: למודרנה יש יכולת ייצור מחוץ לארה״ב של כ-500 מיליון מנות בשנה וצפויים להגיע ליכולת של כמיליארד מנות כבר בשנת 2021: המניה מזנקת במעל ל-7%
מניות חברת מודרנה MODERNA (סימול:MRNA), מבין המובילות במירוץ לפיתוח החיסון, מטפסות בכ-7% לאחר שהחברה חתמה על עסקה אל מול הנציבות האירופית, אלו ירכשו 80 מיליון מנות חיסון בשלב הראשון, עם אופציה ל-80 מיליון מנות נוספות.
הידיעה מגיעה יום לאחר שממשלת ארה״ב הודיעה כי תשחרר 6.4 מיליון מנות חיסון בהפצה ראשונית ברגע שאחת החברה תקבל את אישור החירום. עד כה נראה כי הזוכים יהיו חברות פייזר PFIZER (סימול:PFE) ו- BioNTech BIONTECH SE ADR (סימול:BNTX), אשר היו הראשונים להגיש בקשה לאישור חירום בארה״ב בשבוע שעבר.
עם זאת, מודרנה צפויה ללכת בעקבותיהם ולהגיש בקשה לאישור בארה״ב בימים הקרובים. בינתיים החברה מתקדמת באירופה, שם הסכימה הנציבות האירופית לרכוש עד כ-160 מיליון מנות חיסון. מסירת החיסונים יכולה להתחיל כבר במהלך הרבעון הראשון לשנת 2021, וזאת בהנחה שסוכנות התרופות האירופית תאשר את החיסון. כאמור, הסוכנות האירופית תרכוש בשלב הראשון 80 מיליון מנות חיסון, ותהיה לה האפשרות לרכוש 80 מיליון חיסונים נוספים, אם כי תנאי ההסכם טרם נחתמו סופית.
״אנו מעריכים את האמון שהפגינה הנציבות האירופית במערכת החיסונים שלנו המבוססת על טכנולוגיית mRNA״ אמר סטפן בנסל, מנכ״ל מודרנה. בנסל ציין כי חברת הביוטכנולוגיה שבניהולו הגדילה את יכולת הייצור שלה מחוץ לארה״ב בזמן שעבדה עם שותפיה Lonza ו- Rovi. מדורנה מקווה לספק כ-500 מיליון מנות חיסון בשנה, וצפויים להגיע ליכולת ייצור של כמיליארד מנות חיסון בשנה כבר בשנת 2021.
- מזנקת 420% - מה הסיבה ומה קורה לרוב אחרי זינוקים
- סערה בארה"ב: קנדי פיטר את כל חברי ועדת החיסונים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
על רקע הציפיות לחיסון המיוחל, מנית החברה זינקה בכ-450% ומשקפת שווי של כ-41.8 מיליארד דולר, וזאת שהחברה עדיין נמצאת בשלב המחקר והפיתוח על מוצריה.
תוכנית ארה״ב לחיסון נגד הנגיף
גורמים רשמיים בארה״ב אמרו כי ישחררו 6.4 מיליון מנות חיסון בחלוקה ראשונית, מיד כאשר אחת החברות תקבל את אישור החירום. הציפיות כרגע הם שממשלת ארה״ב מתכוונת להפיץ כ-40 מיליון מנות חיסון עד תום השנה, במבצע שזכה לכינוי ״ Warp Spee״.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
ארדואן טורקיה (X)טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?
טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.
התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.
דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק
דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.
בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.
- המדינה הראשונה שקובעת יעד אינפלציה רשמי ומה קרה היום לפני 24 שנה
- לקראת החלטת ריבית דרמטית כשהפד' מפולג מאי פעם ו"עיוור" ללא נתונים עדכניים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.
