"הביקושים לנפט נמצאים כעת בנפילה חופשית"
בעוד שוקי המניות ממשיכים לזנק, לא רגוע הערב בשוק הסחורות. מחיר הנפט נופל כעת ביותר מ-7% לרמה של 22.7 דולרים לחבית ברקע לחששות מהירידה החדה בביקושים לסחורה.
יו"ר סוכנות האנרגיה הבינלאומית, פאטי בירול, טען מוקדם יותר היום כי "הביקוש העולמי לנפט נמצא כעת בנפילה חופשית בעקבות התפרצות נגיף הקורונה ומלחמת המחירים בין רוסיה לסעודיה", התבטאות שמגדילה מחדש את החששות לעודף היצע בשוק.
לטענת בירול, "יש היום 3 מיליארד אנשים בעולם שנמצאים כעת בהסגר בגלל הנגיף. כתוצאה מכך, אנו עשויים לראות את הביקוש יורד ב-20 מיליון חביות ביום".
דבריו של בירול מגיעים בהמשך לתחזיות קודרות של הבנקים הגדולים בנוגע למחיר הנפט בחודשים הקרובים. בגולדמן זאקס טענו השבוע כי "אמצעי הבידוד בעולם מובילים לקריסה חסרת תקדים בביקושי הנפט. אנו צופים כעת ירידה של 18.7 מיליון חביות ליום בביקושי לנפט במהלך אפריל הקרוב". בגולדמן זאקס טוענים כי ירידה כך חדה בביקושים לנפט הופכת כל צמצום של ארגון אופ"ק ללא רלוונטי.
גרף מחיר הנפט בשנים האחרונות
באופן די מפתיע, הצניחה היום במחיר הסחורה לא משפיעה כלל על שוק האג"ח הקונצרני, במהלך שאולי מסמל יותר מכל את הבועתיות שנוצרת כעת בשוק. נזכיר כי חברות האנרגיה מהוות את עיקר הנתח בשוק האג"ח זבל (JUNK BONDS) ותעודות הסל JNK ו-HYG מזנקות כעת.בעוד שוקי המניות ממשיכים לזנק, לא רגוע הערב בשוק הסחורות. מחיר הנפט נופל כעת ביותר מ-8% לרמה של 22.4 דולרים לחבית ברקע לחששות מהירידה החדה בביקושים לסחורה.
- מחירי הנפט עולים: טראמפ מכריז על חסימת מכליות
- מחירי הנפט מתחת ל-55 דולר לחבית - הרמה הנמוכה ביותר מאז 2021
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
יו"ר סוכנות האנרגיה הבינלאומית, פאטי בירול, טען מוקדם יותר היום כי "הביקוש העולמי לנפט נמצא כעת בנפילה חופשית בעקבות התפרצות נגיף הקורונה ומלחמת המחירים בין רוסיה לסעודיה", התבטאות שמגדילה מחדש את החששות לעודף היצע בשוק.
לטענת בירול, "יש היום 3 מיליארד אנשים בעולם שנמצאים כעת בהסגר בגלל הנגיף. כתוצאה מכך, אנו עשויים לראות את הביקוש יורד ב-20 מיליון חביות ביום".
דבריו של בירול מגיעים בהמשך לתחזיות קודרות של הבנקים הגדולים בנוגע למחיר הנפט בחודשים הקרובים. בגולדמן זאקס טענו השבוע כי "אמצעי הבידוד בעולם מובילים לקריסה חסרת תקדים בביקושי הנפט. אנו צופים כעת ירידה של 18.7 מיליון חביות ליום בביקושי לנפט במהלך אפריל הקרוב". בגולדמן זאקס טוענים כי ירידה כה חדה בביקושים לנפט הופכת כל צמצום של ארגון אופ"ק ללא רלוונטי.
גרף מחיר הנפט בשנים האחרונות: צניחה חופשית בתקופה האחרונה
- טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
- עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
- 9.תום 28/03/2020 12:16הגב לתגובה זואל תאמינו ל"מומחים" האינטרסנטים.הנפט יתייקר כשהקורונה תיעלם. גם ההסכמים יחודשו. אין מדינה שפויה שתשבור את הענף עליו היא יושבת. ניפגד בקייץ.
- 8.נפתלי 28/03/2020 10:02הגב לתגובה זושוק ההון הוא השדה של המקצוענים, להם לא משנה מצב הכלכלה ומחיר הנפט. הם מזהים הזדמנויות ועל זה עושים כסף.
- 7.יאיר 27/03/2020 18:19הגב לתגובה זויכול לציין המלצה איך להשקיע בפועל במחיר הנפט ?
- תום 28/03/2020 12:19הגב לתגובה זותעודת סל קסם שמשקיעה בנפט ברנט. לא המלצה רק מידע.
- יאיר 30/03/2020 15:33תודה על התגובה, ראשית לדעתי אין היום יותר תעודות סל אלא קרנות סל, שנית איתרתי קרן כזאת של קסם אבל לא מצאתי מספיק מידע למשקיע הפשוט על נכסי ההשקעה של הקרן , העמלות ואופן המעקב על מחיר נכס הבסיס, לכן מבקש להתייעץ עם מישהו שמבין בתחום
- 6.רון 27/03/2020 14:41הגב לתגובה זוליטר דלק היה צריך לעלות לנו 2.5 שקל
- משה 28/03/2020 13:26הגב לתגובה זומחירי הדלק צריכים לרדת
- 5.חיפאי 27/03/2020 12:47הגב לתגובה זוהנבואה ניתנה לשוטים ולשותים....
- 4.דוד 27/03/2020 11:17הגב לתגובה זומחיר חבית זול יותר מבקבוק ויסקי 1ליטר=160 ליטר נפט זה הזמן להשקיע הטייקונים של הנפט ,,,יודעים בדיוק מתי לעלות את המחיר וזה מה שיקרה
- 3.לרון 27/03/2020 10:07הגב לתגובה זושאל "מי המשוגעים המשקיעים כעת",עניתי "אני",לא ממליץ אך הנפט הוא היום בתחתית,ואני תמיד קונה למטה כשכולם בורחים,כאמור לא ממליץ!
- 2.הנפט יהיה לפחות 50 דולר ! (ל"ת)דברו עוד חצי שנה 26/03/2020 23:28הגב לתגובה זו
- השפוי 27/03/2020 12:33הגב לתגובה זואחלה בדרן, אולי הכותב מ"ארץ נהדרת"
- 1.דירה=קורת גג 26/03/2020 22:33הגב לתגובה זודירה=קורת גג=צורך בסיסי של האדם
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
ארדואן טורקיה (X)טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?
טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.
התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.
דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק
דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.
בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.
- המדינה הראשונה שקובעת יעד אינפלציה רשמי ומה קרה היום לפני 24 שנה
- לקראת החלטת ריבית דרמטית כשהפד' מפולג מאי פעם ו"עיוור" ללא נתונים עדכניים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.
