ירידות
צילום: istock

סגירה צורמת בוול סטריט: הבנקים איבדו עד 7%, טבע נפלה ב-10.6%

האפקט של הודעת הממשל אמש התפוגג במהירות ברקע לשורה של נתוני מאקרו חלשים. גרמניה בדרך למיתון. עקומות האג"ח של ארה"ב ובריטניה התהפכו, דבר שלוחץ על הבנקים. טאואר השילה 3.3%, , לחץ כבד בשווקים המתעוררים
עמית נעם טל | (7)

לאחר הקפיצה אמש, יום המסחר בוול סטריט נסגר בירידות שערים חדות של עד 3%, כאשר התנודתיות הגבוהה המשיכה ללוות את המסחר. ברקע למסחר, רצף של נתוני מאקרו חלשים מציפים מחדש את החששות מפני כניסה למיתון עולמי ברבעון הקרוב. במקביל, הנזילות בשוק ירדה הערב כתוצאה מגיוסים של ארה"ב.

מדדים בוול סטריט

S&P 500 0.13%                 
דאו ג'ונס 0.16%                 
נאסד"ק -0.21%

נראה כי האפקט של הודעת הממשל אמש בנוגע לדחיית חלק מהמכסים על סין התפוגג בתוך פחות מ-24 שעות ברקע לשורה של נתוני מאקרו חלשים. נתוני המאקרו החלשים התחילו בסין הבוקר, כאשר נתון הייצור במדינה עלה בחודש יוני בחישוב שנתי ב-4.8%, לעומת צפי לעלייה של 6%. מדובר בנתון הנמוך ביותר ב-17 השנים האחרונות.

מאוחר יותר, נתון התמ"ג בגרמניה הצביע כי הכלכלה החזקה באירופה התכווצה ב-0.1% במהלך הרבעון ה-2 של 2019. מדובר ברבעון ה-2 מתוך 4 הרבעונים האחרונים שהכלכלה הגרמנית מצביעה על צמיחה שלילית. אם זה לא מספיק, נתוני המאקרו האחרונים במדינה (מדד מנהלי הרכש, סנטימנט העסקים) מאותתים על צמיחה שלילית משמעותית ברבעון ה-3. המשמעות היא כל גרמניה צפויה להיכנס רשמית למיתון כבר בחודשים הקרובים (לכתבה המלאה). בתוך כך, נתוני הייצור באירופה מאכזבים גם הם היום. הייצור התעשייתי באיחוד האירופאי ירד בחודש יוני ב-1.6% לעומת צפי לירידה של 1.4% בלבד. בחישוב שנתי, מדובר על ירידה של 2.6%.

בתוך כך, הסיפור המרכזי בשוק ממשיך להיות צרכי הגיוס הענקיים של ארה"ב בחודשים הקרובים, וזאת לאחר שבמשך כל 2019 נעדר הממשל האמריקני מהשווקים. כפי שהזכרנו בתקופה האחרונה באתר, הממשל האמריקני צפוי לגייס כ-800 מיליארד דולר עד סוף 2019, דבר שצפוי לחתוך בצורה דמרטית את רזרבות הבנקים, ובפרט של הבנקים האירופאים. בנוסף, המהלך צפוי ליצור לחץ משמעותי על שוקי האג"ח הקונצרניים. היום קופת האוצר האמריקני עולה ברקע להנפקות האג"חים שיתבצעו מאוחר יותר הערב, אך האירועים המשמעותיים צפויים להתרחש לקראת סוף החודש ובתחילת ספטמבר. 

קופת האוצר האמריקני: ממשיכה להיות הסיפור המרכזי בשווקים

שוקי האג"ח מגיבים כעת לאירועים האחרונים, כאשר נזכיר כי הצניחה בתשואות האג"חים משקפת את ההידרדרות במאזני הבנקים, שמחויבים לקנות אגרות חוב ממשלתיות כ"נכסים בטוחים" (לכתבה המלאה). התשואה על אגרות החוב של גרמניה לתקופה של 10 שנים יורדת כעת לשפל חדש של מינוס 0.63%. במקביל, עקומות האג"ח של בריטניה וארה"ב התהפכו באופן מלא, כאשר התשואות על אגרות החוב לתקופה של שנתיים גבוהות מהתשואות לתקופה של 10 שנים. מדובר על ההתהפכות הראשונה מאז 2007.

בגזרת המט"ח, הלחץ על השווקים המתעוררים התחדש הערב: היואן הסיני נחלש ב-0.7% לאחר התיקון שנרשם אמש. הראנד הדרום אפריקאי איבד 1.9%, הרובל הרוסי השיל 1.7%, הרופי ההודי איבד 1%, הריאל הברזילאי השיל 1.9% ונסחר סביב הרמה הפסיכולוגית של 4 ריאל לדולר. הפזו בארגנטינה נפל ב-7.7%, וזאת לאחר לאחר שקרס ביותר מ-22% ב-2 ימי המסחר האחרונים, דבר שהוביל גם לקריסה מוחלטת של הבורסה המקומית (לכתבה המלאה). 

בגזרת הסחורות, הנפט איבד 3.5% ונסחר כעת ברמה של 55 דולרים לחבית. הזהב עלה ב-0.5% לרמה של 1,530 דולרים לאונקיה.

במרכז

סקטור הבנקאות צפוי להמשיך לעמוד במוקד העניינים ברקע לחששות ממיתון, והצפי לגיוסי הענק בארה"ב מצד הממשל. מניית דויטשה בנק (סימול:DB) ירדה ב-7%, מניית קרדיס סוויס (סימול:CS) השילה כ-3.8% מערכה. מניית בנק אוף אמריקה (סימול:BAC) איבדה 4.7%, מניית גולדמן זאקס (סימול:GS) ירדה ב-4.2%. סיטי בנק (סימול:C) נפלה ב-5.2%.

טבע (סימול:TEVA) ירדה הערב ב-10.6% וריכזה עניין ברקע לתנודות חדות במחיר המניה בתקופה האחרונה. אחד הגורמים שלוחצים כעת על מחיר המניה הוא הדיווח כי ראש וועדת הפיקוח של בית הנבחרים האמריקני קרא היום לחברות התרופות טבע ומיילן מסמכים במסגרת החקירה המתמשכת של הקונגרס בנוגע לתיאום מחירי התרופות הגנריות והאשים את החברות ב"מאמצים לכאורה להפסיק את הבדיקה (לכתבה המלאה). נזכיר כי החברה פרסמה בשבוע שעבר את תוצאותיה לרבעון ה-2 של 2019 (לכתבה המלאה). 

עוד בולטות בישראליות: וויקס (סימול:WIX) השילה 4.5%, צ'ק פוינט (סימול:CHKP) איבדה 2.8%, תופין (סימול:TUFN) נפלה בעוד 8%, סייברארק (סימול:CYBR) איבדה 4.7%.

מניית מייסי'ס (סימול:M) צנחה ב-13% לאחר שחברת הכלבו האמריקנית הציגה דו"חות חלשים במיוחד לרבעון האחרון. החברה דיווחה על הכנסות של 5.54 מיליארד דולר, ירידה קלה בחישוב שנתי. בשורה התחתונה, החברה הציגה רווח נקי של 86 מיליון דולר,  לעומת רווח נקי של 166 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד.

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    למה טבע נופלת גורביץ המליץ ב68 שקלים חחחחחחחחחחחחחחח (ל"ת)
    אלין 14/08/2019 21:57
    הגב לתגובה זו
  • Darton 15/08/2019 05:41
    הגב לתגובה זו
    כול הכבוד לזרצוביץ
  • 3.
    הנביא 14/08/2019 20:00
    הגב לתגובה זו
    סתם משקיעים את כספיי הפנסיה במניות זבל.
  • 2.
    איפו טראמפ . רוצה לתופף לו קצת על האחוריים (ל"ת)
    כושי מפלצתי 14/08/2019 16:39
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    .. 14/08/2019 16:23
    הגב לתגובה זו
    ממשיכים בכל החזיתות ובמלוא העוצמה. רק להסביר פעם נוספת שאפשר לשלוט במצב ב99.9% מהמקרים בשיטות שונות וכמובן האולטימטיבית S&S שלנו שלא מתחשבת אם השוק עולה או יורד או מדשדש..הכל לטובה!!!
  • לידידנו איצ 15/08/2019 04:22
    הגב לתגובה זו
    קשה להבין בשביל מה אתה כאן ומה אתה רוצה ,על החתום לרון.
  • לפרופסור כלום + "דוקטור 0 וקבוצת הטמטום (ל"ת)
    1 14/08/2019 20:33
    הגב לתגובה זו
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: