אנרגיה סולארית
צילום: Getty images Israel

האם סקטור האנרגיה המתחדשת יהיה המנוע ליציאה מהמיתון העולמי?

סוכנות האנרגיה הבינ"ל מציעה תוכנית שהיקפה מוערך בטריליון דולר לשנה עד 2023, שמטרתה להאיץ את המעבר לאנרגיות מתחדשות וליצור 9 מיליון מקומות עבודה בכל שנה. האם מדינות העולם ייענו לאתגר?
ארז ליבנה | (14)

סוכנות האנרגיה הבינלאומית של האו"ם (IEA) פרסמה תוכנית – מפת דרכים אם תרצו – למעבר חד של מדינות העולם לאנרגיות מתחדשות. לפי הדו"ח, התוכנית לא רק תסייע למדינות ביעדים שעליהם הוסכמו בהסכם פריז, אלא גם שהסקטור יהיה מנוע הצמיחה המרכזי שיסייע לעולם לצאת מהמיתון שנגרם עקב מגפת הקורונה.

 

לפי ה-IEA התוכנית נועדה ל-3 שנים, בין 2021 ל-2023, שבכל שנה תידרש השקעה כוללת של טריליון דולר. מטרתו של הדו"ח לפי הסוכנות הוא "להציג למנהיגי העולם אמצעים יעילים, חסכוניים ואפקטיביים".

מה אומרת התוכנית?

לתוכנית 3 מטרות על: הראשונה, עידוד צמיחה כלכלית; השנייה יצירת מקומות עבודה; והשלישית היא בניית מערכות אנרגיה ירוקות וחזקות יותר. "בזמן שמנהיגי העולם מתכננים את ההתאוששות הכלכלית, קובעי המדיניות צריכים לקחת החלטות גורליות בטווח זמן קצר", כתב פתיח בירול, מנכ"ל ה-IEA.

 

"ההחלטות הללו יסמנו את הכיוון של הכלכלה ותשתיות האנרגיה לעשרות שנים קדימה ובוודאי שיקבעו אם העולם יוכל לעמוד בהתחייבויות ארוכות הטווח שקבע לעצמו בנושאי אנרגיה", הוסיף בירול.

 

בדו"ח של ה-IEA נכתב כי השפעת המגפה על הכלכלה העולמית היא החמורה מאז שנות ה-30, עם השפעה עמוקה על כלל הסקטורים הכלכליים, כולל האנרגיה. בעבר הזהיר הארגון כי המגפה מביאה להורדה משמעותית בהשקעות בתחום האנרגיה, עם נפילה של כ-20% בהשקעות.

 

עוד עולה מהדו"ח, שפורסם בשיתוף קרן המטבע הבינ"ל, זה שבשנה שעברה סקטור האנרגיה העסיק כ-40 מיליון בני אדם בעולם, אבל 3 מיליון מקומות עבודה מתוכם אבדו בשל המגפה. התוכנית שהציגו הסוכנויות, מבוססות על 30 הערכות ספציפיות לסקטור האנרגיה, המתמקדים ב-6 סקטורי מפתח: חשמל, תחבורה, תעשיה, בניינים, דלקים ועלייה של טכנולוגיות המבוססות על מעט פליטות פחמן.

 

תגובות לכתבה(14):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    שר כלכלה מחזק מונופול המלט...תתבייש (ל"ת)
    לחיצי 20/06/2020 04:08
    הגב לתגובה זו
  • חי 21/06/2020 23:54
    הגב לתגובה זו
    היבוא העלה את המחיר , והפך אותנו לתלויים בתורכיה שתקבע למי היא מוכרת מלט , לא יהיה בניה ביורשלים
  • 9.
    הגז יחליף הפחם..זה בטוח (ל"ת)
    טלטל00000 20/06/2020 04:07
    הגב לתגובה זו
  • אורמת (ל"ת)
    וגם אנרגיה גיאוטרמית 21/06/2020 09:06
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    הקורונה הגיעה כתוצאה מאנרגיה מתחדשת. 19/06/2020 21:31
    הגב לתגובה זו
    הקורונה הגיעה כתוצאה מאנרגיה מתחדשת.
  • 7.
    כל השיטות הירוקות הביאו לקורונה (ל"ת)
    19/06/2020 21:30
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    הדג מסריח מהראש 19/06/2020 21:00
    הגב לתגובה זו
    מי צריך שקרנים וקומוניסטים . מגן ומחזק אמ מונופול המלט בניגוד למה שהמשק צריך . תחרות תחרות תחרות . שילך הביתה .
  • 5.
    אשרי המאמין (ל"ת)
    דוד 19/06/2020 17:41
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    ביג 19/06/2020 17:15
    הגב לתגובה זו
    להתחיל מידי
  • 3.
    שמוליק 19/06/2020 16:40
    הגב לתגובה זו
    את הכלכלה שלה, והודו רוצה להכפיל את הקף זיקוק הנפט עד 2030. כל האנרגיה המתחדשת הזאת (שגם צריך לא להתבלבל בין מתחדש לנקי - שני דברים שונים) ברור שיותר יקרה וגם לא ניתן לייצר מספיק. איך זה יכול להיות מנוע צמיחה? ההפך זה מאט מצמיחה. לכן סין רוצה לעודד את התעשיה והקפיאה את הכל היעדים הסביבתיים שלה.
  • 2.
    השוק מנתק הירידות בדרך (ל"ת)
    דוד 19/06/2020 16:36
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מיתון עולמי?!?! איפה? יש מיתון? (ל"ת)
    תומר 19/06/2020 16:11
    הגב לתגובה זו
  • אחלה, בהצלחה לך... (ל"ת)
    אני 20/06/2020 13:58
    הגב לתגובה זו
  • אלברט 19/06/2020 17:33
    הגב לתגובה זו
    להיפך, מיתון זה מצב מצויין עבור עובדי מדינה.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.