האם סקטור האנרגיה המתחדשת יהיה המנוע ליציאה מהמיתון העולמי?
סוכנות האנרגיה הבינלאומית של האו"ם (IEA) פרסמה תוכנית – מפת דרכים אם תרצו – למעבר חד של מדינות העולם לאנרגיות מתחדשות. לפי הדו"ח, התוכנית לא רק תסייע למדינות ביעדים שעליהם הוסכמו בהסכם פריז, אלא גם שהסקטור יהיה מנוע הצמיחה המרכזי שיסייע לעולם לצאת מהמיתון שנגרם עקב מגפת הקורונה.
לפי ה-IEA התוכנית נועדה ל-3 שנים, בין 2021 ל-2023, שבכל שנה תידרש השקעה כוללת של טריליון דולר. מטרתו של הדו"ח לפי הסוכנות הוא "להציג למנהיגי העולם אמצעים יעילים, חסכוניים ואפקטיביים".
מה אומרת התוכנית?
לתוכנית 3 מטרות על: הראשונה, עידוד צמיחה כלכלית; השנייה יצירת מקומות עבודה; והשלישית היא בניית מערכות אנרגיה ירוקות וחזקות יותר. "בזמן שמנהיגי העולם מתכננים את ההתאוששות הכלכלית, קובעי המדיניות צריכים לקחת החלטות גורליות בטווח זמן קצר", כתב פתיח בירול, מנכ"ל ה-IEA.
"ההחלטות הללו יסמנו את הכיוון של הכלכלה ותשתיות האנרגיה לעשרות שנים קדימה ובוודאי שיקבעו אם העולם יוכל לעמוד בהתחייבויות ארוכות הטווח שקבע לעצמו בנושאי אנרגיה", הוסיף בירול.
- שנתיים של תשואת חסר: האם המדד הזה בדרך לסגור פערים?
- הפניקס תשקיע עד מיליארד שקל בפרויקטי אנרגיה של EDF ישראל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בדו"ח של ה-IEA נכתב כי השפעת המגפה על הכלכלה העולמית היא החמורה מאז שנות ה-30, עם השפעה עמוקה על כלל הסקטורים הכלכליים, כולל האנרגיה. בעבר הזהיר הארגון כי המגפה מביאה להורדה משמעותית בהשקעות בתחום האנרגיה, עם נפילה של כ-20% בהשקעות.
עוד עולה מהדו"ח, שפורסם בשיתוף קרן המטבע הבינ"ל, זה שבשנה שעברה סקטור האנרגיה העסיק כ-40 מיליון בני אדם בעולם, אבל 3 מיליון מקומות עבודה מתוכם אבדו בשל המגפה. התוכנית שהציגו הסוכנויות, מבוססות על 30 הערכות ספציפיות לסקטור האנרגיה, המתמקדים ב-6 סקטורי מפתח: חשמל, תחבורה, תעשיה, בניינים, דלקים ועלייה של טכנולוגיות המבוססות על מעט פליטות פחמן.
- 10.שר כלכלה מחזק מונופול המלט...תתבייש (ל"ת)לחיצי 20/06/2020 04:08הגב לתגובה זו
- חי 21/06/2020 23:54הגב לתגובה זוהיבוא העלה את המחיר , והפך אותנו לתלויים בתורכיה שתקבע למי היא מוכרת מלט , לא יהיה בניה ביורשלים
- 9.הגז יחליף הפחם..זה בטוח (ל"ת)טלטל00000 20/06/2020 04:07הגב לתגובה זו
- אורמת (ל"ת)וגם אנרגיה גיאוטרמית 21/06/2020 09:06הגב לתגובה זו
- 8.הקורונה הגיעה כתוצאה מאנרגיה מתחדשת. 19/06/2020 21:31הגב לתגובה זוהקורונה הגיעה כתוצאה מאנרגיה מתחדשת.
- 7.כל השיטות הירוקות הביאו לקורונה (ל"ת)19/06/2020 21:30הגב לתגובה זו
- 6.הדג מסריח מהראש 19/06/2020 21:00הגב לתגובה זומי צריך שקרנים וקומוניסטים . מגן ומחזק אמ מונופול המלט בניגוד למה שהמשק צריך . תחרות תחרות תחרות . שילך הביתה .
- 5.אשרי המאמין (ל"ת)דוד 19/06/2020 17:41הגב לתגובה זו
- 4.ביג 19/06/2020 17:15הגב לתגובה זולהתחיל מידי
- 3.שמוליק 19/06/2020 16:40הגב לתגובה זואת הכלכלה שלה, והודו רוצה להכפיל את הקף זיקוק הנפט עד 2030. כל האנרגיה המתחדשת הזאת (שגם צריך לא להתבלבל בין מתחדש לנקי - שני דברים שונים) ברור שיותר יקרה וגם לא ניתן לייצר מספיק. איך זה יכול להיות מנוע צמיחה? ההפך זה מאט מצמיחה. לכן סין רוצה לעודד את התעשיה והקפיאה את הכל היעדים הסביבתיים שלה.
- 2.השוק מנתק הירידות בדרך (ל"ת)דוד 19/06/2020 16:36הגב לתגובה זו
- 1.מיתון עולמי?!?! איפה? יש מיתון? (ל"ת)תומר 19/06/2020 16:11הגב לתגובה זו
- אחלה, בהצלחה לך... (ל"ת)אני 20/06/2020 13:58הגב לתגובה זו
- אלברט 19/06/2020 17:33הגב לתגובה זולהיפך, מיתון זה מצב מצויין עבור עובדי מדינה.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
