רונן קרסו
צילום: יוראי ליברמן

ארזתם לבד? מה היה בשוק התיירות בעשור האחרון, ומה יהיה בעשור הבא?

איך זה שהישראלים הם העם הכי מטייל בעולם, מה קרה בעולם התיירות והתעופה בעשור האחרון, ומה צפוי להתרחש בעשור הקרוב?
רונן קרסו | (2)
נושאים בכתבה תיירות

העשור השני של שנות האלפיים (2010-2019) היה עשור נפלא לתיירות היוצאת. בשנת 2009 יצאו מהארץ 4 מיליון ישראלים, השנה עשור אחרי, יצאו מעל 8.5 מיליון ישראלים - גידול של מעל 100%. איך יצאו 8.5 מיליון ישראלים, האם כ-ו-ל-ם יצאו מהארץ? זהו שלא. יש כאלו שיצאו 10 פעמים ויש כאלו שלא יצאו בכלל, מספר היציאות 8.5 מיליון מבטא ממוצע של כיציאה לכל תושב - מכובד, אפילו מכובד מאוד - מקום ראשון בדירוג העולמי.

 

רק לשם השוואה מול ענף הרכב, אשר נחשב לאחד הצומחים במשק הישראלי, בשנת 2009 עלו על הכביש 172,000 מכוניות חדשות, השנה ימסרו כ 270,000 - כלומר גידול  של 57%.

 

השכר הממוצע במשק בשנת 2009 עמד על 7,850 שקל ואילו היום הוא 10,200 שקל כלומר גידול של 30%.

 

מה בעצם קרה, איך הפכנו להיות המדינה הכי מטיילת בעולם?

 הסיבה העיקרית לגידול היא כמובן מדיניות "שמיים פתוחים" שהוזילה את מחירי הטיסות והנופשונים בשיעורים חדים של עד 40%. היצע המושבים בטיסות מישראל גדל באופן חד והביא לעליה בביקושים מה שהביא להוזלה ניכרת של המושבים.

 

חברות לאו-קוסט גדולות ומובילות כמו איזיגט רינאייר, וויזאייר החלו לפעול בישראל לנחות  מאירופה מה שהביא בהוזלה ניכרת במחירי הטיסות. חברות תעופה אירופאיות הגדילו את היצע הטיסות שלהן באופן משמעותית, כך למשל חברת טורקיש הטורקית שמפעילה תשע טיסות ביום למול טיסה אחת בלבד ביום בשנת 2009.

 

גם בתחום התיירות הנכנסת הייתה לנו עדנה עם גידול של 50%. מ-2.7 מיליון תיירים שהגיעו לישראל בשנת 2009 למעל 4 מיליון תיירים השנה.

 

כך למשל טיסה לפריס בשנת 2009 עלתה בשיא העונה 650 דולר, השנה היה ניתן למצוא טיסות גם ב-420 דולר. טיסה ישירה לתאילנד עלתה בשנת 2009 1450 דולר כאשר טיסה כזו עולה היום 900 דולר. טיסות ליעדי הלאו-קוסט במזרח ומערב אירופה הגיעו לעיתים למחירים מגוחכים של 100 אירו לטיסות הלוך ושוב. הוזלת המחירים הביאה לכך שחופשה בחו"ל הפכה לדבר שבשגרה ורבים טסו לחו"ל מספר פעמים בשנה לתקופות קצרות.

 

גם יעדי הטיסה השתנו, העשור הקודם היה שייך לטורקיה ולארצות הברית כאשר 25% מכלל היוצאים לחו"ל טסו לשתי מדינות אלו. טורקיה הייתה זו שהחלה את תופעת הנופשונים הקצרים על בסיס הכל כלול וארצות הברית הייתה המקום האידאלי לטיולים (מזרח ומערב). העשור הנוכחי התאפיין בגיוון יעדי הנסיעה, טורקיה ירדה ממפת התיירות שלנו, בעיקר בשל היחסים שהתערערו לאחר משט המרמרה, את מקומה תפסו איי יוון, קפריסין בולגריה ויעדים רבים במזרח אירופה.

 

את ארצות הברית החליפו יעדים במזרח הרחוק בעיקר תאילנד, סין, ווייטנאם ולקראת סוף העשור גם יפן.

 

בשל המחירים הזולים נופש במזרח אירופה החליף נופש במערב אירופה. כך למשל פריס שסובלת מירידה במספר הנוסעים לעומת אוקרינה, הונגריה, רומניה ובולגריה שהייתה להם עדנה.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

 

אז מה צופן העשור הבא?

 התהפוכות שעברו על ענף התיירות בעשור האחרון הופכות את חיזוי העשור הקרוב למשימה לא פשוטה. וינסטון צ'רצ'יל אמר במהלך מלחמת העולם השנייה "כעת זה לא הסוף", "ואף לא תחילת הסוף, אך ייתכן שזו סופה של ההתחלה".

 

אסתכן ואעריך שהעשור הבא יהיה מאתגר יותר. הגענו לשיא במספר היוצאים לחו"ל והעליה תהיה מתונה הרבה יותר. גם מחירי הטיסות הגיעו לתחתית מה שהביא לקריסת חברות תעופה רבות, כך המחירים אף עשויים לעלות בתקופה הקרובה. ככל הנראה יהיו טיסות ישירות ליעדים רחוקים וההערכה היא שהגידול המשמעותי יהיה למדינות בדרום אמריקה.

 

הדור הדומיננטי בעשור זה (גילאי 35-55) כבר נולדו לתוך הטכנולוגיה ועבורם חיפוש טיסות נופשונים וטיולים הוא אתגר ולא טורח. ההערכה  שצפוי גידול משמעותי בתחום הזמנות האון-ליין ולקראת סוף העשור הוא עשוי להגיע לכדיי 80% מכלל הזמנת שירותי התיירות.

 

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    הוא צודק, איש מקצועי רציני (ל"ת)
    רני 29/12/2019 13:46
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    קצר וקולע, אהבתי את הכתבה (ל"ת)
    אנונימי 26/12/2019 04:19
    הגב לתגובה זו
צילום: Martijn Stoof, Pexelsצילום: Martijn Stoof, Pexels

המטוס ששינה את פני התעופה המסחרית למרות שייצורו הופסק

פיתוח איירבוס A380, המטוס הגדול בעולם, עלה לחברה 25 מיליארד דולר, והוא נחשב לתופעה מיוחדת במינה בעולם התעופה. אף על פי כן, בשל מיעוט הזמנות, הפסיקה החברה לייצרו לפני 4 שנים, וגם החברות שמפעילות אותו, מתכוונות להיפרד ממנו מוקדם מהצפוי 



עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס

מטוס Airbus A380 הוא מטוס הנוסעים הגדול ביותר שנבנה אי פעם, אורכו כ-73 מטר ומוטת הכנפיים שלו כ-80 מטר. הוא מטוס בעל שתי קומות מלאות, המסוגל לשאת מעל 850 נוסעים במתכונת תיירות בלבד, וכ-525 נוסעים במתכונת שכוללת מחלקת ביזנס עם סידור מחלקות שונות. המטוס מצויד בארבעה מנועי Rolls-Royce ומגיע למהירות שיוט של כ-910 קמ"ש.

המטוס מתוכנן לשאת משקל המראה מקסימלי של כ-560 טון, והוא בעל טווח טיסה של כ-15,200 ק"מ, מה שמאפשר טיסות בין-יבשתיות ארוכות מאוד. בתוך המטוס יש טכנולוגיות מתקדמות רבות כגון שליטה אלקטרונית על מערכות הטיסה, תרכובות קלות משקל מחומרי פחמן ומסגרות אלומיניום-ליתיום וכנפיים מיוחדות שמייעלות את צריכת הדלק והיציבות. למרות גודלו העצום, המטוס נחשב לבטוח מאוד, שקט ויעיל יחסית למטוסי נוסעים גדולים אחרים.

ה-A380 הוא המטוס הראשון שהכיל במבנהו תא נוסעים עם שתי קומות מלאות במקום קומת ביניים או קומת מנהלים בלבד כמו בדגמים אחרים, עובדה שנחשבה למהפכה בעיצוב מטוסי נוסעים.

מחפשים הצעת נישואין מקורית? גם זאת דרך


אם חשקה נפשכם בהצעת נישואין מקורית, ואתם חושבים שהצעה רומנטית ממרומי צוק הארבל הפכה לנדושה, תוכלו להציע לבחירת ליבכם הצעת נישואין מפתיעה ורומנטית בשחקים בגובה 10,000 רגל בסוויטה פרטית באיירבוס A380s.

על פי פרסומי אמירטס (Emirates), שירות הסוויטות מוצע בדרך כלל בקו דובאי-לוס אנג׳לס בגירסת המטוס A380s מתוצרת איירבוס. המטוס הגדול בעולם מציע סוויטות פאר כשירות ייחודי ומפנק במחלקה הראשונה.