סגירה בוול סטריט: הנאסד"ק איבד 0.9%, תשואות האג"חים נפלו
יום המסחר בוול סטריט נסגר בירידות שערים של עד 0.9%, כאשר המדדים המובילים מתרחקים במעט מרמות השיא. ברקע למסחר, פעולות הבנקים המרכזיים ממשיכה לתמוך בנכסי סיכון, אך נראה כי המשקיעים לא לוקחים סיכון לקראת החלטת הריבית בשבוע הבא בארה"ב.
מדדים בוול סטריט
S&P 500 0.13%
דאו ג'ונס 0.16%
נאסד"ק -0.21%
הסנטימנט בשווקים התחלף מפתיחת המסחר ברקע לדיווחים על מקרה נוסף של הידבקות בנגיף הקורונה בארה"ב, ונראה כי הקפיץ שנמתח בשווקים בחודשים האחרונים משתחר במעט הערב.
בתוך כך, נראה כי השווקים כבר דורשים תמריצים נוספים מצד הפד'. התשואות בשוק האג"ח הממשלתי חזרו לרדת בימים האחרונים, כאשר השוק מתמחר כעת עוד הורדת ריבית במהלך השנה הקרובה (לכתבה המלאה). בנוסף, עקומת האג"ח בטווח של 3 חודשים- שנתיים חזרה להיות הפוכה. התפתחויות אלו הופכות את הדילמה של הפד' לגדולה הרבה יותר.
- נדחתה בקשת אמזון: ייצוגית של צרכנים תתברר בישראל
- אמזון לעניים? החברה משיקה את Amazon Bazaar לשווקים המתפתחים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במקביל, לחץ מכירות מורגש הערב בשוק האג"ח הקונצרני. מרווחי האשראי בשוק האג"ח הקונצרני, שירדו בימים האחרונים קרוב לשפל כל הזמנים, התרחבו הערב בחדות.
במרכז
ענקית הסטרימינג נטפליקס (סימול:NFLX) עלתה ב-1% במסחר תנודתי והמשיכה לרכז עניין ברקע למסחר תנודתי ב-2 ימי האחרונים בעקבות הדו"חות לרבעון האחרון. החברה אמנצם הצליחה להכות את התחזיות המוקדמות, אך ניתן לראות כי התחרות בתחום מתחילה להעיב על הביצועים (לכתבה המלאה).
מניית אינטל (סימול:INTC) קפצה ב-8.1% ברקע לדו"חות טובים שפרסמה החברה אמש לאחר סגירת המסחר (לכתבה המלאה).
מניית חברת אמריקן אקספרס (סימול:AXP) המספקת שירותים פיננסים ובנקאות בינלאומיים מצליחה להכות היום את התחזיות המוקדמות עם עלייה שנתית של 8% בהכנסות. מניית החברה עלתה ב-2.8% לשווי שוק של 107 מיליארד דולר (לכתבה המלאה).
- השוורים חוזרים: אסיה והחוזים בוול סטריט בעליות
- החוזים על וול סטריט עולים עד 1.2% - מתקרבים לסיום השביתה הגדולה במגזר הציבורי
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
מניית ענקית התעופה בואינג (סימול:BA) עלתה ב-1.7% ברקע להודעת ראש רשות התעופה האמריקנית (לכתבה המלאה). החברה ממשיכה לרכז עניין ברקע לדיווחים על קרקוע נוסף של מטוסי ה-737 מקס (לכתבה המלאה). נציין כי להתפתחויות סביב החברה יש השלכות ברמת המאקרו על הכלכלה האמריקנית (לכתבה המלאה).
- 6.שימו 24/01/2020 22:50הגב לתגובה זוהבורסה עולה ותעלה אין ברירה אחרת? האומנם? כמה אתה מופסד השנה תגיד לי בלי לשקר.
- 5.גיל 24/01/2020 19:51הגב לתגובה זועלייה מטורפת במניות התרופות זה הזמן לרכוש
- 4.ארי 24/01/2020 18:53הגב לתגובה זומתחילה בהלה בארהב . הוירוס מתפשט ומדענים טוענים שהסיכון הוא פי 10 מסארס. כבר ברור שבלי קשר למגפה תהיה פגיעה אדירה בכלכלות. תגנו על התיק. זהב ומטבע חוץ. יש כתבות על אנשים שמתים ברחובות בסין.
- 3.רק למעלה הברית מקורי 24/01/2020 16:47הגב לתגובה זושמעיז להגיד שוק לא טוב טיפול גם קצת תנו ליקים כחולים למי שחושב שהוא אמיץ ומתנגד לטיסות
- איזה בתום נעל אהבל (ל"ת)יאאלא 24/01/2020 22:45הגב לתגובה זו
- 2.. 24/01/2020 16:26הגב לתגובה זוואני טוען כמו גרינברג שיחים חייבים לעבור בגובהם את השמיים.
- 1.ד"ר ניר( איצ100) 24/01/2020 16:18הגב לתגובה זואני זוכר את דעתו העקבית שהשוק גמר את דרכו...ו"התהפכותו " לאחרונה מעוררת בנו תמיהה. הוא מציין את הNASDAQ שעולה זמן כה רב ברציפות..נקודת השבירה היא קרובה מתמיד ורק אציין שDJIA בסבירות די גבוהה ליום רביעי של ירידות יוביל שווקי עולם לתהום.
- חצי הכוס 24/01/2020 17:24הגב לתגובה זויש כלכלה חדשה שלא למדו בפקולטה לכלכלה המשעממת. הבורסה עולה ותעלה אין ברירה אחרת
- . 24/01/2020 22:10אני תלמיד כלכלה בוגר בהצטיינות יתרה שנה א כלכלה הבינתחומי הרצליה. ואני מאושר ומבסוט לאללא. ומרוויח בגלל הכלים שיש לי 80 אחוז מהזמן בערך בממוצע 40%לשנה. ומה איתך?יצאת מזה טומטום ועקרוט ואני שומע עד כאן את הלילות שלך לקחו לי גנבו לי אכלו ליהפסדתי הכל יצאתי טמבל..אז מה אתה אומר במבי קושקוש עוד לשמוע זאת מערבי מנייאק?
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- הרשת החברתית, אחת מסמלי בועת הדוטקום, מגיעה לנאסד"ק ונוסקת ב-600% ביום
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.

איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
המודל שאפשר למשקיעים מוסדיים להיחשף למטבעות דיגיטליים דרך מניות חברות האוצר מתגלה כפגיע במיוחד, כשהביטקוין יורד ב־15%, מניות החברות קורסות פי שניים ויותר, ובוול-סטריט מזהירים: הפרמיה המנופחת גובה את המחיר
ההשקעה שנחשבה לפופולרית ביותר השנה בקרב משקיעי הקריפטו - רכישת מניות של חברות שמחזיקות במטבעות דיגיטליים כנכס מרכזי - נקלעה לתקופה קשה. מחירי הביטקוין והאתריום ירדו, ומניות אותן חברות נסוגו אף בשיעורים חדים יותר. מיקרוסטרטג'י MicroStrategy Inc 1.99% , שמוכרת כיום בשם סטרטג'י, הייתה החלוצה במודל הזה בהובלת מייקל סיילור. החברה, שהחלה כחברת תוכנה קטנה, הפכה לאחת המחזיקות הגדולות בביטקוין. בשיאה ביולי שוויה עמד על כ־128 מיליארד דולר, וכעת הוא ירד לכ־70 מיליארד.
הרעיון מאחורי חברות האוצר היה לאפשר למשקיעים מוסדיים, שלא יכלו לרכוש קריפטו ישירות, דרך עקיפה להשקעה במטבעות דיגיטליים. המשקיעים קנו מניות של חברות שהחזיקו ביטקוין או אתריום עבורם, מה שנחשב פתרון נוח למגבלות רגולציה. אלא שהמודל הזה יצר בעיה מובנית: מניות החברות נסחרו בפרמיה גבוהה ביחס לשווי האמיתי של המטבעות שברשותן. ברנט דונלי, נשיא ספקטרה מרקטס, הסביר כי “משקיעים שילמו שני דולר על כל דולר של ביטקוין שהחברות החזיקו בפועל”.
נקודת המפנה הגיעה ב־10 באוקטובר, כשנשיא ארה״ב דונלד טראמפ הכריז על הטלת מכסים חדשים על סין. ההודעה גרמה לגל מכירות בשווקים, והקריפטו הצטרף לירידות. השבתת הממשל הפדרלי וחוסר הוודאות סביב מדיניות הריבית של הבנק המרכזי הגבירו את הלחץ.
כשהנכס הבסיסי יורד, המניה יורדת יותר
מחיר הביטקוין ירד בכ־15% בחודש האחרון, אך מניית סטרטג'י איבדה 26%. הירידה החדה משקפת את האופי הממונף של החברות הללו: כשהנכס הבסיסי יורד, המניה מגיבה בעוצמה גדולה יותר. פיטר ת'יל, משקיע הון סיכון בולט, נמנה עם התומכים הבולטים בתחום חברות האוצר הקריפטו והשקיע במספר חברות מהתחום. BitMine Immersion Technologies, אחת החברות הגדולות בתחום האת'ריום שנתמכת על ידי ת'יל, איבדה יותר מ-30% מערכה בחודש האחרון. גם ETHZilla, שהחלה כחברת ביוטכנולוגיה והפכה לאוצר את'ריום בהשתתפותו של ת'יל כמשקיע, ירדה ב-23% באותה תקופה.
- שוק הקריפטו תחת לחץ: הביטקוין בדרך ל-100 אלף דולר
- הפרמיה נמחקה והמשקיעים הקטנים נשארו עם ההפסד - המקרה של זוז
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מתיו טאטל, שמנהל קרן סל שמטרתה להכפיל את תשואת סטרטג'י, חווה ירידות חדות עוד יותר, כאשר קרן MSTU שלו נפלה בכ־50%. לדבריו, “חברות אוצר דיגיטליות הן למעשה גרסה ממונפת של נכסי הקריפטו, ולכן כשהשוק יורד, זה הגיוני שהן יפלו מהר יותר.” מאט קול, מנכ"ל חברת Strive, אמר כי רבות מהחברות “תקועות”. Strive רכשה ביטקוין במחיר הגבוה בכ־10% ממחירו הנוכחי, ומנייתה ירדה ב־28%. עם זאת, קול ציין כי החברה ערוכה להתמודד עם התנודתיות בזכות גיוס הון באמצעות מניות ולא באמצעות חוב.
