טכנולוגיה
צילום: בלומברג

תשכחו ממניות ה-FAANG - הנה החבורה שמשאירה להן אבק

בזמן שבארצות הברית יש את מניות ה-FAANG ובאסיה את מניות ה-BAT. במגזר הטכנולוגיה המתפתחת שולטת חבורה אחרת - הכירו את ה-WAAAX
Bloomberg | (1)

בזמן שבארצות הברית יש את מניות ה-FAANG (פייסבוק, אפל, אמזון, נטפליקס, גוגל) ובאסיה אלו מניות ה-BAT (באידו, אליבאבא, טנסנט). במגזר הטכנולוגיה המתפתחת יש חבורה אחרת שמככבת יותר מכולן. הכירו את ה-WAAAX.

הקבוצה כוללת את מניות הטכנולוגיה הגדולות באוסטרליה: WiseTech גלובל, Appen, Altium, Afterpay, ו-Xero, שמציגות עד כה ביצועים טובים יותר מאזן עמיתיהן האמריקאיות והסיניות מאז הראלי של מניות הטכנולוגיה ב-2017.

מאז אמצע שנת 2017 טיפסו מניות ה-.WAAAX בכ-216%, וזאת בהשוואה למניות ה-FAANG שטיפסו בכ-52% ומניות ה-BAT שעלו בכ-19% באותה תקופת זמן. הקפיצה מיוחסת בעיקר למעבר לטכנולוגיה המבוססת על ענן, ותוכניתה של אוסטרליה לפתוח רשתות G5, כך לדבריו של קמיל סימאון, מנהלת השקעות בסידני באברדין סטנדרד השקעות. "לעומת מה שיש לשוק האוסטרלי להציע, למניות ה-WAAAX יש תחזית צמיחה אטרקטיבית מאוד".

סיבה נוספת לעלייה החדה היא כי המשקיעים רואים את ההצלחה של מניות ה-FAANG בארה"ב ומקווים לחקות את הרווחים האלה, כך על פי ג'ון את'נסיו, מנכ"ל רד ליף ניירות ערך. אבל המניות האוסטרליות יצטרכו לגבות את המומנטום עם הכנסות כדי להמשיך את העלייה, אמר.

"עם כל הכבוד לראלי השוק, בסופו של דבר המציאות בועטת ונכנסת בדלת", אמר את'נסיו, "יש להוכיח את היסודות".

מה עושות מניות ה-WAAAX

חברת WiseTech Global, יצרנית מוצרי לוגיסטיקה, עלתה בשנה האחרונה ביותר מ -110%, ושווי השוק שלה קפץ ל -7 מיליארד דולר (5 מיליארד דולר).

Appen, שמתמחה בייצור מלאכותי, גדלה כמעט ב -150%, ושווי השוק שלה הגיע ל -2.8 מיליארד דולר.

Altium היא יצרנית תוכנה לעיצוב חברות שבבים. מנייתה עלתה ב -52%, וכעת היא שווה כ -4.4 מיליארד דולר.

AfterPay המציעה שירות של "קנה עכשיו-שלם אח"כ" מצליחה מאוד בקרב הקהל הצעיר והתרחבה לאחרונה לארה"ב ולאירופה. מניית החברה זינקה ב -200%, וערכה עומד כעת על כ-4.9 מיליארד דולר.

Xero, המייצרת תוכנות ניהול מבוססות ענן, עלתה ב -41% ושווי השוק שלה הגיע לכ-6.8 מיליארד דולר.

עם זאת, כדאי לשים דברים על דיוקם. חלק מהחברות הללו עדיין לא רווחית והמשקיעים צריכים להסתכל על פרמטרים שונים כדי לאמת את הפוטנציאל שלהם. עבור Xero למשל, המיקוד יהיה תזרים המזומנים, כאשר החברה שואפת להגיע לאיזון בתוך יתרת המזומנים הנוכחית שלה, ועבור AfterPay יהיה זה מספר הצרכנים והקמעונאים המאמצים את הפלטפורמה שלה, תוך ניסיון למזער את שיעור ההכנסות שלה מעמלות מאוחרות.

 

האם מדובר בפלופ טכנולוגי?

תעשיית הטכנולוגה באוסטרליה חוותה לא מעט מקרים בהן חברות זינקו בחדות והתרסקו באותה מהירות. GetSwift למשל, יצרנית של תוכנות מסירה, זינקה ביותר מ -1,000 אחוזים בשנה שלאחר הנפקתה הראשונה לציבור בסוף שנת 2016, אך משקיעי החברה ראו לאחר מכן כיצד המניה קורסת לקרקעית לאחר שהחברה גילתה שחלק מהחוזים שלה היו רק לתקופות ניסיון.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

דוגמה נוספת היא חברת שיווק הוידיאו, ביג אונו, שמניותיה זינקו כמעט ב -1,500% ב-2017, ומחקה בשנה שעברה ממסחר לאחר התגלות שחלק מלקוחותיה שילמו תמורת שירותים בכסף אותו קיבלו כמקדמה מאחד המשקיעים בחברה.

ככלל, אוסטרליה לא ידועה באופן מסורתי במניות הטכנולוגיה שלה, אלא יותר במניות הפיננסיות ומניות האנרגיה, המהוות יותר ממחצית ממדד S & P / ASX 200 מדד. לשם השוואה, מניות הטכנולוגיה מהוות פחות מ -3% מהמדד, לעומת יותר מ -20% במדד S&P 500. ASX . בורסת ASX רשמה למסחר 67 הנפקות ראשונות בשלוש השנים האחרונות, וגייסה כ -1.46 מיליארד דולר, כך מסרה דובר הבורסה.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    מאיר 19/03/2019 15:49
    הגב לתגובה זו
    רואים הכל רק לאחר שכבר עלו עשרות א מאות אחוזים. מין כתבה לאחר מעשה. איפה הם היו ב 2017?2018?
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.