הוט פרטנר מיזוג
צילום: David King, לוגו
ניתוח

הדרך ארוכה ומפותלת - המיזוג בין הוט לפרטנר קרוב, אבל לא באמת

הוט חיפשה השקעה סינרגטית בעיקר בחצי השנה האחרונה ומצאה את מבוקשה בפרטנר. אם דירקטוריון פרטנר יאשר את ההסכם, צריך לעבור 3 משוכות: משרד התקשורת, רשות התחרות ובית המשפט. וגם למה מנכ"ל פרטנר צפוי ליהנות מהשלמת העיסקה
ארז ליבנה |

בסדרת כתבות שפרסמנו כאן לפני חודש וחצי על שוק הסלולר, הערכנו ששוק התקשורת ילך למיזוגים אחרת עלולים להגיע להסדרי חוב. כחלק מאותה סדרת כתבות, כתבנו שכנגד הגוליית ששמו בזק 0.43% , המחזיק גם ביס ובפלאפון, יקום גוליית של הוט. בנוסף, הערכנו שהסבירות הגבוהה שהוט תשאף להתמזג עם פרטנר 1.4% , בשל הסכם הרשתות ביניהן, מאחר וקנס היציאה ממנו יהפוך כל עסקת מיזוג אחרת לפחות כדאית.

 

היום קיבלנו את הסנונית הראשונה לכך ששוק הטלקומוניקציה הולך לכיוון הזה, כשהוט הגישה הצעה בהיקף של 3 מיליארד שקל לרכישת 100% מפרטנר. לביזפורטל נודע שבחצי השנה האחרונה הוט גיששה בשוק וניסתה למצוא איזו עסקה הכי כדאית עבורה. בסוף, פטריק דרהי החליט ששווה לו להתמקד בפרטנר.

 

על פניו, המחיר שהוצע לפרטנר הוא יחסית נמוך. שווי החברה עומד על 2.75 מיליארד שקל. נכון לכתיבת שורות אלה, מניית פרטנר בבורסה הוסיפה היום 6% והגיעה לשווי של 2.9 מיליארד שקל. 

כלומר, נכון להבוקר, הוט הציעה פרמיה של כ-7.5% על מחיר השוק. לא להיט, בלשון המעטה. אבל גם לא מפתיע. צריך לזכור שמדובר בהצעה ראשונית, שעוד יכולה להשתנות. כלומר זו רק יריית הפתיחה. 

 

צריך לזכור מה הם הערכים שנותנים לחברות תקשורת, עם רמת התחרות וההפסדים של חברות הסלולר בכלל, ופרטנר בפרט. בכלל לא ברור איך החברות יכסו את החובות הקיימים ברמות התמחור הנוכחיות בשוק שהוא מוטה מחיר.

 

המפלצת התלת הראשית שתעכב את המיזוג

עד כמה מוקדם אנחנו בחיי העסקה? אפילו גורמים בהנהלת פרטנר עדיין לא מודעים לפרטי העסקה. מנכ"ל החברה, איציק בנבינישתי, מחזיק באופציות ומניות בשווי נכבד.

 

גורמים המעורים בפרטי ההצעה שהעבירה הוט, אמרו לביזפורטל כי הדרך עוד ארוכה עד לגיבוש עסקה סופית. "הדירקטוריון של פרטנר עוד צריך להתכנס ולהחליט אם העסקה נכונה לחברה והמחיר ראוי. צריך לזכור שיש כונס נכסים על מניות השליטה כשלהאצ'יסון כמובן תהיה השפעה על כל התהליך וזה בסוף גם יגיע לבית משפט", אמרו הגורמים.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

 

אם וכשהעסקה תאושר בדירקטוריון, כדי שזה יקרה צריך כמה תהליכים שצריכים לקרות שעוברים ב-3 זירות שונות. משרד התקשורת צריך לאשר את שינוי המדיניות ממעבר מריבוי השחקנים למדיניות המיזוגים בשוק.

 

הגורם השני הוא רשות התחרות, שהחלטתה תהיה מושפעת ממשרד התקשורת, שהוא הגורם המקצועי שאחראי על השוק וקובע 80% מהרגולציה בתחום. הגורם השלישי הוא בית המשפט שעוסק בכינוס הנכסים של החברה, לאור השיעבוד שיש על מניות החברה.

מה אפשר ללמוד מהניסיון למיזוג סלקום וגולן טלקום?

צריך לזכור גם שבעבר, כש סלקום 2.24% ביקשו להתמזג עם גולן טלקום, לקח לרשות התחרות חצי שנה להחזיר להם תשובה שלילית. חצי שנה. וזה עוד אחרי שבחברה אמרו כי יש להם אינדיקטורים טובים לכך שהעסקה דווקא הייתה בדרך לאישור.

בסוף, הזיכיון של גולן הוא מה שהפיל את העסקה. הצפי בשוק הוא שאישור מיזוג שכזה ייקח לא פחות זמן, אפילו יותר, בשל הצורך הן של משרד התקשורת והן של הרשות לבדוק את ההשפעות שיהיה למיזוג שכזה על הענף.

 

על פי גורמים בענף, כולל גורמים בתוך פרטנר, ישנה הערכה כי רשות התחרות דווקא כן יכולה לאשר את העסקה בכפוף לתנאים מתלים מסוימים, אם כי לא ברור מהם אותם תנאים. ההערכה היא, שכחלק מהאישור של הרשות, הוט תיאלץ להיפטר מהוט מובייל ופרטנר מצידה תיפטר מפרטנר TV.

אבל אלה רק ספוקלציות. 

"המיזוג עושה שכל בעיקר בתחום הסינרגיה"

אם הדירקטוריון של פרטנר יאשר את העסקה במתכונתה הנוכחית, הוט מבחינתה תעשה עסקה מצוינת. מבחינתו של דרהי זה משתלם, או איך שאוהבים לומר, אכול משתלם. למה? הוט תגדיל משמעותית את יכולותיה בתחום הסלולר ותהווה יריב במשקל כבד לבזק וגם תרוויח נכסים איכותיים בתחום התשתיות.

 

"כשנכנסנו לשנת 2020 הדעה הרווחת הייתה שניכנס לשנת ניסיונות של מיזוגים בגלל מצב התחרות המאתגר בתחום", אומרת סבינה לוי, מנהלת מחלקת מחקר בלידר שוקי הון. "גם האפשרות של המיזוג הזה עלה על הפרק, אבל מבחינת הרגולציה הוא לא הכי פשוט, בשל גודלן של השחקניות. הערכה הייתה שיהיה מיזוג דווקא בין מפעיל גדול לקטן ולא בין שניים גדולים".

 

מה את חושבת על המיזוג?

"המיזוג סך הכול עושה שכל. יש הרבה רציונל עסקי וכלכלי, בעיקר בעניין הסינרגטי והיכולת לצמצם הוצאות תפעוליות והנהלה, מה שלמשל בגולן היה בא פחות לידי ביטוי, בגלל שגם ככה מדובר בחברה רזה.

 

"בנוסף, באופן יחסי, למרות החוב, פרטנר היא לא חברה ממונפת. המינוף שלה אפילו נמוך מאוד ביחס למתחרות בארץ ובעולם, ככה שזה בהחלט ישתלם להוט – במיוחד עם פרישת התשתיות של פרטנר, שמתקדמת מאוד יפה."

 

הסקטור הסלולרי נמצא על המדף

במצב כיום ישנן 4 חברות מתוך 6 סך הכול בתחום הסלולר שנמצאות על המדף. פרט לפלאפון של בזק והוט מובייל, יתר החברות סוחבות איזושהי גיבנת או שפשוט אינן תחרותיות.

לדוגמה, גורמים בענף אומרים שלמרות גיוסי ההון המוצלחים של סלקום בחודש שעבר, לחברה יש חוב המוערך בכחצי מיליארד דולר, ואם לא יהיה שינוי ברווחיות החברה בטווח הבינוני, היא עלולה להגיע להסדר חוב.

 

מנגד, פרטנר עם חוב של מיליארד דולר. גולן טלקום מחפשת אקזיט. ואקספון, למרות הדיווח על שיתוף הפעולה עם קשת לייצור תוכן, בסך הכול מנסה לשפר את פוזיציית השוק שלה, מאחר וכנראה שאף גוף כלכלי לא יעמוד בתור כדי לקבל חברה קטנה, שכלל לקוחותיה משלמים מחיר כמעט אפסי על השירות.

 

בקיצור, השוק, מאז רפורמת כחלון מ-2013 לא במצב אידיאלי, כשבינתיים, למרות הרצון הטוב של כלל השחקנים בשוק, השינוי לא נראה באופק – אלא אם כן באמת ניכנס לשנת מיזוגים. ואולי, רק אולי, אפילו נראה ניסיון נוסף של סלקום וגולן להתמזג.

 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
צילום: Martijn Stoof, Pexelsצילום: Martijn Stoof, Pexels

המטוס ששינה את פני התעופה המסחרית למרות שייצורו הופסק

פיתוח איירבוס A380, המטוס הגדול בעולם, עלה לחברה 25 מיליארד דולר, והוא נחשב לתופעה מיוחדת במינה בעולם התעופה. אף על פי כן, בשל מיעוט הזמנות, הפסיקה החברה לייצרו לפני 4 שנים, וגם החברות שמפעילות אותו, מתכוונות להיפרד ממנו מוקדם מהצפוי 



עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס

מטוס Airbus A380 הוא מטוס הנוסעים הגדול ביותר שנבנה אי פעם, אורכו כ-73 מטר ומוטת הכנפיים שלו כ-80 מטר. הוא מטוס בעל שתי קומות מלאות, המסוגל לשאת מעל 850 נוסעים במתכונת תיירות בלבד, וכ-525 נוסעים במתכונת שכוללת מחלקת ביזנס עם סידור מחלקות שונות. המטוס מצויד בארבעה מנועי Rolls-Royce ומגיע למהירות שיוט של כ-910 קמ"ש.

המטוס מתוכנן לשאת משקל המראה מקסימלי של כ-560 טון, והוא בעל טווח טיסה של כ-15,200 ק"מ, מה שמאפשר טיסות בין-יבשתיות ארוכות מאוד. בתוך המטוס יש טכנולוגיות מתקדמות רבות כגון שליטה אלקטרונית על מערכות הטיסה, תרכובות קלות משקל מחומרי פחמן ומסגרות אלומיניום-ליתיום וכנפיים מיוחדות שמייעלות את צריכת הדלק והיציבות. למרות גודלו העצום, המטוס נחשב לבטוח מאוד, שקט ויעיל יחסית למטוסי נוסעים גדולים אחרים.

ה-A380 הוא המטוס הראשון שהכיל במבנהו תא נוסעים עם שתי קומות מלאות במקום קומת ביניים או קומת מנהלים בלבד כמו בדגמים אחרים, עובדה שנחשבה למהפכה בעיצוב מטוסי נוסעים.

מחפשים הצעת נישואין מקורית? גם זאת דרך


אם חשקה נפשכם בהצעת נישואין מקורית, ואתם חושבים שהצעה רומנטית ממרומי צוק הארבל הפכה לנדושה, תוכלו להציע לבחירת ליבכם הצעת נישואין מפתיעה ורומנטית בשחקים בגובה 10,000 רגל בסוויטה פרטית באיירבוס A380s.

על פי פרסומי אמירטס (Emirates), שירות הסוויטות מוצע בדרך כלל בקו דובאי-לוס אנג׳לס בגירסת המטוס A380s מתוצרת איירבוס. המטוס הגדול בעולם מציע סוויטות פאר כשירות ייחודי ומפנק במחלקה הראשונה.  

צילום: Martijn Stoof, Pexelsצילום: Martijn Stoof, Pexels

המטוס ששינה את פני התעופה המסחרית למרות שייצורו הופסק

פיתוח איירבוס A380, המטוס הגדול בעולם, עלה לחברה 25 מיליארד דולר, והוא נחשב לתופעה מיוחדת במינה בעולם התעופה. אף על פי כן, בשל מיעוט הזמנות, הפסיקה החברה לייצרו לפני 4 שנים, וגם החברות שמפעילות אותו, מתכוונות להיפרד ממנו מוקדם מהצפוי 



עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס

מטוס Airbus A380 הוא מטוס הנוסעים הגדול ביותר שנבנה אי פעם, אורכו כ-73 מטר ומוטת הכנפיים שלו כ-80 מטר. הוא מטוס בעל שתי קומות מלאות, המסוגל לשאת מעל 850 נוסעים במתכונת תיירות בלבד, וכ-525 נוסעים במתכונת שכוללת מחלקת ביזנס עם סידור מחלקות שונות. המטוס מצויד בארבעה מנועי Rolls-Royce ומגיע למהירות שיוט של כ-910 קמ"ש.

המטוס מתוכנן לשאת משקל המראה מקסימלי של כ-560 טון, והוא בעל טווח טיסה של כ-15,200 ק"מ, מה שמאפשר טיסות בין-יבשתיות ארוכות מאוד. בתוך המטוס יש טכנולוגיות מתקדמות רבות כגון שליטה אלקטרונית על מערכות הטיסה, תרכובות קלות משקל מחומרי פחמן ומסגרות אלומיניום-ליתיום וכנפיים מיוחדות שמייעלות את צריכת הדלק והיציבות. למרות גודלו העצום, המטוס נחשב לבטוח מאוד, שקט ויעיל יחסית למטוסי נוסעים גדולים אחרים.

ה-A380 הוא המטוס הראשון שהכיל במבנהו תא נוסעים עם שתי קומות מלאות במקום קומת ביניים או קומת מנהלים בלבד כמו בדגמים אחרים, עובדה שנחשבה למהפכה בעיצוב מטוסי נוסעים.

מחפשים הצעת נישואין מקורית? גם זאת דרך


אם חשקה נפשכם בהצעת נישואין מקורית, ואתם חושבים שהצעה רומנטית ממרומי צוק הארבל הפכה לנדושה, תוכלו להציע לבחירת ליבכם הצעת נישואין מפתיעה ורומנטית בשחקים בגובה 10,000 רגל בסוויטה פרטית באיירבוס A380s.

על פי פרסומי אמירטס (Emirates), שירות הסוויטות מוצע בדרך כלל בקו דובאי-לוס אנג׳לס בגירסת המטוס A380s מתוצרת איירבוס. המטוס הגדול בעולם מציע סוויטות פאר כשירות ייחודי ומפנק במחלקה הראשונה.