מצוקת הנזילות בבנקים נעלמה או שמדובר במעבר לשלב הבא?
ביום חמישי שעבר הפתיע הפד' את השווקים כאשר הודיע כי הוא מתכוון להזריק לשוקי האג"ח עד חצי טריליון דולר במטרה להימנע מבעיות בשוק המימון לקראת סוף השנה (לכתבה המלאה). עם זאת, לפי הימים האחרונים נראה כי ייתכן והפד' לא יצטרך/יוכל להזריק את סכומים אלו. יש כעת שאלה אחת: האם מדובר בסימן חיובי או שלילי לקראת סוף השנה?
ב-3 ימי המסחר האחרונים מתרחש אירוע שלא התרחש מאז החל הפד' להתערב בשוקי המימון בספטמבר האחרון. הביקושים לפעולות הפד' ירדו בצורה משמעותית, כאשר סה"כ הפד' מבצע כעת עסקאות ריפו בהיקף של 236 מיליארד דולר. הפעולה היום לתקופה של 14 יום (כולל את ה-31.12) זכתה לביקושים של 31 מיליארד דולר בלבד, לראשונה מתחת לרף הפד' הציע (35 מיליארד דולר). במקביל, הביקושים למימון לתקופה של יום עמדו על 26.2 מיליארד דולר בלבד, כאשר הפד' הציע עד 120 מיליארד דולר.
האירועים האחרונים יכולים להתפרש ב-2 דרכים: הטובה, מצוקת הנזילות במערכת הבנקאית בארה"ב התפוגגה לנוכח הפעולות האחרונות ואין צורך בעוד נזילות. האפשרות הבעייתית יותר היא שהבנקים הגדולים (שעובדים עם הפד') לא מבקשים לקבל את הכסף מהפד' בגלל תקנות הרגולציה (G-sib), שמחייבות אותם לצמצום את מאזניהם עד לסוף השנה. בסיטואציה כזו, מצוקת הנזילות צפויה להתפתח במהירות עד לסוף השנה. נציין כי זה התרחיש שהצביע עליו קרדיט סוויס בשבוע שעבר (לכתבה המלאה).
- 6.הלו כתב חביב תודה שעזרת לי ליצור פאניקה (ל"ת)זולטאן 20/12/2019 12:15הגב לתגובה זו
- 5.דירה = קורת גג 20/12/2019 06:55הגב לתגובה זודירה = קורת גג
- 4.יוני 19/12/2019 19:54הגב לתגובה זוסימן מעודד או קשיי נזילות או לא. הכל טוב הבורסות עולות לא חסר כסף לאף אחד ואם צריך הפד מדפיס הכל סבבה וימשיך כך בעזרת האל
- הוא לא מחפש רע , הוא אומר את האמת (ל"ת)ג 20/12/2019 08:14הגב לתגובה זו
- 3.השוק באופוריה ניראה כי השוק עומד לחטוף שוק (ל"ת)שלומי 19/12/2019 19:19הגב לתגובה זו
- 2.הכלכלה האמריקאית זה fake news ריחות הריקבון יתחילו לצוץ ואז תיראו ברקים ורעמים (ל"ת)אריאל 19/12/2019 19:18הגב לתגובה זו
- 1.מנעול קריפטונייט 19/12/2019 19:12הגב לתגובה זוננעלת על מצוקת הנזילות כאילו מדובר באירוע מאקרו בעל השפעה על דוחות החברות או הצריכה הפרטית .כדאי לשנן ככתב צעיר שארועים שאינם כלכלים לא משפיעים על השוק
- אתה סותר את עצמך 20/12/2019 13:31הגב לתגובה זולא היה איפה שהוא היום אין מצוקת נזילות בגלל הפד והשוק עולה בגלל הפד
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
ארדואן טורקיה (X)טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?
טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.
התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.
דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק
דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.
בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.
- המדינה הראשונה שקובעת יעד אינפלציה רשמי ומה קרה היום לפני 24 שנה
- לקראת החלטת ריבית דרמטית כשהפד' מפולג מאי פעם ו"עיוור" ללא נתונים עדכניים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.
