מגמת מסחר ירידות בורסה שוק ההון
צילום: Istock

סגירה אדומה לאחר יום משוגע: הדאו ג'ונס איבד 6.3%, טבע ירדה ב-8.9%

למרות תיקון חד לקראת הסיום, וול סטריט נצבעה באדום בוהק. בואינג התרסקה ב-22% לאחר שפנתה לממשל האמריקני לקבלת חילוץ בהיקף של 60 מיליארד דולר. ג'נרל אלקטריק ירדה בתגובה ב-6.7%, הבנקים ירדו עד 10%, טסלה התרסקה ב-16%,  חברת התעופה התרסקו עד 30%, תנודות חריגות גם בשוקי המט"ח
עמית נעם טל | (14)

יום המסחר בוול סטריט מתנהל בירידות שערים חדות של עד 6.3%, למרות תיקון חד לקראת סיום המסחר. במהלך המסחר המדדים ירדו עד 11%, דבר שהפעיל לזמן קצר את מנתקי הזרם במדדים המובילים. ברקע למסחר, הדיווחים סביב נגיף הקורונה ממשיכים להעיב על השוק. במקביל, המשבר בשווקים ממשיך להחריף למרות ניסיונות הבנקים המרכזיים לתמוך. 

הסיבה לתיקון בחצי השעה האחרונה של המסחר: יועצו הכלכלי של הנשיא טראמפ, לארי קודלו, פרסם חלק מהפרטים על חבילת החילוץ לכלכלה והוסיף כי הממשל יכול לקחת פוזיציות בשוקי המניות כחלק מהתוכנית. במקביל, דווח כי הבנק המרכזי באירופה צפוי לארוך ישיבת חירום (בעקבות האירועים החריגים היום). 

מדדים בוול סטריט

S&P 500 0.13%
דאו ג'ונס 0.16%
נאסד"ק -0.21%

הדיווחים סביב נגיף הקורונה ממשיכים לעמוד גם היום במוקד: מספר הנדבקים ברחבי העולם עלה היום לרמה של 203,617 איש, מתוכם כ-8,227 איש נפטרו. איראן, איטליה וספרד ממשיכות להוביל בנתוני ההידבקות היומיים. באיטליה דווח על יותר מ-28 אלף נדבקים והיא מתקרבת בצעדי ענק לנתוני ההדבקה בסין. במקביל, מספר ההידבקויות בארה"ב מתחיל לעלות בצורה משמעותית, גם בגלל הגידול במספר הבדיקות שנעשות. נכון לשעה זו, מספר הנדבקים בארה"ב עומד על 6,524 איש. 

ככל השבר מתקדם, הסוגייה הרפואיות מתחלפת בחששות מפני כניסה למיתון עמוק בעולם. מצוקת הנזילות בשווקים עולה האחרונים לרמות שיא מאז המשבר הכלכלי, כאשר חברות רבות וגם המערכת הבנקאית מתקשים לממן את הפעילות השוטפת שלהם.

הבנקים המרכזיים ובפרט הפד' בארה"ב משחררים בימים האחרונים כמעט את כל התחמושת שיש להם. לאחר שהפד' הודיע בתחילת השבוע על חיתוך של הריביות והשקה של תוכנית רכישות בהיקף של 700 מיליארד דולר. הבנק הודיע ביממה האחרונה על השקה של 2 תוכנית שהופעלו לראשונה במשבר הכלכלי של 2008 (לכתבה המלאה). 

בגזרת האג"ח, תשואות האג"חים של ארה"ב לטווח הבינוני והארוך ממשיכות לטפס. התשואה ל-10 שנים עולה כעת מעל לרף של 1% והתשואה ל-30 השנים עומדת על 1.7%. במקביל נציין כי שוק האג"ח באירופה מתחיל להראות סימני מצוקה, בפרט במדינות החלשות: יוון,ספרד ואיטליה. 

קיראו עוד ב"גלובל"

בגזרת הסחורות, הנפט נסגר בירידות של 16% וירד לשפל של 22 דולר לחבית. נציין כי במהלך המסחר ירד הנפט כבר לרמה של 20 דולר לחבית. מדובר ברמה הנמוכה ביותר מאז המשבר הכלכלי של 2003. הזהב והכסף ירדו ב-2.6% ו-4.4% בהתאמה. הנחושת נפלה ב-6.6%, נתון שמצביע כי השוק מצפה להאטה חדה נוספת בפעילות הכלכלית. 

במרכז

ההתרסקות במניית ענקית התעופה האמריקנית בואינג (סימול:BA) נמשכת עם ירידה של  22% מניית החברה משלימה כעת צניחה של יותר מ-75% מהשיא. ברקע לירידה, החברה מאשרת את הדיווחים אמש על פניה לרשויות בארה"ב בבקשה לחילוץ בהיקף של 60 מיליארד דולר (לכתבה המלאה). 

הצרות בבואינג משפיעות כעת גם על החברות המתבססות על הביקושים ממנה. כך לדוגמה, מניית ג'נרל אלקטריק (סימול:GE) איבדה 6.7% מערכה. 

לאחר שלפני חודש הצליחה מניית החברה להדהים את השווקים עם זינוק של מאות אחוזים, נראה כי מניית יצרנית הרכבים טסלה (סימול:TSLA) חוזרת כעת לממדים הנורמליים". מניית החברה ירדה ב-16% ומשלימה צניחה של קרוב ל-60% מהשיא שקבעה.

חברות התעופה והקרוזים התרסקו הערב ב-30% והמשיכו לרכז עניין ברקע לשיתוק בפעילותיהן והצפי לחילוץ מצד הממשל האמריקני. נציין בהקשר זה את מניית אמריקן איירליינס (סימול:AAL), דלתא איירליינס (סימול:DAL), סאות'ווסט (סימול:LUV) יונייטד איירליינס (סימול:UAL), קרניבל קרוז (סימול:CCL) ורויאל קאריביאן (סימול:RCL).  

סקטור הבנקאות ריכז גם היום עניין רב ברקע למצוקת הנזילות בשווקים והפעולות שמבצע הפד'. בהקשר זה נציין את מניית בנק אוף אמריקה (סימול:BAC), ג'יי פי מורגן (סימול:JPM), סיטי בנק (סימול:C), מורגן (סימול:MS) ואת תעודת הסל KRE העוקבת אחר הבנקים הקטנים בארה"ב. 

בגזרת הישראליות, טבע (סימול:TEVA) ירדה ב-8.9% במסחר תנודתי. נציין בהקשר שלה, כי התשואות על אגרות החוב של החברה זינקו בימים האחרונים לרמות של 11%, דבר שמחזיר את סוגיית החוב של החברה למוקד. טאואר (סימול:TSEM) ירדה ב-3.7% לאחר מסחר תנודתי. פריגו (סימול:PRGO), שהייתה חזקה יחסית בימים האחרונים, ירדה ב-9%. 

מניית צ'ק פוינט (סימול:CHKP) איבדה 7.8% והייתה גם היא במוקד לאחר שקפצה אמש בקרוב ל-10%. הסיבה לזינוק, המעבר של חברות רבות לעבודה מהבית גורר צורך בהשקעה באבטחת המידע.

תגובות לכתבה(14):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    לרון 18/03/2020 22:20
    הגב לתגובה זו
    בזמנו של טראמפ אין מלחמות אמיתיות!אין פליטים לכוון אירופה כעת חיה!
  • 9.
    . 18/03/2020 21:51
    הגב לתגובה זו
    הכל טוב ואפילו מצויין ואז מה אם ירד 50 אחוז אז עכשיו בטח יעלה חמישים אחוז ונחזור לשיא השיאים
  • 8.
    ינשוף 18/03/2020 21:25
    הגב לתגובה זו
    מיום ליום זה נראה כמו משהו מכוון
  • 7.
    נזכרת ב 1929.כמה חגגתי (ל"ת)
    חגית 90 שנה בבורסה 18/03/2020 20:08
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    שלמה 18/03/2020 19:26
    הגב לתגובה זו
    כנראה שאין בארץ משבר.או שאין כסף לאזרחים ומתחילים להוציא את הדולרים מתחת לבלטות
  • בנר ישראל הוציא (ל"ת)
    אילן 19/03/2020 08:58
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    פרופ' איצ100 18/03/2020 16:20
    הגב לתגובה זו
    נוגעת ברגעים אלו ברבע משווייה בשיאה. האם מהעת שקנה בשערים גבוהים מאד(יש לנו את כל שערי הקניה)כדאי לו להחזיק לתקופות ארוכות מאד לשיטתו!!!????
  • 4.
    . 18/03/2020 16:04
    הגב לתגובה זו
    הוא כוח....החברה מאד מאמינים ומיישמים את העניין.
  • 3.
    חכם 18/03/2020 15:44
    הגב לתגובה זו
    יש תרופה לקרונה ולא רוצים לפרסם
  • חחחח (ל"ת)
    חחחח׳ 18/03/2020 17:29
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    טראמפ 18/03/2020 15:22
    הגב לתגובה זו
    פשוט חמור!!!
  • טראמפט הוא כלב מת. (ל"ת)
    האלו 18/03/2020 18:55
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    . 18/03/2020 15:19
    הגב לתגובה זו
    Scientia potentia est = Knowledge is power
  • לרון 18/03/2020 18:07
    הגב לתגובה זו
    כשיש אנס בסביבה האישה קודם מסתגרת,פחד!!
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

ביטקוין ירידות
צילום: רוי שיינמן

איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו

המודל שאפשר למשקיעים מוסדיים להיחשף למטבעות דיגיטליים דרך מניות חברות האוצר מתגלה כפגיע במיוחד, כשהביטקוין יורד ב־15%, מניות החברות קורסות פי שניים ויותר, ובוול-סטריט מזהירים: הפרמיה המנופחת גובה את המחיר

אדיר בן עמי |

ההשקעה שנחשבה לפופולרית ביותר השנה בקרב משקיעי הקריפטו - רכישת מניות של חברות שמחזיקות במטבעות דיגיטליים כנכס מרכזי - נקלעה לתקופה קשה. מחירי הביטקוין והאתריום ירדו, ומניות אותן חברות נסוגו אף בשיעורים חדים יותר. מיקרוסטרטג'י MicroStrategy Inc 1.99%  , שמוכרת כיום בשם סטרטג'י, הייתה החלוצה במודל הזה בהובלת מייקל סיילור. החברה, שהחלה כחברת תוכנה קטנה, הפכה לאחת המחזיקות הגדולות בביטקוין. בשיאה ביולי שוויה עמד על כ־128 מיליארד דולר, וכעת הוא ירד לכ־70 מיליארד.


הרעיון מאחורי חברות האוצר היה לאפשר למשקיעים מוסדיים, שלא יכלו לרכוש קריפטו ישירות, דרך עקיפה להשקעה במטבעות דיגיטליים. המשקיעים קנו מניות של חברות שהחזיקו ביטקוין או אתריום עבורם, מה שנחשב פתרון נוח למגבלות רגולציה. אלא שהמודל הזה יצר בעיה מובנית: מניות החברות נסחרו בפרמיה גבוהה ביחס לשווי האמיתי של המטבעות שברשותן. ברנט דונלי, נשיא ספקטרה מרקטס, הסביר כי “משקיעים שילמו שני דולר על כל דולר של ביטקוין שהחברות החזיקו בפועל”.


נקודת המפנה הגיעה ב־10 באוקטובר, כשנשיא ארה״ב דונלד טראמפ הכריז על הטלת מכסים חדשים על סין. ההודעה גרמה לגל מכירות בשווקים, והקריפטו הצטרף לירידות. השבתת הממשל הפדרלי וחוסר הוודאות סביב מדיניות הריבית של הבנק המרכזי הגבירו את הלחץ. 


 כשהנכס הבסיסי יורד, המניה יורדת יותר

מחיר הביטקוין ירד בכ־15% בחודש האחרון, אך מניית סטרטג'י איבדה 26%. הירידה החדה משקפת את האופי הממונף של החברות הללו: כשהנכס הבסיסי יורד, המניה מגיבה בעוצמה גדולה יותר. פיטר ת'יל, משקיע הון סיכון בולט, נמנה עם התומכים הבולטים בתחום חברות האוצר הקריפטו והשקיע במספר חברות מהתחום. BitMine Immersion Technologies, אחת החברות הגדולות בתחום האת'ריום שנתמכת על ידי ת'יל, איבדה יותר מ-30% מערכה בחודש האחרון. גם ETHZilla, שהחלה כחברת ביוטכנולוגיה והפכה לאוצר את'ריום בהשתתפותו של ת'יל כמשקיע, ירדה ב-23% באותה תקופה.


מתיו טאטל, שמנהל קרן סל שמטרתה להכפיל את תשואת סטרטג'י, חווה ירידות חדות עוד יותר, כאשר קרן MSTU שלו נפלה בכ־50%. לדבריו, “חברות אוצר דיגיטליות הן למעשה גרסה ממונפת של נכסי הקריפטו, ולכן כשהשוק יורד, זה הגיוני שהן יפלו מהר יותר.” מאט קול, מנכ"ל חברת Strive, אמר כי רבות מהחברות “תקועות”. Strive רכשה ביטקוין במחיר הגבוה בכ־10% ממחירו הנוכחי, ומנייתה ירדה ב־28%. עם זאת, קול ציין כי החברה ערוכה להתמודד עם התנודתיות בזכות גיוס הון באמצעות מניות ולא באמצעות חוב.