יוסי אבו מנכל דלק קידוחים
צילום: יחצ

דלק בוחנת אפשרות לרישום אחזקותיה בלוויתן בבורסה בלונדון

"מהלך אסטרטגי שימקסם את הערך הגלום בלווייתן, ויממש את החזון להפוך לחברת נפט וגז גלובלית משמעותית" מנכ"ל דלק קידוחים על ההנפקה

גיא עיני | (7)

דלק קידוחים יהש בוחנת אפשרות לשינוי מבני כשעל הפרק עומד פיצול אחזקותיה מתוך כוונה לרשום את אחזקותיה בלוויתן, למסחר בבורסה בלונדון. על פי התכנית הנבחנת, ייוותרו כלל הנכסים וההתחייבויות המיוחסות לחזקות תמר ודלית בדלק קידוחים, שותפות מוגבלת הנסחרת בבורסה לניירות ערך בתל-אביב, ואילו יתר נכסי השותפות, ובהם בין היתר האחזקות במאגר לוויתן ובמאגר אפרודיטה, יועברו לתאגיד חדש אשר יירשם למסחר בבורסה הראשית של לונדון.

על-פי התוכנית, כל מניות התאגיד החדש תחולקנה לבעלי יחידות ההשתתפות בדלק קידוחים (חלוקה בעין). כך, בעלי יחידות ההשתתפות בדלק קידוחים (אשר תוסיף להחזיק בתמר ודלית), יקבלו בנוסף אחזקות במניות התאגיד החדש בשיעור זהה לאחזקותיהם בדלק קידוחים.

בדלק קבוצה 2.34% מעריכים כי המהלך יעוזר בהגדלת נפחי המסחר בניירות הערך של התאגיד החדש שיירשם למסחר בלונדון, בהתאם למחזורי המסחר הנהוגים שם, וזאת בהשוואה לנפחי המסחר בבורסה המקומית, שיפור הגמישות הפיננסית ושדרוג הנגישות למקורות להון וחוב, פתיחת אפיקים מסחריים חדשים באמצעות הרחבת הפעילות האזורית במדינות השכנות

להערכת השותפות, המהלך צפוי להציף ערך משמעותי למחזיקי יחידות ההשתתפות בדלק קידוחים, בין השאר באמצעות חשיפה לקהל משקיעים בינלאומי חדש ונרחב, וכן חשיפה למשקיעים ואנליסטים בינלאומיים המתמחים בתחום הנפט והגז בעולם.

מהלך השינוי המבני יפוקח על ידי וועדת הביקורת של דירקטוריון השותפות, המורכבת מדירקטורים חיצוניים ובלתי תלויים, וקידומו כרוך באישורים רגולטורים שונים, לרבות מרשויות המס. בנוסף, במידה שיוחלט לקדמו יובא המהלך לאישור האסיפה הכללית של בעלי יחידות ההשתתפות, ויחייב רוב מקרב בעלי יחידות המיעוט בשותפות.

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    משה ב 01/05/2020 12:15
    הגב לתגובה זו
    סופו של תשובה כמו סופם של כל התייקונים שהתנדפו בגלל עיניים גדולות.
  • 6.
    אם כל כך טוב,למה המניה יורדת,למה לא חוקרים? (ל"ת)
    אלי בובליל ר"ג 16/01/2020 22:55
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    ישראלי 18/03/2019 14:00
    הגב לתגובה זו
    אם הדלק של המדינה צריך שכל המאגרים יהיו כאן בארץ .שוב המדינה תפסיד כספים .
  • 4.
    בהצלחה (ל"ת)
    חיים באק 18/03/2019 13:09
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    dw 18/03/2019 11:09
    הגב לתגובה זו
    חושבים לפצל את דלק"ד לשתיים: חלק ישראלי עם תמר וחלק בלונדון עם לוייתן ואפרודיטה. לא ברור לי אם החלק של לוייתן יסחר רק בלונדון או שיהיה דואלי ויסחר גם בת"א. אני מקווה שיהיה דואלי. אנרג'יאן נסחרת בלונדון, ונהנית לאחרונה מש"ש מפרגן במיוחד (5.8 מיליארד שקלים), כך שיתכן והשוק בלונדון אכן מפרגן במיוחד לחברות אנרגיה אבל עדיין, הייתי מעדיף שדלק"ד תהיה גם בשוק המקומי, קרי נייר דואלי. זאת מאחר והרבה ישראלים מעדיפים לסחור בת"א, כשבאסיפות משקיעים אני פוגש בעיקר משקיעים קשישים - כאלה המושקעים בפירמות הללו שנים רבות (אני הכי צעיר שם, ואני לא כזה כזה צעיר) ורואים ביהש-ים סוג של פנסיה. אם אנרג'יאן יכולה להיות דואלית אז למה לא דלק"ד? יחסית לאנרג'יאן דלק"ד (ומכאן גם דלק קבוצה כמובן) ורציו נסחרות כנראה די בזול. לדעתי טוב יהיה שבמדד המעוף יהיה ייצוג לחלק מהכלכלה הישראלית שזה שדה לוייתן הצומח, ולא רק שדה תמר המצ'עמם. המדד כבר סובל מכך שצ'קפוינט ואמדוקס אינן נכללות בו, וחבל.
  • 2.
    הכוונה היא 18/03/2019 10:36
    הגב לתגובה זו
    רוצה למכור נכסי לויתן קפריסין בלונדון נזילות החברה תזרים המזומנים של לויתן ילכו לחברה החדשה
  • 1.
    הכוונה היא 18/03/2019 10:35
    הגב לתגובה זו
    לחברה החדשה בבורסת לונדון וכן מכירת חלק של החברה בבורסה של לונדון
אלי כהן, (קרדיט צילום סיון שחור לעמ)אלי כהן, (קרדיט צילום סיון שחור לעמ)

ישראל וקפריסין מקדמות את שיתוף הפעולה האנרגטי: הכבל החשמלי התת ימי מתקדם

אלי כהן נפגש עם מקבילו הקפריסאי, ג'ורג' פאפאנסטסיו, והשניים דנו בפרויקטים מרכזיים, לרבות הכבל החשמלי התת ימי והסכם מאגר הגז המשותף. בפגישה, שנערכה על רקע התקדמות אזורית משמעותית, הדגישו השרים את החשיבות האסטרטגית של שיתוף הפעולה, במיוחד לאור האתגרים הגיאופוליטיים באגן הים התיכון

עוזי גרסטמן |

ביקור עבודה של שר האנרגיה והתשתיות, אלי כהן, בקפריסין חיזק את הקשרים האנרגטיים בין המדינות. כהן נפגש עם מקבילו הקפריסאי, ג'ורג' פאפאנסטסיו, והשניים דנו בפרויקטים מרכזיים, לרבות הכבל החשמלי התת ימי והסכם מאגר הגז המשותף. בפגישה, שנערכה על רקע התקדמות אזורית משמעותית, הדגישו השרים את החשיבות האסטרטגית של שיתוף הפעולה, במיוחד לאור האתגרים הגיאופוליטיים באגן הים התיכון.

גשר חשמלי בין ישראל לאירופה: פרויקט בהיקף אזורי

פרויקט הכבל החשמלי התת ימי, The Great Sea Interconnector, נמצא כעת בשלב תכנון מתקדם וצפוי לחבר את ישראל לרשתות החשמל של קפריסין ויוון, ובהמשך לאירופה כולה. הפרויקט, בהיקף השקעה מוערך של כ-2 מיליארד אירו, יאפשר חיבור ראשון מסוגו של רשת החשמל הישראלית לרשת האירופית, תוך שיפור הביטחון האנרגטי האזורי. מדובר במהלך אסטרטגי שמשדרג את מעמדה של ישראל כמרכיב חיוני במפת האנרגיה, ומאפשר גם פוטנציאל לייצוא חשמל ירוק.

החיבור לרשת החשמל האירופית יעניק לישראל גיבוי בעתות חירום, ובמקביל יאפשר ייצוא עודפי חשמל, לרבות חשמל מתחדש, לשווקים באירופה. מנקודת המבט האירופית, מדובר במהלך שמסייע לגיוון מקורות האנרגיה ולחיזוק העצמאות האנרגטית - עניין קריטי בעידן של חוסר ודאות באספקת הגז מרוסיה. קפריסין כבר אישרה את חלקה בפרויקט בספטמבר 2024, והשרים סיכמו לקדם חתימה על חוזה להנחת הכבל במהלך 2025.

מאגר "אפרודיטה-ישי": מהסכם למינוף אנרגטי משותף

נושא מרכזי נוסף בפגישה היה ההסכם סביב מאגר הגז "אפרודיטה-ישי", שנמצא בשטח הכלכלי הימי של ישראל וקפריסין ומוערך בכ-5 טריליון רגל מעוקבת של גז טבעי. ההסכם, שנחתם לאחר מגעים ממושכים ומחלוקות גבוליות, מהווה דוגמה לשיתוף פעולה נדיר באזור רווי מתחים. בפברואר 2025 קפריסין וקונסורציום בראשות שברון הגיעו להבנות על תוכנית פיתוח מעודכנת, אך תחילת ההפקה נדחתה ל-2031 בשל אתגרים טכניים ומשפטיים.

פיתוח המאגר צפוי להניב הכנסות משמעותיות לשתי המדינות, לצד הרחבת היצוא האנרגטי של ישראל. במקביל, הוא מהווה נדבך נוסף במיצוב ישראל כמעצמה אנרגטית מתפתחת במזרח הים התיכון.