מרק שרוגרדסקי
צילום: מרק שרוגרדסקי

האם הצניחה במניית שגריר מהווה הזדמנות?

בשוק ההון הדרך מאופטימיות לפסימיות קצרה. אם נפריד את הפעילות של שגריר לשתי חטיבות  - נגלה שהתמחור של חטיבת השכרת הרכב לא הגיוני // דעה

בשבוע שעבר נמכרה חברת פוינטר ב-140 מיליון דולר. פוינטר פוצלה מתוך חברת שגריר לפני כשלוש שנים. יוסי בן שלום מחברת ההשקעות DBSI (המחזיקה בשתי החברות) אמר: "אני מאמין שבתחום הזה עוד אעשה דברים גדולים, בשגריר שבה עתידנו לפנינו". DBSI, המחזיקה ב-42% ממניות שגריר, רכשה בשנה האחרונה מניות רבות, כאשר העסקה הגדולה האחרונה הייתה רכישה של מניות מקרן הגידור נוקד. אין ספק שב-DBSI מעריכים כי הערך של חברת שגריר גדול משמעותית מהמחיר ששוק ההון נותן לחברה. להערכתי, זו יכולה להיות נקודת כניסה מעניינת להשקעה בחברה.

חברת שגריר הינה חברה ותיקה בישראל העוסקת במתן שירותי דרך. החברה נרשמה למסחר בתל אביב באמצע שנת 2016, כאשר היא חולקה בתור דיבידנד מיוחד לבעלי המניות של חברת פוינטר. הפרדת שגריר מפוינטר הציפה ערך רב לבעלי המניות. ההיגיון שעמד מאחורי צעד זה, היה שהמשקיעים הזרים פחות התלהבו מחברת שירותי דרך ישראלית, שצומחת בקצב חד ספרתי.

שגריר מורכבת מ-2 חטיבות: חטיבה ותיקה של מתן שירותי דרך וחטיבת השכרת רכב לתקופות קצרות - Car2go. לאחר פיצולה של שגריר מפוינטר, הנתונים הפיננסיים של חטיבת שירותי הדרך החלו להשתפר בזכות המיקוד של ההנהלה בהתייעלות ובשיפור שיעורי הרווחיות. בשנת 2017 החברה הציגה תוצאות מרשימות גם בחטיבת השכרת הרכב, רווח תפעולי של 4 מיליון שקל. מניית שגריר לא נשארה אדישה לשיפור בתוצאות ועלתה ממחיר של כ-5 שקל ל-22 שקל למניה, בפחות משנתיים.

בשנת 2018 חל שינוי לרעה, התוצאות של חטיבת השכרת הרכב החלו להידרדר, והיא עברה להפסד תפעולי. להלן סיכום תוצאות הפעילות של החברה משנת 2016:

בשוק ההון הדרך מאופטימיות לפסימיות הינה קצרה מאוד, ומחיר מניית שגריר צנח ב-50% בשנה. הטענה המרכזית בשוק היא שחטיבת Car2go אינה רווחית, לא יכולה להיות רווחית, ולכן יש להעריך אותה בשווי שלילי.

אם נפריד את הפעילות העסקית של שתי החטיבות, אז חטיבת שירותי הדרך של שגריר הרוויחה תפעולית סביב 11 מיליון שקל ב-9 החודשים הראשונים של 2018, שכללו החלפת מנכ''ל וסמנכ''ל כספים ויציאה מתחום הפסדי. להערכתי, חטיבת שירותי הדרך יכולה להציג רווח תפעולי של כ-16 מיליון שקל בשנה מייצגת ולצמוח בקצב שנתי של 5%-4%. אם נניח מכפיל 9 על רווח התפעולי המייצג, נקבל שווי שוק של 140 מיליון שקל רק עבור חטיבת שירותי הדרך.

נכון לכתיבת שורות אלו, שווי השוק של שגריר הוא בערך 100 מיליון שקל. כלומר, חטיבת השכרת הרכב נסחרת בשווי שלילי של 40 מיליון שקל - האם מחיר זה הינו הגיוני?

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

כאשר קראתי את הדוח השנתי של שגריר לשנת 2017, צד את עיני הסעיף - שינוי מצב כוח אדם. מחלקת הטכנולוגיה גדלה מ-5 אנשים ב-2016 ל-14 אנשים ב-2017. לפיכך, נשאלת השאלה, מדוע חברת שירותי השכרת רכב (Car2go) צריכה כוח אדם יקר בכמות כזאת?

זו לדעתי הנקודה שהשוק אינו מעריך נכונה. חטיבת Car2go מכילה סטארט אפ בשם גו טו מוביליטי, שעוסק בפיתוח פתרונות תוכנה. לפי החישובים שלי, עלות שכר למתכנת היא כ-40 אלף שקל בחודש, ולכן הסטארט אפ עולה לחברה סביב 7 מיליון שקל בשנה, וזה יותר מההפסד של חטיבת ה-Car2go בשנת 2018. כלומר, בנטרול הסטארט אפ, חטיבת השכרת הרכבים לטווח קצר יכולה להרוויח כ-2 מיליון שקל בשנה.

 

אופציה בחינם

כאשר DBSI רכשו בשנה האחרונה את המניות בשוק, אני מעריך כי הם לא כיוונו לעלייה של 50%. הם מאמינים שהסטראט אפ של גו טו מוביליטי שווה הרבה יותר מהמחיר ששוק ההון מוכן לתמחר אותו. ל-DBSI היכרות מעמיקה עם שוק ההון, ועם התחום. חברת פוינטר פועלת בתחום של מכירת מוצרי חומרה לשיתוף רכבים והעסקה האחרונה של גו טו מוביליטי עם מוניות בניו יורק, דומה לעסקה שפוינטר עשו.

גו טו מוביליטי חתמה כבר כמה עסקאות בחו''ל, שכרגע לא מהותיות מבחינת מספרית, אך יכולות להיות מהותיות מבחינת התכנות טכנולוגית. לאחר מכירת פוינטר אני חושב שזה הזמן הנכון מבחינת DBSI להציג את התכנית שלהם ל-Car2go ולהסביר לשוק ההון את פוטנציאל הרווח של החברה.

לא אופתע אם כבר במהלך השנה יכנס שותף אסטרטגי לחטיבת Car2go או שההנהלה תפריד את החטיבה מחטיבת שירותי הדרך. כל צעד שהנהלת החברה תבחר בו וישים תג מחיר חיובי על Car2goו יציף ערך למשקיעים.

 

לסיכום, בהתייחס להשקעה בשגריר המצב הוא שאם הדברים מסתדרים מדובר ברווח גדול ואם לא, הרווח קטן. אלו בדיוק המצבים שאנו אוהבים בקרן הגידור קפלר קפיטל - יחס סיכון-סיכוי אסימטרי לטובתנו.

גילוי נאות: קרן קפלר מחזיקה מניות בחברת שגריר.

 

 ** אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל  

 

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    לקוח מאוכזב 04/04/2019 13:38
    הגב לתגובה זו
    החברה הגדולה בארץ למתן שרותי רכב- שפרו את הזמינות ומהירות ההגעה לרכבים תקועים,אל תתנו לנהגים להתייבש בדרכים. תגיעו תוך שעה ולא אחרי שעתיים וחמישים דקות . אז תקבלו משובים חיוביים , ואולי גם ישקיעו במניה שלכם.
  • 5.
    מרק 21/03/2019 12:55
    הגב לתגובה זו
    לשוקי הקלקלן, רוב המניות שהמלצנו עליהם בבלוג שלנו www.follow-value.com שאני מנהלהניבו למשקיעים תשואה של מאות אחוזים. חבל לזרוק סתם רפש בלי לבדוק את הדברים
  • 4.
    שוקי הקלקלן 21/03/2019 11:22
    הגב לתגובה זו
    לקרן הזו יש אתר, אין מניה שהם ממליצים עליה שלא יורדת ב40-50 אחוז. כנראה לא עשו שקל למשקיעים שלהם אי פעם, המניה כנראה תתרסק וכדאי לברוח
  • כלכלן אמיתי 21/03/2019 20:27
    הגב לתגובה זו
    מאמר רציני, סיכוי טוב שלא תפסיד, אפשרות שגם תרוויח פה יפה ההתקפות האישיות מיותרות ולא לעניין
  • 3.
    x 20/03/2019 09:51
    הגב לתגובה זו
    הרווח של CAR2GO ב-2017 היה מהכסף שקיבלו מהערים על הקמת המערך. העסק עצמנו תמיד הפסיד.
  • 2.
    רועי 20/03/2019 07:55
    הגב לתגובה זו
    יותר מדי שמרנים. מקווה שהמנכ"ל החדש יביא רוח טובה לשגריר.
  • 1.
    שמעון 19/03/2019 22:57
    הגב לתגובה זו
    אין התייחסות בסקירה להתפתחות של ארגוני מתנדבים כגון ידידים אשר מספקים חילוץ ו"עזרה ראשונה". כיום בעידן של צרכנות נבונה ועלייה בחוב משקי הבית, רבים הם האנשים שצורכים שירותים אלה בחינם. בתור קרן גידור הייתי שוקל להחזיק במנייה זו בפוזיציית שורט. בהצלחה
צילום: UMA media, Pexelsצילום: UMA media, Pexels

שלושת האסים שבלעדיהם אנבידיה אבודה

הייניקס, סמסונג ומיקרון, יצרניות זיכרונות ה-HBM4 שצפויים להיות רכיב מרכזי בדור הבא של שבבי ה-AI, חשובות מאוד למלכת השבבים שחייבת לשמור על מעמדה בעוד מתחרותיה נושפות בעורפה

עופר הבר |

זיכרונות HBM4, דור חדש של זיכרונות בעלי רוחב פס גבוה, שצפוי להוות רכיב מרכזי בדור הבא של שבבי ה-AI, הם הגביע הקדוש של שוק השבבים כיום. אנבידיה, כמלכת שוק השבבים שנאלצת כל העת להשקיע מאמצים בשמירה על מעמדה מול מתחרות כמו AMD וברודקום, זקוקה להם כמו אוויר לנשימה.   

ה-HBM4 הוא השלב או הגרסה הרביעית בסדרת זיכרונות HBM, אחרי HBM1,HBM2 ו-HBM3 (כולל השדרוג HBM3E). כל דור מתאפיין בשיפורים משמעותיים בביצועים, ברוחב הפס של הזיכרון, בצריכת החשמל, וביכולת הצפיפות של הזיכרון, כך ש-HBM4 הוא הדור הכי מתקדם ומעודכן מבין סדרת HBM שבלעדיו אנבידיה לא תוכל להאיץ ביצועים במעבדיה.

אנבידיה צריכה את כרטיס הזיכרון HBM4 בעיקר כדי לתמוך בעיבוד נתונים מהיר ויעיל במערכות שלה, במיוחד בתחומי הבינה המלאכותית ,AI למידת מכונה ומחשוב ביצועים גבוהים. זיכרון HBM4 מציע רוחב פס גבוה במיוחד ותצרוכת חשמל נמוכה משמעותית ביחס לזיכרון DDR4 וצפיפות זיכרון גבוהה המאפשרת לשלב זיכרון רב במקום קטן. זה מאפשר לאנבידיה להאיץ ביצועים במעבדים ובמעבדי גרפיקה שלה, תוך הפחתת צריכת הכוח ושיפור יעילות העבודה מול כמויות עצומות של נתונים במקביל.

 פיתוח HBM4 - מי השחקניות העיקריות?

יצרניות ה-HBM4 המובילות כיום אינן כולן דרום-קוריאניות, אך מרביתן מרוכזות בדרום קוריאה. החברות המרכזיות הן:

SK Hynix: דרום-קוריאנית, מובילה בפיתוח ובייצור המוני של HBM4, עם שיפורים משמעותיים ברוחב הפס ויעילות אנרגטית. נחשבת ליצרנית הגדולה בתחום זה כרגע ומבוססת טכנולוגיות ייצור מתקדמות.

יסודות אסדת לווייתן
צילום: אלבטרוס

לפני שאיבדה את הריבונות הביטחונית, ישראל איבדה את הריבונות האנרגטית

יעקב צלאל |
נושאים בכתבה גז מפת הקידוחים

מדינת ישראל מעולם לא היתה ריבונית לגמרי, כשלאורך עשרות השנים האחרונות היא תלויה בסיוע צבאי ואזרחי אמריקני. אולם אם עד לאחרונה אזרחי המדינה העדיפו להעלים עין ממציאות זו, הרי שבשבועות האחרונים התלות והעדר הריבונות והעצמאות הפכו לבוטות יותר, כאשר ממשל טראמפ כפה הסכם הפסקת אש ברצועת עזה ומפקח עליו בקפדנות, בשלב זה, ממתקן צבאי אמריקני בקרית גת.

אולם יש תחום נוסף, קריטי למשק, שמעולם לא היה בריבונות ישראלית: משק הגז הטבעי. בשניים וחצי העשורים מאז התגלו מאגרי גז ראשוניים וביותר מ-15 השנים מאז התגלה מאגר תמר, התלות הישראלית בחברות אמריקניות להפקת הגז הטבעי ובממשל האמריקני לאסדרת משק הגז הטבעי, היתה מוחלטת.

אמנם בשנים האחרונות, משק הגז הטבעי הישראלי, שהוא בעל חשיבות אסטרטגית למדינה, הפך למערב פרוע. אבל עדיין יש בו שריף אחד, השולט בשקט בכל הנעשה, ענקית האנרגיה שברון. אקדוחנים אחדים, אמנם נלחמים על הפירורים, שעדיין שווים מיליארדי דולרים לאורך השנים ועושים כותרות, אבל חשיבותם לפיתוח משק הגז אפסית. אלי כהן, שר האנרגיה, הודיע לפני שבוע על התנגדותו לאשר את החוזה החדש ליצוא הגז למצרים, עד שיוסדרו עלויות גז נוחות לשוק המקומי, אבל אף אחד אינו מתייחס אליו ברצינות. רה״מ, בנימין נתניהו, נפגש בשבוע שעבר עם נציגי שברון כדי לפתור את המשבר, דווח בדה מרקר. מר כהן לא הוזמן לפגישה. הבעיה תיפתר בקרוב וההסכם ייחתם.

מבני הבעלות על מאגרי לוויתן, כריש ותמר הינם יציבים, מבנה הבעלות על תמר פטרוליום, המחזיקה בכ-17% ממאגר תמר, משתנה חדשות לבקרים, כאילו היה מדובר בגן שעשועים. וכך, קבוצה אקלקטית של משקיעים, חלקם זרים, מבקשת להגדיל את רווחיה על חשבון הציבור הישראלי (ואין לה כל עניין בהשקעות ובפיתוח משק הגז). מכאן הידיעות שהתפרסמו לאחרונה על סירובם של משקיעים בתמר פטרוליום, ובהם גם ישראמקו, לחתום על הסכם הספקת גז חדש מול חברת החשמל, שאמור היה להוזיל את הגז וכתוצאה מכך את עלות החשמל, כבר בשנים הקרובות. להערכתם מחירי הגז הטבעי בשנים הקרובות יעלו. במידה והערכה זו תתגשם, הרי שתהיה בכך פגיעה קשה בציבור הישראלי, שלבד מכך שאוצרות הטבע שייכים לו, הוא גם ממן את פעילות הפקת הגז בסכומים לא ידועים, באמצעות מתן הגנה ביטחונית למתקני הפקת הגז בים התיכון. בנוסף, חברות האנרגיה חדלו מלבצע חיפושים אחר מאגרי גז נוספים, ומנסות להגביר את קצב ההפקה, כך שלפי הערכות מלאי הגז במאגרים הישראליים יאזל בתוך כ-20-25 שנים. אזילת הגז תציב את המשק הישראלי בפני משבר אנרגטי חמור, מאחר שעד שיאזל הגז הטבעי, חלק ניכר מפעילות המשק תוסב לגז טבעי. יבוא גז טבעי לישראל, בתצורת LNG, צפוי להיות יקר ויגדיל באופן ניכר את העלות שתוטל על משקי הבית ועל עסקים מקומיים. הוא גם יגדיל את רווחי החברות שייבאו את הגז, שלפחות בחלקן שותפות כיום להפקתו, למשל שברון.

(כמובן שאנחנו בפתח עידן האנרגיה הירוקה, אבל לישראל אסור בשלב זה לוותר על האופציה של שימוש בגז טבעי בעשורים הקרובים).

נובל אנרג׳י, החברה האחראית לתגליות הגז הגדולות של ישראל, היתה חברת אנרגיה בינונית. אולם מאז נרכשה ע״י שברון, קבוצת האנרגיה השניה בגודלה בארה״ב, בסוף 2020, השתנה לגמרי מבנה השליטה בשוק הגז הטבעי המקומי. שברון מחזיקה כיום בכ-40% מתמר וב-25% מלווייתן, ומשמשת כמפעילה של שני המאגרים וכך מנופי השליטה שלה בשוק הגז המקומי הינם בלתי מוגבלים. אם לנובל אנרג׳י היו מהלכים מוגבלים בממשל האמריקני, הרי ששברון היא חלק אינטגרלי מהממשל, שענקיות האנרגיה תמיד נעזרו בו והוא נעזר בהן לפעילות ושליטה בשווקי האנרגיה העולמיים, ראו איום הנוכחי לפלישה אמריקנית לוונצואלה, ממפיקות הנפט הגדולות בעולם. ניסיון של ממשלת ישראל להגביל את יצוא הגז הטבעי, ידווח מיידית לבעל בריתה של שברון, דונלד טראמפ, שיורה לבנימין נתניהו, או לכל ראש ממשלה אחר, להימנע מהגבלת היצוא.