כריסטין לגארד
צילום: gettyimages

האופוריה נעלמת במהירות באירופה: משבר החוב חוזר?

ההאטה הכלכלית בעולם ובפרט באירופה בעקבות נגיף הקורונה ומצוקת הנזילות בשווקים גורמים בימים האחרונים לזינוק חד בתשואות האג"חים של המדינות "הבעייתיות" ביבשת. במקביל, הביקוש לדולרים במערכת הבנקאית ממשיך לעלות
עמית נעם טל | (2)

ההאטה הכלכלית בעולם כבר כאן וביחד עם מצוקת הנזילות שמתפשטת בשווקים במהירות נראה כי משבר החובות של המדינות באירופה עשוי לחזור למוקד בתקופה הקרובה. 

בשיא האופוריה בשווקים במהלך הרבעון האחרון של 2019 ותחילת 2020, ירדו תשואות האג"חים של המדינות הבעייתיות באירופה (יוון, איטליה וספרד) לרמות שפל היסטוריה. כך לדוגמה, התשואות על אגרות החוב של יוון, שבתחילת העשור הקודם עלו לרמות של קרוב ל-20%, ירדו לרמה של 0.8% בלבד. יוון הבעייתית אף הצליחה לגייס בספטמבר האחרון אגרות חוב ל-13 שבועות בריבית שלילית, דבר שגרם להרבה משקיעים לחשוש מאופוריה בשוק. 

ובכן, קצת פחות מחצי שנה לאחר אותה הנפקה היסטורית, הסיטואציה נראית אחרת לחלוטין ונראה כי גם המשקיעים מתחילים לפקפק כעת ביכולתו של הבנק המרכזי (ECB) למנוע חזרה של משבר החוב במדינות אלו. התשואות על אגרות החוב של יוון מזנקות בשבוע האחרון וכעת התשואה ל-10 שנים עומדת 3.9%. במקביל, אגרות החוב של איטליה לתקופה דומה זינקו הבוקר לרמה של 3%, דבר שחייב את הבנק המרכזי להתערב במסחר.

הזינוק בתשואות האג"חים של איטליה מחזיר את סוגיית יציבות הבנקים במדינה למוקד. נזכיר כי לפי נתונים של הבנק להסדרים בינלאומיים (BIS) במהלך 2018, אחזקות הבנקים המסחריים באיטליה נאמדות בכ-381 מיליארד אירו, כ-20% מסך הנכסים של הבנקים האיטלקיים. בשני המלווים הגדולים של איטליה, Unicredit ו Intesa Sanpaolo, החוב הממשלתי האיטלקי שווה ערך ל-145% מההון רובד ראשון (Tier 1 capital). בבנק השלישי בגודלו במדינה, Banco BPM, היחס עומד על 327%, ובמונטי די פסקי די סיינה (MPS) היחס עומד 206%.

המשמעות: זינוק של תשואות האג"ח האיטלקיות יגרום לנזק חמור לאותם בנקים. רשת הקשרים בין הבנקים באירופה עשויה לגרום להתלקחות משבר בנקאות באיחוד במהירות בסיטואציה כזו.

במקביל: מצוקת הדולרים מחריפה באיחוד האירופאי

במקביל לאירועים היום בשוק האג"ח, הבנק המרכזי ביצע היום מכרז ראשון לחלוקת דולרים למערכת הבנקאית (דולרים שהשיג בזכות קווי האשראי שפתח הפד' בשבוע האחרון). בסה"כ, היקף ההזרמה שביצע הבנק לתקופה של 84 הסתכמה היום ב-75.8 מיליארד דולר – מדובר בסכום הגדול ביותר אי פעם שעבר לבנקים באירופה. ברקע לנתון זה, הדולר מתחזק לרמות שיא בעולם. 

מכרזי הדולרים שביצע ה-ECB בעשורים האחרונים: ביקושים חריגים היום

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    ניאו 19/03/2020 19:13
    הגב לתגובה זו
    מישהו חשב שיום אחד הן באמת יפרעו?
  • 1.
    יוסי. 18/03/2020 17:52
    הגב לתגובה זו
    כל הזאב-זאב שלך בשנתיים האחרונות לא התקיימוץ ללא קורונה לא היינו במצב הנוכחי. היום ביקוש ל$?? בגלל זה הוא מתרסק -2%~? נו באמת!
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

פורטוגל
צילום: יחצ

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים לרכישת דירה – עד מיליון שקל

בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע

ענת גלעד |
נושאים בכתבה דירה להשקעה

רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.

בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.

יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק

לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.

במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב",  המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.

טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא

בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.