רובינהוד בדרך ל-IPO ב-2021; אבל האם היא תצמח גם אחרי הקורונה?
פלטפורמת המסחר רובינהוד מרקטס שהתגלתה כפופולרית בקרב משקיעים צעירים, פנתה לבנקים שונים על מנת לבחון אפשרות של הנפקה ראשונית לציבור (IPO), כך על פי דיווחים בעיתונות הכלכלית בחו"ל. בכוונת החברה לצאת להנפקה כבר במהלך הרבעון הראשון של שנת 2021, אך כפי שקרה עם הנפקות שונות בעבר התוכניות יכולות להשתנות והיא עשויה להחליט שלא להתקדם עם ההנפקה, נאמר.
מי זאת רובינהוד
רובינהוד מתחרה בענף הפינטק המתהווה אך צומח במהירות, שם שחקנים מסורתיים וחדשים השקיעו מיליארדי דולרים כדי להעביר השקעות, בנקאות, ניהול כספים ושירותים פיננסיים אחרים לפלטפורמות דיגיטליות. בשנת 2013, רובינהוד הודיעה על כוונתה להפוך את המסחר באפס עמלה למרכז הפעילות העסקית שלה. היא תשיג זאת על ידי שמירה על הוצאות תפעוליות וניהוליות נמוכות.
רובינהוד תומכת במסחר של יותר מ-5,000 מניות, כולל מרבית המניות והקרנות (ETF) הרשומות בבורסות בארה"ב; חוזים עתידיים, אופציות; מטבעות קריפטוגרפיים כמו ביטקוין ואת'ריום; ותעודות פיקדון אמריקאיות ליותר מ-250 חברות הרשומות בעולם.
>> רובין הוד סוחפת מיליוני אנשים להשקיע בבורסה בלי עמלות - איך היא תרוויח כסף?
- ג'יפרוג טסה 22%, אפירם עולה 11%; המגמה השלילית נמשכת בחוזים
- סנאפ מזנקת 20%, אנבידיה מטפסת 1.5%; קוואלקום מאבדת 2% - ומה עושים החוזים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
החברה ששוויה נאמד בכמיליארד דולר בשנת 2017 מקבלת שווי של כ-12 מיליארד בספטמבר 2020?
משקיע הראשון היה יורי מילנר, המיליארדר הישראלי-רוסי שבאמצעות חברת ההשקעות שלו DST Global השקיע למעלה מחצי מיליארד תחילה ב-2017 בהערכה של 1.3 מיליארד לחברה ולאחר מכן ב-2018 בהערכה של 5.6 מיליארד כאשר בכל השקעה הצטרפה אליו קבוצת Thrive Capital (של ג'ארד קושנר).
בחודש מאי השנה נכנסה קרן ההשקעות היוקרתית Sequoia Capital והשקיעה 280 מיליון דולרים לפי שווי חברה של 8.3 מיליארד דולר כאשר כחודשיים וחצי לאחר מכן נכנסה Sequoia בעוד סיבוב השקעה והפעם לפי שווי חברה של 8.6 מיליארד. בסבב גיוס הון שנערך בספטמבר, העניקו לה הערכת שווי של 11.7 מיליארד דולר, בנוסף למשקיעים הקודמים הצטרפו ריביט קפיטל, אנדריסן־הורוביץ, אינדקס ונצ'רס ו-D1 קפיטל פרטנרס.
הכנסות וכמות משתמשי רובינהוד
מקור: businessofapps
הגידול בשווי מגיע על רקע גידול חד במספר המשתמשים וההכנסות החברה שהתחילה עם כחצי מיליון משתמשים ב-2014 וצמחה ל-6 מיליון משתמשים ב-2018. הנתונים מראים כי בניגוד לרושם שעשוי להתקבל לפיו החברה צומחת בעיקר בזכות משבר הקורונה, כפי שניתן לראות מספר המשתמשים זינק בכ-67% בשנת 2019 ואילו במהבלך שנת 2020 החברה חצתה את רף ה-13 מיליון משתמשים - כלומר צמיחה נמוכה יותר, של כ-30% בתקופת הקורונה.
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
גם גרף ההכנסות עולה בצורה חדה. אמנם ההכנסות לא ידועות באופן מדויק אך הערכות חסר בשוק שמתייחסות רק להכנסות שמקבלת רובינהוד מהברוקרים (כ-50% מהכנסות) ניתן לראות צמיחה חדה. מיליונים בודדים בתחילת דרכה קפצו ל-69 מיליון דולר ב-2018 ואילו במחצית הראשונה של 2020 הערכות אלו מדברות על הכנסות של 270 מיליון דולר.
האם רובינהוד תשבש את התעשייה הפיננסית?
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
