מריחואנה קנאביס
צילום: Istock

לשפשף את העיניים: טילרי זינקה ביותר מ- 1,100% ומחקה הכל

חברת הקנאביס טילרי הצליחה למשוך את תשומת לב המשקיעים ב-2018 עם זינוק חד של אלפי אחוזים בתוך כחודשיים מאז ההנפקה. 14 חודשים מאוחר יותר, מניית החברה נסחרה המניה מתחת למחיר ההנפקה
עמית נעם טל | (4)

מניות חברות הקנאביס היו במהלך 2018 הלהיט של וול סטריט, כאשר מעל כולן בלטה מניית טילרי (סימול:TLRY), שהונפקה לפי מחיר של 17 דולר למניה וזינקה לאחר זמן קצר לרמה של 300 דולר למניה - זינוק של יותר מ-1,100%.  

14 חודשים לאחר אותו השיא, מניית החברה נסחרת שוב ברמה של 17 דולר, כאשר מוקדם יותר השבוע נסחרה החברה מתחת לרמה זו. נציין כי גם שאר החברות בסקטור מציגות תמונה דומה, אך קצת פחות קיצונית. 

גרף מניית טילרי מאז ההנפקה: החלום ושברו, בלתי נתפס

הצלילה במחירי המניות לא מקרית. בשנה האחרונה גילו המשקיעים כי יש היצע רב מידי של חברות בסקטור, ובהתאמה יש היצע גדול של קנאביס. נשמע אולי קצת מפתיע, אבל תתפלאו - אחרי שדיברו על ביקוש אינסופי שעולה על ההיצע, התברר כי בסופו של דבר הכלכלה מנצחת - שחקנים חדשים הצטרפו (והרבה), הכמות של חוות הקנאביס גדלה בצורה פנומנלית, וההיצע של קנאביס עולה על הביקוש. 

נזכיר כי הכנסות טילרי הסתכמו ברבעון האחרון ב-51.1 מיליון דולר, עלייה של 409% לעומת נתון של 10.04 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. מתחילת השנה הסתכמו הכנסות החברה ב-120.04 מיליון דולר, לעמות נתון של 27.59 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד - זינוק של 335%. החברה מכרה ברבעון האחרון כ-10,848 ק"ג של קאנביס, כאשר מחיר המכירה הממוצע לגרם עמד על 3.25 דולר, לעומת נתון של 6.21 דולר לגרם בתקופה המקבילה אשתקד. 

בשורה התחתונה, החברה רושמת הפסד נקי של 35.7 מיליון דולר או 0.36 דולר למניה, לעומת הפסד של 18.7 מיליון דולר או 0.2 דולר למניה בתקופה המקבילה אתשקד. 

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    יטס 20/12/2019 09:22
    הגב לתגובה זו
    אם ההכנסות גדלות פי 5 , למה החברה מפסידה.
  • 3.
    גילי 20/12/2019 08:10
    הגב לתגובה זו
    עלתה במאות אחוזים וחזרה לערכים של לפני 2008
  • 2.
    דירה = קורת גג 20/12/2019 06:55
    הגב לתגובה זו
    דירה = קורת גג
  • 1.
    איש 20/12/2019 00:58
    הגב לתגובה זו
    ישראלי נכנס לשוק רואה חנות נעליים עוד חנות נעליים עוד חנות נעליים בצמיד לזה הוא פותח את החנות הרביעית, אמריקאי נכנס לשוק רואה חנות נעליים הוא פותח חנות בגדים.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.