בואינג אל על מטוס תעופה תיירות טיסה חופשה
צילום: יח"צ

סימני משבר: בואינג מודיעה על החלפת המנכ"ל

החברה מודיעה כי מנכ"ל החברה, דניס מילנברג, "התפטר" מתפקידו ויוחלף ע"י היו"ר הנוכחי דיוויד קלהון. מניית החברה מטפסת ב-2.6% בתגובה
עמית טל | (5)
נושאים בכתבה בואינג דאו ג'ונס

מניית ענקית התעופה האמריקנית בואינג (סימול:BA) מטפסת ב-2.56% ברקע להודעת החברה על שינויים בהנהלת החברה. נזכיר כי מניית החברה מהווה יותר מ-8% ממדד הדאו ג'ונס, החברה עם המשקל הגדול ביותר במדד. 

ע"פ הודעת החברה, מנכ"ל החברה ב-3 השנים האחרונות, דניס מילנברג, הודיע על "התפטרותו". במקביל, דיוויד קלהון, יו"ר החברה צפוי להיכנס לתפקידו. "אני מאמין מאוד בעתידה של בואינג והעתיד של מטוסי ה-737 מקס. יש לי את הכבוד להנהיג חברה מצויינת וכ-150,000 עובדים מסורים", טען קלהון בהודעה. 

נזכיר כי הנהלת החברה אישרה בשבוע שעבר את הדיווחים על השבתה זמנית של ייצור מטוסי ה-737 מקס של החברה החל מתחילת ינואר הקרוב. בחברה טענו בחודשים האחרונים כי מטוסי ה-737 מקס צפויים לחזור לפעילות לאחר 9 חודשים של קרקוע עד סוף 2019. עם זאת, בשבוע שעבר הודיעה רשות התעופה האמריקנית כי היא צפויה להאריך את הבדיקות של מטוסי ה-737 מקס לתוך 2020 - ולחברה לא הייתה כל כך ברירה.

העיכוב הנוסף בהחזרת המטוסים לפעילות צפוי ליצור כעת גם לחץ פיננסי. ע"פ הדו"חות האחרונים של החברה, מסירות מטוסי החברה המסחריים הסתכמו ברבעון השלישי ב-62 מטוסים בלבד, ירידה של כ-67% ביחס לרבעון המקביל אשתקד. בסיכום 9 החודשים האחרונים, החברה מסרה כ-301 מטוסים מסחריים, ירידה של 47% לעומת התקופה המקבילה ב-2018. הפסקת הייצור של החברה צפויה לגרום לירידה נוספת בנתוני המסירות של החברה.

קופת המזומנים של החברה עמדה ברבעון האחרון על 10.9 מיליארד דולר, אך תזרים המזומנים החופשי של החברה היה שלילי ועמד על 2.89 מיליארד דולר, לעומת תזרים של 4.1 מיליארד דולר בתקופה המקבילה אשתקד. לנוכח ההפרשה שצפויה החברה לבצע לקרנות הפנסיה שלה ברבעון הקרוב (לכתבה המלאה) - סימני השאלה בנוגע לנזילות של החברה צפויים לצוץ כעת במהירות. נכון להיום, החברה הודיעה כי היא לא צפויה לבצע פיטורי עובדים נרחבים, אך כאמור הכל תלוי בכמה זמן "ההשבתה הזמנית" תמשיך.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    שלומי 24/12/2019 07:44
    הגב לתגובה זו
    הזדמנות קנייה גדולה כשמניית בואינג בשפל. קניתי ב-100,000 שקל ומחזק. להתראות בשער 400$
  • 1.
    ישראלים 23/12/2019 16:19
    הגב לתגובה זו
    ברגע שמגיע מנכ"ל ומתפטר מתפקידו כנראה שהדבר לא מריח טוב ולא מעיד על החברה לתקופה יציבה . זהירות ממניות בואינג הולך להיות סחרור בשחקים .
  • טו ביי !!! (ל"ת)
    וזה הזמן ... 23/12/2019 20:41
    הגב לתגובה זו
  • צעדי ייעול (ל"ת)
    מנכ"ל מוחלף לא הולך= 23/12/2019 17:18
    הגב לתגובה זו
  • jnj 23/12/2019 16:39
    הגב לתגובה זו
    היתה בעיית הטלק ולעת עתה לא הסתחררה,במקרה ובואינג תסתחרר זו הזדמנות קניה!
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

וול סטריט שור (גרוק)וול סטריט שור (גרוק)
סקירה

מניות הקוונטים נופלות, אקספנג קופצת ב-8%; המדדים סביב ה-0

צוות גלובל |
נושאים בכתבה טסלה

שלושת המדדים העיקריים פתחו ביציבות, עם חזרת המשקיעים מחופשת חג המולד ליום מסחר יחיד ודליל לפני סוף השבוע. הדאו יורד קלות בעוד ה-S&P 500 והנאסד״ק עולים קלות, כאשר מחזורי המסחר נותרו נמוכים על רקע היעדר טריגרים כלכליים משמעותיים.

המסחר הדליל מגיע לאחר שיום המסחר המקוצר של ערב חג המולד הסתיים בשיאים היסטוריים. מדדי S&P 500 ודאו ג’ונס רשמו רמות שיא חדשות, והשלימו חמישה ימי עליות רצופים. מגמה זו משתלבת ב”ראלי סנטה קלאוס” המסורתי, התקופה שבין סוף דצמבר לתחילת ינואר, הנחשבת לרוב חיובית עבור שוקי המניות.

במבט שנתי, השווקים מציגים ביצועים חזקים במיוחד. מדד S&P 500 עלה בכ-18% מתחילת השנה והוא בדרך לשנה שישית של תשואות דו-ספרתיות מתוך שבע השנים האחרונות. מדד נאסד״ק הוביל את העליות עם זינוק של יותר מ-20% בשנת 2025, זאת למרות תנודתיות חריפה במהלך השנה, כולל כניסה זמנית לטריטוריית שוק דובי לאחר הכרזת מכסי היבוא הרחבים של הנשיא טראמפ באפריל.

במקביל למניות, שוק הסחורות היקרות ממשיך להתחזק. חוזים עתידיים על זהב וכסף טיפסו לשיאים חדשים, על רקע מתיחות גיאופוליטית מתחדשת והיחלשות הדולר האמריקאי. מגמה זו מחזקת את מעמד המתכות היקרות כנכסי מקלט בתקופות של אי-ודאות גלובלית.

למרות העליות החדות בשווקים, המשקיעים מתמודדים עם ציפיות הולכות ומצטמצמות להפחתות ריבית מצד הפדרל ריזרב בשנה הקרובה. פחות מ-15% מהסוחרים מעריכים כי תתרחש הורדת ריבית כבר בחודש הבא, וההערכות לגבי חודש מרץ נותרות חלוקות. בשלב זה, היעדר נתוני מאקרו ופרסומי דוחות כספיים מסמן סיום שקט יחסית לשבוע המסחר המקוצר של תקופת החגים.