תעסוקה ארה"ב
צילום: iStock

הפתעה: שיעור האבטלה בארה"ב ירד לרמה של 11.1%

דו"ח התעסוקה לחודש יוני מפתיע לטובה: הכלכלה האמריקנית הוסיפה לא פחות מ-4.8 מיליון משרות בחודש האחרון, גבוה ממשמעותית מהצפי המוקדם שעמד על תוספת של 2.9 מיליון משרות. בנוסף, הנתון לחודש מאי תוקן כלפי מעלה
עמית נעם טל | (16)

הכלכלה האמריקנית הוסיפה כ-4.8 מיליון משרות חדשות במהלך חודש יוני, כך מדווחת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בארה"ב. מדובר בנתון טוב משמעותית מהצפי המוקדם בשוק שעמד על תוספת של 2.9 מיליון משרות. 

בנוסף, שיעור האבטלה בארה"ב ירד בחודש החולף מרמה של 13.3% לרמה של 11.1% בלבד. בשוק ציפו לירידה לרמה של 12.3%. שיעור ההשתתפות בכוח העבודה עלה מרמת שפל של 60.8% לרמה של 61.5%.

עוד עולה מהדו"ח היום: השכר השעתי הממוצע ירד ב-1.2%, לעומת צפי לירידה של 0.7%. בחישוב שנתי, השכר בארה"ב עדיין רושם עלייה של 5%. 

בתוך כך, הנתון לחודש אפריל תוקן כלפי מטה מירידה של 20.7 מיליון משרות לירידה של 20.8 מיליון משרות. הנתון לחודש מאי עודכן כלפי מעלה מתוספת של 2.5 מיליון משרות לתוספת של 2.7 מיליון משרות חדשות. 

בחלוקה לסקטורים, סקטור הפנאי והאירוח, שנפגע בצורה המשמעותית ביותר בחודשי הקורונה, הוסיף כ-2.1 מיליון משרות. סקטור הקמעונאות בארה"ב הוסיף כ-700 אלף משרות, כאשר נזכיר שהסקטור איבד כ-2.4 מיליון משרות בחודשים מארס ואפריל. סקטור החינוך הוסיף כ-568 אלף משרות. סקטור הייצור הוסיף בחודש האחרון כ-356 אלף משרות, אך בסה"כ מתחילת השנה איבד כ-757 אלף משרות. סקטור הכרייה בלט בחולשתו עם ירידה של 10 אלף משרות

הנתון היום מגיע בהמשך למספר רב של נתוני מאקרו חיוביים מארה"ב. בוול סטריט אוהבים לכנות סימנים אלו כ-"Green Shoots". האמת שזה לא מפתיע, גם אם מדובר בתהליך מלאכותי לחלוטין שתלוי בכסף מהבנקים המרכזיים. הפעילות הכלכלית חוזרת לתפקד (לכתבה המלאה). 

תגובות לכתבה(16):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 14.
    שמואל 02/07/2020 18:17
    הגב לתגובה זו
    שקרן פתולוגי ומאחז עינים,
  • 13.
    נירון על הנבל 02/07/2020 17:07
    הגב לתגובה זו
    חשבון.
  • 12.
    בדרך לאבדון 02/07/2020 16:58
    הגב לתגובה זו
    הטראמפ הזה השתגע הכל בכדי להיבחר!! מניופולציות במניות במטבע-בדוחות תעסוקה כמו סטאלין בימי חומות הברזל. הארץ שלו בוערת והוא משדר ורוד!!!!!!! זה נוגד את הפסיקה !!!
  • 11.
    לעמית 02/07/2020 16:45
    הגב לתגובה זו
    10 כתבות ביום...מתעייפים לדעתי וגם מוח חכם כמו שלך מתחיל לאבד כיוון הגיוני ונכון..וחבל.
  • 10.
    מה שאומר המלך! נכון. גם אם זה שקר (ל"ת)
    משה 02/07/2020 16:20
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    של טראמפ היום יעלו את השוק מחר יש בארה"ב חג אין בורסה (ל"ת)
    הפתעה 02/07/2020 16:19
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    א 02/07/2020 16:11
    הגב לתגובה זו
    והבורסות טסות למעלה אלוף האיש
  • 7.
    קנו S&P 500 עזבו אתכם מת"א 35 מדד פח (ל"ת)
    משקיע 02/07/2020 16:11
    הגב לתגובה זו
  • רוני 02/07/2020 17:18
    הגב לתגובה זו
    תוך כמה חודשים המדד יטוס למעלה.
  • 6.
    יוני 02/07/2020 16:05
    הגב לתגובה זו
    שערורייה של זיוף נתונים בכדי להכניס את העדר לשוק עם ניפוח אם כל הבועות
  • שי 03/07/2020 22:25
    הגב לתגובה זו
    ארה"ב זה לא סין ולא ישראל אין מוניפולציה בנתונים.
  • 5.
    ואתם בטח מאמינים לנתונים ???? (ל"ת)
    ח 02/07/2020 15:49
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    שקרים ונוכלים. הכל לטובת טראמפ (ל"ת)
    י 02/07/2020 15:48
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    אני 02/07/2020 15:45
    הגב לתגובה זו
    מובטלים.
  • 2.
    ד"ראברטון אונ' ברקלי 02/07/2020 15:43
    הגב לתגובה זו
    אני אמריקאי גאה ממצביעי טראמפ..אולם השקרים והדאחקות שתוקעים כאן הם מבהילים...
  • 1.
    איציק 02/07/2020 15:39
    הגב לתגובה זו
    המדדים יטוסו לחלל
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.