שוק דובי וול סטריט דובים
צילום: Istock

הגיע הזמן של שוק האג"ח להתלקח?

שוק המט"ח כבר סוער בימים האחרונים והלחץ כבר מורגש בשוקי המניות. הפוקוס צפוי לעבור כעת לשוק האג"ח. ללא התערבות של הפד' כבר בימים הקרובים, הסיכויים להתלקחות שוקי המימון בעולם מתחילים לעלות - זה יגמר כמו במארס האחרון?
עמית נעם טל | (17)

התנודתיות בשווקים הפיננסיים ממשיכה לצבור תאוצה, כאשר המדדים המובילים בוול סטריט משלימים ירידה של 8%-15% מהשיא שנקבע מוקדם יותר החודש. למרות שהפוקוס של רוב המשקיעים מתמקד בשוקי המניות, הסיפור הגדול באמת מתרחש בשוקי המט"ח. השאלה החשובה כעת היא האם ומתי שוקי האג"ח יתעוררו? 

כפי שציינו לא מעט פעמיים בשבועיים האחרונים, "הטריידי הכואב ביותר עבור השווקים הפיננסיים" - התחיל להתממש. לנוכח גובה החובות הדולרים בעולם ולוח הסילוקין שלהם, בעיקר בשווקים המתעוררים, כל התחזקות  (אפילו הקטנה ביותר) תגרור הורדת מינופים מהירה בשווקים והתוצאה היא "מכירת חיסול" בשוק.

לקריאה נוספת על הכתבה מהשבוע שעבר: מהו הטרייד הכואב ביותר לשווקים?

בשבועיים האחרונים ובפרט בשבוע האחרון, הלחץ של הדולר צובר תאוצה. באופן צפוי, עיקר הלחץ מתרכז ב"חוליה החלשה בשרשרת" - השווקים המתעוררים. חלק מהמטבעות בשווקים אלו חוו פיחותים של יותר מ-5% בשבוע האחרון. לבנקים המרכזיים באותן מדינות יש את האפשרות להגן על שערי המטבע באמצעות מכירה של יתרות מט"ח - נכסים אמריקאיים. 

המטבעות בשווקים המתעוררים מול הדולר בשבוע האחרון, והיד עוד נטויה

לקריאה נוספת מהיום: הסחרור הכלכלי בטורקיה לא יכול להסתיים יפה

מדוע הלחץ של הדולר חזר? ניתן למצוא לא מעט סיבות, הורדה של התמיכה של הפד' בשוקי המט"ח, סוף רבעון אך בעיקר החזרה של הקורונה לעולם - יותר ויותר מדינות חוזרות להטיל מגבלות בעקבות העלייה בהיקף התחלואה. התוצאה היא שיותר ויותר חברות נמצאות בקשיים תזרימיים. 

עם קושי בתזרימים במטבע המקומי הבנקים המרכזיים ברחבי העולם יכולים להתמודד, אך מה קורה עם חובות דולרים? בדיוק מזה חוששים כעת (שוב) המשקיעים שבורחים מהשווקים המתעוררים. 

קיראו עוד ב"גלובל"

אם עד כה שוק המט"ח היה העיקר במוקד, נראה ששווה לשים לב לשוק האג"ח הקונצרני - ככל שבריחת ההון מהשווקים המתעוררים והירידות בשווקים מחריפות, כך הסיכוי לזינוק בריביות בשוק האג"ח הקונצרני עולה. אנחנו כבר רואים עלייה במרווחי האשראי, אך התהליך עשוי לצבור תאוצה משמעותית בימים הקרובים. 

נציין כי במשבר האחרון במארס הפד' השיק תוכנית לרכישת של אג"ח קונצרני בארה"ב בדירוגים השונים. הפד' כמעט ולא עשה בתוכנית זו שימוש (ביחס לפוטנציאל) וייתכן מאוד שנראה את הבנק מגדיל את השימוש בימים האחרונים.

בעוד שוק האג"ח הקונצרני בארה"ב עשוי להרוויח מ"גיבוי" של הפד', מה קורה בשוקי האג"ח הקונצרנים בשאר העולם? בשווקים המתעוררים, ההתלקחות של שוקי האג"ח נראית סבירה לחלוטין. הפד' ישיק תוכנית רכישות ויתחיל לקנות גם אג"ח קונצרני מחוץ לארה"ב?

מרווחי האשראי בשווקים המתעוררים: שוק המימון בדרך להתקלחות בימים הקרובים?

אגב, זהו בדיוק התסריט שתארנו מוקדם יותר החודש בביזפורטל, מיד לאחר גל הירידות הראשון

תגובות לכתבה(17):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    גל 24/09/2020 10:43
    הגב לתגובה זו
    כל ה"עיתונאים" כותבים ניתוחים דביליים בדיעבד. זה הניתוח המעניין היחידי.
  • 8.
    חוסר הסכמה בין תגובה 4לתגובות 2 . 3 (ל"ת)
    משה 24/09/2020 08:08
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    לרון 24/09/2020 07:32
    הגב לתגובה זו
    אחד הטובים,חוץ ממני כמובן!!היכונו לעליות נובמבר דצמבר!!עד אז תיקון מטה
  • 6.
    עצוב 24/09/2020 00:53
    הגב לתגובה זו
    אצלנו אין בועה השוק קופא כבר עשור ורק לפני כמה ימים כתבו פה על הפער בעננו לעולם
  • 5.
    דני 24/09/2020 00:38
    הגב לתגובה זו
    כתבות מעניינות ומחכימות. תודה לך ויישר כח!
  • 4.
    20 שנה בשוק ההון ולא זכור לי עיתונאי שרלטן , חסר ה 24/09/2020 00:03
    הגב לתגובה זו
    20 שנה בשוק ההון ולא זכור לי עיתונאי שרלטן , חסר הבנה כמוך .דבריייך הם גיבוב של שטויות . הם תמיד מוטים לצד ההפחדה. רואים שמעולם לא סחרת בשוק ובטח שלא הרווחת שקל במסחר
  • גוי 24/09/2020 09:21
    הגב לתגובה זו
    ניתן להבחין שאתה יהודי מתוסכל שהפסיד כמה מאות אלפי שקלים בשוק ההון, חושב שהוא יודע הכי טוב מכולם, ומביע דעה ללא כל סימוכין. חכמינו היו אומרים לך, שב בלול!
  • חנני 24/09/2020 07:52
    הגב לתגובה זו
    מתי תפנים ספקולנט קטן שלך....בטח לא שלי
  • 3.
    כהן 23/09/2020 23:28
    הגב לתגובה זו
    תודה
  • 2.
    סוחר 23/09/2020 22:58
    הגב לתגובה זו
    אני חושב שאתה מבין את השווקים מספר 1 בעולם . כל מה שאתה כותב על הפד מיד מתממש קראתי את רוב הכתבות שלך רואים שאתה מבין בכלכלה לדעתי בין הטובים בעולם
  • 1.
    פח אשפה של כתב 23/09/2020 22:34
    הגב לתגובה זו
    מתי כבר יפסיקו לתת לך לכתוב?
  • האמת צורבת לך בעיניים....תתכחש לאמת ותגיע לבור המחוקים (ל"ת)
    חנני 24/09/2020 07:53
    הגב לתגובה זו
  • כהן 23/09/2020 23:27
    הגב לתגובה זו
    כתב מוכשר. רמה גבוהה.
  • רוזן 23/09/2020 23:15
    הגב לתגובה זו
    הוא כתב מצויין והכתבות שלו חשובות מאד . ברור שאתה לא מבין כלום בכלכלה ואתה הכי טיפש בנוגע לבורסה . אתה כלום .
  • נדב 23/09/2020 23:06
    הגב לתגובה זו
    הבן אדם היה לונג על השוק חודשים...שיגע אותי כל פעם מחדש...עד שבחודש האחרון הוא הפנים שהמצב על הפנים ויש פה בועה...
  • הבחור (ל"ת)
    כנראה צדק 24/09/2020 10:36
  • רק מזומן 23/09/2020 23:05
    הגב לתגובה זו
    כסף שלא נמצא בארנק אלא באשליות חוב עתידיות.כולם כבר קנו עם זה מניות במקום אוכל ורוצים עוד..
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.