פאואל פד
צילום: gettyimages

"מעשינו לא היו ניסיון להקל על הכאב בוול סטריט"

ג'רום פאואל סופג ביקורת ציבורית על היקף התמיכה של הפד בנזילות לחברות הציבוריות לעומת תמיכה בעסקים הקטנים, הנה תגובתו
אור צרפתי | (10)

יו"ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאואל, התמודד הערב עם שאלות נוקבות של המחוקקים האמריקאים, כאשר הנושא המרכזי שעמד על הפרק הוא עזרת הבנק המרכזי לשווקי ההון לעומת האזרח האמריקאי.

"מעשינו לא היו, בשום אופן, ניסיון להקל על הכאב בוול סטריט" אמר פאואל, בדיון בפני בוועדת המשנה של בית הנבחרים בנושא משבר הקורונה. יו"ר הפד הוסיף, כי עיקר התמיכה היא בהלוואות וכי הבנק המרכזי "עושה בעצם את כל הדברים שאנחנו יכולים לחשוב עליהם."

פאואל ענה על מספר רב של שאלות בנוגע ליעילותה של תוכנית "הרחוב הראשי" (כינוי לעסקים קטנים ובינוניים), שהתחילה באופן איטי, ונתנה מענה לחלק קטן מהעסקים הקטנים ובינוניים.

"אנחנו מחפשים לעשות יותר" הוסיף, אך אמר כי הבנק המרכזי אינו מתכנן לבצע שינויים גדולים "בתוכנית ההלוואות לעסקים הקטנים". "אין שום דבר מרכזי שאנחנו מסתכלים עליו עכשיו. אין שום דבר חשוב שאנחנו רואים כעת, שיהיה עקבי עם פתיחת תוכנית ההלוואות" הוסיף פאואל בהתייחסותו לעסקים הקטנים.

העסקים הקטנים והבינויים זכו לחלק מועט מתוכנית החירום של הפד להתמודדות עם נגיף הקורונה. מתוך היקף התוכנית שנאמדת בכ-600 מיליארד דולר, נוצלו רק כ-0.3%, מה שגרם לביקורת מצד המחוקקים והחברות כאחד. על פי התוכנית, הפד ירכוש כ-95% מהלוואות הבנקים לעסקים קטנים ובינוניים, וה-5% הנותרים יישארו בידי הבנקים. למרות הערבון העצום שמעניק הפד', הבנקים האמריקאים עדיין מהססים במתן הלוואות.

וזאת בהשוואה לתוכנית הפד' שהוקמה במטרה לשמור על זרימת האשראי לחברות ציבוריות, שנתפסת בעיני האנשים כתוכנית שהצליחה לייצב את אובדן המשרות, ולחזק את שוק המניות והאג"ח.

בשבוע שעבר, אמר פאואל כי הבנק המרכזי עובד על שינויים בתוכנית, והוסיף כי הם פועלים להנגיש אותה "פחות או יותר לכל חברה הזקוקה להלוואה ובעלת יכולת לקבלה". פד גם נשאל על הורדת גודל ההלוואה המינימלי בתוכנית, שעומד כיום על 250 אלף דולר. לדבריו המגזר הבנקאי זמין לחברות שזקוקות להלוואות נמוכות יותר, גם ללא תמיכת הפד.

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    שקר גס, הפד מחזיק את השוק הזה על קביים ,במתכוון ובגלוי (ל"ת)
    סוחר 24/09/2020 13:20
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    ג'ק 24/09/2020 08:53
    הגב לתגובה זו
    שיגיד מה כן ולא מה לא .מצב חירום שמחייב המשך טיפול עד למציאת התרופה .
  • 6.
    פירמידה אחת גדולה (ל"ת)
    מגן הציבור 23/09/2020 23:13
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    שרון 23/09/2020 22:38
    הגב לתגובה זו
    הפושעים הכלכליים בפד בפקודת הנשיא המעורער בנפשו יביאו אסון על אמריקה ועל הכלכלה העולמית
  • 4.
    לכלא 23/09/2020 22:10
    הגב לתגובה זו
    הוא הריץ את השור הצולע
  • 3.
    נגידים פושעים 23/09/2020 22:09
    הגב לתגובה זו
    מריצי נכסים
  • 2.
    סוף סוף ... 23/09/2020 21:22
    הגב לתגובה זו
    המטרה לא הייתה לתמוך בכלכלה אלא להזרים כספים לחברות הענק בכדי להרים את הבורסה כדי ש : 1. טראמפ יוכל להתפאר שהכלכלה האמריקאית מתאוששת במהירות 2. להציג לאנשים מצג שווא שהמצב הכלכלי טוב .
  • מפליא שלא הצלחת לראות את האמת, לפני שיצאה לאור... (ל"ת)
    ליבי 24/09/2020 13:06
    הגב לתגובה זו
  • דרור 24/09/2020 08:54
    הגב לתגובה זו
    בנוסף יש לעשות שיקולים ופעולות נוספות .
  • 1.
    הוא עוד יועמד לדין ביחד עם הנגיף כתום הפאה (ל"ת)
    בבוא היום 23/09/2020 21:16
    הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.