נוקיה מנמיכה תחזיות לאור התחרות הגוברת; מניית החברה צוללת
מניית חברת התקשורת הפינית נוקיה (סימול: NOK), צוללת כעת בכ-18%, לאחר שהחברה חתכה את תחזית הרווח שלה לשנים 2019 ו-2020 לאור התחרות הגוברת בענף וההוצאות הרבות איתן היא מתמודדת כדי להתגבר על יריבותיה בקרב על נתח שוק ברשתות הדור החמישי. מתחילת השנה, צנחה מניית נוקיה בכ-30%.
זוהי הנפילה החדה ביותר שרושמת מניית החברה מאז שנת 1991, כשבנוסף החברה הודיעה על כך שתשהה חלוקת דיבידנדים עד אשר המזומנים בקופתה יגיעו ל-2 מיליארד אירו . לדברי החברה, אין צפי לשיפור במצב לפחות עד שנת 2021 והיא צופה כעת רווח למניה שנתי של 18 סנט עד 24 סנט, לעומת צפי קודם ל-25 עד 29 סנט.
"עוצמת התחרות עלתה בצורה ניכרת, וחלק מהמתחרים מבקשים לקחת חלק כבר בשלב המוקדם של פיתוח רשתות הדור החמישי", נכתב בהצהרת החברה.
נוקיה, אשר יחד עם Ericsson השבדית ו-Huawei הסינית, אחראיות לעיקר ציוד הרשת ההכרחי לרשתות הדור החמישי, מתמודדת בין היתר עם השפעות מלחמת הסחר בין ארה"ב לסין, כאשר רשתות הדור החמישי עומדות במרכז הקונפליקט בין המעצמות, בעיקר לאור העובדה שרשתות אלה צפויות לשפר תשתיות של רשתות חשמל, תקשורת צבאית ובנוסף לשרת מגוון ענפי תעשייה, כמו למשל כלי רכב אוטונומיים.
חלק מהאנליסטים טוענים כי החברות הנורדיות עשויות להפיק תועלת מהאתגרים שעומדים בפני Huawei לאחר שוושינגטון טענה שהציוד שלה יכול לשמש את בייג'ינג לצורך ריגול - האשמה אותה מכחישה Huawei.
- אנבידיה קופצת ב-5% ומתקרבת לשווי של 5 טריליון דולר
- נוקיה מקימה מחלקת בינה מלאכותית ומגייסת מאינטל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נוקיה אמרה כי חששות ביטחוניים עשויים לתת רוח גבית לעסקים חדשים, ובכך עלולים לקזז הפסדים צפויים ממיזוגים כדוגמת T-Mobile וספרינט, שבאוקטובר קיבל באישור רשמי של נציבות התקשורת הפדרלית. נוקיה היא ספקית מרכזית לשתי החברות, כאשר המיזוג הפוטנציאלי שלהן, אשר עדיין עומד בפני אתגרים משפטיים, יוצר חוסר ודאות לגבי הביקושים בעתיד.
בנוקיה מסבירים כי "חלק מהלקוחות מעריכים מחדש את הספקים שלהם לאור חששות ביטחוניים ויוצרים לחץ להשקעה בטווח הקרוב כדי להבטיח הטבות לטווח הארוך".
הדו"ח של נוקיה מנוגד לזה של יריבתה אריקסון, שבשבוע שעבר הכתה את תחזיות האנליסטים והעלתה את התחזיות לשנת 2019 ואת יעדי המכירות שלה לשנת 2020. החברה השבדית אמרה כי הביקוש לרשתות הדור החמישי תופס תאוצה מהר מהצפוי.
- 1.דגן 24/10/2019 14:06הגב לתגובה זואם נוקיה תרד בשיעור חד כמו בפרה בנאסד"ק היא תהיה מענינת להשקעה.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
ארדואן טורקיה (X)טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?
טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.
התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.
דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק
דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.
בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.
- המדינה הראשונה שקובעת יעד אינפלציה רשמי ומה קרה היום לפני 24 שנה
- לקראת החלטת ריבית דרמטית כשהפד' מפולג מאי פעם ו"עיוור" ללא נתונים עדכניים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.
